Har min første sesong på karbon sykkel. Kjører en Scott Scale 29 Expert. I dag var jeg en tur i skogen og fikk ubalanse i sakte fart, klarte ikke trå ut av pedalen på venstre side, trykket dermed sykkelen ned på en stein. Kjedestaget på venstre side fikk seg en smell. Det er synlige riper i lakke, et feste til bremseslangen er løst (regner med at det kun var limet). Det verste er noe som ser ut som et brudd. Se vedlagt bilde.
Jeg har kjent på sykkelen, det føles ikke som om noe gir etter. Jeg syklet videre i skogen og den kjentes helt noral ut, ditto på landeveien på vei hjem, dog i rolig tempo.
Så fullstendig brudd er det selvsagt ikke, men er dette en tikkende bombe som kan knekke av når som helst?
Trenge hjelp er for dette kan jeg lite om. Alu rammene mine er fulle av bunkler, men funker like godt.
Ok, da har jeg vært ute med nåla. Klarer ikke stikke inn noe sted. Jeg merker at akkurat i skadestedet er det litt mykere enn rundt (kjenner dette kun med nålespissen, ikke med hånda).
Vil selvsagt uansett stikke innom butikken mandag, men tror ekspertisen nå at dette er en ubetydelig skade, slik som en liten bulk i en aluramme?
Nei. Det finnes ikke små skader. Ramma må byttes eller fikses. Siden du grunn med den er det stor mulighet for at forhandler ikke er grei med deg. Da får du sjekke hos Jæger. Kom gjerne med oppfølging.
Har vært innom butikken, Trones Sykkel. Scott har ikke en ramme replacement policy. Ny ramme må evt kjøpes til full pris.
Men skaden ble vurdert til å være overfladisk, så nå har jeg vært innom biltema og kjøpt epoxy. Dette har jeg aldri gjort før: men planen er å pusse forsiktig vekk løs lakk og fylle i med epoxy lim for å forsegle skaden.
En vekttynet sykkelramme er ikke konstruert for direkte kontakt med stein uansett om det er karbon eller alu.
Jeg ville snakket med Jaeger om reparasjonen, men skjønner at det er litt kjipt å sende ramma landet rundt. Mulig du kan få noen tips for selvreparasjon.
Garantier dekker vel bare fabrikasjonsfeil? Jeg synes ivhertfall ikke slikt skal dekkes når det er snakk om en ytre påkjenning, alt kan ødelegges. For mye uærlig bytting av rammer gir dyrere sykler.
Føler med deg, utrolig kjedelig å stå der med en ramme du nå er veldig usikker på, og ikke minst så er det like kjedelig å evt. ende opp med å kjøpe en ny ramme til full pris.
Er forøvrig enig med Ottoturbo i det han skriver.
Håper en eller annen med gode kontakter hos Scott leser dette og hjelper deg å få en ny ramme til en meget god pris :-)
Her har dere sjansen til å hjelpe en uheldig kar som IKKE er snylter folkens :-)
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
En vekttynet sykkelramme er ikke konstruert for direkte kontakt med stein uansett om det er karbon eller alu.
Jeg ville snakket med Jaeger om reparasjonen, men skjønner at det er litt kjipt å sende ramma landet rundt. Mulig du kan få noen tips for selvreparasjon.
En sykkel som er laget for å sykle i terreng må kunne tåle å bli syklet i terreng. Om den ikke tåler å være borti stein så må da dette stå ganske klart å tydelig et sted!
Det store spørsmålet er vel hvor mye stein skal rammen tåle? Hvor mye steinsprut skal den tåle? Hvor harde landinger skal den tåle? Og hvem skal ta avgjørelsen om at dette går på garantien? At butikken avviser han og sier at han må kjøpe ny ramme er ganske lettvint! Man får jo bedre garanti på kina-rammer kjøpt på ebay!
Er dette takken for å handle hos den lokale butikken?
En sykkel som er laget for å sykle i terreng må kunne tåle å bli syklet i terreng. Om den ikke tåler å være borti stein så må da dette stå ganske klart å tydelig et sted!
Det store spørsmålet er vel hvor mye stein skal rammen tåle? Hvor mye steinsprut skal den tåle? Hvor harde landinger skal den tåle?
Garantier gjelder ikke kræsj, men en terrengsykkel må tåle et minstemål av juling, dvs normal bruk; altså det den er beregnet til. Et uheldig fall mot en spiss stein kan være nok til at det blir en skade som ikke dekkes av garanti.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Har noen forsøkt seg på selvrep av små skader ved hjelp av epoxy? Eller er det bare å bite i det sure epletå sende til Jæger med engang.
Dersom jeg må kjøpe en ny ramme så tror jeg fort det blir en Niner Air eller noe, av alu. Jeg er ikke så opptatt av å sykle grisefort på grus, mer opptatt av å ha det gøy i terrenget og da blir det fort at jeg prøver på ting jeg ikke kan.
Grunnen til at jeg ikke kjøpte Scott da jeg investerte i sykkel for to år siden, Ble en Specialized i stede.
Får du ny fra Spezialized om du kræsjer i stykker den du har?
Det er det vel ikke mange som tilbyr. Men en crash replacement policy er jo ganske vanlig, for å holde på gode, men uheldige, kunder. Uten at jeg vet om Spesh har noe sånt.
Det vet jeg ikke, handler vel mer om at jeg har hørt mye om at Scott har rammer som tåler lite å gjøre.
Ellers er det vel min feil om jeg kjører i en stein, men er også mulig da å være hjelpsom ovenfor en kunde som har vært uheldig og legger kortene på bordet.
Det vet jeg ikke, handler vel mer om at jeg har hørt mye om at Scott har rammer som tåler lite å gjøre.
Ellers er det vel min feil om jeg kjører i en stein, men er også mulig da å være hjelpsom ovenfor en kunde som har vært uheldig og legger kortene på bordet.
Alle lette carbon rammer ryker av og til. Slik er det med alle merker. Ofte har det mer å si hvilken butikk du bruker enn hvilket merke. Ofte er det butikken selv som hjelper til. Ryker ramme pga fall så er det sjeldent man får ny av selve merke. Derimot hadde jeg drevet sykkelbutikk så hadde jeg gitt kunden ny ramme til samme pris som jeg hadde kjøpt den inn for slik at man beholder kunden.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
En annen ting er å kjøpe sykkel etter bruk. De letteste delene er racing utstyr og tåler mindre. Feks de letteste gaflene trenger mer vedlikehold og tåler mindre. Slik er det bare. Det er lett men tåler mindre. Man kan selvsagt bruke det letteste utstyret til heftig sykling men da vil det tåle mindre enn feks en tyngre stisykkel.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Dessverre er ikke XC-sykler bygget for å tåle juling, men for å kunne sykles fortest mulig i terrenget. En av måtene dette gjøres på, er å bygge dem så lette som mulig, og da tåler de mindre. Sånn er det bare. Jo lettere sykkel du ønsker deg, jo mindre mishandling vil den tåle.
Tror ikke dette er noe spesielt for Scott. Ring importøren og spør hvordan de forholder seg til dette. Du som sluttbruker kan velge selv om du vil forholde deg til importør eller utsalgssted.
Tanken bak kjøpet var at jeg trengte noe lett jeg kunne bruke til alt fra langturer med LETT stisyklilng, asfalt og grus, nordsjørittet og ikke minst ultrabirken. Derfor tok jeg den med på skogsturer for å være sikker på at jeg kunne kjøre sikkert på sykkelen i UB terreng.
Syklet UB ifjor på en BMC trailfox, og den var jo eminent i terrenget, men opplevdes uhensiksmessig treg på grus og asfalt.
Derav stituren. Og da opplevde jeg jo selvsagt at det var veldig gøy med en lett og responsiv sykkel i terrenget, samtidig som den oppleves som et godstog i stabilitet sammenlignet med 26 tommers HT'n.
Jeg har ingen problemer med å erkjenne at jeg ødela rammen, men vil fremdeles gjerne ha innspill DIY fiksing om noen har erfaring med slikt.