Lavkarbo diett - tips til retter
|
Lavkarbo diett - tips til retter
13/04/2012 09:04
|
oysteinrolf
OP
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
|
OP
Nå som jeg leste dem berømte six-pack tråden, ble det håp om at jeg får en akseptabel form til sommeren. Jeg trenger 3 ganger i uken, kun jogging og sykling. Nå består maten av sardiner på boks istedet for skiver, makrell i tomat, i stedet for skiver. Og kyllingfilet i stedet for middag. Grønnsaker også. Egg skal det også spises mer av. Sardiner har mye olje, er dette dårlig for slankingen? Og hva med eggeplommen? Litt trist å kaste den syns jeg. Har dere andre gode retter å komme med er det bra. Variert kosthold tror jeg er nødvendig for at jeg ikke skal klare å fullføre. Hadde vært kjekt å gå ned fra 93kg til 80 ila juni. Har et stort cola misbruk, tenkte å bruke fun saft i akutte sitvasjoner.
|
|
|
Re: Lavkarbo diett - tips til retter
[Re: oysteinrolf]
13/04/2012 10:31
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Første bud er å droppe colaen i allefall!
|
|
|
13/04/2012 10:37
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Både olje og eggeplommer er bra, så lenge det ikke blir for mye av det. Dropp colaen, og prøv også å unngå Fun-saft. Fun saften inneholder kunstige søtningsmidler som vil øke blodsukkeret og apetitten din; ikke noen god løsning på lang sikt.
Du kan jo dundre på med Avocado, bønner og linser for å utvide rettene dine litt. Grønnsaker bør du også ha litt av for variasjonens skyld.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
13/04/2012 10:37
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Tunfisk og jasmin ris er genialt for min del. Smaker ganske bra i forhold til hvor sundt der er. Det kan du spise så mange ganger du klarer pr dag, å blandingsforhold tunfisk ris er 1 boks tunfisk og samme volum ris  Ellers kan du prøve å like farris (eller andre kullsyreholdige vann drikker). Dette er noe av det beste jeg drikker 
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
13/04/2012 10:38
|
skibum
Besatt
|
Besatt
For six-packen så gjelder det å kutte Colaen. Jeg droppet Cola og raste ned 21 kilo på det mens jeg i tillegg spiste litt mindre enn tidligere.
|
|
|
13/04/2012 10:55
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Ris er ikke lavkarbo, bare til info.
|
|
|
[Re: Ketle]
13/04/2012 11:05
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Ris er ikke lavkarbo, bare til info. Nei selvfølgelig ikke, jeg som ikke er helt våken enda ser det ut som, fikk ikke med meg at det skulle være avkutting av karbo  Men da anbefaler jeg tunfisk i vann viss du orker å spise det, billig å sundt, ellers kan vel tunfisk i olje også være tålig bra i en lavkarbo diett.
Redigert av Mortens; 13/04/2012 11:05.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
13/04/2012 14:41
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Madammen gikk på lavcarbo en stund og lagde denne. Masse oppskrifter som er skikkelig digg her. http://inamerethe.blogspot.com/
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
13/04/2012 18:48
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Tunfisk er glimrende i kombinasjon med salater. Jobbet tidligere en plass uten kantine og da kjøpt jeg en sånn ferdigblanding med salat og mikset den med en boks tunfisk i olje og litt fetaost. Veldig enkelt, godt og raskt å lage.
|
|
|
[Re: Ketle]
14/04/2012 15:42
|
oysteinrolf
OP
|
OP
Tunfisk har jeg spist mye av opp gjennom årene. Men er billig og godt. Er lite begeistret for salat, men så fort det kommer fetaost og tunfisk så blir det veldig bra. Olivener også.
Laks er den verste fiskesorten jeg vet om. Minner meg om gamlehjem og militæret.
|
|
|
14/04/2012 18:19
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Her er en enkel og god middag; Det du trenger er: 1 Aubergine 1 tomat 1/2 Løk 1-2 Sjampinjonger (normalt store, om du tar de små fra firstprise så trenger du flere) 1-2 kyllingfilé'er eller en kyllingkjøttdeig et par s.s. tomatpure 2-3 fed med hvitløk +div ønskelig krydder
Mye tekst så det kan se stress ut, men tro meg, dette er enkelt og går ganske fort!
Først skjær Auberginen i tynne skiver ca 5-3mm (kan velge om du vil skjære på langs eller på tvers, på tvers er lettest). Salt auberginen godt på begge sider og legg den i et dørslag eller på litt tørkerull. La dette ligge i 30 min eller mer for å trekke ut nok vann slik at det blir mer "mørt" når det er klart. Mens dette ligger kan du gjøre klart det andre. Stek kyllingen, når den nesten er klar så tilsetter du oppskåret sjampinjong og ganske finhakket løk+hvitløk. Tilsett så et par s.s. med tomatpure og vann (du velger selv hvor flytende det skal bli, og smak til med tomatpure'en). Smak til med krydder.
Skyll saltet av auberginene og legg ett bunnlag i en ildfastform, som om du skal lage lasagne (pass på at du har oljet formen først med rapsolje e.l.). Hell i fyllet fra pannen og legg resten av auberginen på toppen og topp det igjen med tomatskiver. Om ønskelig kan du legge på litt "lettere" ost, men det er ikke nødvendig.
Ekstra godt om det serveres med en enkel salat.
Hvor lavkarbo den er vet jeg ikke, men regner med den er rimelig grei...
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
16/04/2012 18:54
|
Tommas
Avhengig
|
Avhengig
Jeg synes i stor grad all kjøtt og fisk blir godt med kun grønnsaker til. Varier med koking, steking og ovnsbaking så har du rimelig grei variasjon av tilbehør. Mager Kesam med diverse krydderier kan anbefales som saus/dressing til.
Funnet ut at terskel på matlaging ikke må bli for høy, så det gjelder å finne en god håndfull retter som funker ;-)
|
|
|
[Re: Tommas]
16/05/2012 12:29
|
oysteinrolf
OP
|
OP
Da har jeg gått på "diett" i en måned og 4 dager.
Drakk 4 redbull på tentamen i dag som varte 3 timer. I tillegg blir det brus hver dag. Og nesten pizza hver dag også.
Meeen, hver skoledag spiser jeg fisk i form av bare tunfisk,makrell eller sardiner siden det er billig og lettvindt. Smaker ikke særlig godt heller, så jeg spiser meg kun mett. Og ikke ihjel, som jeg pleide å gjøre med god mat.
Har redusert colaforbruket fra 4 cola til dagen, til 1 ca.
Går mye i light produktet. Merket sist jeg løpte at formen var betraktelig mye bedre. Tross det var en stund siden jeg løpte sist. Men en lettere kropp er nok litt lettere å jogge med:)
Så nå veide jeg 89,8. 12 april var jeg 94 et eller annet. Still fat, men det går nedover heldigvis:)
|
|
|
16/05/2012 23:21
|
White
Avhengig
|
Avhengig
Første bud er å droppe lavkarbodietten. DEn er usunn og du blir feit på innsiden. Et vettugt kosthold med innhold av mye fisk, grønnsaker, spinat, brokkoli, gulrøtter, knekkebrød, makrell i tomat, kiwi, banan, youghert, cottage cheese, solsikkekjerner, juice, skummetmelk osv osv gir deg lav fett prosent, god protein prosent og ca 60% karbohydrater. Du må sette opp måltider som gir deg godt utgangspunkt til frokost, middels lunch, godt til middag og ett lite kveldsmåltid som pære, glass skummetmelk innen 4 timer før legge tid. Her får du alle vitaminer, antioxidanter, mineraler samt sunn mat. Har du ett kalori must på 2000 kalorier om dagen, vil en hver underkalori diett få deg til å gå ned. Sett opp en diett på feks 1600 kalorier. Du vil naturligvis gå ned, men den dagen du normaliserer dietten og spiser mer fritt vil du også holde vekta. Men sunt kosthold er alltid viktig. Lavkarbo skader kroppen din og gir deg langvarige rissikoer for hjerte sykdommer. En diett bestående av 60% karb, 30% proteiner og 10% fett er ett veldig riktig kosthold. Jeg gikk fra 98.6kg i rekordfart med kaloriunderskudd til 76kg. Har holdt 76kg gjevnt i noen år, men er nå på vei ned til 74 som er maksimum av hva min kropp kan gå ned til. Det er viktig med godt trent muskelunderlag før man legger ut på diett også.
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
17/05/2012 13:39
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
En enkel vri er å kjøpe en standard Toro lasagnepakke, hive pastaplatene og erstatte de med høvlede lag med squash. Bruker også karbonadedeig spedd ut med løk.
iq
|
|
|
[Re: White]
17/05/2012 21:16
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Første bud er å droppe lavkarbodietten. DEn er usunn og du blir feit på innsiden. .... på diett også. Feil! Dette er ikke bevist på noe som helst vis at du blir "feit på innsiden". Dessuten er det slik at lavkarbodiett ikke er å spise bare fett og kjøtt. Du skal faktisk spise masse grønt også, bare ikke korn, ris og grønnsaker med mye stivelse (poteter, gulerot).
|
|
|
18/05/2012 12:32
|
dbjoerka
Fersking
|
Fersking
Start med røyk og snus, skal vissnok få opp forbrenningen og senke apetitten. Så kjører du på med bare ostepopp og cola i godstolen forran tv`n noen uker, etter en viss tid vil du bli så lat, og ha så lite overskudd at du ikke gidder å gå i kjøleskapet lengere for å hente cola og ostepopp. Og seff, uten mat og drikke, duger ikke helten.
Så nå er du inne i en god sirkel som bare akselrerer vekttapet ditt, du sitter i godstolen og poffer røyk og snuser mens hjertet ditt fortsatt må jobbe som under den beste treningsøkt, mat gidder du ikke gå å hente, og drikke gjør at du må tyne kroppen din inn på toalettet, så dette avstår du også ifra.
Når ønsket vekttap er oppnådd, som regel etter bare noen månter, slutter du å røyke, noe som forlenger livet ditt med 10 år, starter opp med normalt kosthold igjen, noe som vil gjøre at du umiddelbart føler deg helt på topp, og bytter ut dama til en nyere og yngere modell. Vinn, vinn vinn...
Skulle du av helt opplagte grunner legge på deg igjen etter en stund, er det jo bare å kjøre på med ny diett..
|
|
|
|
|