Dumme meg prøvde meg i 2010 på å sykle en langtur, første dag fra Hønefoss til Stavern. fikk da gnagsår der paddingen i buksa sluttet. Tror sete var for høyt så jeg skled litt fra side til side hver gang jeg tråkket.
Uansett dagen etter bestemte jeg meg for å bruke NSB hjem igjen fra Larvik.
Fikk kjøpt billett til meg og sykkel på stasjonen, men fikk samtidig beskjed om at toget kun tok med TO sykler, og om det da mellom Stavanger og Larvik var to andre som hadde med sykkel måtte sykkelen min stå igjen :S
Sikkert derfor du ikke får kjøpt billett for sykkelen online.
Det er altså kun konduktøren på ditt tog som kan si om din sykkel får være med. En halv vogn var satt av til gods rom, og var sikkert plass til 30 sykler der inne, men altså maks TO.
Hyggelig konduktør sa dette ikke var noe problem, godsvognen var jo tom. Hadde sykkel og tralle og dette ble satt/lagt på gulvet midt i vognen, så ingen kroker på veggene, men så ikke etter det heller.
Er vel vanskelig å garantere for riper og slikt, så er det så farlig bør en kanskje velge ett annet transport middel der en har 100% kontroll
Mener jeg låste sykkelen min med sykkel lås i gods vognen, var selv med inn dit for å hjelpe konduktøren, men fikk inntrykk av at dette ikke var vanlig.
Selv med tog bytte i Drammen der toget ikke gikk pga arbeid på linjen, så syklet til Gullskogen for å slippe buss for tog de 4-6 km og så tog til Hønefoss og sykle hjem til Sundvollen Hadde jeg ett fint inntrykk av NSB som hjelpe transport ved sykkel turer.
Er jo noe annet om en ikke sykler sykkelen til toget, da kan den lettere pakkes inn og sikres.
Bjørn