Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel?

Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? #1375688 18/04/2012 18:17
femte_gir Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hentet fra en annen tråd:

Sitat: Dexter
Hovedreglen er vel at det er ingen som betaler fullpris på sykkel.

OK, jeg innrømmer: jeg er elendig til å prute! Uansett hva jeg prøver, om jeg spiller dum, smart, fattig, rik eller tom. lager "puppy-tryne", så får jeg det ikke til. Jeg får ikke lavere pris! Nå snakker jeg ikke om GIntersport og andre vanlige sportbutikker men om ekte sykkelsjapper.

Hvordan går dere fram? Hvordan lurer dere selgere i sykkelsjapper?

Merkelig nok er jeg veldig flink til å kjøpe hvitevarer. Får nesten alltid rabatt på Elkøp og lignende butikker.

Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: femte_gir] #1375707 18/04/2012 18:27
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Kan jo være litt vanskelig å be om en god pris når siklet renner og det gløder i øynene dine.

Du får vel be om en god pris og si du skal sjekke andre steder også, ikke vise for stor interesse, da skjønner selger at du uansett vil kjøpe.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: femte_gir] #1375728 18/04/2012 18:38
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Saken er at det alltid er lettere å få med noen saker på kjøpet enn å prute ned prisen på selve sykkelen. Derfor er det smart å se seg ut ting man har bruk for og kjøpe dette sammen med sykkelen i stedet for å ta dette i etterkant.

Grunnen er at selve sykkelen er det ofte ganske dårlig kalkyle på (særlig de dyreste), mens utstyr har ofte høyere kalkyle og butikken har mer å gå på her.

Redigert av krankdrev; 18/04/2012 18:41.
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: krankdrev] #1375794 18/04/2012 19:12
BikeT50 Offline
Medlem
Medlem
Vent med å handle til sensommeren/høsten(men du kan risikere at gromsykkelen er utsolgt).

Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: krankdrev] #1375800 18/04/2012 19:15
bik3man Offline
More than words
More than words
Sitat: krankdrev
Saken er at det alltid er lettere å få med noen saker på kjøpet enn å prute ned prisen på selve sykkelen. Derfor er det smart å se seg ut ting man har bruk for og kjøpe dette sammen med sykkelen i stedet for å ta dette i etterkant.

Grunnen er at selve sykkelen er det ofte ganske dårlig kalkyle på (særlig de dyreste), mens utstyr har ofte høyere kalkyle og butikken har mer å gå på her.

Ummm, såååå dårlig kalkyle har de nok ikke. Jeg har fått "snill-gutt-rabatt" på 30-40% på komplett sykkel hos både store og små sykkelbutikker, og jeg tviler på at de solgte til meg med tap.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: bik3man] #1375840 18/04/2012 19:45
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Jeg påstår på ingen måte å være en verdensmester, men mener jeg er en habil pruter. For ikke alt for mange år siden mente jeg det var direkte flaut å prute. I dag kjøper jeg sjelden dyrere varer uten å prute (over et par tusen). Mitt "mantra" er at alt du hater å gjøre her i verden blir moro dess mer man gjør dem.

Kort fortalt så handler det kun om kjemi mellom deg og selger og det enkle faktum at du tillater deg å spørre om det er mulig å få en bedre pris (kanskje på en mindre direkte måte enn rett ut). Følg gjerne opp med motbud som du mener er aktuelt, men vær villig til å la det gå om dere ikke blir enig. Ikke forelsk deg i produktet, for da er du solgt!

Et annet tips er selvfølgelig å innhente flere tilbud og sette de opp mot hverandre. Litt er uansett bedre enn ingen ting.

Thomas.

Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: bik3man] #1375846 18/04/2012 19:48
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: bik3man

Men da tjener de heller ikke rare greiene på deg. Selv hadde jeg ikke solgt sykler til 30% i sesong til folk hvis jeg hadde drevet butikk. Dette er gjerne det de ansatte får i butikk.
Ummm, såååå dårlig kalkyle har de nok ikke. Jeg har fått "snill-gutt-rabatt" på 30-40% på komplett sykkel hos både store og små sykkelbutikker, og jeg tviler på at de solgte til meg med tap.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: Tommy D.] #1375851 18/04/2012 19:52
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Meld deg inn inn i en klubb/forening og få rabatter. Sykkeklubber, syklistenes landsforbund, skiforeningen etc etc. Så slipper du å prute dersom det er et problem. 20% rabatt er som regel standard, noen ganger 30-50%.

Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: krankdrev] #1375858 18/04/2012 19:57
kimare Offline
Avhengig
Avhengig

Svært mange sykkelbutikker har bedriftsavtaler eller avtaler med sykkelklubber og hvor de gir rabatter på 10-20%. De taper garantert ikke på disse avtalene.

Så sjekk om de aktuelle butikkene har avtaler med bedrifter eller klubber. Bruk disse avtalene, evt hent inn priser på tilsvarende sykler, bruk disse for å presse prisen.

Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: femte_gir] #1375935 18/04/2012 20:58
E
ermo Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sykkelklubber har ofte avtale om rabatter. Sjekk med din lokale klubb, det kan lønne seg stort. Ikke uvanlig med 25-30% rabatter på sykkel hos butikken en klubb har avtale med.

Jeg blogger for "Sykle Birken Mot Kreft" på www.modal.no
Du kan også følge prosjektet på Facebook: http://www.facebook.com/syklebirkenmotkreft
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: femte_gir] #1375957 18/04/2012 21:14
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Du får jo ett år gamle sykler på forumet her til under 1/2 pris. Får nesten vondt av selgerene som må d/bumpe kremsykler til nesten gi bort pris får å bli kvitt de.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: femte_gir] #1375995 18/04/2012 22:11
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tips:

1. Aldri nevn for andre at du får rabatt. Hvis noen kommer til butikken og sier at du tipset om rabattpris, så mister du goodwill hos butikken.
2. Aldri prut. Da får du vanligvis irritert betjening. De jeg ville gi minst rabatt var de som prøvde seg på pruting. Og vedkommende som sier han er en prins i pruting, vil jeg tro at det er andre grunner for at du får noe rabatt.
3. Bare vær hyggelig og vær deg selv (Ikke vær deg selv hvis du anser deg som en drittsekk). Snakk om mulige oppgraderinger og tilbehør som kan komme deg til gode.
4. Meld deg inn i en klubb eller jobb i en butikk selv.

Resten forteller jeg ikke, det får dere finne ut selv.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: femte_gir] #1376010 18/04/2012 22:43
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sjekk priser mot andre butikker, lett å gjøre på nett før du går. Sammenlign sykler med ca samme spec og se etter prisforskjeller og spør hvorfor det er slik og om det ikke er mulig å få en mer gunstig pris.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: femte_gir] #1376022 19/04/2012 00:35
Alexr80 Offline
Ringrev
Ringrev
Har faktisk aldri prutet i butikk, men har fått rabatt mange ganger. Men det går på karma og vennlighet. Så lenge selger forstår at du vil bruke penger der, så kan du leke vanskelig helt til selger gir deg rabatt.

Om de gir deg 30% så tjener de sikkert fortsatt bra på salget.

Sist jeg fikk mye rabatt i en sykkelbutikk var i 2011 når både dekoder og projektor sluttet å virke hos den lokale sykkelsjappa midt under Tour de france. Det var naturlig nok mega krise, men jeg fiksa det og fikk en latterlig rabatt på det jeg skulle ha og er på god fot der enda ICON_WINK

Billigste er å bygge egen sykkel ved å kjøpe pent brukte deler fra dette forumet ICON_WINK

Redigert av Alexr80; 19/04/2012 00:35.
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: femte_gir] #1376041 19/04/2012 05:18
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Når jeg kjøpte min sykkel, ringte jeg bare en sjappe for å høre pris. Jeg sa som sant var at jeg egenlti ville gå for brukt for å få mere for pengene.

Jeg fikk da pris på 5 sykler de hadde inne og prisen hun kunne gi meg på dem. (Tror specialized bestemmer utsalgsprisen faktisk).
Dette var sensommer, tidlig høst og jeg følte jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Og kjøpte sykkelen. Uten å prute.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: femte_gir] #1376280 19/04/2012 09:06
SjurM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hva slags sykkel eller sykler er det snakk om da? Å kjøre på med pruting på en Niner/Colnago/Yeti/Parlee/Lynskey i den tro at butikken har en innpris som tillater 30% rabatt vil nok ikke føre til annet enn en gretten selger. Og in-housemerker (altså butikkens eget merke) er ofte satt til faste priser som går til et spesifikt tilbud til en spesifikk tid.

De beste rådene er nok gitt allerede, spesielt det om å være hyggelig og å holde en god tone. Og å først skaffe seg en kontroll på utvalget på markedet og sammenlikne priser fra forskjellige butikker på liknende sykler.

Sjur (tidligere gretten selger)

Frilansmann
TERRENGSYKKEL
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: SjurM] #1376666 19/04/2012 13:53
femte_gir Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: raketmaskin
Hva slags sykkel eller sykler er det snakk om da? Å kjøre på med pruting på en Niner/Colnago/Yeti/Parlee/Lynskey i den tro at butikken har en innpris som tillater 30% rabatt vil nok ikke føre til annet enn en gretten selger. Og in-housemerker (altså butikkens eget merke) er ofte satt til faste priser som går til et spesifikt tilbud til en spesifikk tid.

Det er snakk om en masseprodusert sykkel i 10000-15000 kr klassen.

BABRacing har lenge hatt 40% avslag på Specialized ( for eks. http://www.babracing.no/product/575774/Specialized_Stumpjumper-Comp.html ) men det er umulig å få noe lignende hos min LBS.

Sitat: raketmaskin
De beste rådene er nok gitt allerede, spesielt det om å være hyggelig og å holde en god tone.

Tusen takk for alle råd!

Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: femte_gir] #1376669 19/04/2012 13:59
kimare Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: femte_gir

BABRacing har lenge hatt 40% avslag på Specialized ( for eks. http://www.babracing.no/product/575774/Specialized_Stumpjumper-Comp.html ) men det er umulig å få noe lignende hos min LBS.

Henvis til BAB og fortell at du primært ønsker å kjøpe lokalt. Hva er den beste prisen han kan gi for å unngå at du bestiller over nettet. Dersom han begynner å mumle om at det er umulig osv, sier du enkelt og greit at du ikke forventer matching og er villig til å betale noe ekstra for ett lokalt kjøp. Spørsmålet er om dere kan møtes et sted hvor begge er fornøyde.

Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: bik3man] #1376674 19/04/2012 14:04
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: bik3man

Vi har en (1!) modell i butikken vi kan gi 40 % på uten å tape penger på salget. Selvfølgelig kunne vi gjort som en del å skru opp prisene først for så å gi rabatt, men det er liksom ikke helt vår stil.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: Alexr80] #1376696 19/04/2012 14:43
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Alexr80
Om de gir deg 30% så tjener de sikkert fortsatt bra på salget

Hvis butikken heter f.eks. XXL og får kvantumsrabatt fordi de kjøper inn en million White-sykler, tjener de muligens noe selv med 30 % rabatt på veiledende pris. Hvis butikken er liten og lokal begår de selvmord hvis de lar alle kunder få 30 % rabatt på syklene. Innpris+tid til bestilling+moms+tid til montering+tid til betjening av kunde = Tap hvis man selger med 30 % rabatt.

Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: femte_gir] #1377209 20/04/2012 08:32
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Vi jobber heller ikke gratis, så vi kan ikke forvente at butikkene ikke skal tjene penger på det de selger.

Selv om butikken har en avanse på x% så skal det også dekke lønn, husleie, strøm osv osv.

Men alle sykkelklubber har en eller annen butikk de samarbeider med som typisk gir 15-20% rabatt. I tillegg så er det ofte spesielle klubbtilbud eller klubbkvelder.

Eller så har Skiforeningen, Turistforeningen, fotballklubben til junior også avtaler med diverse sportsforetninger.

Det beste er vel uansett å handle på salg, men da må du gjerne kjøpe på høsten, og det er ikke sikkert du får akkurat den sykkelen du ønsket.

Det er selvfølgelig også godt mulig å prute, men da må du gjøre det før du står i kassa med kortet i hånden, og du må også være villig til å gå uten å kjøpe noe hvis de sier nei.

Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: Dexter] #1377226 20/04/2012 08:46
RazeFaze Offline
More than words
More than words
I tillegg hadde mange merker og butikker gode priser på forhåndskjøp nå i høst.

Scott, GT, Specialized gikk lett ut med 20% rabatter på forhåndsordrer. På forhåndsordre får butikkene bedre rabatter og kan tjene greit selv med en 20% rabatt.

Var vel en Scott-forhandler som gikk ut med slikt tilbud på finn. no tilogmed.

Skal man kjøpe sykkel i mars/april/mai er det nok likevel litt vanskeligere å få rabatter, da får butikkene solgt syklene sine uansett :-)

Når det gjelder rabatter avhenger dette veldig. Inhousemerker som White, Everest, Nakamura/Diamant har butikkene betydelig bedre avanse på enn "ekte" merker. Og innen de "ekte" merkene er det også forskjeller. På noen vil man gå i null ved etter-bestilling og 20% rabatt, mens andre kan man greit gi 30% og tjene greit.

Å tro at butikker tjener gode penger ved å gi 30-40% rabatt er i beste fall kunnskapsløst. Slikt gjøres for å realisere lager.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: femte_gir] #1377232 20/04/2012 08:51
S
stmarc Offline
Avhengig
Avhengig
S
Et alternativ er å kjøpe en demo-sykkel. Bør da være mulig å få oppimot og muligens over 30% rabatt da

Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: stmarc] #1377238 20/04/2012 08:53
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: stmarc
Et alternativ er å kjøpe en demo-sykkel. Bør da være mulig å få oppimot og muligens over 30% rabatt da

Demo-sykler og fjorårs-modeller kan man få veldig rimelig, også med mer enn 30% rabatt.

Demo-modeller har gjerne butikken fått ekstra god pris på, for å kompensere for at den skal selges som brukt etter demo :-)

Men demosykler kan også være slitne, så de bør sjekkes godt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: RazeFaze] #1377245 20/04/2012 08:56
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
Å tro at butikker tjener gode penger ved å gi 30-40% rabatt er i beste fall kunnskapsløst.

Hvis det er så kunnskapsløst å tro dette, så har vel kanskje du kunnskap du kan dele som sier at det IKKE er mulig å tjene penger selv med 30-40 % rabatt?

Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: Øyvind V] #1377257 20/04/2012 09:03
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Å tro at butikker tjener gode penger ved å gi 30-40% rabatt er i beste fall kunnskapsløst.

Hvis det er så kunnskapsløst å tro dette, så har vel kanskje du kunnskap du kan dele som sier at det IKKE er mulig å tjene penger selv med 30-40 % rabatt?

Skal moderere meg litt, siden det er noen år siden jeg jobbet i butikk, men jeg kjenner fremdeles en del folk i bransjen, så helt feil tror jeg ikke at jeg tar.

Det kan godt hende innkjøpsprisene er blitt bedtydelig bedre siden jeg jobbet i butikk(men jeg tviler litt), men de prisene man hadde den gang på "ekte" merker med importørledd(GT, Kona, Specialized, Gary Fisher, Trek etc) gjorde at 30-40% rabatt var helt uaktuelt å gi.

Det er nok også en grunnen til at større butikker og kjeder lager egne merker, for å øke fortjenestene sine ved å fjerne mellomledd. Samme som at Canyon kan selge bedre utstyrte sykler fordi de ikke har et importør og butikkledd som skal tjene penger. Samtidig taper de mindre når de må ha høst-salg for å tømme lager.

Detaljer om hva fortjenesten på forskjellige merker er/var, vil jeg ikke dele.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: Øyvind V] #1377258 20/04/2012 09:04
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Hvis butikken har en hengende i butikken som de vil bli kvitt (f.eks den siste av et stort parti) eller noe ukurante greier er det vel greit å bli kvitt den.
Men hvis du kommer inn i en lokal butikk og ber de bestille en Scott/trek/specialized eller lignende til deg så er det svært dårlig butikk for de å bestille den ene sykkelen til deg å selge den med 40% rabatt. Det blir i beste fall dugnad.

Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: Kriss] #1377262 20/04/2012 09:06
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss
Hvis butikken har en hengende i butikken som de vil bli kvitt (f.eks den siste av et stort parti) eller noe ukurante greier er det vel greit å bli kvitt den.
Men hvis du kommer inn i en lokal butikk og ber de bestille en Scott/trek/specialized eller lignende til deg så er det svært dårlig butikk for de å bestille den ene sykkelen til deg å selge den med 40% rabatt. Det blir i beste fall dugnad.

Jepp. Godt sagt :-)

Dette er stor forskjell.
Snakker vi om lagervare eller bestillingsvare. Noe spesielt man har 2 av, eller en av de 45 som står på gulvet.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: RazeFaze] #1377270 20/04/2012 09:11
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Øyvind V

Skal moderere meg litt, siden det er noen år siden jeg jobbet i butikk, men jeg kjenner fremdeles en del folk i bransjen, så helt feil tror jeg ikke at jeg tar.

Det kan godt hende innkjøpsprisene er blitt bedtydelig bedre siden jeg jobbet i butikk(men jeg tviler litt), men de prisene man hadde den gang på "ekte" merker med importørledd(GT, Kona, Specialized, Gary Fisher, Trek etc) gjorde at 30-40% rabatt var helt uaktuelt å gi.

Det er nok også en grunnen til at større butikker og kjeder lager egne merker, for å øke fortjenestene sine ved å fjerne mellomledd. Samme som at Canyon kan selge bedre utstyrte sykler fordi de ikke har et importør og butikkledd som skal tjene penger. Samtidig taper de mindre når de må ha høst-salg for å tømme lager.

Detaljer om hva fortjenesten på forskjellige merker er/var, vil jeg ikke dele.

Basert på min erfaring med sponsorbutikker gjennom klubben, så stemmer dette ganske bra. På de"kjente" merkene er det sjeldent/aldri mer å hente enn 30%, mens på husmerkene gis det 50% glatt.

Re: Hvordan unngå å betale fullpris på sykkel? [Re: femte_gir] #1377311 20/04/2012 09:47
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
....og derfor importerte jeg sykkelen selv.

Ville ha sykkel på vårparten og butikker var bare marginalt villige til å gi en god deal da. Selv om jeg stod der med kontantene i handa :-) Kunne kanskje ha prutet inn et sett pedaler :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support