Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Årets første Critical Mass Oslo

Re: Årets første Critical Mass Oslo [Re: larsb] #1381567 25/04/2012 14:50
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Sitat: larsb
Sitat: Stein
Skal man ha fest i veien, da? Skal man bryte mengder av trafikkregler og innskrenke andres bevegelsesfrihet fordi man selv vil ha det gøy?

Er det ikke slik at man ikke skal bryte trafikkregler. Hver og en deltager skal etter det jeg forstår opptre i samband med lover og trafikkregler. En eventuel effekt skal oppstå nettopp gjennom at det er så mange deltagere at myldreeffekten er det som gjør utslaget. Massen skal også bevege seg. Det er ikke noen propp som står stille ett sted og lammer ferdselen. Det skjer jo tross alt på sykkel. Altså en rullende forsinkelse. Omtrent som en bilkø.

I alle fall er det slik jeg har forstått opplegget.

LarsB

som jeg forstår Critical Mass er det ikke et mål i seg selv å bryte regler eller blokkere bilister. poenget er å sykle en tur med masse andre samtidig. men det er ikke en hemmelighet at man i praksis feks godtar at hele massen fortsetter over rødt lys hvis en del allerede har begynt å krysse. dette gjør man for å ikke dele massen i to. man tar også mer plass enn vanlig da man ikke sykler i fil. dette er som regel hele kjørefeltet, ofte også to der det er flere. man godtar også at bilister som kjører etter oss blir nødt til å senke farten. man hindrer bilister aktivt fra å kjøre mens massen fortsatt krysser (corking). selvsagt sykler man, så massen beveger seg stadig, men det hele skjer med en rolig sykkelhastighet.

det kan som sagt skje at folk ikke oppfører seg pent, men jeg og andre har alltid gått inn for en rolig, fredelig og trygg tur. uansett så er dette ikke en Critical Manners hvor man følger alle regler hele tiden.

Redigert av cmoslo; 25/04/2012 14:54.
Re: Årets første Critical Mass Oslo [Re: larsb] #1381626 25/04/2012 16:29
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Dette sier Wikipedia om Critical Manners:

Sitat: http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_Mass#Critical_Manners

Critical Manners
Critical Mass riders pass the World of Coke in Atlanta

In San Francisco, an event known as "Critical Manners" was created as a response to Critical Mass. Critical Manners rides through the city on the second Friday of the month, with riders encouraged to obey all traffic laws such as stopping at red lights and signaling.

...Dermed er det implisitt at man ikke følger trafikkreglene under "Critical Mass", er det ikke?

Dette høres f.eks ikke ut som det er helt i henhold til trafikkreglene:

Sitat: http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_Mass#Corking

Corking
Detail from the November 20, 1992 flyer by Joel Pomerantz which introduced the concept of corking

Because Critical Mass takes place without an official route or sanction, participants in some cities have sometimes practiced a tactic known as "corking" in order to maintain the cohesion of the group. This tactic consists of a few riders blocking traffic from side roads so that the mass can freely proceed through red lights without interruption. Corking allows the mass to engage in a variety of activities, such as forming a cyclone, lifting their bikes in a tradition known as a "Bike Lift" (in Chicago this is referred to as a Chicago hold-up), or to perform a "die-in" where riders lie on the ground with their bikes to symbolise cyclist deaths and injuries caused by automobiles, very popular in Montreal. The "Corks" sometimes take advantage of their time corking to distribute fliers.

The practice of corking roads in order to pass through red lights as a group is in contravention of traffic laws that govern cyclist traffic and is contrary to Critical Mass' claim that "we are traffic", since ordinary traffic (including bicycle traffic) does not have the right to go through intersections once the traffic signal has changed to red

...Men nå skal jeg forsøke å avstå fra å krangle mer om dette.

Re: Årets første Critical Mass Oslo [Re: cmoslo] #1381628 25/04/2012 16:32
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
leste du mitt innlegg??

s.

Re: Årets første Critical Mass Oslo [Re: cmoslo] #1381631 25/04/2012 16:35
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Nei, jeg hadde ikke sett det enda da jeg svarte larsb på det han spurte meg om, etter beste evne. Var det problematisk?

Re: Årets første Critical Mass Oslo [Re: cmoslo] #1381633 25/04/2012 16:37
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
eh, nei. bare lurte på det siden jeg beskriver omtrent akkurat det du siterer fra wikipedia OG svarte på det retoriske spørsmålet du stilte deg selv.

Redigert av cmoslo; 25/04/2012 16:40.
Re: Årets første Critical Mass Oslo [Re: cmoslo] #1381638 25/04/2012 16:44
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
OK. Nei, jeg bare svarte på innlegget til larsb da jeg kom til det. ICON_SMILE

Re: Årets første Critical Mass Oslo [Re: cmoslo] #1381684 25/04/2012 18:09
C
cmoslo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Sitat: cmoslo
en siste bump. alene på facebook er det 100 personer påmeldt, 60 på kanskje, så dette lover å bli en unik opplevelse. bli med du óg! ruten publiseres på FB-siden i morgen.

ps. ta en titt på denne hvis du vurderer å bli med. who, when, and how to cork

det er også verdt å se på denne hvis du skal bli med på fredag: Critical Mass Do’s & Don’ts!

Quote:
•Please Do: Talk to strangers, bystanders, bus riders, motorists.

•Please Do: Welcome people to join us next time.

•Please Do: Help cars stuck in mass to exit safely out of the mass

•Please Do: Stop regularly if you’re in front (no matter how slowly you think you’re going, gaps are opening up behind you).

•Please Do: Stop at red lights when in front to allow the rest of the ride to “mass up” behind.

•Please Do: Fill gaps; Critical Mass depends on bicycle density to displace cars.

•Please Do: Remember that pleasure and friendliness are more subversive than anger and blaming.

Please Don’t
•Please Don’t: Race ahead to block cross traffic before the Mass has arrived.

•Please Don’t: Ride into oncoming traffic on the wrong side of the road.

•Please Don’t: Pick fights with motorists, even (especially) if they’re itching for one.

•Please Don’t: Fail to turn and twist through the city to make the ride more interesting.

•Please Don’t: Forget to smile and wave and talk to strangers.

•Please Don’t: Hesitate to tell other Massers what you think of their behavior, whether good or bad. Talk to each other.

•Please Don’t: Forget we are all responsible to make Critical Mass what we want it to be.

•Please Don’t: Mass up in turn lanes when you aren’t going to turn in that direction.

•Please Don’t: Use lanes that aren’t necessary. If there are multiple lanes, let faster moving traffic pass and don’t block them in.

Redigert av cmoslo; 25/04/2012 18:13.
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support