'Vanlig' og 'grov' stisykkel
|
'Vanlig' og 'grov' stisykkel
#1378050
20/04/2012 22:21
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,031
zero
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,031 |
Sykla på noen stier i dag som rystet meg skikkelig. Har en 29er HT med 100 vandring og jeg måtte tviholde meg fast for å klare å sykle på stien. Jeg er nok mer forsiktig enn de fleste og er ikke flink på tekniske stier, hverken opp eller ned.
Spørsmål er som følger: Hvor mye lettere er det å sykle på en FS 100/100 enn en HT 100 på grove stier? Er det vits i å se på FS 100/100 eller bør jeg se etter grovere sykkel, 140/140, når jeg ikke sykler ritt eller planlegger å gjøre det?
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379124
22/04/2012 19:42
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 142
hardimpct
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 142 |
ikke glem å ta inn 120/120 inn i vurderingen.
- It`s just pure passion -
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379133
22/04/2012 19:48
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Slakk styrevinkel og feite klissedekk gir store baller. Lån en sykkel og test ut. Det er ikke vandringen alene du trenger om du er forsiktig.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379156
22/04/2012 20:07
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Ja test ut en grove sykkel før du handler. Jeg føler meg tryggere på 29HT med 100mm jeg har nå, enn 26FS 140 mm jeg har hatt tidligere. Men med mindre demping må man tenke litt mer på linjevalg.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379170
22/04/2012 20:15
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Hvor arrangeres slike sykkelkurs? Tviler på at de er tilgjengelige overalt, gitt.
Ser du liker å være en slags fornuftens røst, og det er selvsagt greit med litt kaldt vann i blodet innimellom, men det er hevet over tvil at grov redskap og slakke vinkler gjør det lettere å kjøre røffe partier, og motiverer/hjelper deg å bli tøffere på sykkelen.
Hvis folk har råd til og lyst på grove stisykler og lette racinghjul fordi det er moro, er det vel bare positivt.
Selv om jeg kan sykle alle stiene mine tilnærmelsesvis like fort på en kilimanjaro fra nittitallet, er det veldig mye morsommere å gjøre det på en overkill-fulldemper med mye bling og alle "bells&whistles". ...og er det moro, kommer man seg opp av sofaen og ut i skauen og sykler!
Utelukkende positivt!
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379176
22/04/2012 20:18
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Letth.no har jo kurs og til og med klippekort sist jeg sjekka.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379182
22/04/2012 20:23
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Ja, i Oslo finnes sikkert et par alternativer.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: erling]
#1379192
22/04/2012 20:30
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737 |
Slakk styrevinkel og feite klissedekk gir store baller. Istemmes, har man rittsykkel og ikke trenger noen mellomting ville jeg gått for en stisykkel med omtrent 140mm vandring, relativt lavt krankhus og styrevinkel på omtrent 67 grader eller slakkere. Få på Maxxis Supertacky eller Schwalbe Vertstar, 70cm+ styre og senkepinne og du gror baller som bare det. Ja, flinke syklister sykler fort på alt, men for oss andre er det greit med grovt redskap fra hjelpemiddelsentralen.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: jens fredrik]
#1379223
22/04/2012 20:54
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774 |
67 grader eller slakkere? Skal ikke opp igjen du eller? 67....joda, men slakkere enn det høres vel mye ut i mine ører....  men mulig jeg tar feil selvfølgelig.. Jeg tok i hvert fall det med i vurderingen når jeg kjøpte ny sykkel, og endte på 150mm foran og 140mm bak, med 68 grader styrevinkel. Førsteinntrykket er glimrende! 
Redigert av Raymond; 22/04/2012 20:55.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379238
22/04/2012 21:01
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Finnes det egentlig sykler med 140mm vandring eller deromkring med så slakk styrevinkel som under 67 grader?
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: Stein]
#1379335
23/04/2012 05:51
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,445
Laban
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,445 |
Finnes det egentlig sykler med 140mm vandring eller deromkring med så slakk styrevinkel som under 67 grader? Banshee har iallefall en
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379343
23/04/2012 06:19
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Du har rett. Spitfire har jeg jo faktisk sett på selv. Med bakramma satt opp for slakkest geometri og lavest krank, bikker den 0,3 grader under hvis du bruker en tradisjonell utvendig styrelagerskål i stedet for et internt lager nederst i styrerøret. Én, da. 
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379358
23/04/2012 06:49
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363 |
Jeg har en 26" FS med 150/150 vandring og 68 grader styrevinkel. Fantastisk morsom sykkel. Kan ikke sammenlignes hvor smidig, stødig og trygg den er i terreng sammenlignet med en 26" HT med 100mm gaffel av samme merke. Men, den er tung på jevne underlag og transportetapper. Skulle jeg hatt bare en sykkel ville jeg vurdert mellom 100 og 140 vandring og helst ikke slakere vinkel enn 68 grader om man sykler en del grus og jevne underlag også. Alternativet til 26" FS med 100 vandring kan jo være en fin 29" HT da, bare for å gjøre valget enklere 
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: Stein]
#1379373
23/04/2012 07:05
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737 |
Én, da. Omtrent alle nye sykler med konisk styrerør får man utstyrt med en eller annen form for vinkeljusterende styrelager, så det er ganske greit å komme seg ned på 66-67 grader. Cane Creek, Works og en hobbyfyr fra Israel lager til sammen styrelager til alle tenkelige standarder.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: Raymond]
#1379383
23/04/2012 07:13
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737 |
67 grader eller slakkere? Skal ikke opp igjen du eller? 67....joda, men slakkere enn det høres vel mye ut i mine ører....  men mulig jeg tar feil selvfølgelig.. Etter å ha testet litt slakke sykler og tenkt en hel masse på dette har jeg konkludert med at man må ha et oppheng som ikke siger sammen, da fungerer slakke vinkler prima. Det kan gjøres gjennom fancy mini-linkoppheng som DW-link, VPP, greiene til Banshee osv eller man kan bruke LS-comp. Jeg har selv moddet min Turner RFX så den har 66,8 grader styrevinkel og den klatrer fortsatt som bare det når jeg tuner inn litt LSC så ikke bakdemperen synker sammen. Jeg kan love deg at en standard linkaktivert single-pivot(Turner, Ventana, Trek osv.) med en standard luftdemper siger så mye sammen i klatringer at effektiv styrevinkel er like lav i klatringer med 68 grader enn den er på f.eks. en Banshee spitfire med under 67 grader styrevinkel. At sykkelen blir litt godstog med slakk styrevinkel sier seg selv, men det er ikke klatringene man skal bekymre seg mest for. Til slutt, poenget mitt var egentlig ikke å si at man skal ha slakkest mulig stisykkel, men at 68 grader ikke er slakt i mine øyne, men det er mulig at utforsykkel med 64,5 grader styrevinkel har skadet meg for livet.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379384
23/04/2012 07:16
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Ja, med Angleset fikser man nok saken, men da har man jo ikke kjøpt seg sykkel med under 67 grader. Da har man endret styrevinkelen i etterkant. Er det alltid så heldig, da?
En sykkel med 67-68 grader er vel et godt utgangspunkt.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379418
23/04/2012 07:55
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225 |
Av nysjerrighet - hvor syklet du?
(Vet jeg det så er det lettere å komme med anbefaling, da jeg sikkert har syklet samme stier selv)
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: Stein]
#1379424
23/04/2012 07:56
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737 |
Ja, med Angleset fikser man nok saken, men da har man jo ikke kjøpt seg sykkel med under 67 grader. Da har man endret styrevinkelen i etterkant. Er det alltid så heldig, da?
En sykkel med 67-68 grader er vel et godt utgangspunkt. Hvorfor er det uheldig? Uansett, jeg mener man skal se seg om etter sykler på 67 grader(eller under om det lar seg skaffe) om man allerede har XC-sykkel og vil ha noe som gjør deg tøffere i terrenget. Det er stoooor forskjell på 68 grader og 67 grader, tro det eller ei. Stumpjumper FSR Evo eller Norco Sight er hyllevaresykler som leverer varene i denne avdelingen. Sikkert flere der ute, også.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379433
23/04/2012 08:05
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752 |
Sykla på noen stier i dag som rystet meg skikkelig. Har en 29er HT med 100 vandring og jeg måtte tviholde meg fast for å klare å sykle på stien. Jeg er nok mer forsiktig enn de fleste og er ikke flink på tekniske stier, hverken opp eller ned.
Spørsmål er som følger: Hvor mye lettere er det å sykle på en FS 100/100 enn en HT 100 på grove stier? Er det vits i å se på FS 100/100 eller bør jeg se etter grovere sykkel, 140/140, når jeg ikke sykler ritt eller planlegger å gjøre det? DCK tilbyr Skogtreninger tirsdager 18.00 f.o.m i morgen. Det er for alle i alle aldre og på alle nivåer. Ikke fokus på ritt eller 02-opptak, men gøy i skogen. Vi er en gjeng på 5-6 stykker med trenerkurs og gode pedagogiske evner. Hva med å bli med på noe sånt? (ja da bør du bli medlem også men det kan vi jo snakkes nærmere om) Edit: det var ikke dette du spurte om i det hele tatt men bare et innspill i lys av de andre innleggene her.
Redigert av SiljeKH; 23/04/2012 08:06.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379450
23/04/2012 08:16
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Jeg sa ikke at det var uheldig. Jeg spurte. En ramme er jo mer eller mindre designet med en spesifikk geometri, men selvsagt endrer det seg med forskjellige gafler, styrelager, dekk, etc. likevel.
F.eks. vil en sykkel som du slakker styrevinkelen på (kunne) få lavere krank, lengre akselavstand, lavere front, etc. Når du forbedrer noen egenskaper (stabilitet, trygghet over hindringer, etc) vil du samtidig forverre andre. (styrerespons, pedaler som slår nedi underlaget, osv). Man må i alle fall huske på slike ting.
Et Angleset er jo enkelt og reversibelt, så å teste kan jo bare være positivt.
Jeg er selvsagt enig i at litt slække vinkler er positivt for en stisykkel. Jeg mener bare at man må vite hva man gjør når man begynner å fikle med geometrien til en sykkel.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: Stein]
#1379456
23/04/2012 08:27
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737 |
Jeg er enig i at man bør vite hva man gjør, men det er jo som du sier reversibelt og alle endringene drar heldigvis i samme retning med lavere krankhus, slakkere vinkler og lengre akselavstand. Det jeg forsøker å få fram er at kompromisser ikke nødvendigvis er det beste om man er ute etter en sykkel som skal gi selvtillit nedover.
Etter min egen modding har jeg erfart følgende: - Når man har senkepinne kan man kjøre lav front og oppnå både bedre klatreegenskaper og godt trykk på forhjulet i nedkjøringer. Med senket pinne vil det ikke være like problematisk med lavt styre og man nærmer seg mer en moderne utforsykkel i oppsettet. Dette er ikke nødvendigvis ønskelig for en nybegynner, men kan reverseres med spacere eller mer rise på styret. - Ved å få lavere styre og en mer XC-aktig drop tar man igjen mye av det man taper i klatreegenskaper med slakkere vinkel. Har man i tillegg kort stem blir også sykkelen kvikkere selv om den slakke vinkelen gjør at man får slagene mer inn forfra og man ikke føler at man går over styret. Som nevnt over vil man med senkepinne kunne kjøre med en del drop oppover samtidig som at man har setet ute av veien når det går nedover. - At pedalene slår nedi er i mine øyne et relativt overdrevet problem som først og fremst merkes når man tester en ukjent eller ny sykkel. Med lavere krankhus slo jeg nedi masse de første turene, men man tilpasser tråkket etter hvert og problemet gikk rett og slett over. Man blir ganske fort kjent med sykkelen og hvor man skal tråkke eller "jokke" for å komme over hindringer.
Uansett, mitt endelige tips er å kjøpe en stisykkel med 140/150mm vandring, relativt lavt krankhus og helst styrerør som tar CC Angleset. Demperopphenget bør også være tunet slik at det ikke siger for mye sammen i klatringer. Resten kan man justere selv med styrebredde og evt. andre styrelagre.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379467
23/04/2012 08:34
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Vi er nok temmelig enige, når det kommer til stykket. 
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: Stein]
#1379472
23/04/2012 08:38
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737 |
Vi er nok temmelig enige, når det kommer til stykket. Vi er nok det. Ang geometriendringer vil jeg trekke fram et dårlig eksempel: Jeg husker at Trek Liquid(tror jeg den het) hadde talas-bakdemper. Jo mer man kortet inn demperen, jo mer nedoverrettet ble sykkelen med slakkere vinkler og lavere krankhus. Ikke en særlig gjennomtenkt funksjon det der.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379532
23/04/2012 09:23
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
29'er med 120-130mm kan være et godt alternativ til en 140-150mm stisykkel også.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379550
23/04/2012 09:46
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632 |
Var i samme tenkeboks som trådstarter selv i fjor og valget ble en 100mm FS. Veldig fornøyd og glad jeg ikke handlet en 140mm. Skal tross alt tråkke gjennom birken med sykkelen også.
Desverre må vi som ikke har råd til dedikerte sykler til hvert bruk ofre litt i begge ender.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: kitbay]
#1379554
23/04/2012 09:51
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737 |
Var i samme tenkeboks som trådstarter selv i fjor og valget ble en 100mm FS. Veldig fornøyd og glad jeg ikke handlet en 140mm. Skal tross alt tråkke gjennom birken med sykkelen også.
Desverre må vi som ikke har råd til dedikerte sykler til hvert bruk ofre litt i begge ender. Trådstarter har en sykkel som egner seg fint til Birken, eller Ultrabirken for den saks skyld, så et kompromiss er ikke nødvendig her.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: hbakken]
#1379731
23/04/2012 13:22
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,031
zero
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,031 |
Av nysjerrighet - hvor syklet du?
(Vet jeg det så er det lettere å komme med anbefaling, da jeg sikkert har syklet samme stier selv) Fra lampetjern nedover hesteveien. Der er det som kjent store løse steiner. Med den nye riggen sykler jeg ned det kronglete stykket der det begynner å gå nedover og bekken krysser veien. Vannvittig skummelt første gang men det gjorde godt å gjøre det 3 ganger på rappen. Fikk mye mer trygghet der. Likevel var det vanskelig å holde fast i styret på vei nedover åssiden der veien er i en ur og det er gammelt hogstfelt nedenfor veien. Jeg prøvde svenskeveien dagen etter og måtte stå av i noen av partiene på veien nedover. Mulig det var pga. gelebein, men på den annen side er stien episk. Jeg kjører XL x-cal som tilsynelatende har vinkel på 69,6!
Redigert av zero; 23/04/2012 13:30.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379924
23/04/2012 17:51
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,301
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,301 |
Blandt annet nedover her zero mener hbakken: Lampetjern og omegn... Forøvrig kjørt på det vi kan kalle en grov stisykkel med 65,5 grader styrevinkel. Funker oppover også... Bullshit hvis noen mener at det IKKE går ann å sykle oppover med såpass slak styrevinkel. Da må dere lese mindre her på TS-forumet og heller sykle mer...
Redigert av Fjeldheim; 23/04/2012 17:52.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: zero]
#1379952
23/04/2012 18:21
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Har 66, og det går oppover det også. Faktisk veldig bra! Slækk front, lavt styre, bredt styre, senkepinne og lav krank - det er oppskrift på en sykkel som klatrer som klatremus og gønner nedover som lynet.
|
|
|
Re: 'Vanlig' og 'grov' stisykkel
[Re: Fjeldheim]
#1379977
23/04/2012 18:41
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Fin video og bra kjøring!  Men hvis man skrur ned et par hakk i tempoet funker det mer enn bra nok med 29HT som du har.
|
|
|
|
|