Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vondt i håndledd etter stisykling - Ultrabirken??

Vondt i håndledd etter stisykling - Ultrabirken?? #1391085 06/05/2012 21:10
L
larserikf Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
hei! Har bare syklet de siste to-tre år, og får etter stiturer, og noen ritt vondt i håndleddene. Turer på grus / asfalt går stort sett greit, men med mye risting blir det veldig vondt. Måtte nesten gå ned siste bakken i Helterittet pga håndledd.

Nå har jeg vært så heldig (kan diskuteres...) å få påmelding til ultrabirken i 40års gave. Når jeg etter 5 timer i hadde så vondt, kan jeg jo tenke meg hvordan det går etter 11 timer...

Spørsmålet er derfor: Har noen noen tips? Enten til utstyr (finnes det noen gummigripetak med demping?) eller trening som kan hjelpe?

Takk for inspill!

Re: Vondt i håndledd etter stisykling - Ultrabirken?? [Re: larserikf] #1391095 06/05/2012 21:19
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
To ting du kan prøve som funka for meg:

1. Kjøp et sett ESI grips Chunky holker

2. Kjøp deg et par "wrist wraps", det finnes en del forskjellige å velge i og de koster ikke all verden. Har selv brukt noen fra 661 endel. Se feks. på chainreactioncyles.com

I tillegg kan det også være at du bør ha et styre med mer backsweep, at du bør ha en mer oppreist sittestilling og legger for mye belastning på håndledda, at du kjører med for stiv demping/ikke har demping (?) foran.

Re: Vondt i håndledd etter stisykling - Ultrabirken?? [Re: larserikf] #1391122 06/05/2012 21:45
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
I tillegg, har du kansje "dødsgrep" rundt holkene? Du skal være avslappet i grepet og heller ikke ha noe særlig vekt på hendene.
Jeg hadde litt av det samme, men merker det veldig sjeldent ettr at jeg begynte å fokusere på sittestilling og grep.

- Stefan
Re: Vondt i håndledd etter stisykling - Ultrabirken?? [Re: larserikf] #1394017 09/05/2012 17:07
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
sjekk om demperen funker som den skal,mulig den har for liten vandring kontr lufttrykk med demperpumpe,event juster retur.er alt riktig med demper så sitter du trolig feil,nye holker eller hansker med bedre padding er siste utvei hvis alt før er ok

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Vondt i håndledd etter stisykling - Ultrabirken?? [Re: larserikf] #1612970 24/05/2013 20:49
L
larserikf Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Kort oppfølging av denne tråden i tilfelle noen sliter med det samme.

Jeg gjorde følgende:

- Startet å bruke håndleddsbeskyttere / avstiver
- Byttet til 29"
- Mer bevisst på avslappet grep.
- Kjører med lavere trykk i dekkene

Resultat: Håndledd er helt fine. Ultrabirken? Fantastisk flott tur - kom i mål rett under 9 timer. Allerede påmeldt årets ritt også.

Lars Erik

Moderator  support