Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaring med HTPC som HD-PVR?

Erfaring med HTPC som HD-PVR? #1390457 06/05/2012 08:02
skibum Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei

Er det noen her inne som har erfaring med å bruke en HTPC som erstatning for HD-PVR?

Kabelselskapet tilbyr kort og CAM, så teknisk sett skulle det være fullt mulig, men hvordan vil dette være i praktisk bruk? Og hva trenger man av tv-kort i PC'en for å kunne f.eks. kjøre et-to opptak samtidig som man ser på TV?

Og hvordan vil en HTPC å bruke som primær TV-kilde når man har fjernkontroll til den, f.eks. som Antec Fusion?

Erfaringer og tips (evt. frarådning) tas i mot med takk ICON_SMILE

Espen

NOTS!
Re: Erfaring med HTPC som HD-PVR? [Re: skibum] #1390662 06/05/2012 14:29
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Jeg har en del erfaring, men det begynner å bli noen år siden.

For kabel må du ha et kort for DVB-C og en CI-modul som CAM settes inn i. Anbefaler deg å kjøpe Terratec Cinergy C. Da har du gode drivere for både Windows og Linux.

Canal Digital har vel vært det enkleste å bruke på HTPC, men GET har også vært mulig en stund. Hvis du skal ha to tvkort må du ha to CAM og programkort, men det kan løses med en kortleser fra Norsk Tipping og et program for kortdeling.

Har du tenkt til å bruke Windows eller Linux i bunnen? Jeg har bare erfaring med Windows 7 og Mediaportal. Det er greit å sette opp om man følger instruksene til punkt og prikke. Mediaportal består av backend og frontend som kan kjøres på samme maskin.

Ellers er Myth TV populært om du vil bruke Linux. Består også av backend og frontend som kan kjøres fra samme maskin.

Jeg har et mediasenter som kjører Windows med XBMC nå. Det liker jeg best. Her skal det være mulig å bruke en plugin som kan streame fra Myth TV eller Mediaportals backend.

I bruk så fungerer det som en dekoder, men det er litt jobb å sette det opp. Du vil få EPG fra kabelen(hos Canal digital er det ikke alltid at EPG stemmer) eller tv_grab_no_gfeed som henter fra kanalenes nettsider. Kanalbytte kan være litt tregt, men man kan justere dette selv.

Kabinettet du ser på er et bra kabinett som kjøler godt. Viftene kan byttes ut med noen som er mer stillegående og en del kjølige prosessorer vil kunne kjøres passivt i det kabinettet.

Hva slags hardware skal du bruke?

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Erfaring med HTPC som HD-PVR? [Re: skibum] #1390902 06/05/2012 19:07
skibum Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for bra svar!

Jeg tilhører en lokal kabel-TV (bor i Vikersund), og min HD-PVR er treg og dårlig samt at jeg betaler 99 kroner måneden for å ha den hjemme.

Jeg har tenkt å bruke windows i bunn dersom prosjektet blir noe av, det er det jeg er vant til og kan å fikle med.

Hardware er ikke påtenkt enda, men regner med det blir relativt moderat spekket for å kunne kjøre det meste på passiv kjøling, samt en liten SSD for OS. Har et NAS med 2TB lagring som er tiltenkt som lagringsmedium dersom det lar seg gjøre.

Forstår jeg det riktig at dersom jeg vil ha mulighet for å kunne se på en kanal samt ta opp på en annen så må jeg ha 2 tunere? Eller finnes det kort med 2 tunere innebygd?

Espen

NOTS!
Re: Erfaring med HTPC som HD-PVR? [Re: skibum] #1391134 06/05/2012 22:12
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Se på AMD FM1. Noen modeller avgir 65W på det meste og kan kjøres passivt i kabinettet. Pass på at du finner et hovedkort med to PCI-spor.

Tidligere har det ikke vært kort med to tunere, men det ser ut som det finnes nå. http://forums.gbpvr.com/showthread.php?4...ices-in-Germany

Fint å se du har valgt et fornuftig kabinett. De fleste kabinetter benytter 60mm eller 80mm vifter. Det blir det mye støy av. 120mm flytter mer luft på lavere hastighet.

Ragley Bluepig X
Re: Erfaring med HTPC som HD-PVR? [Re: skibum] #1391853 07/05/2012 16:21
M
mariusau Offline
Entusiast
Entusiast
M
Displayet på Antec-kabinettet er ikke videre pent. En annen ulempe jeg oppdaget litt sent var at viftene blåser ut på siden. Ikke helt heldig om du, som meg, skal ha HTPC i en stereomøbel. Jeg byttet til Origen AE s14v og er fornøyd med det.

Forøvrig er jeg også veldig glad i Mediaportal, men har ikke satt opp TV der.

Marius
Re: Erfaring med HTPC som HD-PVR? [Re: SgtPepper] #1391926 07/05/2012 17:51
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Har du link til noen beskrivelser av hvordan man går frem for å bruke CAM+programkort med Get? Eller er det helt rett fram?

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Erfaring med HTPC som HD-PVR? [Re: Totte] #1391983 07/05/2012 18:52
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Registrer deg på Mspc.no. Det er nok ikke plug n play for å si det sånn. Lykke til ICON_SMILE

Ragley Bluepig X
Re: Erfaring med HTPC som HD-PVR? [Re: skibum] #1393670 09/05/2012 10:47
K
Kisp Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Sitat: skibum

Forstår jeg det riktig at dersom jeg vil ha mulighet for å kunne se på en kanal samt ta opp på en annen så må jeg ha 2 tunere? Eller finnes det kort med 2 tunere innebygd?

Du trenger én tuner pr. mux (kanalpakke), men om programvaren støtter det kan du ha flere virtuelle tunere som lar deg ta opp samtidig på de kanalene som ligger i muxen.

Hvis kanalene er krypterte er det selvfølgelig mer å ta hensyn til...

-Kisp

Re: Erfaring med HTPC som HD-PVR? [Re: skibum] #1397192 13/05/2012 13:57
skibum Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei og takk for mange fornuftige innspill.

Har gjort litt vurderinger opp mot brukere i heimen (to gutter på 6 og 9 år samt teknisk uinteressert samboer) og satt hele prosjektet på vent. Jeg hadde nok synes at dette ble en kanon sak, men mistenker at jeg hadde fått en del middels tilbakemeldinger når de må jobbe seg gjennom et PC-grensesnitt med fjernkontroll når strømmen har gått eller når dingsen trenger å oppdateres.

Tar vare på innspillene til en senere vurdering av furtebod med prosjektor ;-)

Espen

NOTS!

Moderator  support