Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Smerter på innsiden/foran på knett

Smerter på innsiden/foran på knett #1376009 18/04/2012 22:40
T
terrlundamo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Hei,

Ser det blir mye snakk om smerter i kneet her nå ICON_SMILE men lurer på om noen har vært borti noe lignende.

Syklet 6 dager i forrige uke, noe som er godt over snittet mitt, og på den siste (og roligste) turen merket jeg ca etter 2 mil at det var litt smerter i kneet. Da jeg kom hjem etter 5 mil var det ganske så vondt. Det kan ha startet etter at jeg måtte røske ut skoen etter en bråstopp, men er ikke sikker på dette.

Har nå vært ut to turer etter dette. En veldig hard tur og da var det ganske vondt under oppvarming men forsvant helt når jeg kjørte hardt, var på roligtur i dag og da ble det vondt igjen, verst i utforkjøringene (Med lett motstand, kaldt og høy kadens). Virker som det blir vondere jo mindre motstand det er.

Smertene sitter på innsiden/forsiden av venstrekneet, Det er vondt når jeg berører høyresiden av kneskålen og det mykere vevet til høyre(innenfor) for kneskålen kneskålen. Det blir som sagt ikke noe verre av tung belastning. Det er et lite område jeg kjenner smertene ved berøring, kjenner ingenting andre steder på kneet. Har hatt litt vondt i begge kneene før, men ikke noe som ligner på dette.

Håper ikke det er noe alvorlig..

Re: Smerter på innsiden/foran på knett [Re: terrlundamo] #1377590 20/04/2012 13:31
T
terrlundamo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Etter å ha vært rolig i går er det hakket bedre i dag, og det virker som smerten kun er bak kneskålen. Ikke noe problem å gå, men blir vondt når jeg gjør "sykkelbevegelse" med foten. Har lest meg opp litt om dette og ser de vanligste årsakene er "for mye for fort" og for lavt sete. Begge deler stemmer nok.. Litt usikker på hvor alvorlig dette er. Kan ikke noen her med erfaring si det ordner seg på et par dager? ICON_SMILE

Skal massere meg gjennom helgen, håper å bli kvitt det da, har ikke tid til pause på flere uker på denne tiden av året!

Re: Smerter på innsiden/foran på knett [Re: terrlundamo] #1377619 20/04/2012 14:02
Statham Offline
Veteran
Veteran
jeg har hatt tilsvarende en par ganger og kjenner nå også anntydninger til samme greiene, setehøyden må være 100% korrekt for min del, vist ikke så er det garantert at jeg får det.

Jeg jobber offshore og må da ta til takke med spinning sykkel og enkelte plasser har de tacx ruller, da må jeg være veldig nøye med å stille inn riktig setehøyde og passe på at setet kommer langt nok frem slik at jeg får pedal akslingen i forkant i kneet.

Jeg må også være veldig med å strekke ut etter øktene, og utføre styrkeøvelser for kneet, du finner mange slike øvelser på youtube

Lykke til videre

Scott Scale SL 29
Scott Foil Premium
Ibis Mojo HD C

Re: Smerter på innsiden/foran på knett [Re: terrlundamo] #1377639 20/04/2012 14:32
T
terrlundamo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Takker

Får bli flinkere med uttøying og styrketrening fremover, og stille inn setet riktig. Får prøve meg litt frem med setehøyde.

Skjønner at det er variasjoner her, men hvor lenge bør jeg vente med å sykle igjen, bør det være helt smertefritt eller er det greit å prøve seg på en liten sykkeltur med testing av setehøyde og evt cleats for å se om det blir bedring?

Re: Smerter på innsiden/foran på knett [Re: Statham] #1377900 20/04/2012 19:56
Jaro Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Statham
jeg har hatt tilsvarende en par ganger og kjenner nå også anntydninger til samme greiene, setehøyden må være 100% korrekt for min del, vist ikke så er det garantert at jeg får det.

Jeg jobber offshore og må da ta til takke med spinning sykkel og enkelte plasser har de tacx ruller, da må jeg være veldig nøye med å stille inn riktig setehøyde og passe på at setet kommer langt nok frem slik at jeg får pedal akslingen i forkant i kneet.

Jeg må også være veldig med å strekke ut etter øktene, og utføre styrkeøvelser for kneet, du finner mange slike øvelser på youtube

Lykke til videre

Er helt enig med Statham.
Setehøyde, sittestilling og smidighetsøvelser er avgjørende for at mine knær samarbeider med meg.

Re: Smerter på innsiden/foran på knett [Re: terrlundamo] #1378056 20/04/2012 22:29
D
dOLe! Offline
Entusiast
Entusiast
D
Har også fått vondt i kneet, belastningsskade pga for mye for fort som du skriver. Har snakket med en fysio som sa dette var betennelse i en slimpose som går på innside og muskelen som går over kneskålen, noe som er vanlig ved gjentatte bevelgeser, og som kan komme ved overbelastning, noe som lett kan skje hvis man øker mengden for fort, eller for mye på kort tid.

Hvile + tøyning av hamstring, quadriceps og leggmuskel ?

Kan man utføre knebøy og utfall i denne hvile perioden fra sykling? Noen andre øvelser som anbefales?

og når man har fått denne skaden av sykling, kan man da benytte løping som alternativ trening?

Redigert av dOLe!; 20/04/2012 22:31.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Smerter på innsiden/foran på knett [Re: terrlundamo] #1378626 22/04/2012 00:25
T
terrlundamo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Blir hvile, tøying og påsmøring av ibux gel (betennelsesdempende).

Skal holde meg i ro et par dager etter at smertene forsvinner helt, blir en ukes tid uten noe trening ser det ut som, men det får gå.

Re: Smerter på innsiden/foran på knett [Re: terrlundamo] #1401942 19/05/2012 09:07
S
stian j Offline
Entusiast
Entusiast
S
Slet med det samme under treningsuka på Mallorca i vår, smerte på innsiden av begge kneskålene. Vi har en fysioterapeut i klubben, han syklet bak meg for å se på innstillingen jeg hadde på kleatsene, det viste seg at jeg måtte få hælen mere ut fra sykkelen, jeg justerte hælene ca 0,5-1cm ut og smertene forsvant. Ikke sikkert at det er dette du sliter med men du kan jo prøve. Ellers stemmer det nok at det er for mye for fort!

-Trek Top fuel 9,9
-Look 695 Di2
-Look 486 Custom

Moderator  support