|
|
|
Flateste vei fra sentrum til Østmarksetra
|
Flateste vei fra sentrum til Østmarksetra
23/04/2012 14:31
|
chrisf
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Skal sykle fra jobben i sentrum (ved Slottet) og til Østmarksetra, og ønsker å være så frisk i beina som mulig når jeg kommer dit.
Er det noen som har forslag til hva som kan være flateste vei (minst høydemeter)?
|
|
|
Re: Flateste vei fra sentrum til Østmarksetra
[Re: chrisf]
23/04/2012 14:38
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Minst høydemeter blir vanskelig. Men kanskje den slakeste veien. Tror dette blir sykle opp Vålerenga til Helsfyr. Så til Oppsal og videre opp Ulsrud.
|
|
|
23/04/2012 14:51
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Som polkaDOTen er inne på, opp til Helsfyr, deretter Østensjøveien til Bryn og videre til du kommer til Østensjøvannet. Tror deretter de greieste høydemeterne derfra er opp Haakon Tveters vei til Oppsal. Fortsett deretter mot Ulsrud til rundkjøringa som du krysser opp til Østmarksetra. Det er ikke mange meterne nedoverbakker å miste høydemeter på langs denne ruta. Kanskje noen har en bedre løsning til Bryn?
Mvh OveR
Redigert av OveR; 23/04/2012 14:54.
|
|
|
23/04/2012 15:04
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
det viktigste er jo å bare sykle i rolig tempo. En del trafikk over helsfyr. Raskeste er jo via svartdalsveien og så til østensjø og videre som OveR skriver. sykle rolig så går det bra 
|
|
|
23/04/2012 16:18
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal du til Østmarksetra eller til Trulsrunden? Hvis det er Truls du skal til er det ganske mye omvei å sykle til 'setra. Jeg foreslår heller å sikte deg inn på nordenden av Truls (altså Roller Coaster'n.).
Den best ruta dit (minst trafikk og mest behagelig) er etter min mening følgende:
Fra Slottet ta Karl Johan til Lille Grensen, så videre opp til Akersgata og høyre ned under Regjeringskvartalet, forbi Youngstorget, ned Youngsgate, forbi Gunerius og ned til ved Oslo Spektrum, til venstre her og følg sykkelskulderen langs Grønland.
Ta opp Åkerbergveien til Galgeberg, kryss Vål'enga-gata og følg Enebakkveien til toppen, ta til venstre forbi 'enga kirke og så tar du gang- og sykkelveien på nedsiden av Etterstadslette langs Alna.
Følg denne helt til Bryn, her smyger du deg videre langs Alna (kort sti og p-plasser). Ta så opp Fyrstikkbakken og videre opp Tvetenveien.
Ta inn Stordamveien og følg den over Ytre Ringvei. Ta så inn Hellerudveien og deretter opp Trolldalsveien, følg den til Trasoppklinikken og kliv inn på Roller Coaster-retur rett bak klinikken. Dette bruker du antagelig 30-40 min på. God tur!
|
|
|
23/04/2012 19:43
|
chrisf
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for gode forslag. Blir testing på de kommende turene.
Hittil har jeg kjørt Svartdalsveien eller Ryenbergveien, så til Manglerud, og på fredag fant jeg en bakke ned ved Manglerud Ishall som krysser over akkurat på kanten av Østensjøvannet. Men det føles som mange "bortkastede" høydemeter, og det er så innmari kjedelig å bare sitte og spinne, særlig når den tunge stisykkelen er med.
Skal av og til til Trulsen for å kjøre sti, andre ganger til Haraløkka for å kjøre intervall med klubben.
Trulsen blir heretter alltid inn via Rollercoaster, det har jeg ikke tenkt på før, og fin måte å flette den inn på.
|
|
|
23/04/2012 21:37
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Apropos: Hvis du tåler noen ekstra høydemetre blir turen vesentlig mer spektakulær hvis du fortsetter Enebakkveien nedover til Alna/Kværnerbyen og tar inn på stien til venstre på østsiden av Alnaelva. Den kan du følge helt til Bryn. Den er tidligere omtalt flere ganger på TS og er verdt en tur i seg selv.
|
|
|
24/04/2012 13:40
|
chrisf
OP
Medlem
|
OP
Medlem
NOW WE'RE TALKING!  Kan man klemme inn stitur på vei til stituren - ja da kommer smilet frem  Apropos det, så er det mange som stresser opp Kongsveien/Ekebergveien, uvitende om at jobbsyklingen kan bli vesentlig bedre uten store anstrengelser...
|
|
|
|
|
|
|