Rime fikk topp karakter som stisko i siste MBR. Var hos BAB og prøvde de i dag. De virket veldig lovende, god passform, temmelig stiv såle og skikkelig Vibramgummi. BAB hadde selvsagt ikke hadde riktig storlek inne. Arghhg!
Alle Shimano i M-serien (uten T der altså) er ubrukelige hvis du må dytte litt og det er småglatt. Stisykling er jo 60% sykling, 10% ljuging, 10% venting og 20% dytting.
Begrunnelse for min anbefaling: Har hittil prøvd
Shimano M-17x: altfor stive og for hard såle for å dytte - på grensen til farlig. Fine til ritt, ikke til kos.
Shimano MP66: Fin, flat såle, passe stive og gummi som gjør at det går an å gå. Strekker seg litt, så ikke helt ideelt for mine smale føtter. Avløser AM45 skal være bedre på alle måter, sies det. Blir ikke så lett våte hvis det er kun vått underlag (gjelder ikke plomping og regn). Mitt par er opphøyet til utforsko.
Shimano MT-43 (eller var det 42 - har ikke noe å si): Meget behagelige å ha på seg. God såle å gå i som griper adekvat på f.eks. våt stein, god innersåle og snøring med borrelås i tillegg, så det sitter bra. Ikke vanntette, men fine til allround bruk. Brukt tilalt fra 5-40 grader temperatur.
Shimano MT-33: Gode å ha på, noe mer luftige enn 43, mangler borrelås. Fine sykle til jobben-sko, synes jeg. Ikke prøvd i terreng enda, men har MT43-skoene til DET.
Specialized Rime: prøvd en langtur, og de var jo i og for seg ok, men det var for kaldt til å føle dem skikkelig. Føles altfor lave ut, føles så de skal dette av ankelen når som helst. Dyre og fine, med god såle. Boa-systemet er genialt! Blir nok sommersko, og kun det.
MT-43 er de beste jeg har prøvd hittil, koster såpass lite at du kan ha et reservepar hvis det ene er vått, evt kan suppleres med Gore-Tex-varianene i serien MT-6x eller MT-7x (husker ikke om de er på 2 eller 3 i utgaven nå).
Rime fikk topp karakter som stisko i siste MBR. Var hos BAB og prøvde de i dag. De virket veldig lovende, god passform, temmelig stiv såle og skikkelig Vibramgummi. BAB hadde selvsagt ikke hadde riktig storlek inne. Arghhg!
De hadde min størrelse og det er jeg godt fornøyd med, knallgode sko.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Jeg så en video med Fabien Barel der han instruerte i stisykkel teknikk. Han mente det var essensiellt å ha myke såler på skoen for å kunne holde nede hælen og få bra teknikk. Så då mener jeg og det
Re: Forslag til Sko for stisykling....SPD
[Re: gladegp]
#137625619/04/201208:52
Jeg så en video med Fabien Barel der han instruerte i stisykkel teknikk. Han mente det var essensiellt å ha myke såler på skoen for å kunne holde nede hælen og få bra teknikk. Så då mener jeg og det
FiveTen Minaar ville jeg holdt meg langt unna, med mindre du bruker pedaler med plattform rundt (og da snakker jeg stor plattform). De er så utrolig infernalsk myke, at du kjenner pedalen gjennom ved enkel lett tråkking. Testet selv ned og opp veien i sommer.
Så mykere såler enn rittsko er å foretrekke heller enn veldig myke.
Jeg er veldig godt fornøyd med Shimano MT51, passe stiv, greit med støtte til ankel og såle som funker fint der du må gå også. Er vel fra Shimanos side erstattet av MT53 nå, men ser ut til at MT51 finnes hos fast-bikes i Oslo fremdeles.
btm
Re: Forslag til Sko for stisykling....SPD
[Re: tmork]
#137697919/04/201221:31
Er det noen butikker i Oslo og omegn som har godt utvalg av Shimano MTxx sko? Prøvde å finne Spech Rime i dag, men ingen hadde min størrelse inne og neste batch skulle visst komme i slutten av Mai