|
|
Ny racer- Hva annet må kjøpes inn?
|
Ny racer- Hva annet må kjøpes inn?
04/05/2012 20:46
|
Randomrex
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei, For å gjøre en lang historie tenke jeg høre med dere om dere kunne kommet med noen forslag til hvilke deler man bør kjøpe samme dag som man kjøper en sykkel. For min del havner nok valget på en Caad 10 med Shimano 105. Som dere vet koster denne ca 10000 kr, og jeg velger 105 fremfor ultegra fordi det kommer en del andre kostander ved siden av selve sykkelen. Dermed lurer jeg på om dere har noen tips til hvordan man får mest mulig "stæsj" for en billig penge - maks 15000 tilsammen, men jo lavere jo bedre.  Tross alt nybegynner og ser ikke for meg at jeg noen gang kommer til å prøve meg noe ritt (jaja, Eidsvoll - Oslo frister jo da!) Akkurat nå er det viktigste å bli bitt av bassillen. - Sko : jeg forstår at det er vanskelig å komme med tips til sko, da man bør prøve,men kanskje det er noen tips til billige og gode sko? Får man gode sko til 500-1000kr? - Pedaler? - Flaskeholder som passer en Caad? - Hjul/dekk : Ser de som sitter originalt på sykkelen ikke får best skussmål. Tipper jeg må bytte hjul/felg og dekk? Hvilke pakker anbefales i "billig"-kroken, men som allikevel gir merkbar forskjell? - Hjelm? Er Giro Monza "godkjent" tro? Klær har jeg heldigvis!  Er det noe jeg har glemt tro?
|
|
|
Re: Ny racer- Hva annet må kjøpes inn?
[Re: Randomrex]
04/05/2012 20:58
|
KnutB
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du kommer sikkert til å få like mange meninger som det er medlemmer på forumet, men her er mine preferanser: For meg er det uaktuellt å sykle en meter uten ett eller annet Garminprodukt på sykkelen...... Flaskeholdere: Arundel Mandible Sko må prøves. Jeg endte opp med Spiuk ZS11 da den passet min fot. Pedaler: Look Keo Blade Hjul: DuraAce clinchere får visst mye bra kritikker (kjører selv Fulcrum Racing Speed, tubular til hverdag og fest). Giro Monza er sikkert en ok hjelm.
OBS: Du kommer garantert til å bli bitt av rittbasillen. Like godt å innse med en gang. Det tok meg dog et år.
|
|
|
04/05/2012 20:59
|
pblind
Ivrig
|
Ivrig
Sko: mavic har noen fine rimelige sko Flaskeholder: elite er billig og holder flaskene Pedaler: personlig liker jeg speedplay, men f.eks shimano ultegra duger også Hjul: ultegra til 2500 er vel mye for pengene Hjelm: f.eks Giro Aeon, Catlike whisper plus
|
|
|
04/05/2012 21:07
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Redigert av Red Devils; 04/05/2012 21:10.
|
|
|
04/05/2012 21:28
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
Greit med et multiverktøy, ekstra slange, lappesaker, pumpe.
|
|
|
04/05/2012 21:58
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Bruk de hjulene og dekka du har inntil videre. Finn ut selv om du MÅ bytte, ikke hør på forumsopinionen. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
04/05/2012 22:28
|
Selters
Fersking
|
Fersking
Jeg er ikke noen ekspert, men kjøpte den samme sykkelen for noen uker siden. Etter min mening virker hjulene som følger med bra og solide. Dekkene som følger med var jeg ikke spesielt fornøyd med. Synes at veigrepet var merkbart dårligere enn Continental gp4000s og Gp24, særlig på vått føre. Derfor byttet jeg de til GP24 som kostet 600 kroner paret på xxl. Flaskeholder: BBB Denne fra BBB koster 169,- på xxl, og passer veldig bra til den Hvite Caad 10en etter mening.
|
|
|
[Re: KnutB]
04/05/2012 23:11
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Pedaler: Look Keo Blade Hjul: DuraAce clinchere får visst mye bra kritikker (kjører selv Fulcrum Racing Speed, tubular til hverdag og fest).
OP spør om en budsjettløsning og _dette_ er anbefalingen din? Holy fuck... - Sko : jeg forstår at det er vanskelig å komme med tips til sko, da man bør prøve,men kanskje det er noen tips til billige og gode sko? Får man gode sko til 500-1000kr?
Birksport kjørte en kampanje på høsten en gang med svært rimelige terrengsko. Virker helt brukbare. Flere modeller å plukke fra til under 1000NOK i dag. Shimano sine M540? Evt XT-pedalene? Evt. 105 spd-sl? - Flaskeholder som passer en Caad?
Hva som helst passer, egentlig. - Hjul/dekk : Ser de som sitter originalt på sykkelen ikke får best skussmål. Tipper jeg må bytte hjul/felg og dekk?
Nei, det må du ikke. Kan tenkes hjulene er skrot, men siden du er på budsjett, kjør de heller ihjel denne sesongen, så kan du tenke på noe til neste sesong. Her på forumet har flere snakket varmt om Yishun-hjul. En annen mulighet er planet-x, men jeg ville anbefale å drøye den investeringen inntil du har drept de hjulene du sykler på; eller iallfall syklet på dem 1 sesong. Budsjettløsning som vil vare "evig" er ultegra-nav + cxp33-felg + dt comp-eiker. Fåes kjøpt til rundt 2'500NOK. Lav kulhetsfaktor, men Bare Virker[tm]. Continental GP4000s finnes til 500NOK/sett og er et trygt valg. Hvilke pakker anbefales i "billig"-kroken, men som allikevel gir merkbar forskjell?
Ingen vil gi merkbar (NB! merkbar, ikke målbar) ytelsesforskjell. En del vil gi større kulhetsfaktor og bedre lyd, men det var omtrent det. - Hjelm? Er Giro Monza "godkjent" tro?
Hva som helst, såfremt det sitter godt på hodet ditt. tendilenz hadde et bra poeng. Jeg vil bare tilføye å kjøpe en eller annen rimelig veske å ha under sete hvor man kan putte ekstra slange/mobil i pose/dekkspaker.
Redigert av schnappi; 04/05/2012 23:12.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: Hæ?]
05/05/2012 06:16
|
smurf1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bruk de hjulene og dekka du har inntil videre. Finn ut selv om du MÅ bytte, ikke hør på forumsopinionen.  Støttes. Har selv nettopp kjøpt CAAD10 105 og er meget godt fornøyd. Kommer riktignok ikke til å grine når dekkene er utslitt og må skiftes, men beholder nok hjula en sesong eller to. Forøvrig veldig fornøyd med pedalene Speedplay Zero (billigste variant). Krever landeveissko, men er langt bedre enn MTB-løsningen jeg hadde på forrige racer. Har også en Garmin Edge 800 som alltid er med på tur, men da begynner budsjettet ditt å spises opp 
#5 - HTFU Fritt etter Alpers: Hvis du kjører som en idiot, skader du andre. Hvis du sykler som en idiot, kan du dø. Ingen av delene er nødvendig!
|
|
|
05/05/2012 07:02
|
inflames
Medlem
|
Medlem
Synes det er litt merkelig at når folk maks vil bruke 15 000 så kommer folk med anbefalinger som kunser den grensa ganske bra. Er det første året man sykler trenger man virkelig ikke hjelm til 1200 kroner osv...
Kanksje man først bør finne ut om racer virkelig er noe man vil satse på.
|
|
|
05/05/2012 07:12
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Den første posten refererer til maks pris på 15000. Jeg tolker det dithen at det er inkludert sykkel..? Altså er det totalt 5000 til stæsj. (Litt gøy da at noen foreslår hjul som alene knuser budsjettet.. men men, de som ikke er stæsjhorer blir det vel snart).
Men altså, tips til HVORDAN man kan få tk i rimelig stæsj: - Bruktmarkedet på dette forumet - Finn.no, men da må man være prisbevisst (finnes mange kremmere der ute som gladelig selger deg gammelt utbrukt dritt til langt over nypris) - Nettbutikker (vet LSB-mafian ikke liker å høre dette, men det er ofte fantastisk stor prisforskjell mellom butikk og nettbutikk); selv handler jeg svært mye hos cyclecomponents.se (der alle priser inkludere mva og gebyrer) - e-bay, for litt viderekommende, men man kan iblant gjøre noen kupp der - Kinabutikker; for viderekommende og folk med noe risikovilje. Aktiv bruk av google og nettforum anbefales før handel
Ettersom budsjettet er såpass stramt, ville jeg utsatt kjøp a nye hjul. De som følger med fungerer sikkert helt fint, selv om det finnes mye annet som er "bedre".
Flaskeholdere: Her er det absolutt mulig å knuse sparegrisen og kjøpe det hotteste, til 4-600 kr stk. Det pussige er at det finnes utrolig mange flaskeholdere til 49,- som gjør jobben akkurat like bra. Det er noen av de dyre som er virkelig bra (Arundel, KingKage, etc.), men det finnes også noen skikkelig dyre flaskeholdere som er betydelig dårligere enn de du får kjøpt på Biltema.
Hvis det var meg, ville jeg prioritert å bruke penger på komponenter som utgjør mine kontaktpunkter med sykkelen. Da tenker jeg på; sko, bibshorts, sete, + hjelm. Sistnevnte er viktig at passer hodet, samt at det kanskje er den mest synlige delen av sykkelantrekket, og for de jålete av oss (det gjelder vel alle sammen) er det kanskje viktig at denne ser nogenlunde bra ut.
Dyrere er ikke alltid bedre, men jeg ville ikke valgt eksempelvis billige sko, hvis det fantes andre sko som passet foten min bedre. (Selv har jeg funnet ut at Specialized BG sko passer mine føtter ekstremt bra, og kjøpte nylig mitt tredje par).
|
|
|
05/05/2012 07:53
|
KnutB
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Beklager så mye, da var det nok jeg som misforsto. Trodde stasjbudsjettet var på 15 000,- Tanken var da at du får DA C50 ned mot 7 500,- Da trekker jeg meg stille og rolig tilbake......
|
|
|
05/05/2012 07:55
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
Mine tanker: Når det gjleder hjelm så ville ikke jeg tenkt så mye på pris. Det er andre steder jeg foretrekker å spare. Gå i butikken og prøv på hodet hva som sitter godt og føles bra på.
Sko er litt det samme som hjelm. Prøv på og ikke kjøp de billigste skoene bare fordi de er billigst hvis de ikke sitter godt.
Pedaler. Hvis du vil ha landevei er vel de rimligere modellene til Shimano eller look veien å gå. Dette er vel også de mest utbredte løsningene, så det er lettere å finne klosser på den lokale butikken når de er utslitt.
Har du en gulvpumpe? Å pumpe opp racerdekk med håndpumpe er noe herk. Her finnes det sikkert tråder på forumet med anbefalninger. Selv har jeg en blackburn ett eller annet og en topeak joeblow. foretrekker helt klart topeak'en.
Hjulene er sikkert grei nok til å begynne med. Bytte dekk kan være lurt. GP4000s er et trygt valg.
flaskeholder - egentlig hva som helst.
Redigert av oevk; 05/05/2012 07:55.
Øyvind
|
|
|
05/05/2012 08:22
|
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
. Akkurat nå er det viktigste å bli bitt av bassillen.
Du trenger gode klær først og fremst er min mening, slik at du får lyst å sykle selv om det er surt og kaldt. Drit i å tenke på hjul og dyre flaskeholdere. Sørg for å ha: en god bibshorts,kortermet trøye, løse bein,løse ermer, vindjakke, en langbukse til de kjølige vår og høstdagene, hele hansker til kalde og våte dager, gode sko og skoovertrekk, en hjelm(uten spoiler), briller og pedaler da. På dette ryker mye, for ikke å si alt av budsjettet ditt, men nå er du klar til å nyte landeveien. edit: kan være lurt å lese hele innlegget en svarer på. Ser nå at du har klær :), men uansett, gode klær får man ikke nok av.
Redigert av nanonils; 05/05/2012 08:24.
|
|
|
05/05/2012 09:29
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Bare bruk det som står på sykkelen foreløpig. Liker du å sykle kommer stasjhysteriet automatisk og da tar du det derfra. Raceren er den mere en bra nok som den er for en nybegynner. Mye mere morsomt å oppgradere senere, da opplever du den virkelige forskjellen. Og tar du helt av blir det en oppgradering av hele sykkelen i stedet etter noen år.
Som nevnt over av de andre trenger du multiverktøy, ekstra slange, lappesaker, pumpe. Videre trenger du gode, men ikke dyre klær etc.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
05/05/2012 09:57
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Flaskeholdere: Arundel eller noe annet lekkert som passer ramma. Sko: Fotavhengig. Kjøp og prøv i butikk. Om de passer > Hvite SIDI Pedaler: Look Keo har ikke bydd på problemer for meg så langt. Hjul: Fulcrum eller Campa, solide og fine hjul. Hjelm: Hodeavhengig. Kjøp den fineste du har råd til som passer knotten. Kjøp og prøv i butikk. IKKE SKYGGE!
Må ha på tur: Ekstra slange, multiverktøy, pumpe
Kjekt å ha på tur: Sykkelcomputer/gps, girøre, lappesaker, strips, kjedesplint/hurtigkobling
Kjekt å ha i boden: Kjedeolje, garasje-/gulvpumpe, vaskeutstyr, filler
Redigert av MortenML; 05/05/2012 10:13.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
05/05/2012 10:01
|
EskilH
Medlem
|
Medlem
My 2 cents:
Jeg ville brukt mesteparten av tiden på å tråle butikker for å prøve hjelm og sko. Finn en hjelm som sitter godt på hodet ditt, har reimer som ikke gnager og hvis du få kombinert dette med god ventilasjon er det bra. Det finnes mye bra hjemler i 500-700 klassen, det MÅ ikke være årets superdupertoppmodell! Men hvis du er som mange og motiveres av utstyr (les: kommer deg oftere ut.), then more porer to ya!
Det samme gjelder for sko. Prøv modeller og finn den som sitter best på foten din. Her er det også viktig at du har en stiv nok såle i skoen, men det finner du i alle 1000,-+ sko. Jeg ville ha hatt minst en jekkestropp på mine. Jeg tror nok jeg ville fokusert på å finne en dedikert racingsko, min erfaring er at den større kontaktflaten landeveiscleats reduserer nummenhet i fot.
Pedaler, mange som anbefaler instegesmodellen til shimano eller look. Go for it!
Det er ikke vits i å bruke onkelskruemye penger på flaskeholdere. Men Kjøp noe som du tror holder flasken på plass. Så er det kult hvis den matcher sykkelen(: Elite har noen som er lette, billige og sikrer flasken bra.
Ellers er det kjekt å ha med et multiverktøy, pumpe, ekstra slanger!
Begynn med den hjul/dekk komboen du har og skaff deg noen erfaringer før du bytter de(:
|
|
|
05/05/2012 10:02
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Svarene du får på et sånt spørsmål, vil sprike som gjerdestaur. Her er mitt bidrag: Ikke bytt hjul før de som sitter på er utslitt. Det er penger ut av vinduet. Jeg ville ha gått inn på Cyclecomponents.com og kjøpt Topeak 6. Det er den delen av sykkelutstyret mitt som har fulgt meg gjennom mest og som aldri har sviktet meg. Så ville jeg ha lagt på to Tax Tao flaskeholdere. De er billige og bra. Så ville jeg rett og slett ha kjøpt meg et par Speedplay Zero Stainless. Da har du gode pedaler som knærne dine vil elske, og som du aldri vil føle behov for å oppgradere. Sko og hjelm ville jeg kjøpt lokalt, ut fra hva som passer føtter og hode. Klær kjøpes på salg på Internett når man finner ut hva man mangler. Pumpe kan kkjøpes mange steder, men dette er et greit alternativ. Lykke til, og gratulerer med godt valg av sykkel!
|
|
|
06/05/2012 10:01
|
Randomrex
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Åheisann, her var det mange bra svar! Tusen takk for masse bra tips alle sammen!!  Det er nok som mange skriver; utrolige mange forskjellige svar på dette, men for min del var det litt greit å se hvilke butikker folk linket til. Er ikke lett å finne alt man vi ha i de store norske sportsbutikkene (Gmax/XXL osv), og da er det greit å få noen liker til andre butikker her! Det finnes kanskje en tråd her inne som samler litt butikker? Greit å finne litt deler på salg kanskje... Angående cyclecomponents.se : Sier du at prisene på denne siden er den reele prisen jeg betaler? Toll og Mva er medregnet? Kun frakt som tillkommer? Ellers har jeg lagt merke til at Bikebuster har mange tilbud, men det er ikke så mange som linker til denne siden her inne? Noe jeg har gått glipp av? Bikeshop ser jeg mange bruker, og det virker som en veldig fin butikk! Og ja, jeg skal oppklare en gang for alle: Maks 15000kr for alt, inkludert sykkelen!  Siden sykkelen koster 10 høvdinger, har jeg vel ca 5000kr til stæsj. Gulvpumpe har jeg, ellers var dette ett meget godt tips! Til slutt må jeg spørre om briller... Har noen noen gode tips til briller til en billig penge, som er bra?
|
|
|
06/05/2012 10:29
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Cyclecomponents.com er en fin butikk, bortsett fra at det kan ta litt tid (en uke eller to) å få varene. Alle avgifter er inkludert i prisen du ser, det er bare frakt som kommer i tillegg. Jeg har vært kunde der i mange år, og det har aldri vært noe tull. Bikeshop.no er OK, men det er lurt å holde seg til varer som faktisk finnes på lager. Ellers kan det ta lang tid å få varene. Bikebuster.no er billig på en del ting, og jeg har kjøpt ting derfra uten problemer. Andre har kanskje andre erfaringer? Sykkelkomponenter.no skiller seg ut som en nettbutikk med svært rask og god service. Probikekit.com har en litt treg nettside, men er ofte det billigste stedet å kjøpe smøremidler, ullsokker, slanger, dekk og annet som kommer under tollgrensa på 200 nKr.
|
|
|
06/05/2012 10:54
|
arildb
Entusiast
|
Entusiast
Kjøp en brukt giant ,advanse ,da får du noe som er mega ,du kan ha den i noen år ,ellers er cinarelloene greie nok ,,,
|
|
|
06/05/2012 11:01
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Briller er litt avhengig an ansiktsfassong. På meg sitter Oakley Radar som støpt, men de faller kanskje litt utenfor budsjettrammen. Jeg foreslår at du prøver i butikk. Det du må huske på med briller til landevei er at de sitter høyt og ikke sperrer øvre synsfelt når du sitter i bukken. Er brillene lave må du anstrenge nakken unødig for å se langt frem. Det samme gjelder skygge på hjelmen - upraktisk og estetisk mindre pent.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: Lektoren]
08/05/2012 15:23
|
Randomrex
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Lektoren, På denne Cyclecomponents.com, er både toll og moms inkludert i den prisen man ser altså? Så man betaler for varen, pluss frakt? Fraktprisen varierer kanskje litt fra mengde man kjøper... Jeg skal ta og sjekke ut denne butikken! Slik jeg har forstått gjelder dette også bikebuster, ikke sant? Bortsett fra alle bestillinger over 1250 kr er fraktfrie?
Redigert av Randomrex; 08/05/2012 15:24.
|
|
|
08/05/2012 15:26
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Lektoren, På denne Cyclecomponents.com, er både toll og moms inkludert i den prisen man ser altså? Så man betaler for varen, pluss frakt? Fraktprisen varierer kanskje litt fra mengde man kjøper... Jeg skal ta og sjekke ut denne butikken! Slik jeg har forstått gjelder dette også bikebuster, ikke sant? Bortsett fra alle bestillinger over 1250 kr er fraktfrie? Ja, på spørsmål om Bikebuster og cc. Her er det kun frakt i tillegg. RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
09/05/2012 07:37
|
Emulius
Medlem
|
Medlem
Angående hjelm bør du ha råd til å bytte den ut. Velter du eller mister hjelmen hardt i bakken bør den byttes. Det kan sitte langt inne hvis du har sprengt sparegrisen for å ha råd til Giro Aeon e.l. Selv gikk jeg for denne fra Uvex til kr 500: http://www.xxl.no/sykkel/personlig-sykkelutstyr/sykkelhjelmer/i-vo-sykkelhjelm-12-1080606Når skyggen er fjernet ser den helt ok ut, og veier kun 225 g. Hjulsett er også slitedeler. MIne DA C24 fra i fjor krever en større overhaling, alvorlig kast i forhjulet etter velt, og skutt lager bak etter 1000 rolige km. Er tilbake på det billige og slitte settet som fulgte med sykkelen. Merker jeg noen betydelig forskjell - nei egentlig ikke.
|
|
|
[Re: Selters]
09/05/2012 11:44
|
Randomrex
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Flaskeholder: BBB Denne fra BBB koster 169,- på xxl, og passer veldig bra til den Hvite Caad 10en etter mening. Er det plass til to slike på sykkelen? Hva slags flasker bruker du? Angående pedaler klarer jeg ikke helt får oversikten... :S Både Shimano og Look har flere alternatvier ser jeg, men det varierer VELDIG i pris fra type og butikk. Vil feks disse være ett godt kjøp? http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=8608Har dere noen andre anbefalinger rundt denne prisklassen? Look har sikkert også noe i dette segmentet, men jeg klarer ikke helt å forstå gupperingene deres, hvilke som er drålige, bra, bedre og best? Prisene varierer veldig, så føler ikke jeg kan se blindt på dem heller... Til slutt; Det er sjelden jeg ser noen sykle på landeveissykkel med liten veske under sete. Hvor er det folk har mobil, nøkler og eventuelt reserveslange og lignende?
|
|
|
09/05/2012 11:48
|
Livestrong
Ringrev
|
Ringrev
den små vesken under sete bruker jeg bare når jeg er ute å trener osv. er det ritt så går alt i lommene bak på trøyen. tar jo ikke så mye plass med et extra slange og co2 pumpe.. 
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
- Lance Armstrong
|
|
|
09/05/2012 12:21
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Flaskeholder: BBB Denne fra BBB koster 169,- på xxl, og passer veldig bra til den Hvite Caad 10en etter mening. Er det plass til to slike på sykkelen? Hva slags flasker bruker du? Angående pedaler klarer jeg ikke helt får oversikten... :S Både Shimano og Look har flere alternatvier ser jeg, men det varierer VELDIG i pris fra type og butikk. Vil feks disse være ett godt kjøp? http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=8608Har dere noen andre anbefalinger rundt denne prisklassen? Look har sikkert også noe i dette segmentet, men jeg klarer ikke helt å forstå gupperingene deres, hvilke som er drålige, bra, bedre og best? Prisene varierer veldig, så føler ikke jeg kan se blindt på dem heller... Til slutt; Det er sjelden jeg ser noen sykle på landeveissykkel med liten veske under sete. Hvor er det folk har mobil, nøkler og eventuelt reserveslange og lignende? Stress ned, dette går fint! Sakene dine putter du i lomma eller i en liten seteveske. Det finnes mange slags pedaler. De du linker til er fine, og om du ikke har problemer med knær som blir vonde, er det ingen grunn til å kjøpe noe dyrere. Look og Shimano har gode pedaler. At noen modeller er dyrere enn andre, betyr kanskje at de er lettere, men kan også bety at de er laget av karbon - som noen tror er magisk. (Det er ikke det.) På en medium stor ramme eller større, får du vanligvis plass til to flaskeholdere, nesten uansett hva slags type du snakker om. Hva slags flasker du bruker, kommer an på hva som tilfeldivis ligger nærmest i tilbudskurven. De skal være vanntette, og det er stort sett det.
|
|
|
[Re: Lektoren]
09/05/2012 12:27
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Hva slags flasker du bruker, kommer an på hva som tilfeldivis ligger nærmest i tilbudskurven. De skal være vanntette, og det er stort sett det. Helt frem til du prøver Camelbak Podium. Etterpå irriterer du deg over de du får med gratis når du handler ting rundt omkring, som ligger i en eske og aldri brukes.
|
|
|
|
|