Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje

Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje #1381549 25/04/2012 14:14
B
bixit Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Jeg har 3 - 4 dl for mye motorolje i en 2-liter 16V motor. Den stopper av og til på tomgang. Med peiliepinnen så ligger nivået på litt over maks.

Er det fordi at det er litt for mye motorolje i den?

Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1381630 25/04/2012 16:34
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Nei, hvis du er sikker på at det kun er 3-4 dl for mye har jeg veldig vanskelig for å tro det. Såsant veivhusventilasjonen på motoren ikke er potte tett. Biltype og årsmodell?

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1381646 25/04/2012 17:05
B
bixit Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Opel Astra 1997 1.8 16V ecotech(ikke 2.0)

Den starter veldig bra. Batteriet er full-ladet. Motoren er skarpere med lite olje, enn når det er helt på maksnivå iallefall. Den kommer ned på veldig lavt tomgangsturtall av og til, 600 omdreininger, men ligger også ofte på 1000 omdreininger på tomgang.

Men det er veldig kjipt om den begynner å stoppe, da det også kan skje imellom girskift.

Tenker selv at det er det høye olje-nivået som får motoren til å slukke. Den skulle vel vært mer stabil på 1000-1100 på tomgang.

Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1381658 25/04/2012 17:29
kimhas Offline
Entusiast
Entusiast
tomgangen har ikke med olje nivået ditt og gjøre men hvorfor har du for mye og siden du er klar over det er det jo bare og tappe til rett nivå eller ta et oljeskift

Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1381659 25/04/2012 17:32
B
bixit Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Ja, skal tappe ut, til rett nivå ICON_SMILE

Håper jeg får fiksa tomgangen også.

Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1381663 25/04/2012 17:37
G
Gjermundfjeld88 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Orker ikke sjekke på nett. Er det forgasser eller injection? Tomgang i injectionsystem styres vanligvis av en tomgangsventil/stepper-motor som kan sette seg pga skitt, som gjør at tomgangen kan variere eller gå for lavt/for høyt. pleier normalt å være lett å sjekke, eller å rense. Sitter normalt i nørheten av gasspjeldet mellom luftfilterboks og innsugsmanifold.
OM dette er bensinmotor vel og merke.

Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1381699 25/04/2012 18:21
B
bixit Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Det er injection, ble selv imponert når jeg fant det ut på Wikipedia. 1.8 16V bensin, insprøytning.

klippet fra Wiki:

Multi-point fuel injection injects fuel into the intake ports just upstream of each cylinder's intake valve, rather than at a central point within an intake manifold. MPFI (or just MPI) systems can be sequential, in which injection is timed to coincide with each cylinder's intake stroke; batched, in which fuel is injected to the cylinders in groups, without precise synchronization to any particular cylinder's intake stroke; or simultaneous, in which fuel is injected at the same time to all the cylinders. The intake is only slightly wet, and typical fuel pressure runs between 40-60 psi.

Many modern EFI systems utilize sequential MPFI; however, in newer gasoline engines, direct injection systems are beginning to replace sequential ones.

Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1381709 25/04/2012 18:29
G
Gjermundfjeld88 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Se her ja. Sjekk om du finner tomgangsmotoren, samtidig er det greit å se at det ikke er noen luftlekkasjer mellom toppen og spjeldhuset, for om det suges inn falskluft her vil turtallet øke og dette vil motorens styreenhet oppdage og prøve å justere med tomgangsmotoren, og dermed blir det krøll. Falskluft kan oppdages ved hjelp av startgass. Men dette er litt generelt for injection.

Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1381716 25/04/2012 18:34
B
bixit Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Javel, takk for tips ICON_SMILE Jeg må nok spørre en jeg kjenner som er god på bilmotor, om tomgangen, hvis ikke så overgår jeg meg selv på motor-reparering. Men oljenivået klarer jeg å ordne selv.

Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1381730 25/04/2012 18:46
B
bixit Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Javel ICON_SMILE Jeg fikk byttet en eller annen sensor til motoren før en gang iallefall, så alle sylindrene går fint, og den har bra respons oppover fra 1000 - 1500 omdreininger iallefall.

Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: RaymondJ] #1381868 25/04/2012 20:40
L
LarsK Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Hvis veivhusventilasjonen er potte tett, er det vel lite trolig at han nå har 3-4 dl for mye olje i motoren, PÅ motoren er en annen sak...:-)

Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1381942 25/04/2012 22:03
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Sjekk luftinntaket, falskluft gjorde at min døde på tomgang en del ganger.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1381948 25/04/2012 22:21
B
bixit Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Ja, jeg noterer alle punktene som bør sjekkes, men det kan ta litt tid før det passer å ordne den, så det blir litt kjedelig med at jeg ikke kan komme med tilbakemelding om et par dager om at motoren er fiksa. Målet må bli å få den stabil på 1000 omdreininger på tomgang. Takk for tipsene.

Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1382046 26/04/2012 07:05
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Feilsøking på nett blir litt pilkast.

Men min pil havner på dårlig 02/lambda sensor/sonde (kjært barn mange navn) byttet på en Opel jeg hadde, den hadde trøbbel med den etter 1år fra ny. Sitter på grenrøret/ekosrøret, den første (om det er flere etter katalysator for å sjekke avgassrens så er det den før katalysator nærmest motor).

Alternativt luftmengdemåler. Problemer med at den dør ut når du slipper gass er ofte det. Ujevn tomgang er mer o2 relatert.

Har Innovative WB lambda som jeg bruker på diagnose og mapping.

Ellers har du gnist/plugger/pluggledninger/mapping og fuelleveranse/pumpe/filter (in that priority order). Men begynn med O2. Sjekk delepris hos Mekonomen, Biltema e.l.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1398579 14/05/2012 22:18
B
bixit Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Jeg har snakket med en som er ganske god på bilmotorer. Han mente det kunne være en elektrisk motor som er nærmest utslitt. En elektrisk motor som holder turtallet på tomgangen stabilt.

Uten en slik elektrisk motor, så stopper faktisk bensinmotoren. Noe jeg ikke visste.

Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1398595 15/05/2012 00:25
B
bixit Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Åpner og lukker 16 ventiler vel. Tenker det kan ha med luft"spjeld" ventilen også.

Den ble litt bedre med rett oljenivå, samt så er det greit å kjøre med litt turtall.

Re: Motoren stopper på tomgang med for mye motorolje [Re: bixit] #1398759 15/05/2012 08:19
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bixit
Jeg har snakket med en som er ganske god på bilmotorer. Han mente det kunne være en elektrisk motor som er nærmest utslitt. En elektrisk motor som holder turtallet på tomgangen stabilt.

Uten en slik elektrisk motor, så stopper faktisk bensinmotoren. Noe jeg ikke visste.

Dette er tomgangsmotoren. En liten elektrisk motor som styrer en passasje forbi gasspjeldet og styrer tomgangen. Denne nullstiller seg hver gang du starter bilen, den kan beynne gå tregt, kan bøye akslingen og motoren kan gå i oppløsning(har sett det og). Det er og en stilleskrue på de, slik at du kan mekanisk justere de. Dersom de kommer utenfor kaliberingomerådet under oppstart vil du få CEL (check engine light) (iallefall på subaru). Sitter som regel i nærhenen av gasspjeldet, både DBW (drive by wire) og gasswire biler har dette.

Noen har og i tilleg en TGV, en ventil for å lage turbulens på tomgang slik at utslippene blir lavere. Denne kan og settes fast og ødelegge tomgangen, slik at den funker når bilen kjøres, men dør ut på tomgang. Sjelden feil.

Vanlig feil i ditt tilfelle er jo luftmengdemåler. Bilen starter når den er kald (mere fuel i mappingen da) og går fint på tomgang, men dør ut i kryss når gass slippes og motor er varm. LMM får da ikke med seg reduksjonen i airflow. Om den er kødden hele tiden bør du sjekke o2/lambdasonde. Noen biler har og to sonder, som gir utslippsjekk og styrer bensintilførsel på kort og lang sikt mot ECU.

For mye olje er ikke bra. Har vært med en bensindyse som hang seg opp, og det ble fuel-lock i sylindren. Det var den blokka..ufattelige krefter.. du vil ikke ha olje på baksiden av stemplet heller. Noen motorblokker underspyling av olje under stempler, men om den får stående olje har du er alvorlig problem!

Du har jo stående rekkemotor, og den er ikke så kritisk mhp oljemengde, veiva må jo druknes før du får oil-lock, men du kan få feil vacuum i motor da veiva vil gå å piske i oljen, og vacuum styrer motoren. For mye olje, og økt trykk i blokka kan gi olje in innsuget. Derfor vi moterer catchtank med retur til sumpen på rallybiler, eller biler som kjøres på bane i lange kurver med Rdekk/slicks. Olja kommer i inn i åndeslangene til veivhusventilasjonen og inn i innsuget hvis ikke.

Sjekk LMM eller o2. Plugger og kabler.

Moderator  support