Hei! Vurderer en 5-dagerstur på terrengsykkel med telt på ryggen til sommeren. Noen som har tips? Alt ifra Kristiansand (bor selv i kristiansand) til danmark, sverige eller andre steder i Norge.
Det kan være aktuelt å ta bil/båt.
Noen som har hatt lignende turer? Er ute etter fantastisk natur og bra stier.
eg og en kompis kjørte 3-4 dager tur. exstremt dørli valg av sted (jotunhejmen). men funka faktisk bra med sekk på ryggen og telt. ble vant med vekta også. det finnes bak brett for fullsus men dyrt og mye vekt telt tur
Jeg har gått litt med samme planer, bare at jeg tenker 2 dagers tur. Litt usikker på hvor det er gjennomførbart dog. Geilo? Med innslag av hardangervidda.... Rondane? Bergsdalen/Stølsheimen? En av markene rundt Oslo? Med en lett tarp og en silkepose midtsommers blir ikke vekten så hakkande gærn på ryggen. Hvis man tenker lett og energirik mat og lett fyring itillegg er man godt på vei vektmessig.
Jeg følger med på denne tråden i spenning.
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Jeg og har kikket litt på det samme. Men jeg har lurt på Hardangervidda og hytter for å spare vekt på ryggen. Om man sykler oppover på østsiden fra Rjukan/Gvepsborg opp til Mårbu kan man følge slepene innover og siden nordover mot Haugastøl, og Finse på Rallarvegen om man vil. Da får man minimalt med trilling da slepene nordfra og østfra nesten møtes i området rundt Rauhelleren tror jeg det var.
Og da er hardangervidda øst fortsatt en veldig bra plass. Men husk at det bare er godkjente traktorsleper som er lov å sykle på når man kommer innenfor nasjonalparkgrensa. Flotte stier og flotte områder.
Sub 6 kg bør være overkommelig på ryggen for de fleste
Jeg ville gjort ting en del anderledes enn i tråden over, men det er nå meg. Synes duden har med lite mat, for liten drikkeblære og han har ingen vannrensingsmuligheter eller medisinkit (med medisin som for eks immodium). Og nei, han bør ikke droppe myggspray. Jeg ser forøvrig lettere alternativer for alt i listen. Det blir det samme som å bygge en lett sykkel. Man må se på alle steder man kan spare gram (uten å miste funksjon, selvsagt).
Jeg har som sagt sett på dette en stund. Et bra utgangspunkt er å søke på frasen "ultralight backpacking". Jeg fant forøvrig tidlig ut at ting blir litt anderledes for en tur med sykkel.
Finnmark ville vært noe jeg ville sett nærmere på.... eller et eller annet sted midt eller nord i Sverige.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Noen som har noen stedsnavn rundt hardangervidden øst? Et sted eller to hvor man kan begynne evnt planlegging ut fra. Er ikke fryktelig godt kjent der, så greit å få en liten innføring.
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Noen som har noen stedsnavn rundt hardangervidden øst? Et sted eller to hvor man kan begynne evnt planlegging ut fra. Er ikke fryktelig godt kjent der, så greit å få en liten innføring.
Gvepseborg. Fin taubanetur opp fra Rjukan. Kalhovde. Dit kommer du med bil.
Hva med Trollheimen da? Mye fint der også Har også venner som har vært i Lofoten på sykkel. Ut fra bildene å dømme så er det et eventyr (så lenge været holder)
Hiver meg på her. Jeg lurer på Rjukan-Kalhovd Mårbu og videre til Haugastøl og Rallarvegen som en del av tur til Bergen til sommeren. Er helt ukjent med området og ingen stisyklist heller. Noen som kjenner mulighetene for å ta seg fram her med en frontdempa 29" og ei bob-tralle? Hvordan er det med fricamping i disse traktene? Hvis strekka Mårbu-Haugastøl blir for mye vill vest kan jeg alltids følge bilveien til Geilo over Dagali ...