Ærede forum. Vi flyttet inn i nytt hus i går og fyrte opp vår Bosch komfyr (frittstående modell, en av de bedre fra Bosch i rustfritt stål) for første gang. Ny komfyr, levert på døra dagen før innflytting. På 225°C (pizza til flyttegjengen) var ikke bare ovnsdøren svært varm, men også platetoppen (keramisk), og til og med alle bryterene var ubehagelig varme å ta på.
Skal det være sånn? Har ikke hatt frittstående komfyr på mange år, så jeg husker ikke helt hvor varm de pleier å bli, men dette synes jeg var i overkant varmt. I den gamle leiligheten hadde vi en innebygget stekeovn fra Bosch, og der kunne jeg ha plantet ansiktet i ovnsdøra om jeg ville. Utsiden var kun lunken.
Tenkte jeg skulle forhøre meg med ekspertisen før jeg sender komfyren i retur.
Hvor nøyaktig verktøy må man ha for å måle overflatetemperatur? Er det nok å holde et digitalt steketermometer inntil ovnsdøra, eller bør jeg ha noe fra Fluke e.l.? Er det i såfall noen i Trondheim som har en egnet temperaturmåler å låne bort?
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Ovnsdør på komfyr veldig varm
[Re: parob]
#137104113/04/201209:19
Nytt for oss, men gammelt hus. Komfyren har sånn rar, stor kontakt, det samme hadde veggen. Pizzaen ble akkurat så god som man kan forvente av en frossenpizza spist fra papptallerken mens man står i en stue halvfull av pappesker. Ikke svidd.
Jeg har allerede hørt med Bosch, og de sier at dette nok er normalt. Den kan være varm, men ikke sånn at det forårsaker brannskader. Eventuelt, sitat: "ovnen kan bli varm HVIS det er montert litt feil med for lite luft kapasitet slik at kjøleviften i ovnen ikke klarer å utføre jobben 100%".
Komfyren er skjøvet inn i en nisje der man typisk har en komfyr. det er til og med 7-8cm luft fra den ene sideveggen på komfyren og til en flislagt vegg ved siden av. Tror ikke den er montert feil.
Ut ifra min beskrivelse mente Bosch at alt var i orden, men skulle sende en tekniker for å se på produktet om vi mener det er en feil. Jeg får gi den et forsøk eller to til. Før vi brukte den ble den kjørt i en time på 240° for å kvitte seg med lukten av ny ovn (vi fulgte bruksanvisningen), så dette har jo selvsagt bidratt litt til ekstra varme.
#137112313/04/201210:30
900 meter fra der vi bor nå, fremdeles på Ranheim. Betydelig oppgradering av størrelse på både hus og hage. Adskillig eldre, og lite moderne. Etter 10 dager med maling i påsken har i det minste rommene fått et løft og blitt lyse og fine.
Størst pluss er stor innvendig mekkebod og sykkeloppbevaring, med kj(øl)erommet rett innenfor.
#137122613/04/201212:14
Jeg er i alle fall vant med å kunne ta på utsiden av en ovn selv om den er i bruk. Hvor varm døren blir burde ikke bli noe særlig påvirket av at den er frittstående, så lenge platene ikke var i bruk, og dagens ovner mener jeg er såpass gode på varmeisolering at det ikke skal være ubehagelig å ta på dem.
#137125313/04/201212:39
Krev å få byttet den om ovnen er ny. Dersom den du får i erstatning også er sånn, så er det bare å konkludere med at man hever kjøpet og kjøper seg noe som ikke er mini-tjernobyl inne på kjøkkenet.
#137132813/04/201213:55
Har selv en spillerny bosch komfyr. Ikke noe skummel utenpåtemp, bortsett fra den gangen døra ikke var helt igjen. Den hang da i barnesikringa, og varmen varmet opp knottene. Sjekk at pakninger er i orden. Hvis alt er ok så tror jeg du har fått feilvare.
- Stefan
#137187014/04/201207:12
900 meter fra der vi bor nå, fremdeles på Ranheim. Betydelig oppgradering av størrelse på både hus og hage. Adskillig eldre, og lite moderne. Etter 10 dager med maling i påsken har i det minste rommene fått et løft og blitt lyse og fine.
Størst pluss er stor innvendig mekkebod og sykkeloppbevaring, med kj(øl)erommet rett innenfor.
Gratulerer! Pass bare på at oppussinga ikke går for mye ut over syklinga
Mekke/Furtebod vegg i vegg med øllebod hever verdien betraktelig. Heldigvis er det ikke alle som skal handle bolig som skjønnner dette
Gratulerer! Pass bare på at oppussinga ikke går for mye ut over syklinga
Det er nok for sent... ifølge Strava har jeg ikke vært på sykkelen siden 20.mars :-( Jeg regner med å danne baktropp på de flest turer i år.
Cmon77, godt tips angående barnesikring. Den har vi ikke plukket av ennå, og festemekanismen på innsiden kan jo være en årsak til at døren ikke går godt nok igjen.
#137405616/04/201221:24
Har selv en spillerny bosch komfyr. Ikke noe skummel utenpåtemp, bortsett fra den gangen døra ikke var helt igjen. Den hang da i barnesikringa, og varmen varmet opp knottene. Sjekk at pakninger er i orden. Hvis alt er ok så tror jeg du har fått feilvare.
Bingo! Barnesikringen så helt kurant ut, men tydeligvis var det litt av delen fra plastbryteren på innsiden som gjorde at ovnsdøra ikke ble helt lukket. Ikke tett nok, ihvertfall. Skrudde den av og bryterene er bare behagelig temperert å ta på nå, selve ovnsdøra er helt kald. terrengsykkel.no saves the day, nok en gang :-)
Gjenoppliver en gammel tråd. Problemet er at den keramiske toppen og bryterne blir veldig varme ved bruk av stekeovnen. Dette problemet oppstod under rutinemessig bruk i dag, og uten at komfyren er flyttet på. Fint hvis det er så enkelt at det er barnesikringen som hindrer lukking av døren, men den er fjernet. Jeg byttet undervarmeelementet i sommer, men kan ikke se at det har noen relevans. Kan også legge til at brødene som var i ovnen ble helt normalt stekt. Jeg er ikke hjemme så jeg får ikke sett på den, men er det noen som har noen ide om hva som plutselig kan ha skjedd?
Re: Koketopp på komfyr veldig varm
#237001914/12/201615:30