Hehe jeg ventet på den..Jeg mente (tror jeg.;) at de er ENDA bedre enn de var..:)
Mange bra tips her..Det koker ned til hvor mange av delene fra den gamle som lar seg bruke...Ser at visakortet har løpt og gjemt seg..
Kommer an på hvor grovt du skal ha det.
Mine tips fra Yetis sortiment:
ASR 5 med en 140mm gaffel er en leken, knall sykkel. Fast i vandringen, men kontrollert. Krever at du er litt erfaren for å kjøres hardt, men har sett
en film der den kjøres relativt hardt. Den er også rittvennlig med lavere gaffel. Finnes i karbonvariant for lavere vekt og mer styrke.
Alternativet er SB-66 med nytt, avansert oppheng som tråkker bedre enn ASR-systemet. Denne har 6" vandring bak og liker seg best med 150mm gaffel, alternativt en 160mm (dette blir høyt foran). Har denne selv og den kjører som om den er lettere. Ikke noe utpreget rittsykkel, men skal sikkert klare å sykle et eller annet rundbaneritt hvis jeg hadde måttet. Bygg jeg har sett ligger stort sett på 13kg+, men med lettere (ritt-)hjul kan man få det ned litt. Anbefales for ren stisykling.
Ellers er Yeti 575 kommet i ny variant med alu overalt og har blitt det rimeligere alternativet i stisyklingskategorien fra Yeti. Hadde en slik i 3 år og har hatt vanvittig mye gøy med denne. Kanskje Sykkeldelisk har noen overliggere? Kan bygges ganske lett - under 12 kg er mulig, men det koster.
For Oslo-marker og et og annet ritt, tror jeg ASR5 med 140mm gaffel er en killer. Har dog ikke prøvd den, men den har blitt omtalt som juksesykkelen: kvikk oppover og en rakker nedover.
(fraskrivelse: jeg kan være farget av å være en Yeti-fan av dimensjoner, men det er nå saken, så jeg har fulgt med på alt som er av tester og omtaler. Har ingen kommersielle interesser i så måte)