|
|
Smalere Maridalsvei fra Brekke til Hammeren?
|
Smalere Maridalsvei fra Brekke til Hammeren?
22/04/2012 19:44
|
helgerg
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Maridalen fra Brekke til Hammeren er ett av områdene i Oslo med stor tetthet av bilister, syklister og rulleskiløpere. Det er gjort en telling i perioden 23.mai til 3. Juni som viser at det er fra 172 til 691 syklister per døgn langs veien. Bystyret i Oslo vedtok 20. Juni 2007 i ”Flerbruksplan for Oslo kommunes skoger 2007-2015” (sak 225/07) følgende; ” Det anlegges en asfaltert sykkelvei på veiskulderen langs Maridalsveien.” Senere har det blitt utredet 4 ulike alternativer i et forprosjekt utført av Asplan Viak (2010), og det er nå vurdert to alternativ: - Dagens vei blir innsnevret til 6.5 meter og det bygges en 5 meter bred gang/sykkelsti (som ikke skal dele mellom gående og kjørende)
- Eksisterende vei utvides med 4 meter hvor 2 meter skal avsettes til gang- og sykkelvei på hver side av veibanen.
Innledningen til konsekvensutredningen og trafikksikkerhetsanalysen som nå er utført inneholder flere punkt om hvordan grunnlaget for prosjektet har vært: - Tiltaket skal være en videreføringen i arbeidet med hovedsykkelveinett i Oslo (hovedsykkelveinettet strekker seg til Brekke)
- Formålet med planarbeidet er å bedre trafikksikkerheten og tilbudet for gående, syklende og rulleskiløpere i Maridalen, … Dessuten skal tiltaket planlegges med tilgjengelighet for alle (universell utforming)
- Enkelte grupper slik som småbarnsfamilier og synshemmede er i praksis i dag utestengt fra ferdsel langs Maridalsveien, da det oppleves som utrygt å sykle eller gå langs veikanten
- Det er i dag et problem at syklistene kommer i store grupper og har stor fart. Disse fortrenger øvrige brukere
- Til tross for den etablerte turveien vest for Maridalsveien opplever man at et stort antall gående, syklende og rulleskiløpere benytter Maridalsveien for å komme inn i markaområdet
- Det er total mangel på treningsarealer for rulleski i Osloområdet
Hjellnes Consult har vurdert at alternativet med at innsnevring og gang/sykkelsti vil være en bedre tiltak ved at det gjør Maridalen mer attraktiv for flere brukergrupper. Det anerkjennes at en utvidet skulder er den løsningen som er å foretrekke for rulleskiløpere og syklister, men denne fordelen veiet opp mot andre grupper myke trafikanter gjør at alternativet med utvidet skulder vil ha middels negativ til liten verdi for vurderingskriteriet ”Friluftsliv, idrett og naturopplevelser.” Oppsummeringen om trafikksikkerhet sier at ”det er mer attraktivt å sykle der hvor det føles trygt.” Løsningen med utvidet skulder vurderes som ”verken tilfredsstillende for bilister eller mye trafikanter,” mens en separat gang- og sykkelvei ”vil gjøre det mer attraktivt for gående å ferdes langs Maridalsveien.” Det sies også at ”Sykkelvei egner seg for rolig tursykling og opplevelsessykling for alle aldersgrupper,” og det anerkjennes at for syklister som bruker sykkelen som transportmiddel og trening dekkes behovene ”i mindre grad.” Veibredden er foreslått innsnevret for å redusere hastighet til bilister siden erfaringen er at separat gang/sykkelsti kan gjøre at biler øker hastigheten. Sportsklubben Rye, som jeg har representert i møter med kommunen, mener alternativet som nå foreligger er en svekkelse av tilbudet landeveissyklister har i Maridalen. Mer argumentasjon kan leses her: http://www.sportsklubbenrye.no/node/16327Vi vil gi vårt tilsvar til BYM innen fristen vi har fått 4. mai. Vi oppfordrer andre sykkelklubber eller sykkelinteresserte til også å ta kontakt med Bymiljøtetaen (postmottak@bym.oslo.kommune.no og si fra at dette er en dårlig løsning. Vi vurderer også om vi bør ha en aksjon for å få oppmerksomhet blant politikere og syklister. Hva om vi tok en felles restitusjonsøkt etter Enebakk Rundt og møttes i Maridalen 2. mai?
|
|
|
Re: Smalere Maridalsvei fra Brekke til Hammeren?
[Re: helgerg]
22/04/2012 20:16
|
Apokope
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dumme byråkrater.
Er 90% "aktive syklister" som bruker veien. Jeg føler hvertfall at kjente og meg selv klarer oss meget bra med nåværende vei. Har det virkelig vært et problem at barnefamilier på søndagstur ikke tør å bruke veien? De fleste styrer inn på grusveien fra Brekke, eller kjører bil helt inn til Skar fordi det er for langt å sykle. Typ søndagstur Skar-Øyungen. Den lille stumpen fra Brekke til Hammern er kun "farlig" i svingen ved kirkeruinen.
Gruppetreninger skremmer småbarnsfamilier og synshemmede fra å ferdes på asfaltveien? Har kommunen foretatt spørreundersøkelser på et nachspiel hos Blindeforbundets alenemorgruppe??
Dette lukter byråkrati og svadaundersøkelser lang vei. Kontorargumentasjon som skal støtte opp under bruk av avsatt sykkelvei-midler. Hva med å heller bygge ut pendlernettet? Maridalen er kanskje det SISTE stedet i Oslo som trenger sykkelvei. Er jo nesten bilfritt utenom mellom kl 07.30 -09.00 og 16.00-17.30 på hverdager.
Takk og lov for at dette kun gjelder Brekke-Hammeren og ikke helt inn!
|
|
|
22/04/2012 20:35
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes det er herlig at det er et problem at syklister kommer i stor fart. Bilene derimot?
|
|
|
22/04/2012 20:38
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Helt greit med utbedring av denne veien, men det må da finnes andre strekninger i hovedstadsområdet hvor behovet er mer prekært..? Det er da sannelig ikke mye biltrafikk i Maridalen (sammenlignet med alle andre veier i Oslo).
|
|
|
22/04/2012 20:42
|
pblind
Ivrig
|
Ivrig
Hva med å ta Sørkedalen først? Der er det jo ville tilstander.
|
|
|
22/04/2012 22:48
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Finnes det noen link eller referanse til det orginale høringsnotatet eller tilsvarende. Jeg sender gjerne inn mine innsigelser, men ikke basert på 'jeg har hørt at...'Jeg fant det offisielle notatet her: http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/vei_og_trafikk/sykkel/article209676-55777.htmlMine egne kommentarer er innlevert.
Redigert av sverreb; 23/04/2012 00:56. Rediger grunn: jeg fant jeg fant sa askeladden
|
|
|
23/04/2012 07:40
|
NAVN?
Entusiast
|
Entusiast
Det siste alternativet er vel det eneste som kan fungere? De øvrige lager vel bare Maridalen til en heksegryte hvor man virkelig får definert konflikter mellom kjørende, gående og syklende. Aksjon er bra!
|
|
|
23/04/2012 07:44
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Den anbefalte løsningen virker på meg å være basert på scenarier om hvilket bruksmønster man ønsker mer enn det som faktisk eksisterer i området. En fysisk sperret gang/sykkel/rulleskivei vil potensiellt medføre farlige situasjoner, eksempelvis når syklister skal passere rulleskibrukere og med møtende trafikk imot.
Jeg tror det vil være en åpenbar fare for at en slik løsning ikke vil bli benyttet i noe særlig grad av de som faktisk har Maridalsveien som treningsarena (hundrevis syklister og rullskibrukere hver eneste dag), og med økt konflitnivå mellom syklister/rulleskibrukere og bilster som en konsekens av dette.
Edit: Har lagt innlegget mitt som kommentar på siden hos Bymiljøetaten som det var lenket til.
Redigert av jeth; 23/04/2012 07:47.
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
23/04/2012 08:13
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Kommentar levert! Ikke rart de går for den separate løsningen. Den ser jo litt ryddigere ut med kun 2 personer, i motsetning til alternativ 4 som har 4 pers. Resultatet blir vel mer noe i nærheten av dette Jeg synes uansett at fartsgrensen aldri burde overstige 50km/t i Maridalen.
|
|
|
[Re: magnusc]
23/04/2012 08:36
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Tellingen fra i fjor (antar jeg) i perioden slutten av mai til begynnelsen av juni viser at det kan være over 600 syklister på dette veistrekket i løpet av ett døgn.
Jeg er villig til å vedde ganske mye på at dette antallet har økt betraktelig på ett år og vil øke enda mer i noen år framover. jeg bor i Maridalsveien og ser stadig vekk syklister med splitter nye sykler på vei ut og inn av dalen. Sykling har blitt den nye folkesporten og forbedringer av veinettet må ta hensyn til dette.
En adskilt sykkel/gangvei, vil kun skape krangling og enda argere bilister enn dem vi møter daglig, dessuten vil det skape store konflikter mellom gående, rulleskifolket og de syklende. Det er rart med det, når folk får en gangvei/sykkelvei å gå på så går de gjerne fire i bredden og slipper løs både hunder og barn godt lullet inn i en falsk trygghet. I Frankrike har jeg syklet på sykkelveier som kun er adskilt fra gangvei med merking i asfalten (lurer på om asfalten for sykkel var rød og gangvei svart). Da hadde de satt maks fart på 30 kmt for sykkel. Det kunne vært en løsning, men det hjelper jo ikke noe særlig for grupper med syklister.
Sett fartsgrensen ned til 40 på hele strekket og bygg ut veiskulderen på begge sider, det tror jeg vil være det beste for alle parter. Da vil man slippe alle de som synes det er gullgjevt å teste den nye BMWen eller Audien for å se hvor fort den går.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
23/04/2012 08:50
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Fine illustrasjoner Magnus.
Jeg mener at det hovedsaklig ikke er hverken fartsgrenser eller bredde/standard på vei som er problemet, i Maridalen, eller noe annet sted. Hovedproblemet er, etter mitt syn, eksistensen av selvsentrerte trafikanter som ikke klarer synet av andre på sin vei. Dette gjelder nok først og fremst noen (få) bilførere, men jeg har også sett eksempler fra andre trafikantgrupper som viser slike tendenser.
Ved en adskilt bane for gang/sykkeltrafikk, vil det raskt utvikle seg et hatforhold mellom de som er på "tur" og de som "trener" - i likhet med skiløypene (Sognsvann-Ullevålseter) på vinteren. Videre vil syklister, som tar konsekvensen av at man faktisk ikke kan sykle fort på en gang-/sykkelvei, ytterligere provosere den motoriserte gruppen, når de velger veibanen fremfor den flotte gang-/sykkelveien som deres kjære skattepenger har finansiert.
Det går forøvrig en utmerket gang-/sykkelsti mellom Brekke og Skar allerede... Denne i form av en parallell grusvei, over Låkeberget, og gamle Maridalsvei fra Hammeren og inn til Skar.
Men, jeg lurer på noen saker: Det bor helt minimalt med folk i denne dalen. Det er ingen(?) bedrifter eller fabrikker langs eller i enden av veien. Veien er en blindvei. HVORFOR er motorisert ferdsel på denne veien et problem, og hvorfor har bilførere langs denne veien så fryktelig dårlig tid? (Dette må da være den minst problematiske veistrekningen i hele Oslo?)
|
|
|
23/04/2012 09:49
|
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Stiller meg selv samme spørsmål som thamg hver gang jeg er inne i Maridalen.
Hvor skal alle bilistene hen? Hva gjør de i Maridalen? Trener de også (på bilkjøring)?
Ifølge "Lokalhistoriewiki.no"s artikkel om Maridalen bodde det i 2005 592 mennesker i Maridalen, pluss de svært få som bor lenger ute og har sin adkomst gjennom Maridalen.
Noe som også irriterer meg er alle de som kjører inn i dalen med sykler og ski på taket for å gå eller sykle fra Maridalen. Det må da være mulig komme seg til slike aktiviteter i Maridalen uten å kjøre bil hele veien inn.. eller kanskje de synes det er for mye trafikk til å sykle der ;-)
|
|
|
[Re: TashkentTerror]
23/04/2012 10:24
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Ja du vil finne mange billister som øvelseskjører innover i Maridalen. Både den store parkeringsplassen på Låkeberget og den ytterst i Skar ser ut til å bli brukt til lukeparkeringstrening og rygging.
Veldig mange synes det er deilig å rusle rundt Låkeberget og Kirkeruinene ved Maridalsvannet. De vil du ofte finne parkert ved Hammeren. Det samme gjelder dem som ønsker å spasere til Kikut eller Ullevålsæter og ønsker å slippe å gå i kø fra Sognsvann.
Noen skal i Kirken og atter andre skal ut og campe fra Skar. Skar er ett yndet utgangspunkt for de som vil opp til dammene eller gå lange turer inover i marka. Dessuten er det flere små og store prosjekter (skole/hesteridning osv) utover der.
Etter at jeg flyttet til Maridalsveien, har jeg på mine kveldsturer med hunden registrert at en del biler kjører utrolig fort i 40 sonensom går forbi Rimien. En av værstingene er en Amerikansk svart pickup med grønne skilter. Førereren av den bilen gir blanke i fartsgrenser og ser ikke ut til å ha særlig til overs for syklister. Jeg har også bitt meg merke i en Range Rover eller Landrover sak.
Jeg tviler på at det bor så mange flere enn de fem seks hundre som bodde der i 2005, men dalen er i alle fall mer trafikert enn den var på den tiden. Noe av dette skyldes nok at folk i Oslo er mer opptatt av uteaktiviteter og har privatbiler disponiblet. Bussen utover er i alle fall sjelden full.
Redigert av DagRS; 23/04/2012 10:25.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
23/04/2012 10:28
|
helgerg
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
I møtene jeg har hatt med BYM har jeg sagt at jeg forstår argumentet om at turgåere, barnevogner, svaksynte eller andre med nedsatt funskjonsevne i dag ikke har et tilbud for ferdsel langs Maridalsveien.
Litt av grunnen til at de ønsker smalere vei er at erfaring viser at biler øker hastigheten når det kommer en gang- og sykkelsti. Jeg mener det er helt opplagt at det man da gjør med å lage en gang- og sykkelsti og smalere vei er å øke risikoen for alle som ønsker å bruke Maridalsveien til sykling.
BYM argumenterte annerledes og hevdet at dersom veien blir smalere vil bilistene forstå at de må redusere hastigheten når de møter grupper med syklister og tålmodig legge seg bak. Hvis de tuter skal vi "la de tute." Jeg synes dette viser en grunnleggende mangel på forståelse for hva Maridalen betyr for syklister i dag, og viser at landeveissykling er en lite prioritert idrett fra kommunens synspunkt.
|
|
|
23/04/2012 10:31
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Hvis jeg var Rye (eller andre sykkelklubber), så ville jeg kanskje latt rulletreninga vente til litt ut argumentasjonen, selv om jeg skjønner at akkurat det ligger Rye nært, så er det en del argumenter som gjelder langt flere brukere av Maridalen som kan trekkes fram før.
Såvidt jeg kan se er dagens ikke-motoriserte rekreasjonsbrukere av veien Brekke - Hammeren i all hovedsak: - syklister som bruker veien til trening/trim/mosjon - andre trimmere som joggere og rulleskiere - syklister som har det som transportstrekning på vei lenger inn i Marka
Turgåere og opplevelsessyklende syns jeg det er svært sjeldent jeg møter på denne veien. Det kan jo selvfølgelig skyldes at veien ikke er tilrettelagt, men kanskje også at det er et godt stykke unna å være det beste tur/opplevelsesområdet i Marka? Det er en fin utsikt ned mot sjøen når man har passert parkeringsplassen ved Låkeberget, men forøvrig er det i stor grad en vei over ett jorde...
Jeg tror den nevnte turveien (grusvei) på vestsiden alltid vil være en mer attraktiv turvei for gående / opplevelsessyklende Da all trenings/trim/mosjonssykling i praksis foregår i en hastighet som oppfattes som fort av gående, så er det generelt sett bra at man ikke gjør slik sykling på den nevnte turveien - den har noen bakke/sving-kombinasjoner som gjør den lite oversiktelig
Hvis de bygger ut slik det er foreslått, så er det i praksis bare mye penger brukt på å gjøre det dårligere for de fleste av dagens rekreasjonsbrukere. Dette kan få to utfall: 1) dagens trenings/trim/mosjons-syklister mister Maridalen som rekreasjonsområde, mot at det potensielt kommer flere turgåere (...jeg tror uansett ikke det blir så mange turgåere eller opplevelsessyklende her. Jeg tror rett og slett ikke området er så spennede, samt at den nevnte turveien på vestsiden vil være mer attraktiv for de fleste.) Man mister altså flertallet av dagens brukere og kan få noen nye
2) Syklistene fortsetter å bruker Maridalen som før, noe som vil gi en kraftig økning i konfliktnivået: mer konflikter bil/sykkel på trangere vei, mer konflikter sykkel/gående på gangvei som ikke passer for trening/trim/mosjon på sykkel
Da er det faktisk mye bedre at man dropper hele utbyggingen
Ett særdeles viktig poeng å fremheve tror jeg rett og slett er at sykling i fart også er viktig rekreasjon for veldig mange, og ikke uten videre bør prioriteres bort på bekostning av turgåere/"opplevelsessyklister". Eller for den saks skyld rulleski.
Hvis man skulle gjøre noe for turgåere i dette området, så ville jeg heller jobbet litt med den turveien. Den kunne fått noen "rasteplasser" med bord/benker/bålplass hvor man også åpnet utsikten ned mot Maridalsvannet, og man kunne også gitt den en mer naturlig forlengelse mot Maridalstunet og klosterruinen.
Redigert av Radival; 23/04/2012 10:35.
|
|
|
23/04/2012 10:37
|
helgerg
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Rulletrening er nevnt som ett argument, men generelt har man slik hastighet på en landeveissykkel (også alene) at man ikke bør/vil benytte en gang- og sykkelsti. Spesielt ikke en som vil ha mange rulleskiløpere.
Ellers er jeg helt enig med deg.
|
|
|
23/04/2012 11:55
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Rulletrening er nevnt som ett argument, men generelt har man slik hastighet på en landeveissykkel (også alene) at man ikke bør/vil benytte en gang- og sykkelsti. Spesielt ikke en som vil ha mange rulleskiløpere.
Ellers er jeg helt enig med deg. Jeg tipper vi er veldig enige her  Det poenget jeg forsøkte å formulere er at dette ikke bare gjelder de som definerer seg som landeveissyklister og har en landeveissykkel. Enhver bruk av sykkel til trim/mosjon gir i praksis en fart som ikke passer veldig bra med fotgjengere tett innpå. De aller, aller fleste når vel 20 km/t på asfalt og flat mark, og enda mer nedover? Å sykle en tur på god asfalt uten trikkeskinner og fortauskanster i Maridalen (som tross alt har forholdsvis lite trafikk) må være et av de mest lavterskel mosjonstilbudene vi har her i byen. Å ha tutende bil liggende bak er for ferdig "herdede" syklister, ikke for de som trenger ett lavterskeltilbud
Redigert av Radival; 23/04/2012 11:56.
|
|
|
23/04/2012 13:37
|
svine
Entusiast
|
Entusiast
Som vanlig er det eneste sikre her at man ikke får gjort alle til lags. Jeg trener i dalen rett som det er, og har også prøvd å sykle rundt Maridalsvannet med en barnefamilie (noe som jeg ikke kommer til å gjenta pga vettløse bilister).
Jeg har jobbet med tilsvarende prosjekter, og er sikker på at BYM (Bymiljøetaten) ikke har illusjoner om å få treningssyklister over på en gang-/sykkelvei. Det er derfor at de som bor i dalene gjerne ivrer for bredskuldret vei - for lettere å komme fram med bil. Som kjent må man ned i gangfart når man ser fotgjengere på en GS-vei, slik at den ikke vil være egnet for sykkeltrening. Men trolig får vi rulleskiløperne ut av veien.
I praksis må BYM velge hva slags syklister de vil tilrettelegge for. Vil de gjøre marka tilgjengelig for joggere (som det jo kryr av nå), barn og rullestoler, er det G/S-vei som gjelder. Turveien i skogkanten fra Brekke til Ullevålseterveien er litt vel kupert for de minste og hinsides kravene til universell utforming. Forslaget om en 5 m bred GS-vei med skille mellom fotgjengere og syklister forutsetter i alle fall at de setter en skrå kantstein mellom delene (som i Torshovdalen), i standardløsningene til Vegvesenet har de tatt hensyn til at bare maling ikke virker (kantstein virker også bare delvis).
Vil de gjøre det tryggere å trene på sykkel, er det bredere skulder som gjelder. Mengden syklister i de to dalene våre tilsier at det ikke er noen dum tanke (selv om en utvidet vei ikke vil være noen estetisk genistrek i en ellers sjarmerende landlig dal). Tanken om å snevre inn veien var overraskende, det øker nok bare konfliktnivået. Men hvis fartsgrensa senkes til 40 (og følges), ville jo halvparten av syklistene følge trafikkflyten...
It doesn't get any harder - you just go slower
|
|
|
[Re: svine]
23/04/2012 14:11
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
selv om en utvidet vei ikke vil være noen estetisk genistrek i en ellers sjarmerende landlig dal
Godt poeng, men det gjelder jo forsåvidt løsningen med å bygge gangvei ved siden av også. Litt smalere vei og 5m bred gangvei blir i hodet mitt betydelig bredere enn dagens løsning. I tillegg blir det vel uansett en anleggsperiode på minst ett år hvor det blir umulig å sykle der ..... Det optimale for tur/familiebruk hadde kanskje vært en lett fremkommelig gangvei så nær sjøen som vannverket tillater. Da vil det evt bare gjenstå å bli enige om hvilken vei hestene skal bruke, slik at vi bare behøver å være forberedt på hestemøkk på en av veiene 
Redigert av Radival; 23/04/2012 14:12.
|
|
|
[Re: TashkentTerror]
23/04/2012 15:31
|
srs
Avhengig
|
Avhengig
Stiller meg selv samme spørsmål som thamg hver gang jeg er inne i Maridalen.
Hvor skal alle bilistene hen? Hva gjør de i Maridalen? Trener de også (på bilkjøring)?
Ifølge "Lokalhistoriewiki.no"s artikkel om Maridalen bodde det i 2005 592 mennesker i Maridalen, pluss de svært få som bor lenger ute og har sin adkomst gjennom Maridalen.
Noe som også irriterer meg er alle de som kjører inn i dalen med sykler og ski på taket for å gå eller sykle fra Maridalen. Det må da være mulig komme seg til slike aktiviteter i Maridalen uten å kjøre bil hele veien inn.. eller kanskje de synes det er for mye trafikk til å sykle der ;-) Har ikke tall over hvor mange som bor oppe i sørbråten/movann, men disse kjører igjennom dalen for å komme seg hjem. Disse representerer største delen av bilkjøringen inn og ut av dalen. En del av disse har jeg også lagt merke til har hastverk. Jeg er syklist selv og bor i Maridalen. Jeg skjønner hvorfor ikke alle beboere i dalen er like begeistret for sykling som meg. Vi som sykler på landeveien vet jo hvordan dette fungerer. Er vi flere en 2 så er vi jo særs dårlige til å ta hensyn til bilister............ Men når det er sagt så synes jeg Maridalen og bilister her er hyggligere enn i andre "daler" i Oslo
|
|
|
[Re: Radival]
23/04/2012 19:15
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Det optimale for tur/familiebruk hadde kanskje vært en lett fremkommelig gangvei så nær sjøen som vannverket tillater.
De har allerede bygget den, den går fra brekke til hammeren, vest for asfaltveien, og er til og med utstyrt med lys! Eneste problemet er at de glemte å asfaltere... Jeg mener at dersom de hadde gjort det hadde rulleskierne og sykkeltur-i-baggy-klær-syklistene flyttet over på denne. Hvis man da i tillegg hadde utvidet skulderen litt hadde det jo blitt bare velstand og god stemning i dalen!
|
|
|
23/04/2012 20:11
|
Albo
Entusiast
|
Entusiast
Hjellnes-rapporten kan man si både positive og negative ting om. Men jeg reagerer litt på delen som handler om rulleskiere og det vises til en høringsuttalelse fra Oslo Skikrets, som jeg betviler. Jeg kan ikke si at jeg opplever at det er så mange rulleskiere i Maridalen. Jeg møter svært sjeldent noe jeg opplever som organiserte lagtreninger også og hvertfall ikke 50 lag som jevnlig organiserer treninger der.
Hvis man ser på alternativ 3 mener jeg at rulleskiere allerede har tilsvarende treningstilbud
I den grad hensynet til rulleskiere har blitt vektlagt mener jeg denne delen er misvisende
|
|
|
24/04/2012 13:58
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Hjellnes Consult's konsekvensutredning finnes her. Jeg har ikke lest alt. Men side 48 i konsekvensutredningen viser en illustrasjon av hvordan alternativ 4 vil ta seg ut, og det står: "Løsning basert på at eksisterende vei utvides med 4 meter, hvor det avsettes 2 meter til gang- sykkelvei på hver side av veibanen." Dette er selvsagt vrøvl. Alternativ 4 har ingenting med gang- og sykkelvei å gjøre. "Gang- og sykkelvei" skal meg bekjent være skilt fra annen vei med gressplen, grøft, gjerde, kantstein el.l. (selv om trafikkreglene riktignok sier "eller på annen måte"). Den skal dessuten skiltes. Alternativ 4 er ikke annet enn utvidet veiskulder på begge sider av veien. Greit - syklende og gående kan ferdes på veiskulderen, men det gjør den ikke til en gang- og sykkelvei. Et minstekrav til folk som planlegger og utreder slikt, bør være at de kan terminologien og bruker den riktig. Det er forvirrende nok som det er.
Redigert av P_Dalen; 24/04/2012 14:03.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
24/04/2012 14:25
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
For øvrig er det også artig hvordan de på begge ilustrasjonene på side 48 har plassert en landeveissyklist på noe som ser ut som en temporigg ca 50cm fra et par med en barnevogn.
Tyder på innsikt.
-Tobias
|
|
|
24/04/2012 14:42
|
GauteS
Entusiast
|
Entusiast
Har ikke tid til å lese hele tråden, men jeg tror en delt gang-/sykkelvei her vil føre til at syklister bruker veibanen for å kunne sykle fort, fordi de vil unngå farlige situasjoner med gående på gang-/sykkelveien. Da oppstår det lett farlige situasjoner i veibanen.
Hvis veien skal deles på denne måten bør gangveien atskilles fra sykkelveien.
|
|
|
24/04/2012 16:13
|
space
Entusiast
|
Entusiast
En utvidet veiskulder kun skilt fra veien med maling må da være den beste ideen? Da kan jeg sykle der så lenge den er ledig, for så å legge meg ut om det er gående eller tursyklister lenger fremme.
|
|
|
[Re: space]
24/04/2012 21:07
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Ja, av de forslagene som er fremmet, må vel utvidet veiskulder (alt. 4) være det beste for den typen sykling som er dominerende på Maridalsveien.
Men hvorfor er ikke sykkelfelt foreslått? Noen ordentlig feite sykkelfelt (2-2,5 m bredde) måtte vel vært det beste?
|
|
|
25/04/2012 07:56
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Skiforeningen vil gjerne ha utvidelse av Maridalsveien: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/F...ml#.T5esH9V-ZvcDe ser også for seg å asfaltere litt turveier her og der for å gjøre de bedre for rulleski. Jeg blir ikke overraskt om skifolket har bedre kontakt med bevilgende & asfalterende organer enn det sykkelfolket har. De fikk jo ut noen kroner fra Oslo Kommune til ski-vm 
|
|
|
25/04/2012 08:26
|
space
Entusiast
|
Entusiast
Kanskje invitere med ham på den foreslåtte 2.mai-turen i Maridalen da, så er en garantert oppmerksomhet i pressen.
|
|
|
|
|