Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

NSB sykkelvogn

NSB sykkelvogn #1372959 15/04/2012 19:52
A4-Biorobot Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Er det noen som har fraktet sykkel på tog over lengre strekninger, og som kan fortelle meg litt om hvor bekymret jeg bør være for sykkelen min? Er det stativer i en vogn hvor man kan låse fast sykkelen? Er sykkelvogn for både meg og sykkel slik at jeg må sitte hele strekningen Oslo-Kr.sand og holde på landeveissykkelen min? Burde sjekket dette før, men trenger noen svar mens jeg fremdeles kan få billigbilletter, alle svar mottas med takk.

Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: NSB sykkelvogn [Re: A4-Biorobot] #1372963 15/04/2012 19:55
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykkelen er i loket. Der henges den opp på en dertil egnet krok. Konduktøren gir deg sykkelen når du stiger av i Kristianby.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: NSB sykkelvogn [Re: A4-Biorobot] #1372966 15/04/2012 19:56
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: A4-Biorobot
Er det noen som har fraktet sykkel på tog over lengre strekninger, og som kan fortelle meg litt om hvor bekymret jeg bør være for sykkelen min? Er det stativer i en vogn hvor man kan låse fast sykkelen? Er sykkelvogn for både meg og sykkel slik at jeg må sitte hele strekningen Oslo-Kr.sand og holde på landeveissykkelen min? Burde sjekket dette før, men trenger noen svar mens jeg fremdeles kan få billigbilletter, alle svar mottas med takk.

Syklene fraktes i godsrommet på toget. Det er som oftest kroker man fester fremhjulet i slik at sykkelen blir hengende trygt og beskyttet.

Det er kun togpersonellet som skal ha tilgang til godsrommet så du skal være godt beskyttet mot tyveri.

Edit: Du bør ringe kundesenteret og bestille plass til sykkelen. Telefonnummeret 815 00 888

Les mer her:

http://www.nsb.no/tilbud-om-bord/bagasje-og-sykkel-article37597-4326.html

Redigert av Raskall; 15/04/2012 20:00.
Re: NSB sykkelvogn [Re: A4-Biorobot] #1372969 15/04/2012 19:58
A4-Biorobot Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Betyr det at godsrommet serves som en garderobe hvor jeg får en bong i hånda da? (Og ikke mulighet til å låse?)

Hva med sjanse for at de riper opp ramma, hvis hele greia bare dingler i forhjulet?

EDIT: tusen hjertelig for kjapt svar. (Dust at jeg ikke kan bestille billetten for sykkel online btw. )

Redigert av A4-Biorobot; 15/04/2012 20:01.

Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: NSB sykkelvogn [Re: A4-Biorobot] #1372975 15/04/2012 20:03
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: A4-Biorobot
Betyr det at godsrommet serves som en garderobe hvor jeg får en bong i hånda da? (Og ikke mulighet til å låse?)

Hva med sjanse for at de riper opp ramma, hvis hele greia bare dingler i forhjulet?

EDIT: tusen hjertelig for kjapt svar. (Dust at jeg ikke kan bestille billetten for sykkel online btw. )

De pleier å stå trygt, men det kan være lurt å polstre ramma i bobleplast eller lignende om du er bekymret. Om ikke for annet enn egen sinnsro.

Re: NSB sykkelvogn [Re: A4-Biorobot] #1372980 15/04/2012 20:06
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg fraktet sykkel Oslo-Lillehammer og da måtte jeg legge den i godsvognen. Det fantes ikke noe å henge/feste den til og vognen stod pip åpen uten tilsyn. Jeg var rimelig nervøs ved hvert enkelt stopp...
Det var ikke heller noen form for kontroll når jeg hoppet opp igodsvognen i Lillehammer for å ta den ut. Dvs det føltes ikke sikkert i det hele tatt. Hverken i forhold til skader eller tyveri.

eva
Re: NSB sykkelvogn [Re: A4-Biorobot] #1373034 15/04/2012 20:53
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Har samme erfaring. De har ikke akkurat stålkontroll på den sykkelvognen. På den annen side så har jeg ikke hørt om noen som har fått stjålet sykkelen sin på et tog.

Jeg tok med sykkelen inn på toget en gang jeg. Demonterte den så godt jeg kunne og pakket den inn i papp. Satte den sammen med resten av bagasjen.

Re: NSB sykkelvogn [Re: A4-Biorobot] #1373070 15/04/2012 21:29
cht Offline
Veteran
Veteran
Hørt en historie hvor sykkelen fikk skader under transporten. Husker ikke hva som gikk i stykker, men det var mer enn en liten ripe... Han styra en hel del med NSB, ganske sikker på at han aldri fikk noen erstatning.

Re: NSB sykkelvogn [Re: A4-Biorobot] #1373097 15/04/2012 22:48
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Dumme meg prøvde meg i 2010 på å sykle en langtur, første dag fra Hønefoss til Stavern. fikk da gnagsår der paddingen i buksa sluttet. Tror sete var for høyt så jeg skled litt fra side til side hver gang jeg tråkket.

Uansett dagen etter bestemte jeg meg for å bruke NSB hjem igjen fra Larvik.
Fikk kjøpt billett til meg og sykkel på stasjonen, men fikk samtidig beskjed om at toget kun tok med TO sykler, og om det da mellom Stavanger og Larvik var to andre som hadde med sykkel måtte sykkelen min stå igjen :S
Sikkert derfor du ikke får kjøpt billett for sykkelen online.
Det er altså kun konduktøren på ditt tog som kan si om din sykkel får være med. En halv vogn var satt av til gods rom, og var sikkert plass til 30 sykler der inne, men altså maks TO.

Hyggelig konduktør sa dette ikke var noe problem, godsvognen var jo tom. Hadde sykkel og tralle og dette ble satt/lagt på gulvet midt i vognen, så ingen kroker på veggene, men så ikke etter det heller.

Er vel vanskelig å garantere for riper og slikt, så er det så farlig bør en kanskje velge ett annet transport middel der en har 100% kontroll

Mener jeg låste sykkelen min med sykkel lås i gods vognen, var selv med inn dit for å hjelpe konduktøren, men fikk inntrykk av at dette ikke var vanlig.

Selv med tog bytte i Drammen der toget ikke gikk pga arbeid på linjen, så syklet til Gullskogen for å slippe buss for tog de 4-6 km og så tog til Hønefoss og sykle hjem til Sundvollen Hadde jeg ett fint inntrykk av NSB som hjelpe transport ved sykkel turer.

Er jo noe annet om en ikke sykler sykkelen til toget, da kan den lettere pakkes inn og sikres.

Bjørn

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?

Moderator  support