Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpe racer?

Kjøpe racer? #1372934 15/04/2012 19:33
H
Heavyfuel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Hei. Har lest en del på forumet og sett at det er mange brukere her med mye kunnskap så laget meg en profil her. ICON_SMILE

Sykler for tiden på fjorårets model av Diamant photon 50 Gmax

Vurderer å gå over til racer, men lurer litt på hvor storforskjell det vil bli (selvfølgelig vanskelig å si akkurat).
Uansett ser jeg på disse
Pinnacle r2
og
Pinnacle r2.5

Er dette gode sykkler? (Blir uansett diamant da jeg får gode priser på disse :p).
Er foresten 180cm og rett over hundre kilo. Vil vekta være noe problem for sykklene? Går nok litt ned i vekt men glad i styrketrening, så noe særlig under 90 blir det nok ikke ICON_TONGUE.

Har fortiden mtb sykkelsko, er det mye å hente på å gå over til landeveissko? Sko

Mye mas, men dersom noen orker å svare på noen av spørsmålene sier jeg på forhånd takk ICON_SMILE

Redigert av Heavyfuel; 15/04/2012 19:34.
Re: Kjøpe racer? [Re: Heavyfuel] #1373055 15/04/2012 21:12
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Hjul og gruppesett er den store forskjellen jeg oppdaget. Den dyre sykkelen har dyrere og bedre girsystem og hjul.

For å forvirre deg litt til så har den billige sykkelen Apex girsystem som gjør at du kan ha opp til 32 tenner på kasseten. Det vil si at du har et ekstra lett gir og det er veldig greit ettersom du er en stor kar (som meg) og dersom du skal sykle i mange bratte bakker (bor på Vestlandet. Bor du på flate østlandet ville jeg valg den dyreste R2.

Re: Kjøpe racer? [Re: Heavyfuel] #1373058 15/04/2012 21:17
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Den dyreste har et hjulsett med anbefalt maksimal ryttervekt 102kg - har ikke tall på den billigste. Kan være noe å tenke på

Re: Kjøpe racer? [Re: Heavyfuel] #1373059 15/04/2012 21:17
J
jankar Offline
Medlem
Medlem
J
Jeg har prøvd begge, men eier ingen av de. men syns begge virket veldig fine, du har ikke tenkt på 1,5 da? med Di2? Flott sykkel med shimanos elektroniske giring.
Skal du først kjøpe deg racer så ville jeg kjøpt nye sko også, er en helt annen såle og stivhet på landeveis skoene. jeg tok RO87 skoene veil. 999,- der borte. med ultegra pedaler, evt dura ace pedalene som er 1000 lappen dyrere, men hvor mye du merker på det nivået du og sikkert jeg og de fleste andre er på vet jeg ikke.
men med Di2 så har du jo dura ace kompnenter så dura ace pedaler er jo en selvfølge da :)flotte sykkler, kjør på ICON_SMILE

Re: Kjøpe racer? [Re: Heavyfuel] #1373066 15/04/2012 21:27
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Velkommen til forumet!

Det ser ikke ut til å være noe galt med noen av syklene du linker til. Du bør vel bare ta den du liker best og sitter best på. Kanskje bør du ha et annet hjulsett enn det som sitter på den dyreste, men det kommer litt an på om du kjører brutalt eller forsiktig.

Den største forskjellen på racer og sykkelen du har, er sittestillingen. Du sitter mer aerodynamisk på raceren enn på en hybrid, og det har en del å si når farten blir høy. Skal du kjøre konkurranser eller liker lange turer, kan racer være riktig. Skal du bare sykle og kose deg, bør du vel bruke den sykkelen du har det best på, alt i alt.

Landeveissko er kjekt det, men det får deg ikke til å sykle fortere. Egentlig er det ingen grunn til å kjøpe det om du ikke dovner bort i føttene med skoene du har.

Re: Kjøpe racer? [Re: Heavyfuel] #1373075 15/04/2012 21:35
J
jankar Offline
Medlem
Medlem
J
Men med sko og pedaler, siden du handler der borte så er det shimano pedaler de ha til landevei, R540? ultegra og DA, da er det vel landeveis skoene som passer med cleats til de pedalene?

hvis du ikke vil bytte felger med de første er american classic felgene mer solide enn alexxrims som sitter på den rimeligere

Re: Kjøpe racer? [Re: Heavyfuel] #1373271 16/04/2012 09:27
H
Heavyfuel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Hei takker for alle svarene.
Ketle: Bor på vestlandet, dersom du har sykklet Bergen Voss er det ca 5 km etter skjerven der nedstigningen til Voss begynner, så nok av bakker ICON_SMILE.

Gaga: Håper max vekten på felgene har litt marginer ICON_TONGUE.

janka: Har også sett på R1.5, men litt usikker på om den er verdt de ekstra kronene. Har ikke så kjempe mye penger (student ferdig til våren), men samtidig har jeg planer om å ha sykkelen noen år. Så mulig det er verdt det ICON_SMILE

Lektoren: Skal på sykkelcamp med jobben i slutten av april å håper å få prøvd de forskjellige sykklene da, samt få noen råd ICON_SMILE.

Re: Kjøpe racer? [Re: Heavyfuel] #1373392 16/04/2012 11:15
J
jankar Offline
Medlem
Medlem
J
spørs jo hvor utstyrs og vektnerd du er da ICON_SMILE
1,5en er jo ganske kul, men er ikke no møkk den R2en heller. prøv dem på campen og gå får den som passer deg best både til kropp og lommebok ICON_WINK

Re: Kjøpe racer? [Re: Heavyfuel] #1373851 16/04/2012 19:27
H
Heavyfuel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Liker å ha utstyret i orden ICON_SMILE. Når det kommer til konkuranser og ritt, kunne jeg tenkt meg å deltatt på noen, kom litt sent i gang i år, da det ikke har vert noe innetrening og snøen ligger en stund på Voss, men på sikt og så lenge interessen holder seg så ser jeg for meg enkelte ritt ICON_SMILE.

Re: Kjøpe racer? [Re: Heavyfuel] #1383394 27/04/2012 11:38
H
Heavyfuel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Hei har testet litt sykkler nå, lurer også på denne Giant sykkelen TCR composite 1. Hvordan er denne i forhold til Diamant pinnacle R2? Klar over at den nok er bedre, og virker som enkelte er veldig i mot Diamant sine sykkler. Gianten blir ca 6-7000 dyrere (ikke helt sikker, kan bli litt billigere også). Er det verdt det?

Re: Kjøpe racer? [Re: Heavyfuel] #1383437 27/04/2012 12:29
J
jankar Offline
Medlem
Medlem
J
kjenn etter på geometrien og hvordan ting føles. giringen her sram kontra shimano er jo vanesak, men ultegra er brukbart ICON_TONGUE det, samme med rival. årets R2 virker veldig veldig bra. men den er tøff den tcr`en også. prøv begge og kjenn litt på de. ingen av dem er dårlige kjøp, men tcr`en bør ikke bli alt for mye dyrere

Re: Kjøpe racer? [Re: Heavyfuel] #1383963 27/04/2012 22:20
H
Heavyfuel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Takk for svar. Prøvde litt forskjellig, blant annet en Merida Scultura Evo Da-Com str 55, men den passet meg ikke i hele tatt selv om sykkelen virket god. Derimot virket R2 i str 54 til Diamant veldig god, i hvertfall i forhold til geometri. Gianten (str M) var også god. Alt i alt synest jeg kanskje diamanten var aller best, men mulig Gianten bare trengte en liten justering. Testet også noen andre sykkler, men disse havner enten langt under eller over hva jeg har planer å legge i sykkel.

Testet også elektronisk gir (ultegra di-2) synest at giringen var litt hakkete eller "hard", og følte ikke helt behovet for det i forhold til pris. Sram giret på Diamanten var litt uvant, men sikkert bare en vanesak.

Re: Kjøpe racer? [Re: Heavyfuel] #1386423 01/05/2012 10:39
H
Heavyfuel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Da ble det Diamant pinnacle r2 på meg. Bestilte meg i går, sammen med shimano ultegra pedaler ICON_SMILE. Takker for gode svar og råd!

Moderator  support, Valentino