Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd?

Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? #1381238 25/04/2012 09:17
perpedal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Madammen vil til varmere strøk i sommer og lurer på Hellasferie. Jeg har aldri vært den veien. Så er det noen som har noen gode råd/tips til hvordan gjøre dette? Og ev hva som gjelder av steder å dra i mylderet av øyer der nede?

Fint med ett sted det ikke bare er å ligge å grille i sola som gjelder. Funker ikke å bare ligge på ræva i ei uke eller 2 for meg!

Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381305 25/04/2012 10:25
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Vil dere til lite, idyllisk og rolig sted uten det store turistpreget da eller foretrekker dere de store øyene med mange turister (og naturlig nok mer aktivitetsmuligheter utover å bevege seg på eget initiativ)?

Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: Larsemannen] #1381356 25/04/2012 11:02
perpedal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg vil vell slippe unna de aller største turistmaskinene. Så ett sted som ikke bare er svære firkanta betongklosser hadde jo vært ønskelig. Dama vil vell i hovdsak ligge rett ut å la seg grill største de fleste dagene. Jeg har mere mark i ræva og blir rastløs av å bare ligge rolig.

Angående aktiviteter så trenger det ikke å være noe ferdigpakke opplegg. Mer at det er noe å ta seg til der, se på enn bare stranda.

Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381472 25/04/2012 12:38
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Chania kysten på Kreta, bare husk å ta med sykkel. Mange flotte omgivelser å sykle i der.

Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381486 25/04/2012 12:54
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Vi har reist med Lilleput.no et par ganger. De tilbyr litt mindre turistifiserte steder enn mange andre. Stoupa (Peleponnes) var f.eks veldig hyggelig, men du må jo satse på å aktivisere deg selv da det ikke er så mye organisert. Det er mange høye fjell å samle høydemeter i...

Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381487 25/04/2012 12:55
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Hellas har veldig mange trivelige øyer uten de store turistklossene. Etter vi fikk barn har vi kun vært på større turiststeder som f.eks. Rhodos. Har vært noen ganger på Samos bl.a. og Phythagorion er en sjarmenrende lite sted. Det er ikke så mye pakkeopplegg der, men det er noen fine fjell man kan gå opp på fra byen og vi var på noen veldig fine bil og scooterturer til både fjellområder og avsides strender de gangene vi var der.

Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381508 25/04/2012 13:22
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den desidert mest rolige plassen av de stedene i Hellas vi har vært, var Kalymnos. Bortsett fra snorkling (selvsagt), er det mest klatring du kan gjøre der, men vi prøvde oss ikke på noe organisert. Vi var ved et par tilfeller på strender som vi hadde helt for oss selv (den ene via båt, den andre med leid scooter).
Vær obs på at det er null og niks i form av shopping der. Vi var en uke før vi dro videre, to uker hadde nok blitt i overkant kjedelig.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381514 25/04/2012 13:33
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Parga oppe i nordvest er vel muligens den fineste plassen jeg har vært på sydenferie generelt. Ganske stille og rolig, men du finner liv om du vil også. Enormt fint og svært hyggelige folk. Ikke helt turistifisert. Sykkling vet jeg ikke helt om det er noe av.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381522 25/04/2012 13:40
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har også vært i Parga, og er enig med H.Iversen i at det er et kjempefint sted. Flere gode restauranter også. Kjørte scooter i et flott og kupért fjellterreng som jeg gjerne skulle ha syklet i, men fant ikke noe sted med utleie av gode sykler.

Bonus var at det på den største stranda der ble spilt finaler i gresk mesterskap i strandfotball. Den tørre sanden var så varm at jeg ikke klarte å stå i den en gang, grekerene spilte ballspill der i en time...
Minus med Parga at det er på fastlandet, så turene du tar går stort sett opp eller ned kysten.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381537 25/04/2012 13:59
bik3man Offline
More than words
More than words
Samos er en trivelig og rolig øy, uten for mye turistståk. Samtidig er det grei kommunikasjon, tilgang på spisesteder og pøbber, aktiviteter som vannscooter, sykkelutleie, osv. Vi har bodd i Samos by, og benyttet en stille liten strand der det stort sett var locals og sesongturister. På sydsiden av øya er det flere og større strender.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381578 25/04/2012 15:09
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Hydra er en fantastisk, bilfri øy.

Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381583 25/04/2012 15:18
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Som nevnt flere ganger her; Parga er et av de vakreste og roligste stedene i Hellas. Leide meg sykkel sist jeg var der, en aftentur opp til borgen rett bak landsbyen er god avkobling. Er du i Parga må du også unne deg en 2 timers biltur til Meteora , flott sted en utrolig historie. Selv jeg som er rimelig antichrist ble betatt av takmaleriene i det ene av de mange kapellene.

Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381595 25/04/2012 15:37
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Nå kommer det jo an på om du er villig til å kjøre litt båt i tillegg til fly.
Kun fly er det vel de mer turistifiserte variantene som Rhodos, Kreta, Parga osv.
Kan anbefale Santorini, fortsatt mye turister

Litt båt, så er jo resten av Chykliadene å anbefale, har vært innom de fleste av øyne der både på øyloffing og seiltur. Naxos er en av de største og fullt mulig å bedrive sykling, ellers er mange av de andre øyene veldig små. Du har jo Ios og Paros som er litt sånne party øyer.
Hydra er nevn.Lite å finne på, men fin øy. Du har Kea, som vel er øya som grekerne selv benytter i helger og ferier, mye fra Aten.

Sifnos, Sikinos, Serifos er også øyer som kan være aktuelle. Skjer vel ikke så mye der.

Nå må du ta med i betraktningen at jeg ikke har vært i Hellas siden 1999, så mye kan jo ha skjedd siden den gang...

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381606 25/04/2012 16:04
hjort Offline
Entusiast
Entusiast
Mine tips for de beste sykkel/ vandre/ bade stedene er kysten på andre siden av Chaniakysten, over fjellet. Der er det lite turister og små landsbyer du bare kommer til med båt eller ved å gå. Det er merkede stier, E4, langs kysten.
Et annet sted jeg er veldig glad i Khardamili på Pelleponessos, Mange fete stier/ grusveier/ nesten tomme asfaltveier å sykle. Du kan sykle opp til nærmere 2000 meters høyde og gå videre til toppen av det høyeste fjellet på Pelleponnes, ca 2500m.
Sykkelutleie i Kardhamili, men jeg har med egen sykkel.

Jøss - det regner gitt !
Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381615 25/04/2012 16:16
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Var på Naxos i fjor sommer. Der møtte jeg en gjeng med andre nordmenn, og vi syklet en del sammen. Det gikk mye i bakkedrag tidlig på morgenen for vi var der midt i juli og da er det ganske varmt om dagen. Dessuten var jeg da ferdig med treningen og kunne slacke med familien resten av dagen.

Også mulig å sykle lange turer med mye høydemeter. Jeg syklet bare vei på leid terrengsykkel (egne pedaler og sete), type 14 kg i prisklassen 5-6000 kroner. Mange som leier ut sykler. Funket helt greit, men var ikke spektakulært.

Skal ned igjen i år, og det blir mye sykling. Skulle du dra dit, så er det bare å hive seg med på tur. Jeg er der fra 18. juli og et par uker framover.

Hvis du vil være med på organiserte turer, kan man henge seg på de fra Flisvos sportklubb.

http://www.flisvos-sportclub.com/active/biking.php

Der kan du også leie surfbrett og slikt:

http://www.flisvos-sportclub.com/index.php

Redigert av Joar71; 25/04/2012 16:29.
Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381653 25/04/2012 17:16
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Dama jobber deltid i reisebyrå og hun anbefaler Parga på det sterkeste, ikke bare i Hellas, men også generelt. Hun skal dit på jenteferie i Juni

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: kolli] #1381870 25/04/2012 20:42
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

[/quote]
Sitat: kolli
Som nevnt flere ganger her; Parga er et av de vakreste og roligste stedene i Hellas. Leide meg sykkel sist jeg var der, en aftentur opp til borgen rett bak landsbyen er god avkobling. Er du i Parga må du også unne deg en 2 timers biltur til Meteora , flott sted en utrolig historie. Selv jeg som er rimelig antichrist ble betatt av takmaleriene i det ene av de mange kapellene.

Turen Til borgen avkobling? Djises... Den stakkars scootern jeg leide sleit me å komme seg opp der. ;-)

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: hrukin] #1381873 25/04/2012 20:44
perpedal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for mange gode forslag. Skal ta de opp med den bedre halvdel. Så får vi se hvor vi ender opp. Blir vell i hovedsak når flyet går sørover som bestemmer, da vi mer eller mindre en bestemt dato å dra på frown

Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1381921 25/04/2012 21:33
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rutefly til Athen. Taxi til Pireus. Fra Pireus går det ferger/hurtigbåter til alle øyene i Hellas. Velg og vrak.

Uansett hva du gjør så styr unna pakketurer. Ordne alt selv av bookinger av fly, hotell mv. Mye billigere og langt bedre.

Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: Joar71] #1381972 26/04/2012 04:23
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Joar71
Var på Naxos i fjor sommer. Der møtte jeg en gjeng med andre nordmenn, og vi syklet en del sammen. Det gikk mye i bakkedrag tidlig på morgenen for vi var der midt i juli og da er det ganske varmt om dagen. Dessuten var jeg da ferdig med treningen og kunne slacke med familien resten av dagen.

Også mulig å sykle lange turer med mye høydemeter. Jeg syklet bare vei på leid terrengsykkel (egne pedaler og sete), type 14 kg i prisklassen 5-6000 kroner. Mange som leier ut sykler. Funket helt greit, men var ikke spektakulært.

Skal ned igjen i år, og det blir mye sykling. Skulle du dra dit, så er det bare å hive seg med på tur. Jeg er der fra 18. juli og et par uker framover.

Hvis du vil være med på organiserte turer, kan man henge seg på de fra Flisvos sportklubb.

http://www.flisvos-sportclub.com/active/biking.php

Der kan du også leie surfbrett og slikt:

http://www.flisvos-sportclub.com/index.php

Jeg får støtte Joar jeg da. Har vært mange steder rundt i Hellas, men kun et sted er blir gjentatt flere ganger og det er Naxos. Fly til Santorini (alternativt Athen om du vil kombinere med storby og litt lenger båttur) og ta et par dager der ved ankomst eller hjemreise. Båtturen videre til Naxos er stressfri og relativt kort. På vei til eller fra så går det an å hoppe av på Ios også, når båten mellomlander der. Da får du oppleve klassisk syden-party-party. Da kan du komme hjem, spinne plater på neste fest, og si "Husker Ios 2012.... " i god Dj Dan stil.

Redigert av Jo_Inge; 26/04/2012 04:25.

Del stien, skru av Strava
Re: Funderer på Hellas sommerferie - noen tips/råd? [Re: perpedal] #1382157 26/04/2012 08:45
Niels Offline
Veteran
Veteran
Vi var på Samos i fjor og bodde i Votsalakia. Det er en liten plass med en del barer og hoteller. Vi bodde på Agrilonas, som er ett leilighetskompleks med eget badebasseng og kun en 2min gange fra stranden.

Jeg har selv lopper i blodet så vi leide bil og ATV. Med ATV'en kjørte vi til Pytagoras hule på grusveier som man ikke får kjøre leiebil på. Disse veien vil man også kunne bruke til terrengsykling om man vil.

Med bilen hadde vi dagsturer til Samos, Pytagorion, Karlovasi mfl.

Helt klart en plass jeg kunne tenke meg å dra tilbake til.

Vi var to voksne og ett barn på 4år.

Redigert av Niels; 26/04/2012 08:45.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9

Moderator  support