Skal reise langt for å kjøpe en båtmotor, men lurer på om noen kan hjelpe meg å antyde om denne motoren er kortstammet eller langstammet. Den er visstnok ca 58 cm fra toppen av kanten på motoropphenget til senter av propellen. Aner ikke hvor langt opp det er til kavitasjonsplata.
Har googlet meg frem til at målene for kortstammet båt skal være 38 cm fra toppen av akterspeilet til bunn av båten, og at kavitasjonsplata skal flukte med bunn av båten. Så spørsmålet blir jo da om det kan stemme at det er ca 13 cm fra senter av propellen og opp til kavitasjonsplata ?
Sorry ! Rotete forklart. Poenget med det hele var at selger ikke visste om det var kort eller lang stamme. Og for å unngå å reise 20 mil bomtur, så ville jeg bare høre om andre hadde peiling.
Men det var kort stamme, så motor ble handlet. Strålende fornøyd
Det varierer nok litt hvor høyt akterspeilet er. På min gummibåt er akterspeilet 40cm høyt. Men jeg har samme mål på motoren, ca 58cm fra anleggsflata i motorbraketten og ned til senter av propell.
Forøvrig ble jeg fortalt at de som stammer deler seg inn i kortstammet og langstammet, avhengig av hvor mye de stammer.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.