Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Firma som kan rette opp garasje i Trondheim?

Firma som kan rette opp garasje i Trondheim? #1384166 28/04/2012 11:31
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Eg har ein garasje som står på ein relativt tynn betongsokkel, som igjen står på grunn som i hovudsak er leire. Med åra er garasjen blitt nokså skeiv, og eg synest det er på tide å gjere noko med det.

Nokon har nemnt oppjekking av garasjen, og påfyll av pukk under. Eg har også lese om eit firma på austlandet som kan bore hol i golv og sprøyte inn eit slags ekspanderande skum.

Er det nokon som kjenner til eit firma i Trondheimsområdet som har kompetanse på oppretting av skeive bygg?

Tor Hovland
Re: Firma som kan rette opp garasje i Trondheim? [Re: torhovl] #1384168 28/04/2012 11:34
B
bixit Offline
Entusiast
Entusiast
B
Et alternativ kan være å rette opp gulvet, og la veggene være skjev, hvis det bare er litt skjevt, og bare en garasje.

Re: Firma som kan rette opp garasje i Trondheim? [Re: bixit] #1384170 28/04/2012 11:39
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sant nok, men det eg er mest bekymra for, er vel at sokkelen skal synke ytterlegare på den svake sida, gjere garasjen meir skeiv og i verste fall øydelegge den.

Tor Hovland
Re: Firma som kan rette opp garasje i Trondheim? [Re: torhovl] #1384171 28/04/2012 11:45
B
bixit Offline
Entusiast
Entusiast
B
Det høres ut som en litt omfattende sak. Det går vel an å stoppe synkinga, men det er nok verre å rette den opp. Vet ikke om noe slikt firma egentlig.

Oppjekking, ja, noe slikt jeg tenkte på. En kran for å holde den opp en dag, eller ekspanderende betongskum. Eller noen stålbjelker under, og hydrualisk jekk beregnet for trailere.

Gå litt vitenskapelig til verks, og prøv å finn ut tyngden. Hvor mange tonn veier den mon tro egentlig..

Redigert av bixit; 28/04/2012 11:50.
Re: Firma som kan rette opp garasje i Trondheim? [Re: bixit] #1384224 28/04/2012 13:28
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Eg trur eg ser ein måte å gjere dette på. Oppå sålen er det lecablokker, og så står garasjen oppå desse. Løfteputer er berre 1-2 cm tjukke og kan løfte mange tonn. Dersom ein kan meisle plass til nokre slike puter mellom såle og leca, så skulle det gå greit å løfte opp og setje inn meir tilpassa leca.

http://www.braco.no/nettbutikk/maxiforce_loeftepute_kpi_xxx/94/vis_prod/121

Men eg er altså ute etter nokon som føler seg kompetente til å utføre dette i Trondheim...

Tor Hovland
Re: Firma som kan rette opp garasje i Trondheim? [Re: torhovl] #1384247 28/04/2012 14:21
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
En trenger da ikke en kran for å holde oppe en garasje.

Kjøp deg på biltema 4-6 flaskejekker som løfter 5 tonn hver.
Så må du få jekkene ned under grunn svil og så jekker du litt her og litt der. En kamerat av meg gjorde dette på et helt hus i ca 1975 og igjen i ca 2000.
Så når dun garasje er løftet opp kan du fylle under med leka blokker eller mulig forsterke plate.

Har selv tenkt å gjøre dette på min egen garasje da jeg vil ha mer takhøyde så jeg slipper ta av takstativ om jeg skal ha bilen inn.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Firma som kan rette opp garasje i Trondheim? [Re: Pink floyd] #1384250 28/04/2012 14:30
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja, Biltemajekkane har eg høyrt mykje bra om.

Eg vil helst få dette utført av fagfolk, men eg veit ikkje kven som tek på seg slikt arbeid. Vil eit firma som driv med muring typisk kunne fikse dette?

Ein ting som kompliserer jobben er at det står ein betongmur klin inntil garasjesokkelen på den sida som har sege. Ein kan difor ikkje utan vidare plassere jekkar eller puter der.

Tor Hovland
Re: Firma som kan rette opp garasje i Trondheim? [Re: torhovl] #1384260 28/04/2012 14:54
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Men du kan vel sette jekken under grunn svill fra innsiden.
Slå ett hull i gulvet, og grav deg ned 3-4 steder på hver langvegg, så setter du jekkene nedi hullet og under grunn svill.

kommer jo litt an på hvordan taket er bygd /taksperrer osv om du kun kan løfte på langvegger.

Blir utvilsomt billigere om du gjør dette med løftingen selv, greit også at du ikke har et veldig tids press på deg, så kan du få noen "proffe" til å støpe ny såle om du helst vil unngå dette selv.

Biltema jekker var kun ett eksempel, men slike flaske jekker koster ikke mye.

B

Re: Firma som kan rette opp garasje i Trondheim? [Re: torhovl] #1384472 28/04/2012 19:42
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Støttes. Jekket opp huset (delvis) for 7 år siden ved hjelp av en 8-tonns hydraulisk jekk. Trengte bare å jekke opp noen cm for å kunne rive grunnmuren. Som Pink Floyd skriver, burde ikke være noe problem for 4-6 jekker å klare den jobben.

Re: Firma som kan rette opp garasje i Trondheim? [Re: torhovl] #1384485 28/04/2012 19:58
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
hehe nei, mente ikke at han må ha 4-6 jekker, men veldig greit så slipper han å jekke ett sted, klosse opp og så flytte jekken rundt.

en slik jekk koster ikke mange penger så like greit å kjøpe flere.

En garasje kan da ikke veie mye, regner ikke med det er takstein på taket så da kan det umulig veie mer en maks 1000kg for en dobbel garasje

Re: Firma som kan rette opp garasje i Trondheim? [Re: Pink floyd] #1384504 28/04/2012 20:18
torhovl Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det er takstein på garasjen, jau. Og den er omtrent som ein dobbelgarasje, bortsett frå at den eine halvparten (den delen som må løftast) er eit teknisk rom med flisgolv og benk med vask.

OK, så sett at eg får løfta bunnsvillen nokre cm på den eine sida. Treng eg eigentleg rive nokon grunnmur eller er det nok å legge litt leca eller kanskje berre ein ekstra bunnsvill under?

Tor Hovland
Re: Firma som kan rette opp garasje i Trondheim? [Re: torhovl] #1384547 28/04/2012 21:09
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Er jo veldig greit å legge inn noe leca om du først løfter, så får du bedre høyde under taket. Det jeg har tenkt å gjøre med min, men så har ikke jeg tekniske rom i garasjen.
Om du bare retter opp så slipper du jo å forlenge garasje dører osv.

Så om du velger å bruke en ekstra bunnsvill eller leca blokker er vanskelig å si uten å ha sett dette. Er kanskje lettere å skrå skjære en 2x4 om det ikke er sunket like mye over alt.

Uansett så klarer fint jekkene å løfte dette selv med takstein, bare løft jevnt rundt så du ikke løfter alt på en side først og så neste, da kan jo belastningene på bærende konst bli store og mulig tak pappen sprekker også.

Blir forøvrig litt jobb med å løsne bygget fra grunnmur, sitter nok med noen bolter her og der, disse kan du kappe eller prøve skru opp.

Redigert av Pink floyd; 28/04/2012 21:11.

Re: Firma som kan rette opp garasje i Trondheim? [Re: torhovl] #1384583 28/04/2012 22:34
B
bixit Offline
Entusiast
Entusiast
B
Hva er dimensjonene på en bunnsvill for garasjer da?

En bunnsvill er vel en kraftig treplanke. Den er vel trykkimpregnert da.

Re: Firma som kan rette opp garasje i Trondheim? [Re: Pink floyd] #1384706 29/04/2012 09:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Pink floyd
hehe nei, mente ikke at han må ha 4-6 jekker, men veldig greit så slipper han å jekke ett sted, klosse opp og så flytte jekken rundt.

en slik jekk koster ikke mange penger så like greit å kjøpe flere.

En garasje kan da ikke veie mye, regner ikke med det er takstein på taket så da kan det umulig veie mer en maks 1000kg for en dobbel garasje

Haha, tenkte ikke at han trenger 4-6 for å klare jobben vektmessig nei. Jeg brukte ett (men 4 hadde klart hele huset, teoretisk), men sto i kjelleren og hadde all plass å jobbe på. Og jeg trengte bare å løfte noen centimeter.
Hvis han skal løfte opp hele garasjen er det som du sier kjekt med flere pga. dårlig arbeidsplass/'oppklossing'. Har ikke sett garasjen, men tipper en i hvert hjørne og evt. en halveis på 'langsidene' vill gjøre susen hvis han skal løfte hele garasjen. Blir 6 jekker. Blir ett/to hjørner stående på bakken så klarer han seg nok med 4 jekker.

Moderator  support