Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Good riddance!

Good riddance! #1377286 20/04/2012 09:20
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
De som ønsker å opprettholde kontakt vet hvor de finner meg.

C ya!

Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377290 20/04/2012 09:22
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Denne tråden passet bra under pølsevev ..

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377292 20/04/2012 09:25
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Seriøst? Det var så ille at noen slang med leppa om annonsen din?

Vel, vel. Lykke til videre.

Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377296 20/04/2012 09:28
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Åsså lage en tråd der du tråkker på forumet som har hjulpet deg i sikkert 100vis av dine tråder, bare for at noen skriver noe du ikke er fornøyd med.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377332 20/04/2012 10:04
Dan Offline
More than words
More than words
Vil bare si at Raskall har min fulle støtte i sitt prosjekt om å kjøpe en sykkel billig og selge den med litt fortjeneste. Han har gjort det helt åpent etter hva jeg kan se og da er det opp til forumets deltakere å tenke over om de har lyst å kjøpe sykkelen eller ikke. Å begynne å diskutere moralen i å kjøpe billig og selge dyrt kan jo være grunnlag for en interessant politisk tråd om markedsøkonomiens fordeler og ulemper, men å legge det frem som at Raskall gjør noe moralsk forkastelig synes jeg bare blir teit.

Og når det gjelder vennepris til folk på forumet. Sorry altså, dere er ikke automatisk mine venner bare fordi dere er på forumet. Mange her er mine venner, men flertallet er for meg helt ukjente folk som tilfeldigvis frekventerer det samme forumet. Jeg ville ikke hatt noen betenkligheter med å gjøre en fortjeneste i handel med disse. Jeg ville vært like hederlig og snill som alltid, men ikke noe mer. Med dem som jeg faktisk kjenner, og som jeg ser som venner så gjelder derimot mottoet "man kan aldri tape penger til en venn". Dvs, selv om man taper penger så går det til en venn og da er det ikke et tap likevel.

Re: Good riddance! [Re: Dan] #1377335 20/04/2012 10:09
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Skulle ønske at man automatisk ble så gode venner med alle på forumet at syklene alltid ble solgt til vennepris.......

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377338 20/04/2012 10:14
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Neida. Ingenting i veien med å kjøpe billig, fikse litt og så tjene litt penger.

...Men det er ingenting galt i å ikke ville betale den ønskede summen heller.

Vet ikke om det er dette "utmeldingen" handler om, men hvis det er, synes jeg det var litt hårsårt, og "good riddance" syntes jeg også var litt voldsomt, siden jeg ikke kan skjønne annet enn at Raskall må ha hatt en del glede av forumet.

Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377340 20/04/2012 10:16
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Støtter Raskal jeg også. Jeg er helt sikkert på at mange her inne kjøper ting de selger videre for å tjene penger. Men det at Raskall lager en tråd om det er nok ikke så vanlig. Han spiller med åpne kort og han får nå svi for det.

Re: Good riddance! [Re: zero] #1377344 20/04/2012 10:16
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: zero
Skulle ønske at man automatisk ble så gode venner med alle på forumet at syklene alltid ble solgt til vennepris.......
+1

@Dan det er vel ingen i denne tråden som har sakt noe om det var rett eller galt av Raskall å selge som han vil.
Og det har han sin fulle rett til.

Men det er denne tråden jeg syns han kjører på med barnslige takter
, dette forumet er stort og da er det veldig vanskelig å ha helt like meninger som alle andre og det må man bare godta.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377350 20/04/2012 10:21
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Markedet bestemmer. Dersom noen er villig til å betale den prisen selger etterspør så er det riktig pris. Dersom ingen er det må prisen nedjusteres. Om det er svært mange som ønsker å kjøpe en vare til en gitt pris og man ikke kan dekke etterspørselen er det 100% legitimt å heve prisen.

Det er derfor medisterpølse er ganske billig bortsett fra i november/desember. Da skifter den navn til julepølse og koster mye mer pga mye høyere etterspørsel. Og ja, det er samme pølsa. Jeg skiftet selv ut prislappene på Gilde da jeg var student og hadde deltidsjobb der.

Re: Good riddance! [Re: Mortens] #1377352 20/04/2012 10:21
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: Mortens
[quote=zero]Men det er denne tråden jeg syns han kjører på med barnslige takter
, dette forumet er stort og da er det veldig vanskelig å ha helt like meninger som alle andre og det må man bare godta.

Det er jeg enig i. ICON_SMILE

Re: Good riddance! [Re: Red Devils] #1377354 20/04/2012 10:22
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Red Devils
Støtter Raskal jeg også. Jeg er helt sikkert på at mange her inne kjøper ting de selger videre for å tjene penger. Men det at Raskall lager en tråd om det er nok ikke så vanlig. Han spiller med åpne kort og han får nå svi for det.

Hvis man skal la noen få svi for at de handler inn billig og selger dyrere,ja da er det mange som skal få svi.

Men det å legge inn sure kommentarer i en salgstråd er patetisk,men det å opplyse i en salgstråd at man kan få kjøpt noe billigere enn prisen som noen vil ha for noe,det er helt greit i mine øyne.
For dette er jo ikke ett salgsforum,men ett diskusjonsforum.
Jeg tar meg ikke 5 øre for å skrive at den bremsen du krever 4000 for,den selges for 1999 på nett.

Forøvrig så gir ikke jeg noen avslag bare for at man har registrert seg på ett forum hvis jeg skal selge noe.

*Synes forøvrig at Raskal overreager litt,dette tåler du nok,bare pust ut og kjør på videre.

Redigert av SimonS; 20/04/2012 10:24.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377358 20/04/2012 10:24
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
er denne tråden, forumenes svar på og skjære seg til blods med barberhøvel oppetter armene? altså ett rop om oppmerksomhet.

fant en knapp som heter ignorer bruker, og det tror jeg jaggu att skal få prøvd seg nå:)

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377390 20/04/2012 10:48
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
hahahahaha!!! Ler meg skakk! Måtte leite opp tråden det var snakk om selvsagt og makan til tull fra folk a gitt.

Men kjempefurten og så melder seg ut er jo bare hysterisk! Stor underholdning begge dela.

Vi ser nok Raskall tilbake. Gjettekonkurranse på NÅR han er tilbake?

Skal hente kaffekopp og popcorn! Dette er jo kjempegøy!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377400 20/04/2012 10:55
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Det er vel litt mer nyasert enn som så?

For noen år siden tipset et medlem forumet om en spesifik vare som var til salgs hos en sportskjede, varen var da priset ned over 75%. Noen uker senere la samme medlem ut samme vare for det tredobbelte. Den gang ble diskusjonen litt amper, men strengt tatt gjorde vel ikke medlemet noe direkte galt. Hører til at nevte medlem er en ildsjel som har lagt hundrevis av dugnadstimer bak seg på eget initiativ for å bygge stier og kjempe stisyklistenes sak i det offentlige, altså gir han en hel del til "vårt" felleskap. At han benytter forumet til å tjene på et salg er derved ikke såå forferdelig fælt, om man legger litt poetic justice til grunn.

Jeg har ikke kommet med kritikk mot Raskal, mem jeg stusset veldig over at han la ut deler til salgs når han vitterlig "tagg" seg til de samme (eller tilsvarende) gratis selv. Der er det en stor vesensforskjell.

Jeg ble forært et sett hydrauliske bremser av et annet medlem en gang jeg var i samme situasjon som R var da han startet "prosjektet" med 100% gratis sykkel. Jeg var nylig permitert og uten fast arbeid var økonomien anstrengt. Eneste lyspunkt var at jeg var mer fristilt til å sykle når jeg ønsket det. Uheldigvis kastet sambo bremsene mine i den tro at de var søppel. (Jeg tok overhaling av bremsene på kjøkkenet, oppbevarte bremsene i en Remapose mellom øktene mens kjøkkenet var i vanlig bruk, sambo fant pose og kastet den sammen med de andre Remaposene fylt med søppel.) Gode råd var dyre, jeg hadde ikke råd til butikknye bremser, og derfor la la jeg ut en "skivebremser ønskes kjøpt grisebillig, så lenge de funker er jeg fornøyd" annonse på forumet (uten å i detalj redegjøre for min livssituasjon). Jaggu fikk jeg ikke et helt sett fullstedig brukandes bremser dønn gratis, uten å måtte tigge en gang. Siden den gang har situasjonen min heldigvis forandret seg til det positive rent økonmoisk, ikke ulik hva Rs situasjon også har gjort. Likevel ville det ikke falle meg inn å tjene penger på bremsene jeg ble forært, selv om jeg for lengst har oppgradert til nye. Jeg har allerede forsøkt å gi de vekk til et annet forummedlem, men gaven ble avslått (om noen ønsker et komplett sett Deore integrerte gir/bremsehendler m. kalipere, si i fra). Såpass skylder jeg forumet. Det er ikke noe høyverdig dannelse i en slik holdnig, men ordinær folkesikk.

Slik jeg husker det fikk R mer eller mindre donert en hel sykkel, stykkevis og delt, fra forumets medlemmer etter at han presenterte livssituasjonen sin og ba om donasjon. Og det var ikke bare ræl som ble forært. I ettertid har han foreslått at sykkelen skulle auksjoneres vekk til et veledig formål, og det er prisverdig om det så ble noe av auksjonen eler ikke. Likevel har det senere kommet spørsmål fra R om forumedlemmer igjen kunne tenke seg å donere deler både til R selv og for å hjelpe andre å komme seg på pedalene ved at de også kunne få seg en "gratis" sykkel. At R da velger å legge ut lignende deler han selv har fått gratis, men nå for å tjene penger, det skurrer nok en hel del i fleres ører. Det jeg har lest av negative kommentarer går på hvorfor R selv ikke ønsker å hjelpe andre til deler/sykkel billigere/gratis når han selv fikk særdeles god hjelp av forumet.

At noen flagger at de har kjøpt billig og så ønsker å selge med god fortjeneste, det er en helt annen sak (ref feks salg av hittegodsvarer/kompresjonsbekledning). At noen generelt selger med fortjeneste er en annen. At andre selger for symbolske summer/porto, eller gir vekk deler, en helt annen sak.
Man reder hva man sår i alle tilfelle.

Karma's gonna get you.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377504 20/04/2012 12:10
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Det er ikke donasjonssykkelen han prøver å selge...

Ut på tur!

Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377522 20/04/2012 12:31
Alexr80 Offline
Ringrev
Ringrev
Flere brukere på dette forumet som kjøper sykler på auksjon billig for så å selge med fortjeneste. En del av det som ble solgt på forrige auksjon hos auksjonshuset har endt opp her i deler til 3 ganger så mye det det ble kjøpt for.

Hva er unormalt med dette? Nå R sier hva han har kjøpt sykelen for og folk mener han kan få en del for den, hvorfor ikke selge den med fortjeneste.

Trek Madone 6.9 oclv pro'en som ligger på finn.no til 40k, ble kjøpt på auksjon for 17k. Ikke noe galt med å tjene litt penger.

Re: Good riddance! [Re: Alexr80] #1377533 20/04/2012 12:39
S
sworks-works Offline
Fersking
Fersking
S
+1

Re: Good riddance! [Re: Supermann] #1377540 20/04/2012 12:45
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Supermann
Det er ikke donasjonssykkelen han prøver å selge...

Alt henger sammen.

R har kun en aktiv salgsannonse her på TS, i den annonsen selger han deler.
Kritikken kom vel i forbindelse med at R har en salgsannonse på Finn også.
(Var derfror jeg kom med den første anekdoten om et medlem som først nevte hva varen ble handlet for, og så solgte den for det tredobbelte).

Om man vil sette det på spissen; "vi" forventes å gi/symbolsk selge vekk deler/sykler vi ikke trenger (men kunne ha solgt), men selv ønsker R å tjene (tildels) godt på delene/syklene han avhender dersom han ikke lenger behøver dem. "Vi" skal ta hensyn, være ideelle og ønske nye syklister velkommen i vår fold, mens "R" kan ta vekk lavterskelmuligheten han selv ba om for i stedet selv å tjene penger på salg. På den ene siden er det altså ønskelig at "vi" oppererer som et veledig felleskap, mens R ser mulighet til å tjene på andres ønske om å (kanskje) ta opp sykkelsporten. (Ingen garanti for at neste man som kjøper varen heller ikke sleger den med avanse.)

Gjentar, dette var satt på spissen for å forklare at kritikken neppe alene dreier seg om at en person selger en gjenstand han selv anskaffet rimelig, for så å selge med avanse.

R selv en nyfrelst syklist som har høstet kunnskap, sykkel, og materiell, aldeles gratis fra forumet. Uten forumet er det sannsynlig at Rs sykkeldebut neppe ville ha funnet sted på det tidspunktet det fikk slikt positivt utfall for R på at det hjalp ham å forandre livssituasjonen hans radikalt (det var en dårlig setning). Slik jeg leser kritikken, så spørres det om hvorfor R ikke ønsker å kunne give back til noen andre som (kanskje) er i samme situasjon han selv var i. Det er ikke alle som er like utleverende som ham, en hittegodsaukjson er en lavterskel mulighet for å anskaffe seg en sykkel uansett hvordan man ser på det.

Kritikken går på prinsipp, ikke på en enkel salgsannonse.

(Nesten "alle" har råd til en pent brukt GF til 1.500,- , langt i fra alle har råd til en Trek til 17.000,-. Vil ikke kategorisere det siste som et lavterskeltilbud, og jeg hadde kanskje solgt den samme raceren med fortjeneste om jeg hadde funnet den på auksjon (om jeg ikke hadde solgt sykler som levebrød). Dette er ikke et forsøk på å forhellige meg selv, men å forklare kritikken slik jeg opfatter den for dem som kun har lest Rs ene tråd om hittegodsauksjonen.)

Redigert av Rednax; 20/04/2012 12:53.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377542 20/04/2012 12:47
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg la ut en ønskes kjøpt annonse etter brukte piggdekk her i vinter slik at kona kunne prøve om vintersykling var noe for henne. Jeg fikk da et sett Nokian Extreme av Raskall. Han sa han ikke ville ha noe for de for han hadde fått de selv, men nå kunnet gå til innkjøp av nye dekk selv. ICON_SMILE Satte veldig stor pris på det!

Raskall virker såpass åpen at jeg synes det er litt rart om han selger delene han fikk i starten?

Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377551 20/04/2012 12:54
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde ikke Raskall vært så åpen som han er hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. Det virker som han i bunn og grunn er en fair fyr, og kanskje litt blåøyd i denne situasjonen.

Selv om han har mottatt en del deler billig og gratis betyr ikke det at han aldri kan selge en sykkel eller en sykkeldel igjen med avanse, hverken her på forumet eller finn.no.

Avlat til Forumet ble vel avskaffet ved reformasjonen?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Good riddance! [Re: Larsemannen] #1377561 20/04/2012 13:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Etter de siste diskusjoner jeg har deltatt i virker det som enkelte her inne enten har en forventning eller et håp om at man ikke skal utfordres på det man sier eller gjør. Dersom det er tilfelle, tror jeg man har mer utbytte av å holde seg unna.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Good riddance! [Re: GeirK] #1377580 20/04/2012 13:22
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK
Etter de siste diskusjoner jeg har deltatt i virker det som enkelte her inne enten har en forventning eller et håp om at man ikke skal utfordres på det man sier eller gjør. Dersom det er tilfelle, tror jeg man har mer utbytte av å holde seg unna.

Man må forvente å bli motsagt, men ikke for å bli beskyldt for å ha "litt dårlig sosial intelligens".
Det var få minutter etter denne beskyldningen han trakk seg.

Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377581 20/04/2012 13:25
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg har blitt beskyldt for og kalt mange verre ting enn det. Synes ikke det er nok til å nekte å delta mer på et forum som gir meg så mye. ...Men det er meg.

Re: Good riddance! [Re: Raindog] #1377593 20/04/2012 13:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Raindog

Man må forvente å bli motsagt, men ikke for å bli beskyldt for å ha "litt dårlig sosial intelligens".
Det var få minutter etter denne beskyldningen han trakk seg.

Slike ting MÅ man regne med. Stilt ovenfor slike karakteristikker har man dog alternativer utover det å trekke seg fra forumet. Enten stilltiende godta eller utfordre den som kommer med karakteristikken for eksempel ved å spørre om mer informasjon.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Good riddance! [Re: Stein] #1377595 20/04/2012 13:35
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Stein
Jeg har blitt beskyldt for og kalt mange verre ting enn det. Synes ikke det er nok til å nekte å delta mer på et forum som gir meg så mye. ...Men det er meg.

Og jeg håper Raskall tenker som deg når han har summet seg.
Det er lett å legge mer i slike beskyldninger, enn det som er tilsikta fra de som skriver det.

Re: Good riddance! [Re: Raskall] #1377598 20/04/2012 13:39
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg vet ikke nøyaktig hvordan saken med Raskall utartet seg, men sånn generelt mener jeg at man selvfølgelig skal få lov til å selge noe for det det er verdt! Iblandt er man heldig og får tak i noe for mindre enn det er verdt, så når man da skal kvitte seg med det, så er det jo naturlig å legge prisen i forhold til verdien.

Det finnes selvfølgelig noen unntak, men generelt vil jeg si det er ok.

Re: Good riddance! [Re: Garpen] #1377602 20/04/2012 13:44
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Garpen
Selv om han har mottatt en del deler billig og gratis betyr ikke det at han aldri kan selge en sykkel eller en sykkeldel igjen med avanse, hverken her på forumet eller finn.no.

Veldig enig i dette og som Larsemannen gir eksempler på så har Raskall brukt pay it forward-prinsippet også. Veldedighet er fint for å ta en over en økonomisk kneik, men når man er over på den andre siden så er man ikke mer eller mindre forpliktiget enn andre å selv drive veldedighet.

Raskall, kom tilbake, det finnes ingenting å tilgi! ICON_SMILE

Re: Good riddance! [Re: Dan] #1377610 20/04/2012 13:49
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Veldedighet er fint for å ta en over en økonomisk kneik, men når man er over på den andre siden så er man ikke mer eller mindre forpliktiget enn andre å selv drive veldedighet.

Tommel opp, og kjempe-enig

- Stefan
Re: Good riddance! [Re: Stefan77] #1377613 20/04/2012 13:53
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: Cmon77
Sitat: Dan
Veldedighet er fint for å ta en over en økonomisk kneik, men når man er over på den andre siden så er man ikke mer eller mindre forpliktiget enn andre å selv drive veldedighet.

Tommel opp, og kjempe-enig

Veldig enig. Så me seie i Stavanger "drid i di Raskall". Svelg stoltheten og stå på videre, du bidrar mye på forumet!

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support