Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Formel for stor sykellykke

Formel for stor sykellykke #1376283 19/04/2012 09:07
Blindern Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Det meste kan som kjent uttrykkes i matematiske formler - også veien til stor sykkellykke og ekteskapelig skilsmisse. Trenger hjelp av forumets nerder - og de er det jo noen av - til å sette opp en formel for størst mulig sykkellykke:

"While the minimum number of bikes one should own is three, the correct number is n+1, where n is the number of bikes currently owned. This equation may also be re-written as s-1, where s is the number of bikes owned that would result in separation from your partner. (http://www.velominati.com/the-rules/#12)

n+1 er større eller lik 3 og går mot s-1, men blir aldri større enn s-1 osv...

Re: Formel for stor sykellykke [Re: Blindern] #1376291 19/04/2012 09:13
bik3man Offline
More than words
More than words
Det er nok mer komplisert enn som så. Den formelen er ikke en helt korrekt gjengivelse av virkeligheten. Det er mange som opplever at lykken faktisk reduseres når man har for mange sykler, og ikke bare på grunn av trusler om skilsmisse.

Man sliter med plass, bruker mye tid og penger på vedlikehold osv, og man blir ulykkelig når man føler at "å jeg har ikke tid til å bruke alle syklene så mye som jeg skulle ønske".

Jeg opplevde at jeg etterhvert valgte den samme sykkelen hver gang uansett, og har redusert fra sju til to sykler og er lykkeligere nå.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Formel for stor sykellykke [Re: Blindern] #1376387 19/04/2012 10:27
Blindern Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Det var da et alvorlig svar på mitt tøvete spørsmål! :-) men ok, flere variabler å ta hensyn til i formelen; plass tilgjengelig delt på (n-1 som går mot s-1)x 1 kvm pr sykkel(forutsatt krok i taket)x en eller annen faktor for kostnad ift lønn, eierglede og tid. Lett.

Re: Formel for stor sykellykke [Re: Blindern] #1376392 19/04/2012 10:29
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
man kan jo ta utgangspunktet i tallet 42. som da er svaret på de fleste av livets mysterier. Gjør man matematiske antagelser vil det være logisk at 4 er det største tallet og 2 er det minste. Så om man da antar at 2 er n og s er 4, så ender man opp med at den optimale lykke er 3.

Re: Formel for stor sykellykke [Re: bik3man] #1376399 19/04/2012 10:32
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: bik3man
Det er nok mer komplisert enn som så. Den formelen er ikke en helt korrekt gjengivelse av virkeligheten. Det er mange som opplever at lykken faktisk reduseres når man har for mange sykler, og ikke bare på grunn av trusler om skilsmisse.

Man sliter med plass, bruker mye tid og penger på vedlikehold osv, og man blir ulykkelig når man føler at "å jeg har ikke tid til å bruke alle syklene så mye som jeg skulle ønske".

Jeg opplevde at jeg etterhvert valgte den samme sykkelen hver gang uansett, og har redusert fra sju til to sykler og er lykkeligere nå.
Man kan vel si at denne formelen er en slags rekke som konvergerer mot et spesifikt antall sykler som er ditt eget personlige lykke-max. (som selvfølgelig varierer fra person til person)

Redigert av Jacobsen; 19/04/2012 10:36.

Moderator  support