"vinglete" racer i nedoverbakke
|
"vinglete" racer i nedoverbakke
#1388152
03/05/2012 09:09
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 31
andrevr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 31 |
Kjøpte en Canyon Alu-sykkel i fjor (til ca 12k). Godt fornøyd med den, og er overbevist om at man får relativt mye for pengene for Canyon sykler.
Eneste jeg har å utsette på sykkelen er at når jeg sykler nedover fra Tryvann og mot Oslo sentrum "vingler" sykkelen vel mye. Det er relativt åpent terreng her slik at det normalt sett er ganske mye vind imot eller fra siden. Personlig føler jeg faktisk at det er mer "vinglete" når sitter i bukken enn når jeg holder hendene på toppen av styret.
Mulig at det jeg som er blitt litt mer pinglete i nedoverkjøringen de siste årene, men lurer på om dette fenomenet er noen andre som har vært borti?
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388157
03/05/2012 09:12
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 1,632
oscaringe
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 1,632 |
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388166
03/05/2012 09:19
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Det som er nærliggende å sjekke er hjultype (aerodynamikk/sidevindegenskaper), er dekkene satt skikkelig mot felg (går de rett)? Er det slark i styre-/hjullager? Er hjulene snorrette?
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388175
03/05/2012 09:31
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 31
andrevr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 31 |
Sykkelen heter vel Canyon AL 9.0 og har Ksyrium Equipe hjul (med flate eiker). Dekk kan vel strengt tatt ikke settes på felgen på så veldig mange måter, har syklet på dem i flere mnd i fjor, så tror de sitter korrekt på. Ingen slark (sykkelen er kun en sesong gammel) og så og si ikke noe kast i hjulene...
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388224
03/05/2012 10:21
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,606
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,606 |
er nok bare vinden som spøker med deg. har merka det selv idet siste, med dager hvor mot/side vinden har vært en plage, og nesten vippa "lille" meg ut av veien 
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388238
03/05/2012 10:43
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 64
Hjelmizz
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 64 |
Sykler selv på en canyon ultimate al 9.0 sl, med ksyrium elite hjul og flate eiker. Den vingler merkbart mer enn gamlesykkelen, uten at jeg er i stand til å si hvorfor. Har ikke erfaring med særlig mange sykler, men den gamle er betydelig tyngre en canyon'en. Tror det er normalt :7
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: Hjelmizz]
#1388245
03/05/2012 10:49
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Flate alu-eiker har vel en totalt større flate enn standardeiker, som igjen betyr større vindfang.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388246
03/05/2012 10:50
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 31
andrevr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 31 |
Da får jeg vel leve med det. Min forrige sykkel virket mer stabil nedover, og var betydelig tyngre og billigere. Er vel kanskje ikke så dumt å ta det litt forsiktig nedover uansett. Skjønner virkelig ikke hvordan feks Hushovd kan sykle oppimot 100kmt mens jeg snirkler meg nedover i 60kmt. Disse gutta er ikke helt gode i hodet...
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: Hjelmizz]
#1388251
03/05/2012 10:52
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004 |
Ksyrium Equipe og Elite har ståleiker, ikke alueiker så de har ikke så veldig stort sideareal som feks Ksyrium SLR eller Fulcrum Racing 1/Zero.
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388252
03/05/2012 10:52
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727 |
Skjønner virkelig ikke hvordan feks Hushovd kan sykle oppimot 100kmt mens jeg snirkler meg nedover i 60kmt. Hushovd sykler ikke i 100 ned Tryvann.
Anonym5
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388253
03/05/2012 10:54
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Utforegenskaper til en sykkel handler som regel om helt andre ting enn hvilke eiker og hjul som står på ...  Rake, akselavstand, stemlengde, styre(rørs)høyde, balanse i sittestilling og vinkler spiller inn. Har noen en geometritabell for den aktuelle sykkelen lett tilgjengelig?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: anderz]
#1388254
03/05/2012 10:55
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388268
03/05/2012 11:13
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Ståleikene i Equipe er også flate, ikke elliptiske, så (bitte)litt mer vortexdannelse i sidevind enn f.eks konkurrenten Fulcrum R3 er det nok. Canyon Ultimate Al: http://www.canyon.com/_uk/roadbikes/bike.html?b=2503Rull nedover på siden og velg arkfanen Geometry. Jeg synes det er besynderlig at bortsett fra de to minste størrelsene er vinklene prikklike uansett rammestørrelse. Akselavstanden endres akkurat like mye som virtuell overrørslengde. Muligens en sykkel som er velbalansert i størrelse 56 eller 58 og litt rar i de andre størrelsene.
Redigert av Valentino; 03/05/2012 11:24. Rediger grunn: synsing
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388313
03/05/2012 11:51
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Et poeng på racer som vi terrengsyklister ofte bommer på er at lenger styreframspring gir bedre stabilitet på en racer, mens det motsatte ofte er riktig i terrenget. Kort og høyt styreframspring vil kunne føre til vingling på en racer da du får for lite vekt på forhjulet.
Selv om sykkelen er ny og frisk kan det også være verdt å sjekke styrelageret. Det trenger ikke å være slitt for å være slarkete, bare dårlig/feil montert. Dog pleier Canyon-sykler å være prikkfritt montert fra Tyskland, men brukerfeil kan oppstå ved oppakking.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388325
03/05/2012 12:06
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 77
peeer
Medlem
|
Medlem
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 77 |
Opplevde noe av det samme på min racer i fjor. Problemet da var styrelager. Så skrudde det fast og problemet var borte
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: sykkeloyvind]
#1388339
03/05/2012 12:22
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Et poeng på racer som vi terrengsyklister ofte bommer på er at lenger styreframspring gir bedre stabilitet på en racer, mens det motsatte ofte er riktig i terrenget. Kort og høyt styreframspring vil kunne føre til vingling på en racer da du får for lite vekt på forhjulet. Skjønner hva du mener, men må pirke litt for det. Det er summen av styreframspringlengde, oppbygging, og styrets og til en viss grad bremsehendlenes form som er bestemmende. Nå er det også mange ryttere som ikke er i særlig god balanse, er redde og stive, og sitter feil på en sykkel som egentlig ikke passer dem særlig godt. Komfortracer til folket! sier jeg.
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388343
03/05/2012 12:27
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667 |
Kjører en Ultimate CF (veldig lik geometri som den gamle Ultimate AL). Den er bombesikker nedover, men kan ha noe med at jeg gikk ned en størrelse enn anbefalt og putta på et lengre stem. Stemmet har en god del å si for hvordan sykkelen oppfører seg nedover. Min opplevelse er at det kan bli skikkelig skummelt med for kort stem på landeveien.
Har heller ikke merket noe til Landevei sin konklusjon om utforegenskapene til sykkelen.
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388622
03/05/2012 19:20
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 461
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 461 |
Jeg har en Canyon CF SLX, og den er klart mer livlig i fronten enn både gamlesykkelen og CX'en. Mener jeg leste i testen i Landevei at Canyon CF fikk litt trekk for akkurat dette. Med sidevind i utforbakker, kan det til tider føles litt vel heftig 
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388652
03/05/2012 19:48
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667 |
Jeg har 2 cm lenger stem enn det som er standard til størrelsen på Canyonen min. Som sagt opplever jeg ingen problemer nedover. Opplever den heller som veldig trygg og kjapp utfor. Tror det kan ha noe med å gjøre at Canyon leverer syklene sine med litt korte stem.
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388697
03/05/2012 20:21
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Min Ultimate AL (2012, og dermed annen geometri enn din? Størrelse 58/L og 130mm stem) føles i alle fall særdeles stabil utfor, f.eks. ned fra Tryvann, men jeg er sjelden oppe i 60 km/t der. Jeg foretrekker å ha en ok sikkerhetsmargin.
Aeroad i samme størrelse, men med 120mm stem og satt opp med litt mindre reach er derimot litt mindre stabil utfor, det kan være dekkende å si at den er mer levende, uten at jeg synes det er negativt.
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388719
03/05/2012 20:38
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858 |
Ang hastighet, bor på sundvollen og sykler endel opp til kleivstua. Er da nedover et fall på ca 400m på 4km og en stigning på mellom 8 og 12%. Føler jeg ikke klarer hente mer fart ved å trå når jeg passerer ca 65km/t har da kompakt krank og 11-28 kryper nå sammen på syklen og rører ikke bremsene før etter ca 1,5 km der første 180€ svingen kommer. Med mine 85 kg så syns jeg det er rart jeg ikke kommer opp i noe særlig høyere hastighet en 75km/t samme gjelder på min mtb.
Har de som stadig er oppe i 100km/t tyngre gear eller er bakkene brattere? Skulle jo tro at mine 85kg fett vil pushe syklen opp i høyere hastighet en en proff på 62 kg
Kan det være hjul nav/felger som holder igjen?
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388729
03/05/2012 20:46
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720 |
Stemlengde har mye å si på stabiliteten på racer.
Gikk ned 20mm for å sitte mer riktig, og fikk en mye livligere sykkel. Mer nervøs nedover, men mye lettere å manøvrere -- jeg kan nå faktisk styre unna hull og steiner på veien, ikke bare tenke at jeg burde ha gjort det :-)
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388734
03/05/2012 20:50
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720 |
Pink floyd, hvor fortere det går, hvor mer har luftmotstand å si (^2), og hvor mange watt man trenger i beina for å bekjempe den. Gir man ikke på med store tannhjul nedover oppnår man en maksfart -- det samme gjelder fallskjermhopping.
EDIT: Ja, utenom tannhjulene, da.
Redigert av rockphotog; 03/05/2012 20:51.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388748
03/05/2012 21:00
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858 |
Syns vel ikke at ditt svar gav mye mening ang hva jeg spør om. Mulig jeg som ikke skjønte poenget. Problemet er ikke tannhjul og luftmotstand men hva som gjør at proffe kommer seg nedover i 100km/t når jeg kun ruller i 75km/t. Ja om de ikke har tyngre gear da, men forskjellen på 11/50 som jeg har og 11/53 som de har er vel ikke 25km/t
Når jeg har en kadens på ca 100 så sykler jeg da i bratt nedover i ca 60km/t syns da jeg beveger meg såpass mye at det faktisk går fortere om jeg da slutter å trå og heller kryper sammen og triller.
Så hvordan oppnå høyere hastighet en 75km/t
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388757
03/05/2012 21:06
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Luftmotstand, teknikk og en stengt vei uten mulighet for å møte en bil i motgående retning. Og det faktum at man har en utgangshastighet før man slutter å trå.
Selv har jeg kompakt og bikker lett 80.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388759
03/05/2012 21:08
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858 |
Og hvor bratt bakke sykler du da i?
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388763
03/05/2012 21:15
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Tja. Si det? Mellom 8 og 12% kanskje? Hadde maks 83 i ritt søndag. Bakken har vel rundt 800 meter meg 10% vil jeg tro?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388776
03/05/2012 21:24
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667 |
97,6 km/t i 9% nedoverbakke med 50/11 som tyngste. Ikke at det hadde noe særlig å si da jeg stort sett trillet nedover. En aerodynamisk sittestilling er det aller viktigste.
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: andrevr]
#1388778
03/05/2012 21:28
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858 |
ok, så enten er min aerodynamiske kropp feilbygd eller så må det nesten være noe galt med nav som bremser. Rare er at på min gamle alu mtb har vært oppe i 86 i samme bakke jeg overhode ikke kommer opp i noe mer en 75-78 med nye sykler. Hjelper jo noe at sykelen da veide 2-5 kg mer, men merkelig syns jeg.
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke
[Re: Pink floyd]
#1388780
03/05/2012 21:29
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Husk at i hastigheter det her er snakk om har luftmotstandskoeffisienten veldig mye å si. Når du ser Hushovd og Cansellara suse ned fjellsidene, er det såvidt du ser nesetippen over styret.
Hvis navene dine bremser deg i den hastigheten når det går bratt nedover vil du ha store problemer med å trå på flatene.
Redigert av MortenML; 03/05/2012 21:30.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
|
|