Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nye bremseklosser eller v-brems for CX? (cant.)

Nye bremseklosser eller v-brems for CX? (cant.) #1385351 30/04/2012 08:04
K
kjetilsm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Hei,

Bremseeffekten på mine cantilever-bremser har de siste månedene blitt dårligere og dårligere. Jeg har justert og byttet både bremseklosser og strömpe/vaier, uten at det har hjulpet noe särlig.

Dette er mystisk. Sykkelen er bare 5 måneder gammel, og de 3 förste månedene var bremsene fantastisk gode.

Kan det väre at jeg har byttet til dårlige bremseklosser? Jeg byttet til noen bremseklosser jeg hadde liggende som var kjöpt på sykkelbutikk til terrengsykkel. Skal väre bra, men kanskje man bör bruke andre typer klosser for cantilever-bremser enn v-bremser.

Jeg har sökt en del på nettet, og de fleste anbefaler Kool Stop salmon bremseklosser for cyclocross med cantilever. Men vil det hjelpe noe särlig? Min erfaring med terrengsykkel er at det er minimal forskjell mellom bremseklosser. Alle virker bra.
Kanskje saken er at jeg bare må finjustere og finjustere og finjustere cantilever-bremsene?

Hvis cantilever-bremser må finjusteres i det uendelige, kjöper jeg heller mini-v bremser. Men jeg vil aller helst bruke cantilever-bremser, pga. den gode bremsekontrollen man har når de fungerer som de skal.

Noen som har erfaring med dette?

Re: Nye bremseklosser eller v-brems for CX? (cant.) [Re: kjetilsm] #1385354 30/04/2012 08:13
K
kjetilsm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Bare legge til at Cool Stop salmon bremseklosser koster nesten like mye som ny mini-v-bremser.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=46439
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=34580

I tillegg har jeg 45mm brede skjermer, så det spörs om det er plass til mini-v-bremser, uten å kutte opp skjermen.

Redigert av kjetilsm; 30/04/2012 08:15.
Re: Nye bremseklosser eller v-brems for CX? (cant.) [Re: kjetilsm] #1385740 30/04/2012 14:09
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Så vidt meg bekjent er det ikke vanlig at mini-V kommer med noen form for parallelogram, og dermed må de justeres nøyaktig like ofte som cantilevere. Da snakker jeg vel å merke om klossene, hvor ofte du må etterstramme wire på canti avhenger helt av om du justerer dem for maksimal eller moderat bremsekraft.

Dårlige klosser, eller olje på felgen.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Nye bremseklosser eller v-brems for CX? (cant.) [Re: kjetilsm] #1386339 01/05/2012 07:45
K
kjetilsm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Takk for svar. Det kan väre olje, men siden både fram og bak er blitt dårlig, så tviler jeg. Det er forövrig to forskjellige typer klosser både framme og bak. Begge skulle väre av grei kvalitet.

Men jeg har justert litt mer nå, og fått nogenlunde grei bremseeffekt. Utsetter kjöp av mini-v-bremser inntil videre. Har liten tro på nye bremseklosser. Men dette er hersens mye mer herk å få til å funke ordentlig, sammenlignet med v-bremser.

Redigert av kjetilsm; 01/05/2012 07:46.
Re: Nye bremseklosser eller v-brems for CX? (cant.) [Re: kjetilsm] #1386489 01/05/2012 14:34
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
CX med skivebrems! Det bare funker.

Moderator  support, Valentino