Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kolesterolmedisin hemmer prestasjonen?

Kolesterolmedisin hemmer prestasjonen? #1376891 19/04/2012 19:56
B
Bris Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Hei.
Som en av veldig mange her i landet er jeg medisinert med kolesterolsenkende medisin (lipitor som inneholder statiner). Bivirkning kan være muskelstølhet el.
Jeg merker klar sammenheng med stigende form og mye bedre bein, mer overskudd og tider i testbakker etc hvis jeg kutter ut medisinen et par uker - musklene føles bedre og restitusjonen virker kortere. Ikke at jeg har konkrete watt- tall på dette, men som sagt kommer en type overskudd i musklene og bedret prestasjon. Kan ikke akkurat gå uten medisin hele tiden, men er jo fristende spesielt i rittsesongen.
Andre som har lignende erfaringer ? ?

Re: Kolesterolmedisin hemmer prestasjonen? [Re: Bris] #1377101 20/04/2012 06:52
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Er det mulig å spørre hva som er årsaken til at du har fått medisiner?

Bare litt i egen interesse, synes problemstillingen med at over 50% av friske trettiåringer har kolesterolverdier (>5) som tilsier medisinering med lipitor - det virker veldig snodig at så mange skal være i 'risikosonen'.

Hvis en slik verdi er årsaken til medisinering hadde jeg søkt second opinions fra andre leger. Krass kritikk mot kolesterolhypotesen finner man mange steder, www.kostdoktorn.se/kolesterol er jo én start.

Re: Kolesterolmedisin hemmer prestasjonen? [Re: Bris] #1377216 20/04/2012 08:37
B
Bris Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Ja hva sier du til verdier på ca 12 uten medisin. Slik kan det være når man er arvelig belastet . . .

Re: Kolesterolmedisin hemmer prestasjonen? [Re: Bris] #1378057 20/04/2012 22:36
M
magnumxl Offline
Fersking
Fersking
M
Jeg har ikke eksperimentert med å kutte ut medisin i perioder, men kan ikke si at jeg har merket noen forskjell de to gangene jeg har byttet type medisin (fra og til Lipitor) eller den ene gangen jeg hadde et opphold.

Re: Kolesterolmedisin hemmer prestasjonen? [Re: Bris] #1378136 21/04/2012 08:29
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Bris
Ja hva sier du til verdier på ca 12 uten medisin. Slik kan det være når man er arvelig belastet . . .

Da synes jeg at du skal tenke deg litt om med det å stoppe å ta medisinen din, på den annen side vet du sikkert det allerede.
Ta en prat med fastlegen din/spesialisten som antagelig har utredet deg mer om dette med prestasjonshemming og vurder den informasjonen du får opp mot å bytte til andre medisiner.

Det er virkelig ikke noen god ide å stoppe medisinen selv i hvertfall.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kolesterolmedisin hemmer prestasjonen? [Re: Bris] #1378739 22/04/2012 09:33
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Denne tråden har fått meg til å tenke litt, jeg sliter med muskelstivhet 24 timer i døgnet og nå lurer jeg på om det er Lipitor som er synderen, bruker 80mg.
Var hos spesialist for en grundig sjekk for noen uker siden og dette er nesten ordrett hva han sa, "Jøss, du har nesten bare god kolesterol og det er sjeldent, man skulle nesten tro du er kineser!"
Da er jo spørsmålet,- hvorfor i all verden bruker jeg Lipitor hvis jeg har nesten bare god kolesterol eller HDL-kolesterol som det heter, det må jo være fullstendig bortkastet siden den er forebyggende?, jeg tror jeg må ta en prat med fastlegen min om det der. ICON_SMILE

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Kolesterolmedisin hemmer prestasjonen? [Re: Bris] #1379489 23/04/2012 08:55
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Som en liten aproposhistorie, kan jeg fortelle at min far fikk målt litt høye kolesterolverdier da han var rundt 70 år. Han var i tipp-topp form, gikk turer flere timer hver dag, aktiv, klar og sprek.
Så skrev fastlegen hans ut kolesterolmedisin til ham som han tok etter foreskrivelsen. Dette utløste dessverre en rekke helseproblemer for min far. Blant annet begynte han å bli svært følsom for ulike typer mat, han fikk kraftig utslett (helvetesild) i et års tid som var svært plagsomt. Også hjerterytmen ble forstyrret - pulsen gikk i været og han ble veldig slapp og dessuten engstelig. I tillegg gikk det utover hodet - hukommelsen og humøret ble merkbart dårligere og han fikk demenssymptomer.

For å gjøre historien kort, så ble han fortalt av en hjerteekspert i Trondheim at medisinen han tok ikke må brukes av personer over 70, pluss at en grundig hjerte- og karundersøkelse viste at min far var 100 % frisk. Han kastet kolesterolmedisinen og har aldri sett seg tilbake. Han er nå snart 77 år, spiser nesten det han vil, hukommelsen er fin, hjertet slår regelmessig, og på fredag var han på skitur med barnebarnet sitt i over 5 timer.

Jeg vet ingenting om trådstarters og sier ikke noe om din medisinbruk. Likevel har jeg et inntrykk av at kolesterol ble en kjepphest for mange leger for en del år siden, og at mange leger var litt for ivrige til å skrive ut kolesterolmedisiner ...

Re: Kolesterolmedisin hemmer prestasjonen? [Re: Bris] #1379565 23/04/2012 10:07
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Jeg har også inntrykk av at mange leger skrev, og delvis skriver ut for mye kolestrolmedisin. For en lege er det jo bedre å gi denne medisinen for å være sikker. Tror kontrollen i ettertid om det virkelig er nødvendig er svært sparsommelig. Medisinen er såvidt jeg har skjønt kjent for å ha en del betydelige bivirkninger.

De som går på kolestrolmedisin bør spørre fastlegen om det virkelig er nødvendig, man kan gjøre endringer i kosthold og livsstil for å gjøre seg mindre avhengig av medisinen og spørre om det gjøre medisinen nødvendig.

Ikke slutt uten å konferere med legen eller gå til kontroller i ettertid.

Så mange stier og så kort liv...

Moderator  support