Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Klimameldinga og sykling

Klimameldinga og sykling #1382336 26/04/2012 11:26
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Regjeringa setter som mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Det er bra.

Ekspertene i Transportøkonomisk Institutt har sagt at det blir problematisk om mange fler skal reise kollektivt. Det mangler kapasitet på bane, tog og buss, og det vil koste mye å bygge ut. Det er jeg enig i (og det er bare å sette i gang planlegging og bygging).

Men Arne Strand i Dagsavisen mener mer sykling i Oslo vil føre til kaos: kronikk i Dagsavisen Det er jeg uenig i. Selv om tilretteleggingen er så-som-så her i byen, er det god plass til flere syklister. Vi MÅ ikke ha 5 m brede sykkeltraseer overalt for at flere skal kunne sykle. Og kaos (for hvem og hva slags?) , hvorfor skulle det bli det?

Gjør som Mette-Marit (og meg): ta sykkelen til jobb, besøk og småhandel. Kjapt, billig og miljøvennlig.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Klimameldinga og sykling [Re: front biker] #1382425 26/04/2012 12:42
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, kanskje kaos for de som kjørte bil, men som nå sykler ... de som tar t-bane, eller kanskje for nyttekjøretøyene som får bedre plass med færre personbiler på veiene, kanskje for parkeringsvaktene som ikke kan bøtelegge, eller for de som overvåker rushtrafikken? ICON_SMILE

Redigert av Garpen; 26/04/2012 12:42.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Klimameldinga og sykling [Re: front biker] #1382430 26/04/2012 12:47
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: front biker
Og kaos (for hvem og hva slags?) , hvorfor skulle det bli det?

Når folk sammenligner Oslo med Amsterdam eller København og påpeker at Oslo har mange flere oppoverbakker som gjør at folk ikke gidder å sykle så finnes det et annet argument også som jeg ikke har sett særlig mye av, nemlig at det finnes veldig godt om nedoverbakker i Oslo også. I Amsterdam og København går sykkeltrafikken i en jevn lunk på 15-20 km/h, med enkelte litt raskere syklister.

I Oslo derimot er det fort gjort å trille nedover en bakke i 40 km/h, selv om du er helt utrent. Og vi vet jo som syklister at er det noe man instinktivt helst unngår så er det å bremse vekk den deilige farten man har opparbeidet og som skal kunne ta en raskt og lett videre mot målet. Vi mønstersyklister bremser selvfølgelig og viser hensyn til folk som skal ut over et fotgjengerfelt. Men det er langt fra sikkert at nyfrelste jobbsyklister ender i mønstersyklistgruppen.

Så selvfølgelig kan det bli kaos, uansett hvor fine sykkeltraséer man lager, fordi syklister i Oslo lett og ofte holder dobbelt så høy fart som sine brødre og søstre i de store sykkelbyene i utlandet.

Re: Klimameldinga og sykling [Re: front biker] #1382446 26/04/2012 13:00
Loki Offline
Besatt
Besatt

Men Arne Strand i Dagsavisen mener mer sykling i Oslo vil føre til kaos

Blir neppe noe stort problem, de øker midlene til gang- og sykkelveier med 300 millioner for hele landet. I Trondheim bygger de nå ei bro for gående og syklister på Lade. Pris: 50 millioner kr. 5-6 ekstra broer spredt utover hele landet per år skaper neppe noe sykkelkaos i Oslo de nærmeste åra.

Hvordan dette skal hjelpe miljøet er også mer enn uklart. Vil tippe ekstra CO2-forbruk i forbindelse med bygging av broer o.l. gjør at det tar 50-60 år med mer sykling før CO2-regnskapet går opp.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Klimameldinga og sykling [Re: front biker] #1382463 26/04/2012 13:09
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
600 millioner til sykkel er en dråpe i havet. Det blir ikke stort ut av det. Til sammenligning har regjeringen brukt 1 milliard på PR-konsultenter. Og det irriterer meg kraftig, det er mine og dine skattepenger som den sittende regjeringen betaler profesjonelle PR-rådgivere for å framstå i best mulig lys. Merker at jeg går off-topic nå men...Ikke nok med det. Hørte på lokalnyhetene på radioen at regjeringen hadde gitt tilskudd til å bygge flere utleieboliger. Hadde da selvsagt trodd at Bergen fikk en god del pga svært trangt boligmarket, men neida! Det var til små kommuner på plasser jeg såvidt har hørt om før. Her lukter det SP lang vei. SP strødde om seg med millionene i Hordaland og Sogn og Fj foran forrige stortingsvalg også for å sikre seg en ny periode i regjering. Blir ganske rart når de som blir tildelt midlene er overrasket over å få de.

Et av tiltakene er også å plante mer skog. Og det til tross for at etterveksten i Norge er større enn uttaket. Altså, skogen øker av seg selv. Og hvor skal denne skogen komme? Det er ikke nok ledig areal for så mye skog uten å ta av dyrkbar mark eller beitemark. Dette er spill for galleriet. Fjas fra ende til annen. En forsker på radioen sa dessuten at SVAP åpner for å plante fremmede arter i Norge som har større CO2 fangst enn norske grantrær. Det kan jo bli et spennede eksperiment. Lurer på om de har ringt Australia og hørt om de er fornøyd med alle kaninene sine. Dette er et bein som (AP og Stoltenberg) har kastet til SV slik at de kan ha noe på skrytelista før neste valg.

Redigert av Ketle; 26/04/2012 13:16.
Re: Klimameldinga og sykling [Re: front biker] #1382727 26/04/2012 18:29
C
cmoslo Offline
Fersking
Fersking
C
Ekspertene i Transportøkonomisk Institutt har sagt at det blir problematisk om mange fler skal reise kollektivt. Det mangler kapasitet på bane, tog og buss, og det vil koste mye å bygge ut. Det er jeg enig i (og det er bare å sette i gang planlegging og bygging).

Men Arne Strand i Dagsavisen mener mer sykling i Oslo vil føre til kaos: kronikk i Dagsavisen Det er jeg uenig i. Selv om tilretteleggingen er så-som-så her i byen, er det god plass til flere syklister. Vi MÅ ikke ha 5 m brede sykkeltraseer overalt for at flere skal kunne sykle. Og kaos (for hvem og hva slags?) , hvorfor skulle det bli det?

enig med deg. det er så mye fullstendig tullete grunner folk finner på for å gjøre denne overgangen vanskeligere enn den trenger å være. og for det meste er det hele så kortsiktig.

se også Torvund sin kommentar

http://blogg.torvund.net/2012/04/26/arne-strand-begynner-a-bli-en-gammel-mann/

stefan

Moderator  support