Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Critical Mass Oslo 25/5

Critical Mass Oslo 25/5 #1385582 30/04/2012 12:12
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Da var maituren annonsert. Bli med! Siterer invitasjonen på fjesbok:

Quote:
Takk for en finfin apriltur alle sammen. Nest:

Byens fineste sykkeltur i maiutgave! Blir det bedre enn dette? Tiden vil vise (men sansynligvis ikke).

Støtt opp om turen og delta i arrangeringen (critical-mass-oslo@googlegroups.com). Denne sesongen blir vi flere hundre, neste sesong blir vi tusen.

Velkommen skal dere være.

PS. Husk å invitere syklistene i vennelisten (og de som vil og burde bli det).

Siden folk har forskjellige meninger om aksjonen kan det være lurt å ta en titt på denne før man kaster seg inn i diskusjonen.

Redigert av cmoslo; 30/04/2012 12:15.
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1389096 04/05/2012 09:45
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: cmoslo

Siden folk har forskjellige meninger om aksjonen kan det være lurt å ta en titt på denne før man kaster seg inn i diskusjonen.

Heh.. Den diskusjonen.. det er sannelig ikke enkelt å få forståelse for aksjonsformer av noe slag i dette forumet som ellers kunne antas å være midt i blinken for denne saken, i slike sammenhenger framstår terrengsykkel mer som arenaen til en bøling reaksjonære kranglefanter/byråkrater og bilister!! (Gud forby anarki/demonstrasjoner/initiativ/blitzere/rare klær/ti minutters "kaos"/osv...)
Hvis "folk flest" har enda mindre toleranse og "endringsvilje" enn det som framkommer her kan framtida bli vanskelig...

Lykke til; bra tiltak, fint noen gidder å prøve!

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1389109 04/05/2012 10:06
Dan Offline
More than words
More than words
Bilder og rapport fra aprilutgaven?

Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1389122 04/05/2012 10:20
H
hardimpct Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Jeg var der og kan rapportere om ca. 70-90 syklister. Ligger et bilde og info på http://www.facebook.com/criticalmassoslo.

Bli med 25/5 og vis støtte til bedre sykkelveier i byen og rundt!

Redigert av hardimpct; 04/05/2012 10:21.

- It`s just pure passion -

Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: ingeplinge] #1389327 04/05/2012 14:42
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: ingeplinge
...en bøling reaksjonære kranglefanter/byråkrater og bilister

Jeg passer antagelig den beskrivelsen, for jeg klarer ikke å se at det å organisere en tett konsentrasjon av syklister på et lite område er en hensiktsmessig aksjonsform for å få dem som i utgangspuntet vil ha syklister bort fra gater/veier mer vennlig stemt til å ha oss der, uansett hvor positivt det er ment og utført.

Men jeg kan ta feil, og alle slike aksjoner vil jo i hvertfall bidra til å sette fokus på problemet.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1389749 05/05/2012 02:50
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
La det være klart; jeg er absolutt ikke intolerant overfor kranglefanter, men de andre kategoriene kan jeg styre min begeistring for......!

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: Torshov-Simen] #1389942 05/05/2012 10:58
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Sitat: Torshov-Simen
(...)jeg klarer ikke å se at det å organisere en tett konsentrasjon av syklister på et lite område er en hensiktsmessig aksjonsform for å få dem som i utgangspuntet vil ha syklister bort fra gater/veier mer vennlig stemt til å ha oss der, uansett hvor positivt det er ment og utført.

mine 2 kroner: det handler for meg ikke om å tale til bilister "som vil ha syklister bort fra gater/veier". det er vel en liten minoritet som helt har mistet realitetssansen. det er 2012. det er ikke noe tvil om at syklister er en del av trafikken og kommer til å bli langt viktigere framover. så selv om det er de som allerede har gått seg vill i sine allmaktsfantasier som taler høyest, så er det ikke de jeg vil interessere gjennom Critical Mass. de får ankomme i 2012 selv, eller ikke.

konfliktsituasjoner/irritasjonsmomenter som oppstår mellom Massen og noen enkelte bilister når vi sykler er heller ikke hovedpublikumet mitt. men der må det gjøres alt for å få så mange som mulig til å skjønne hva vi holder på med. det gjennom å fortelle dem at en by tilrettelagt for syklister kommer til å minske slike irritasjonsmomenter framover (se Amsterdam/København), at det ikke er de vi aksjonerer mot men et tilbakestående trafikksystem, og at alle kommer til å profitere av en by som i mindre grad er basert på privatbilisme.

de jeg egentlig mest ønsker å tale til er syklister som jeg mener trenger å kjenne at sykkelsaken er deres, at de er en gruppe, at de kan kreve noe sammen, at gaten ikke trenger å være et farlig terreng, at det er andre som bryr seg osv. det å skape en identitet rundt sykkel som kampsak. og så har jeg lyst til å tale til alle som irriterer seg over akjsonsformen på diskursplan. den åpner for en haug med refleksjoner om hva trafikk kan være, hva den har vært (bilfokussert) og hvordan den kan være annerledes. at det kommer til uttrykk sterke meninger er bare bra. det betyr at folk begynner å våkne til hvor akkutt problemet egentlig er. så det er sagt så støtter jeg alle andre aksjonsformer som vil fremme sykkelsaken. Critical Mass er bare en til, en som dekker en spesiell nisje for mobilisering, et bestemt uttrykk og et bestemt sett med samtaleprovokasjoner, ikke minst en feiring av oss selv for oss selv.

stefan

Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1389976 05/05/2012 11:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

mine 2 kroner: det handler for meg ikke om å tale til bilister "som vil ha syklister bort fra gater/veier". det er vel en liten minoritet som helt har mistet realitetssansen. det er 2012. det er ikke noe tvil om at syklister er en del av trafikken og kommer til å bli langt viktigere framover.

I sykkelbyarna i Danmark och Holland är väl sykkel och bil trafikken nestan helt åtskilda? Borde inte det vara målet också i Norge?

Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: fredriks] #1390000 05/05/2012 12:45
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Sitat: fredriks

mine 2 kroner: det handler for meg ikke om å tale til bilister "som vil ha syklister bort fra gater/veier". det er vel en liten minoritet som helt har mistet realitetssansen. det er 2012. det er ikke noe tvil om at syklister er en del av trafikken og kommer til å bli langt viktigere framover.

I sykkelbyarna i Danmark och Holland är väl sykkel och bil trafikken nestan helt åtskilda? Borde inte det vara målet också i Norge?

jeg mener det. adskilt i hvert fall i den forstånd at begge har tydelig sin trafikkinfrastruktur (veier, lys, avgrensninger, parkeringsmuligheter) å forholde seg til. men man deler jo tross alt gaten i visse situasjoner.

dessverre møter man altfor ofte myten om at Oslo er "for tett". Olav Torvund har skrevet om det, feks her http://blogg.torvund.net/2012/04/10/pa-sykkel-i-paris-og-oslo/ og her http://blogg.torvund.net/2009/08/30/sykkelveier-oslo-mangler-vilje-ikke-plass/

stefan

Redigert av cmoslo; 05/05/2012 12:46.
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1401247 18/05/2012 10:23
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
bømp

Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1403113 20/05/2012 20:43
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
litt tankemat fra San Francisco, tidlig 90tallet: How To Make A Critical Mass
god og informativ lesning.

Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1404940 22/05/2012 14:16
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Hvor mye penger bruker Oslo på å subsidiere bilisters parkering?

husk Critical Mass på fredag. blir rekorddeltakelse og knallvær.

Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1405035 22/05/2012 17:36
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Er ikke det sånn "sperre trafikken"-ting? Selv synes jeg det er litt barnslig og dust og virker mot sin hensikt.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1405092 22/05/2012 18:52
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
nei, det er ikke "sånn sperre trafikken-ting." det er en sykkeltur. kanskje handler det også om å være trafikken. du har heldigvis en hel tråd med ressurser her og her. så det er bare å lese seg litt opp. mulig at du ikke synes at "det er litt barnslig og dust og virker mot sin hensikt" når du er ferdig. håper du kan bli med en gang!

stefan

Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1405107 22/05/2012 19:06
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Nei da så. Så feil kan man altså ta..

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1405248 22/05/2012 21:04
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Håper du holder deg borte. som vi fann ut i den nevnte tråden så er jo dette et mildt sagt kontroversielt happening. Det ble vel aldri klarhet i om CM fører noe godt med seg eller om det bare er en rebelsk gjeng med tullinger uten fast organisasjon som ikke klarer å bestemme seg for om det er en fest eller en demonstrasjon. man trenger uansett ikke ha doktorgrad for å skjønne at det er en perfekt aktivitet om du syns bilister er for snille mot syklister i utgangspunktet...men les tråden, at CM har skrevet siste innlegget er på ingen måte et tegn på at han har rett.

Trønder osv
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: Espen J] #1405263 22/05/2012 21:15
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Espen J
Håper du holder deg borte. som vi fann ut i den nevnte tråden så er jo dette et mildt sagt kontroversielt happening. Det ble vel aldri klarhet i om CM fører noe godt med seg eller om det bare er en rebelsk gjeng med tullinger uten fast organisasjon som ikke klarer å bestemme seg for om det er en fest eller en demonstrasjon. man trenger uansett ikke ha doktorgrad for å skjønne at det er en perfekt aktivitet om du syns bilister er for snille mot syklister i utgangspunktet...men les tråden, at CM har skrevet siste innlegget er på ingen måte et tegn på at han har rett.

Siden når ble du en slik autoritet på området at du kan skyte fra hofta?

Ut på tur!

Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: Supermann] #1405309 22/05/2012 22:01
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Supermann
Sitat: Espen J

Siden når ble du en slik autoritet på området at du kan skyte fra hofta?

Hæ?? Den må du nesten forklare. At en diskusjon om et arrangement går over det som i min nettleser er 2 sider i en tidligere diskusjon angående om CM er et gode eller ikke, tyder vel på at dette ikke er et arrangement som automatisk er kosher, men noe det er delte meninger om. At bilister ikke liker dette arrangementet er vel strengt talt et faktum mer enn noe jeg har funnet på selv...Men jeg ser at cmoslo bruker denne diskusjonen til det jeg tolker som at "dette er ferdigdiskutert" når det snarere såvidt jeg skjønnte det heller var en diskusjon som bare døde ut. Det er også derfor jeg anbefaler å faktisk lese over tråden og gjøre seg opp en mening derfra, for det er vel så mange argumenter mot dette (som jeg ser på som) tullet som det er forsvar. Dette er et forum, det er bygd opp rundt synsing, og jeg synser at CM er skrot som virker mot sin hensikt. Hvor autoriteten i det kommer opp får du nesten svare på selv.

Trønder osv
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1405342 22/05/2012 23:21
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
topp stemning! det jeg har gjort var å henvise til diskusjonen som har funnet sted. det gjorde jeg fordi den ligger der som ressurs for andre som prøver å danne seg en mening. sant nok så føler jeg ikke at jeg har fått mange substansielle motargumenter (heller ikke fra deg for den saks skyld), derfor mener jeg at det er fullt mulig at noen endrer sin mening etter en gjennomlesing.

ofte lønner det deg seg faktisk å utsette sine sterke meninger til fordel for litt mer etterforskning og utprøving. det finnes masse kilder for å gjøre seg bedre kjent med konseptet Critical Mass og man trenger ikke å gi inn til den første negative refleksen. jeg skrev noe om det i den forrige tråden. for å samle noen kilder jeg liker:

http://criticalmass.no/

How to make a Critical Mass (om tidlige erfaringer fra San Fancisco)

Critical Mass History (mer om San Franci... løper analoge)

Om god turskikk (facebook-link)

Om hvordan vi håndterer biler hvis det trengs

sammen med trådene her burde det gi folk en OK oversikt. og så finnes det selvsagt google. eller enda bedre: man kan faktisk delta, ta noen samtaler med folk som er med og vurdere aksjonsformen på den måten.

s.

Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1405348 23/05/2012 00:11
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Du glemte en link som ikke nødvendigvis forsvarer mitt syn i alle tilfeller, men som gjør det klart at til å være en så liten og ubetydelig gjeng, så har den havna i mye klammeri, selvforskylt eller ikke.

Og dette er mer et spørsmål enn en påstand: Hva har egentlig CM oppnådd? Jeg har prøvd å googla Critical mass achievements" og lignende, og vært inne på siden til de store hub'ene av dette. Jeg ser at man kan alltids si at "vår organiasjon skal bare bevisstgjøre folk, ikke gå på enkeltsaker" eller lignende, men jeg finner ikke noe tegn på at en eneste by har endra sin policy på noe som helst på grunn av CM. finner du link som motbeviser det er jeg fornøyd (jeg har ikke den gamle tråden forran meg om det står noe der), men før det så virker det som at sjangsen for å bli arrestert eller kjørt ned er større enn sjangsen for å få utretta noe, og da bør man vel vurdere om det ikke er andre organisasjoner som er bedre talerør, som NOTS og syklistenes landsforbund, om man vil engasjere seg for syklisters rettigheter.

Trønder osv
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1405556 23/05/2012 08:56
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
jeg har tidligere svart på et spørsmål om hva jeg har lyst til å oppnå med Critical Mass. jeg kan lage et sammendrag av mine tidligere svar en gang jeg har tid.

det hadde vært litt merkelig hvis Critical Mass kunne vise til konkrete "policy achievements" gitt at det ikke er det CM gjør. det hadde vært absurd å kreve det av aksjonsformen. at CM på så mange måter har skapt oppmerksomhet og diskusjon rundt sykkelsaker verden rundt er dog sikkert ikke kontroversielt. det skrev jeg om tidligere.

jeg for min del oppfordrer alle jeg kjenner til å jobbe gjennom andre kanaler også, feks Syklistenes Landsforbund. også dette har jeg skrevet om.

stefan (som igjen bare svarer for seg selv i denne tråden)

her er den forrige tråden:

Redigert av cmoslo; 23/05/2012 09:12.
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: Espen J] #1405795 23/05/2012 12:49
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Quote:
man trenger uansett ikke ha doktorgrad for å skjønne at det er en perfekt aktivitet om du syns bilister er for snille mot syklister i utgangspunktet...

Du, som meg, har ikke utført noen undersøkelse på området som bekrefter dette standpunktet. Jeg mener derfor at bombastiske uttalelser som den over derfor bare med på å forsøple en ellers god debatt.

Jeg er sikker på at du finner mange bilister som absolutt ikke negativ til aksjonsformen. Det virker for meg som at du tror at kommentarfeltsgjengangerne i bilist/syklist-debatten er representative for alle som kjører bil. Hadde de vært tilfelle så hadde for eksempel FRP hatt mer enn 13%(eller hva det nå enn er) oppslutning...

Ut på tur!

Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1405856 23/05/2012 15:02
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Vel, jeg har bekjente i mange miljøer, og de fleste, inkludert mange syklister, hater syklister når de selv kjører bil. Jeg har ikke tall på hvor mange samtaler jeg har hatt med alt fra gode venner til tilfeldige lastebilsjåfører jeg har møtt i jobbsammenheng, som alle helst skulle sett at vi syklister hadde funnet en annen plass å være enn i veibanen (for å si det med pene ord). Jeg har også blitt tutet nok på av billister og blitt forsøkt pressa i veibanen på landeveissykkel, til å ha følt på kroppen at dette er et reelt problem.

Trønder osv
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1407087 25/05/2012 08:06
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
idag! info om rute finnes på facebook https://www.facebook.com/events/276407759119358/.

denne gangen støttes Critical Mass av Natur og Ungdom sin "Oslo Sykkelfest 2012." vi avslutter i Birkelunden og så er det mulig å dra direkte videre til konsert arrangert av NU på Kafe Liebing. sykkelfesten fortsetter også på lørdag fra kl 13 i Birkelunden.

Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1407155 25/05/2012 09:45
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
http://dl.dropbox.com/u/%E2%80%8B23747730/corking_enkelt.pdf Betyr dette at dere ikke stopper for rødt lys?

Redigert av jaknudsen; 25/05/2012 09:45.
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1407298 25/05/2012 12:44
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
vi stopper for rødt lys. corking er en metode som tas i bruk når det blir rødt lys mens vi fortsatt krysser. av flere grunner er det tryggere å ikke dele opp massen da. se også denne oppdateringen som ble sendt ut idag:

Quote:

OBS. SISTE OPPDATERING FØR TUREN. LES DETTE NØYE.

siden det er en del av oss som aldri har vært med før, en komprimert versjon av ting som bør og ikke bør gjøres. dette er essensielt for en vellykket tur:

- det viktigste er å holde Massen tett nok samlet. det er bare sånn vi unngår at Massen deles opp og at det oppstår utrygge situasjoner. hvis du ser at det oppstår mellomrom, kjør inn og ta opp den tomme plassen! vi er ikke ute etter å provosere motortrafikk, men for sikkerhets skyld må vi unngå at biler kan kjøre blant oss.

- folk som leder må sykle sakte nok til at det ikke oppstår mellomrom. folk som sykler bakerst må passe på at de ikke mister kontakt. vi må være en tett nok Masse. dette kan ikke sies ofte nok.

- vi stopper ved rødt lys, vi tar ikke opp mer enn en kjørebane, vi sykler ikke mot kjøreretningen og ikke på fortau heller (denne ruten har en parti opp Markveien hvor vi sykler i sykkelfeltet, vær forberedt på å sykle fil der siden det er sykkeltrafikk begge veier der!).

- vi oppfører oss pent mot alle, bilister og fotgjengere, og inviterer dem til å bli med neste gang. se på lenken med foreslag om oppførsel: https://www.facebook.com/​note.php?note_id=39794164023955​8

- hvis det blir rødt lys mens Massen fortsatt krysser fortsetter vi til ALLE har krysset. derfor er det viktig at Massen henger tett nok sammen.

- når det blir rødt lys og Massen fortsatt krysser bruker de som føler seg trygge nok Corking-metoden: http://dl.dropbox.com/u/​23747730/corking_enkelt.pdf. hensikten med dette er ikke å provosere bilister, men å garantere at Massen er trygg mens den krysser. slå av en prat med bilisten du corker, be om litt tålmodighet og inviter han/hun til å bli med neste gang. et smil og noen hyggelige ord går en lang vei!

velkommen skal dere være.

dette ble også skrevet om og diskutert i den forrigen tråden her.

Redigert av cmoslo; 25/05/2012 12:46.
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: cmoslo] #1407745 26/05/2012 10:37
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C

Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: fredriks] #1407748 26/05/2012 10:48
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast

NEI FOR FAEN. Sykkelnettet er dømt til å måtte krysse veinettet. Resultatet er KRASJ og DØD ved hver eneste krysning, fordi bilistene ikke ser syklistene!! Andre negative momenter:
- slår igjennom på fortauskantene ved der hvor veien stopper og begynner igjen.
- punkterer fordi sykkelveiene vedlikeholdes dårligere
- må bremse ned ved hver jævla overgang
- trangere vei og dermed mindre manøvrering når det er et hull
- mindre avstand til syklister i motsatt kjørebane, og syklister er enda større idioter enn bilister.
Lag brede sykkelfelt, med akkurat samme veidekke som for bilister, og med sykkellogoer i veibanen der hvor sykkelfeltet skal være.

Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: A4-Biorobot] #1407820 26/05/2012 14:36
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: A4-Biorobot

NEI FOR FAEN. Sykkelnettet er dømt til å måtte krysse veinettet. Resultatet er KRASJ og DØD ved hver eneste krysning, fordi bilistene ikke ser syklistene!! Andre negative momenter:
- slår igjennom på fortauskantene ved der hvor veien stopper og begynner igjen.
- punkterer fordi sykkelveiene vedlikeholdes dårligere
- må bremse ned ved hver jævla overgang
- trangere vei og dermed mindre manøvrering når det er et hull
- mindre avstand til syklister i motsatt kjørebane, og syklister er enda større idioter enn bilister.
Lag brede sykkelfelt, med akkurat samme veidekke som for bilister, og med sykkellogoer i veibanen der hvor sykkelfeltet skal være.

Nå er det slik det er i norge nå, men det er jo ikke dermed sagt at det må forli slik. Med noen regelendringer og endringer av veinormaler kan kryss mellom sykkelveier og andre veier utføres trygt.

Nederland har en av verdens beste sikerhetsstatistikker og de har stort sett adskilte sykkelveier langs hovedfartsårer (Sykkelfelt i bygater)

Med dagens regelverk og veinormal er det imidlertid klart for meg at sykkelfelt er det eneste som fungerer i norge.

Re: Critical Mass Oslo 25/5 [Re: sverreb] #1407892 26/05/2012 17:24
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Kvifor har ikkje syklistane hjelm?

mvh
Kritisk Hjernemasse

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Side 1 av 2 1 2