|
|
Årets første Critical Mass Oslo
|
Årets første Critical Mass Oslo
19/04/2012 21:43
|
cmoslo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
hei igjen godtfolk! da går årets første Critical Mass av stabelen den 27. april. siste fredagen i måneden, kl 1700, slottsplassen, som vanlig. og som vanlig skal vi bli flere enn i fjor. lik og del gjerne fjesboksiden eller sjekk ut http://criticalmass.no/, og del eventementet på andre nettsider og forum. ny i år: print ut løpeseddelen og fordel blant sykkelvennene dine ( http://dl.dropbox.com/u/23747730/Critical_Mass_Oslo_flyer_A4.pdf), eller ta kontakt her eller på facebook og få noen profesjonelt trykte. for de som ikke har sett, her er en godbit fra aprilturen i fjor http://vimeo.com/23079160. håper vi ses! stefan ps. det er fullt lov å kle seg ut for denne dansen
|
|
|
Re: Årets første Critical Mass Oslo
[Re: cmoslo]
21/04/2012 10:27
|
cmoslo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
bump 
|
|
|
24/04/2012 20:56
|
cmoslo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
en siste bump. alene på facebook er det 100 personer påmeldt, 60 på kanskje, så dette lover å bli en unik opplevelse. bli med du óg! ruten publiseres på FB-siden i morgen. ps. ta en titt på denne hvis du vurderer å bli med. who, when, and how to cork
Redigert av cmoslo; 24/04/2012 20:59.
|
|
|
24/04/2012 23:30
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
perfekt om du mener kranglen mellom billister og syklister er for tam. Idioter!
Trønder osv
|
|
|
25/04/2012 01:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva er det dere ønsker å oppnå her?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
25/04/2012 05:39
|
Dan
More than words
|
More than words
Prinsipielt er jeg motstander av critical masses, men tidspunktet er i hvert fall ikke så veldig ille. Klokken 17 en fredag før en langhelg (siden mange tar fri mandag) sitter jo alle bilister allerede i kø utenfor Oslo, på vei til hytta.  Så resultatet her kan vel bli en litt morsom sykkelparade, litt som når FFF forflytter seg gjennom byen. Som trafikkpolitisk virkemiddel er det selvfølgelig håpløst og vil neppe få noen til å bytte fra bil til sykkel uken etter.
|
|
|
25/04/2012 05:55
|
asyklist
Fersking
|
Fersking
Hva er det de(re) ønsker å oppnå her? Det er vel litt som Blitzerne: de tror ikke de oppnår så mye lenger. Men det er moro å provosere snuten, liksom. Nei, fredag ettermiddag sykler vi sti i marka.
|
|
|
25/04/2012 06:32
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Siterer meg selv fra forrige gang dette kom opp:
|
|
|
25/04/2012 06:50
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hva er det dere ønsker å oppnå her? Å vise at «trafikk» kan være mer enn bare biler som blokkerer for hverandre?
Anonym5
|
|
|
25/04/2012 07:07
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er i seg selv et godt formål, men tror du ikke at bilister som sitter i kø, og plutselig har myriader av syklister rundt seg, vil oppfatte det hele som at det er syklistene som er skyld i kaoset (Noe de jo i alle fall delvis er på Critical Mass. Det er jo liksom virkemiddelet til aksjonen.) og dermed bare vil mislike syklister mer enn de gjorde før de opplevde CM på nært hold?
For syklister å sette hardt mot hardt overfor bilister går nok dessverre verst ut over syklistene.
|
|
|
25/04/2012 07:16
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg liker ikke denne aksjonsformen. Var tilfeldigvis vitne til en av de forrige aksjonene da de kjørte over grønland og vaterlandsbrua,og da var det en hel hau av folk som sykla overalt. Begge kjørefelt, begge sykkelfelt, begge fortau. Biler måtte stoppe totalt opp, fotgjengere måtte rømme inn i butikkene og en 3 åring kom bort fra mora og begynte å gråte. Jeg tror ikke det genererte en eneste god tanke fra de som bevitnet det. Jeg dykka selv i motsatt retning og var rett og slett flau over å kunne bli mistenkt for å være en del av den gjengen med tullinger.
- Stefan
|
|
|
[Re: anonym5]
25/04/2012 07:20
|
cmoslo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hva er det dere ønsker å oppnå her? Å vise at «trafikk» kan være mer enn bare biler som blokkerer for hverandre? for eksempel. at folk er redde for å irritere bilister bare viser hvor asymetrisk vi egentlig forstår trafikk. biler blokkerer meg (og hverandre) hele tiden. og biltrafikk samt den holdningen gjør langt verre for fremtidens Oslo enn bare det. det kan ikke være bilistene man ikke tørr å røre hvis denne byen ikke skal bli et stygg, tett og forurenset høl i vekstperioden framover. det er da etter min mening helt greit å vise, også med ettertrykk, at syklister finnes, og at de er klare til å ta sin plass i trafikkøkologien. for å ikke snakke om at Critical Mass skaper engasjment rundt sykkelsaken, også når folk irriterer seg. og hvem sier at å irritere folk trenger å være en hovedeffekt av Critical Mass? vi har heldigvis ikke amerikanske forhold ift bilkultur. hvis dere ser på corking-løpisen jeg la ut, så finnes det måter å gjøre dette sammen med bilistene på. i Oslo har vi nesten bare hatt gode opplevelser med bilister. stefan (som skriver dette bare på vegne av seg selv)
Redigert av cmoslo; 25/04/2012 07:26.
|
|
|
[Re: Stefan77]
25/04/2012 07:23
|
cmoslo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg liker ikke denne aksjonsformen. Var tilfeldigvis vitne til en av de forrige aksjonene da de kjørte over grønland og vaterlandsbrua,og da var det en hel hau av folk som sykla overalt. Begge kjørefelt, begge sykkelfelt, begge fortau. Biler måtte stoppe totalt opp, fotgjengere måtte rømme inn i butikkene og en 3 åring kom bort fra mora og begynte å gråte. Jeg tror ikke det genererte en eneste god tanke fra de som bevitnet det. Jeg dykka selv i motsatt retning og var rett og slett flau over å kunne bli mistenkt for å være en del av den gjengen med tullinger. dette kan da dog ikke ha vært siden Critical Mass starta i Oslo for to år siden. da sykles de nemlig i gaten, aldri mot kjøreretningen, sakte. s.
Redigert av cmoslo; 25/04/2012 07:24.
|
|
|
[Re: Stein]
25/04/2012 07:28
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg er enig i at det teoretisk kan ende sånn. Men hva viser erfaringene? Av det jeg leser om hendelser knyttet til Critical Mass virker det som en håndfull konfrontasjoner, gjerne mellom folk som ikke er helt gode til å begynne med, og som like gjerne kunne ha skjedd i en hvilken som helst trafikal situasjon. Det er også konfrontasjoner mellom politi og aksjonister, men igjen ikke mer enn ved en vanlig demonstrasjon. Det vil si at det alltid er noen ute etter å lage kvalm. Men vi er ikke imot demonstrasjoner av den grunn?
Jeg er også fortsatt såpass ung og venstreradikal at jeg delvis digger Blitz og synes halvmilitante aksjoner og sivil ulydighet er ganske spennende, uten at jeg dermed kan skryte på meg mer hår på leppa enn jeg egentlig har.
Man kan jo si det sånn at Critical Mass hadde hatt mer for seg hvis norske bilister evnet å gå i seg selv og identifisere det egentlig problemet:
1. at de kjører bil 2. at de hisser seg opp over småting.
Men, til syvende og sist, har jeg mer til overs for Critical Manners.
Anonym5
|
|
|
25/04/2012 07:34
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er det jeg mener. For alle som ikke er med på aksjonen, ser det bare ut som en bulkegjeng som er ute etter å plage andre folk i bybildet. ...Og jeg mistenker at når enkelte blir "revet med", er det bortimot det som er hensikten deres også.
|
|
|
25/04/2012 07:35
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg liker ikke denne aksjonsformen. Var tilfeldigvis vitne til en av de forrige aksjonene da de kjørte over grønland og vaterlandsbrua,og da var det en hel hau av folk som sykla overalt. Begge kjørefelt, begge sykkelfelt, begge fortau. Biler måtte stoppe totalt opp, fotgjengere måtte rømme inn i butikkene og en 3 åring kom bort fra mora og begynte å gråte. Jeg tror ikke det genererte en eneste god tanke fra de som bevitnet det. Jeg dykka selv i motsatt retning og var rett og slett flau over å kunne bli mistenkt for å være en del av den gjengen med tullinger. dette kan da dog ikke ha vært siden Critical Mass starta i Oslo for to år siden. da sykles de nemlig i gaten, aldri mot kjøreretningen, sakte. s. Dette var innenfor 2 år, og selv om gjengen ikke var uniformert på noen mote så sammenfalt dette sånn ca i tid med noe informasjon om CM. Jeg sa ingenting om at det gikk fort, selv om ordet "dykka" kan tyde på det. "dykka" er bare htc stavekontroll sin autokorrektur på sykla. Det var kaoset jeg reagerte på. At CM av prinsipp ikke sykler mot kjøreretningen kan stemme, men det var ikke det jeg så. Det kan jo hende dere fikk med dere noen u-autoriserte/informerte rebeller som syntese dette så kult ut. Jeg tror ikke dere fikk positivt fokus på noe som helst der jeg observerte. Som sagt, jeg liker ikke aksjonsformen slik jeg har sett den utført. Det var ca 25-30 stk forresten. -Stefan, som synes det er litt komisk med ganske likt brukernavn, og likt navn på oss.
- Stefan
|
|
|
25/04/2012 07:41
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
at folk er redde for å irritere bilister bare viser hvor asymetrisk vi egentlig forstår trafikk. Vi (i alle fall jeg) er ikke "redde for å irritere bilister". Jeg er motstander av å gå inn for å plage andre, og er av den mening at den aksjonsformen ikke vil gagne syklistenes sak. Til sammenlikning: For en del år siden, da jeg skulle ha en av mine siste høgskoleeksamener, hadde lastebileierforbundet bestemt seg for å aksjonere mot et eller annet vedtak som sikkert var ganske urettferdig for dem, og stoppet alle lastebilene sine i veien en halvtimes tid i morgenrushet. Dette medførte at jeg bare på hengende håret fikk ta den eksamenen, og skapte sikkert problemer for svært mange andre. Tror du jeg fikk større eller mindre sympati for norske lastebileiere/-sjåfører da?
|
|
|
25/04/2012 07:42
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Alle som har barn vet at det ikke nødvendigvis er en god metode å sette hardt mot hardt (slik critical mass gjør) om man vil oppnå sine mål. Tanken er god, men jeg er redd det provoserer og ødelegger mer enn det får opp øynene til bilister.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
25/04/2012 07:49
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Alle som har barn vet at det ikke nødvendigvis er en god metode å sette hardt mot hardt (slik critical mass gjør) om man vil oppnå sine mål. Det kommer an på hva du mener med hardt mot hardt. Å slå tilbake er jeg enig i, men å stå på sitt og ikke vike en tomme må til innimellom. Dessuten, minst to av de mer alvorlige konfrontasjonene som jeg har lest om i forbindelse med Critical Mass - i Porto Allegro og San Francisco - har involvert billister med barn i baksetet som har gått løs på syklister.
Anonym5
|
|
|
25/04/2012 07:51
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Å "stå på sitt" er greit nok, men å gå inn for å LAGE kaos og hevde at det er din rett, er litt drøyt, synes jeg. Hva mener du bilistene du demonstrerer for skal oppfatte som budskapet i dette?
|
|
|
[Re: Stefan77]
25/04/2012 07:54
|
cmoslo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg liker ikke denne aksjonsformen. Var tilfeldigvis vitne til en av de forrige aksjonene da de kjørte over grønland og vaterlandsbrua,og da var det en hel hau av folk som sykla overalt. Begge kjørefelt, begge sykkelfelt, begge fortau. Biler måtte stoppe totalt opp, fotgjengere måtte rømme inn i butikkene og en 3 åring kom bort fra mora og begynte å gråte. Jeg tror ikke det genererte en eneste god tanke fra de som bevitnet det. Jeg dykka selv i motsatt retning og var rett og slett flau over å kunne bli mistenkt for å være en del av den gjengen med tullinger. dette kan da dog ikke ha vært siden Critical Mass starta i Oslo for to år siden. da sykles de nemlig i gaten, aldri mot kjøreretningen, sakte. s. Dette var innenfor 2 år, og selv om gjengen ikke var uniformert på noen mote så sammenfalt dette sånn ca i tid med noe informasjon om CM. Jeg sa ingenting om at det gikk fort, selv om ordet "dykka" kan tyde på det. "dykka" er bare htc stavekontroll sin autokorrektur på sykla. Det var kaoset jeg reagerte på. At CM av prinsipp ikke sykler mot kjøreretningen kan stemme, men det var ikke det jeg så. Det kan jo hende dere fikk med dere noen u-autoriserte/informerte rebeller som syntese dette så kult ut. Jeg tror ikke dere fikk positivt fokus på noe som helst der jeg observerte. Som sagt, jeg liker ikke aksjonsformen slik jeg har sett den utført. Det var ca 25-30 stk forresten. -Stefan, som synes det er litt komisk med ganske likt brukernavn, og likt navn på oss. da har du enten a) sett folk som ikke var del av Critical Mass, eller b) sett folk som ikke hadde skjønt greia. det sykles aldri i "begge kjørefelt" (som jeg tolka her som det å kjøre i feil kjøreretning i grønlandsleiret?) - med mindre det faktisk er to kjørefelt i en retning. sistenevnte kan skje, det er ikke noe å legge skjul på. at folk sykler på fortauet er ikke noe som skjer vanligvis. og fra fotgjengere får vi som regel egentlig bare smil. de synes det er gøy, spesielt barn. og så fordeler men noen flyers og forklarer litt. netto og summert antar jeg faktisk at vi får langt flere sympatiske reaksjoner enn omvendt, men det er det vanskelig å vise. jeg håper at en del av dere kan forresten omvurdere den type forhåndsdemonisering Critical Mass tydeligvis får av noen her. dette er ikke USA og Critical Mass Oslo arver ikke automatisk de konfliktene. når det er sagt så er Critical Mass en samling av enkeltpersoner. det er lov å skylde rar oppførsel på enkeltpersoner og ikke alle de andre. stefan som tenkte det samme angående brukernavn og fornavn 
|
|
|
25/04/2012 07:55
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
... Hva mener du bilistene du demonstrerer for skal oppfatte som budskapet i dette? Eller kanskje ikke aksjonen er tenkt å nå den enkelte bilfører som rammes? Tror du Latstebileierforbundet ville gjøre deg til en ambassadør for lastebiler den dagen? Kanskje hensikten er å vise til noen andre at det er ganske mange syklister som er misfornøyd med tilretteleggingen i byen? Jeg merker at jeg blir litt mer positiv til aksjonsformen etter hvert. I alle fall i teorien. Jeg stiller ikke opp. LarsB
|
|
|
25/04/2012 07:57
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Å "stå på sitt" er greit nok, men å gå inn for å LAGE kaos og hevde at det er din rett, er litt drøyt, synes jeg. Hva mener du bilistene du demonstrerer for skal oppfatte som budskapet i dette? Stein, diskuterer du med meg eller cmoslo nå?
Anonym5
|
|
|
25/04/2012 07:57
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
når det er sagt så er Critical Mass en samling av enkeltpersoner. det er lov å skylde rar oppførsel på enkeltpersoner og ikke alle de andre.
Samtidig har man et visst ansvar når man organiserer et arrangement som dette.
|
|
|
25/04/2012 07:59
|
cmoslo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Larsemannen og Stein: har dere lest det jeg har skrevet? sett på løpisen om hvordan vi håndterer bilistkontakt? den karakteriseringen av "kaos" og det å "sette hardt mot hardt" er ikke noe jeg forbinder med en vellykket Critical Mass.
s.
ps. det er fullt lov å delta, bidra og gjøre sitt for å gjøre det beste ut av det.
|
|
|
[Re: larsb]
25/04/2012 07:59
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg merker at jeg blir litt mer positiv til aksjonsformen etter hvert. I alle fall i teorien. Jeg stiller ikke opp. Samme her. Jeg applauderer den og håper mange møter. Men jeg stiller ikke selv. Og hvis noen lurer på hva jeg mener om å måtte stå til ansvar for noen rølpehandlinger under Critical Mass, gjør det meg ingenting. Det gjør jeg hver dag allerede. Det heter å sykle til jobben, og skjer fordi noen tullinger bak rattet tenner på alle plugger når de ser en gul jakke. Og det gjør de uavhengig av Critical Mass.
Anonym5
|
|
|
25/04/2012 08:01
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Samtidig har man et visst ansvar når man organiserer et arrangement som dette. Det samme ansvaret som når man arrangerer en fredelig demonstrasjon og noen lager kvalm, eller arrangerer en fotballkamp og noen hooligans møter, eller har hjemme-alene fest og rånerne kommer.
Redigert av anonymous5; 25/04/2012 08:01.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
25/04/2012 08:02
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Å "stå på sitt" er greit nok, men å gå inn for å LAGE kaos og hevde at det er din rett, er litt drøyt, synes jeg. Hva mener du bilistene du demonstrerer for skal oppfatte som budskapet i dette? Stein, diskuterer du med meg eller cmoslo nå? Det var et svar til deg, men jeg mente ikke at du personlig er ute for å lage kaos, men at det er slik jeg oppfatter aksjonsformen til Critical Mass, og at jeg har full forståelse for at bilister blir provosert av den. Selvsagt er jeg enig i at vi som syklister må kreve vår lovbestemte rett til å ferdes i trafikken. Det jeg ikke synes er akseptabelt er å aktivt gå inn for å sabotere trafikkflyten og ødelegge for andre mennesker. Hvis jeg tilla deg meninger du ikke har, beklager jeg selvsagt det.
|
|
|
25/04/2012 08:03
|
cmoslo
OP
Fersking
|
OP
Fersking
når det er sagt så er Critical Mass en samling av enkeltpersoner. det er lov å skylde rar oppførsel på enkeltpersoner og ikke alle de andre.
Samtidig har man et visst ansvar når man organiserer et arrangement som dette. jepp, det er alle som deltar som har ansvar. det finnes ingen organisasjon, alt engasjment er crowdsourca. ste
|
|
|
25/04/2012 08:08
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hvis jeg tilla deg meninger du ikke har, beklager jeg selvsagt det. Det var ikke det, jeg skjønte poenget ditt. Men du svarte cmoslo, derfor var jeg litt i tvil. Jeg mener ikke Critical Mass er skapt for å lage kaos, men den kan utarte seg til det, som enhver annen demonstrajon, fotballkamp eller hjemme alene-fest. Derfor mener jeg en mer kontrollert form, Critical Manners, er bedre. Gjerne i samarbeid med politiet. Begge formene brukes for å fokusere på sykling i hovedstaden og de store trafikkproblemene. Men det er vanskeligere for den siste å utarte seg til rølping.
Anonym5
|
|
|
|
|