Ritt rangert etter hva som er hardest/tøffest?
|
Ritt rangert etter hva som er hardest/tøffest?
23/04/2012 12:31
|
BeefCake
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hvordan er det med seedingrittene til Birken? Hvilke går for å være de minst krevende (alle er jo krevende i den forstand at man tar seg helt ut..), men hvilke er fint å få med venner som vil debutere (les ikke deltatt i ritt før, middelmådig form).
Hvordan er disse sammenliknet med rundbane rittene? Er det noen her som er greie å starte med kanskje?
Må være ritt som er på østlandet (ikke for langt å kjøre fra Oslo).
Har sett på følgende:
Montebellorittet (42km, men mye stigning) Vestmarkrittet (44km, litt som Montebellorittet?) Farrisrunden (67km, har hørt det er ett fint ritt og god afterbike stemning? :)) Raumerrittet (84km, dette er vel det som er mest sammenliknbart med Birken?) N3-Norefjellrittet (70km, kan tenke meg at dette er litt hardt?)
Noen flere rundbane tips (for nybegynnere altså..).
Må være ritt der HT's er å foretrekke...
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
Re: Ritt rangert etter hva som er hardest/tøffest?
[Re: ]
23/04/2012 13:18
|
BeefCake
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det er jo en grei hovedregel at det ikke blir hardere enn du gjør det til. Men det er heller ikke å stikke under en stol at bratte bakker og rufsete terreng er en mer tilvent glede.
Grenserittet er jo flatt og greit å komme gjennom uten særlig form eller kontroll på sykkelen. Joda, det sier seg selv. Men det er klart at er det ett lite ritt der 95% av de som deltar er rimelig aktive så er det ikke like moro å delta for første gang for så å føle seg helt utafor og knapt nok klare sperretidene.. Hvilke ritt er mest snille å debutere i? Og er det noen rundbaneritt som er snille nok for komplette amatører uten at man kommer i veien for folk som sykler NC osv? Mener å huske at kjæresten til en (olechr?) som debuterte i ett rundbane ritt i fjor og blogget om dette?
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: BeefCake]
23/04/2012 13:37
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Montebellorittet er et fint ritt. Ja den første bakken er lang men ikke så bratt..  Noe labbing i stipartiene blir det vel, men helt greit å starte med. Sist blir du neppe her. Stort nok til at det alltid er en masse folk i løypa. Farrisrunden er veldig bra, spesielt i godt vær. Eneste er den siste bakken opp til stadion som går rett opp, og veldig mange tilskuere står derfor selvsagt der, noe som gjør det helt uaktuelt å gå av sykkelen der selv om pulsen passerer maks med ca 10%  (PS den er bare noen få små meter, og mål er rett på andre siden)
|
|
|
23/04/2012 13:41
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg debuterte på Vestmarkrittet i 2010, en måned etter å ha kjøpt sykkelen. Vestmarkrittet går vel for å ha ganske mye terreng, men det var ikke mange partier jeg ikke sykla i debuten. Kansje totalt 1 km av 45. Sykla på litt over 3 timer (vinnertida var vel på ca 1.45) og fikk noe sånt som 795. plass av 825 startende i herrer senior. Hadde det dritskøy til tross for mye tunge stunder hvor jeg lurte på hvorfor jeg gadd dette. Endelig i mål var mestringsfølelsen kjempegod, og jeg smilte fra øre til øre. Det har blitt en del ritt etter dette, og i Vestmarkrittet 2011 var det en forbedring på 42 minutter. Er påmeldt også i 2012, og håper kanskje på å matche fjorårstida, til tross for delvis ny løypetrase (50 km). Veldig greit logistikkmessig med start og mål på samme plass, og greie parkeringsmuligheter.
Vestmarkrittet kan anbefales som førstegangsritt!
- Stefan
|
|
|
23/04/2012 15:06
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Hva med Moratråkket eller Hedmarksvidda rundt? det er to lette ritt, som for det meste går på grusveier uten enormt med høydemeter.
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
[Re: ]
23/04/2012 16:40
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Både farris og vestmark har jo mye kneiker, og farris har jo den ekle siden at de tyngste partiene kommer fra halvveis og utover. Grenserittet er jo stort sett ferdigsykla etter fem mil, med mest flatt de tre siste mila? Alle de 3 rittene du nevner kan bli så tunge man bare vil. Avhengig av hvor mye man gidder å være med og jobbe 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
23/04/2012 18:16
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Tipper at alle ritt blir hardere dess bedre form man er i da man sannsynlig får et større behov for å perse 
|
|
|
23/04/2012 19:01
|
johny
Fersking
|
Fersking
Et ritt som har en fin ramme, og nå er blitt seeding til Birken er Sandefjordrittet. Start og mål er i Sandefjord sentrum med god stemning og fin logistikk.
Jeg deltok på classic distansen i fjor og husker denne som morsom med en del sti som ikke var alt for teknisk, men krevende nok på høy puls.
Hvis hensikten er seeding til Birken, må man imidlertid øke fra 50 - 80 km, og de ekstra milene kjenner jeg ikke, men det er det sikkert noen andre her inne som gjør.
|
|
|
23/04/2012 20:03
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Montebellorittet kan jo være et fint ritt å starte i, som nevnt en lang bakke i starten, men da er jo kreftene på topp. Mye av terrenget utenfor grus går på brede skiløyper, men noe trilling må nok påberegnes for debutanter.
Vestmarkrittet ligger jo sentralt og stort pluss for start/mål samme sted, slipper å tenke logistikk.
Vedr. rundbaneritt så ønskes nok flere velkommen dit. Fin atmosfære og store forskjeller på form og nivå. De som passerer er flinke til å si ifra slik at det er plass til alle.
|
|
|
23/04/2012 20:10
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Joda, det sier seg selv. Men det er klart at er det ett lite ritt der 95% av de som deltar er rimelig aktive så er det ikke like moro å delta for første gang for så å føle seg helt utafor og knapt nok klare sperretidene.. Hvilke ritt er mest snille å debutere i? Og er det noen rundbaneritt som er snille nok for komplette amatører uten at man kommer i veien for folk som sykler NC osv? Mener å huske at kjæresten til en (olechr?) som debuterte i ett rundbane ritt i fjor og blogget om dette?
Jeg syklet det samme rittet som kjæresten til olechr i fjor, som mitt første rundebaneritt, og jeg vil vel anbefale et par ikke-altfor-lange maratonritt med litt lettere terreng isteden som første ritt. Ikke på grunn av plassen/være i veien-problemstillingen siden det ikke er så mange som stiller i rundbane (dessverre), men i hvert fall løypa på skullerud er knallhard. Og det blir gjerne et sabla kjør på rundbane med mange, korte runder. Lettere å finne roen og holde jevnt tråkk på maratonritt. Det hjalp jo ikke på at det var 8 grader, regn og gjørme til knærne på utsatte steder da jeg syklet heller, da...
|
|
|
25/04/2012 12:39
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Raumerrittet (84km, dette er vel det som er Må være ritt der HT's er å foretrekke... Raumerrittet synes jeg er hardere enn Birken: Birken er jo slitet ferdig 1 mil fra mål og du triller inn. På Raumerrittet så begynner slitet på asfalten (i gammel retning), med kun korte nedoverbakker, flater og oppoverbakker. Har du ikke en rygg på raumern, så er det tungt. Årets Raumerritt andre veien er spennende! Tipper at alle ritt blir hardere dess bedre form man er i da man sannsynlig får et større behov for å perse Litt uenig. Det er mer slitsomt å fullføre i sofadårlig form på 6timer, enn å være i god på 3-3,5timer. 6timer på setet på maks intensitet kjennes.. Synes og Terrengsykkelrittet kan anbefales når du vil ha god atmosfære ryttere imellom, FS vennlig. Til tider teknisk krevende og fysisk krevende er det jo, men 1 runde er overkommelig, og ren terapi og glede for en stisyklist.
|
|
|
|
|