Det beste er vel å velge lufttrykket som gir riktig nedsig ("sag"). Riktig nedsig varierer med rammedesignet, typiske tall er vel sånn ca 20-25% ved 100-120 mm vandring og 30-35% ved 140+ mm vandring, men dette varierer mye så det beste er å finne ut hva som er riktig for din sykkel. Dette måles når du sitter på sykkelen komplett med evt sekk.
Riktig sag avhenger voldsomt av demperkurven (bevegelse bak vs bevegelse i demperstaget). Luftfjærer er progressive i enden av vandringa ( det trengs mer kraft pr cm for å komprimere demperstaget mot slutten enn på begynnelsen av vandringa), men demperopphenget kan ha stigende eller fallende rate (bevegelse bak vs bevegelse i demperstaget) mot slutten.
Når vi øker trykket i demperen (/ minsker SAG) øker vi fjærraten i luftfjæra og skifter Kraft vs bevegelse-kurven mot høyre (mer kraft må til for å få samme mengde bevegelse i demperen).
Med fallende rate vil en gitt mengde bakhjulsbevegelse produsere mindre kraft i kompresjon av demperen mot slutten, det er derfor en fordel med mye SAG for at det ikke skal føles daut mot slutten av vandringa.
Med stigende rate vil en gitt mengde bevegelse av bakhjulet produsere mer og mer kraft i kompresjon av demperen mot slutten av vandringa. Greit med 1/2 - 1/3 sag for å gi lineær til progressiv følelse i hekken.
Slik finjustering er for feinschmekkere, in real life småfikler en litt og justerer teknikken etter korsen sykkelen oppfører seg...