Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Paracet mot feber eller ikke?

Paracet mot feber eller ikke? #1370548 12/04/2012 19:28
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har havna i en skjelden situasjon. Jeg har feber, noe jeg ikke har hatt på iallefall 4-5 år. Jeg ønsker ikke å kaste bort unødvendig mye tid på dette, og går derfor all in med ingefær-te, store doser hvitløk og alt jeg innbiller meg at kan "svi av" litt bakterier. Men i den sammenhengen lurer jeg på om bruk av paracet forlenger sykdomsforløpet? Er det mye/noe å hente på å heller stålsette seg på et hode som koker og bli ferdig med det? (sånn innenfor rimelighetens grenser iallefall)

Trønder osv
Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #1370550 12/04/2012 19:30
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Paracet senker feberen og du føler deg litt bedre. Tror ikke at du blir så veldig mye fortere frisk av det.

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #1370552 12/04/2012 19:31
gare Offline
More than words
More than words
Njaaaeeii, forlenger feberen/sykdommen? Tja, vanskelig å svare på, men det utdeles ikke heltepoeng for å holde ut uten paracet.

Min anbefaling: Ta to paracet, gå og legg deg, ta to paracet når du står opp og se det an utover dagen.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #1370727 12/04/2012 21:45
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Feberens funksjon er å få deg frisk. Ta den for fullt, men kom deg i seng og hvil. Ta febernedsettende bare hvis feberen er farlig eller meget ubehagelig høy, eller fordi du må på jobb eller lignende og har behov for å fungere.

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Johnny Yuma] #1370785 13/04/2012 05:49
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Johnny Yuma
Feberens funksjon er å få deg frisk. Ta den for fullt, men kom deg i seng og hvil. Ta febernedsettende bare hvis feberen er farlig eller meget ubehagelig høy...

Har du noe dokumentasjon på denne påstanden? Spør ikke fordi jeg mener du tar feil, men fordi jeg er enig med deg og trenger noe å slå i bordet med ovenfor svigermor som er pensjonert sykepleier og mener at paracet er løsningen på alt (satt på spissen).

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Ketle] #1370804 13/04/2012 06:14
jaronsen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Ketle
[quote=Johnny Yuma]Feberens funksjon er å få deg frisk. Ta den for fullt, men kom deg i seng og hvil. Ta febernedsettende bare hvis feberen er farlig eller meget ubehagelig høy...

Fra Wiki: "Det er ikke bevis for at feber fører til bedret bekjempelse av infeksjon hos mennesker"

Men, det står også: "Feber trenger vanligvis ikke å behandles, men enkelte pasientgrupper med hjertesvikt, uttilstrekkelig blodsirkulasjon i hjernen eller lungesvikt, kan ha nytte av denne form for behandling, siden hver grad temperaturstigning fører til 13% økt oksygenforbruk og kan forverre disse tilstandene."

Jeg har desverre ikke tid til å søke opp metastudier på dette nå, så jeg har ikke noe "tyngre" å slå i bordet med ICON_SMILE

Skål med kaffen og god dag til folket!

-Johan

Redigert av jaronsen; 13/04/2012 06:17. Rediger grunn: tilleggsinfo
Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Ketle] #1370853 13/04/2012 07:06
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Feberens funksjon er å få deg frisk. Ta den for fullt, men kom deg i seng og hvil. Ta febernedsettende bare hvis feberen er farlig eller meget ubehagelig høy...

Har du noe dokumentasjon på denne påstanden? Spør ikke fordi jeg mener du tar feil, men fordi jeg er enig med deg og trenger noe å slå i bordet med ovenfor svigermor som er pensjonert sykepleier og mener at paracet er løsningen på alt (satt på spissen).

Jeg har ingen dokumentasjon. Denne , som ellers alle mine påstander, er basert på fundamentløs gjetning, men jeg liker allikevel å presentere min magefølelsevitenskap som om det var tatt fra leksikon.
Men mitt empiriske grunnlag er at jeg aldri spiser paracet selv, men løper i seng så raskt jeg kjenner det minste ubehag. Er heller aldri syk..
Jeg har også hørt at det er noe ulike oppfatninger om dette blandt helsepersonell. Som innlegget over sier finnes det kanskje ikke bevis for at feber hjelper mot noe. På den annen side sier det heller ikke det motsatte.

Hvis du trenger noe å slå i bordet med for svigermor, kan du jo alltids si at du har hørt det fra meg. Det pleier å trumfe det meste :-)

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Ketle] #1370876 13/04/2012 07:26
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Johnnys mening er i hvertfall det min fastlege sier til meg. Man skal kun ta febernedsettende når feberen i seg selv er en større plage enn selve sykdommen.

Lett avsporing: Finnes det (reseptfrie) smertestillende som ikke er febernedsettende?

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Raskall] #1370878 13/04/2012 07:27
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Raskall

Johnnys mening er i hvertfall det min fastlege sier til meg. Man skal kun ta febernedsettende når feberen i seg selv er en større plage enn selve sykdommen.

Lett avsporing: Finnes det (reseptfrie) smertestillende som ikke er febernedsettende?

Altså har man såpass med feber at man ikke får sove så tar man noen slik at man får sove og hvile. Tipper det funker bedre enn ei natt uten søvn.
Samme på dagtid, senker febern så man får sovet og hvilt godt. Funker sikkert bedre enn å stresse og svette unødvendig :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #1370880 13/04/2012 07:28
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Hvile og væske. Er ikke noe anna som funker like bra.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #1371034 13/04/2012 09:11
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har jeg virkelig funnet et spørsmål som O'store forum IKKE klarer å komme med et svar på basert på dokumentert fakta? Eller er det bare sånn at legene/sykepleierne er på jobb?

For min del er jeg langt bedre nå, men svetta såpass i natt at jeg vurderte å stå opp 3 om natta for å bytte sengtøy. en paracet et par timer før jeg la meg, thats it. uten at jeg kan konkludere med noe av den grunn.

Trønder osv
Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #1371039 13/04/2012 09:17
jaronsen Offline
Entusiast
Entusiast
Er spørsmålet ditt om bruk av Paracet vil kunne forlenge sykdomsforløpet?

Jeg spør fordi du har helt rett i at ingen har svart på det spørsmålet, og derfor fortjener det en bump ICON_SMILE

Redigert av jaronsen; 13/04/2012 09:20. Rediger grunn: Bump
Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #1371068 13/04/2012 09:44
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Professor dr. med Tore G. Abrahamsen

Sykdomsforløpet kan bli forlenget hvis du fjerner feberen med febernedsettende medisiner. Barn tåler feber bedre enn voksne.

http://www.sinnetshelse.no/artikler/feber.htm

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #1371075 13/04/2012 09:50
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: dopapiret
For min del er jeg langt bedre nå, men svetta såpass i natt at jeg vurderte å stå opp 3 om natta for å bytte sengtøy. en paracet et par timer før jeg la meg, thats it. uten at jeg kan konkludere med noe av den grunn.

Svette er for meg et tegn på at feberen går ned, enten grunnet Paracet, eller fordi jeg holder på å blir frisk. Og det er noe dritt å våkne opp med klissvåte sengeklær og svettedam i navlen. ICON_SMILE

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Ketle] #1371080 13/04/2012 09:55
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y

Her har du noe du kan legge frem til svigermor når hun hyller Paracetens egenskaper som værst.
http://www.huffingtonpost.co.uk/2011/11/08/paracetamol-linked-to-asthma-risks_n_1081486.html

Så mange stier og så kort liv...
Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #1371150 13/04/2012 11:04
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg svetter også som en gris om jeg tar Paracet mot feber. Vet ikke hva som er værst; 40 i feber og tørr eller 38 grader og svetter igjennom dyna og puta.

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #1371201 13/04/2012 11:52
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Om feber bekjemper bakterier eller ikke får være, men det kan hende kroppen uansett trenger HVILE for å bli kvitt både det ene og andre, og Paracetamol er jo ofte noe folk tar for at de skal slippe å ta seg en sengestrekk.

Sleng deg på sengen/sofaen, hvil godt å få i deg væske, uavhengig om du tar Paracet.

Bruker Paracet kun rett før jeg legger meg hvis jeg har feber, for å få en god natts søvn -- så får jeg heller ignorere at jeg ender opp meg en vannseng.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: yoeddy] #1371210 13/04/2012 12:03
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: yoeddy

Her har du noe du kan legge frem til svigermor når hun hyller Paracetens egenskaper som værst.
http://www.huffingtonpost.co.uk/2011/11/08/paracetamol-linked-to-asthma-risks_n_1081486.html

Hvis man dytter inn paracet mer enn en gang hver måned har man kanskje større problemer enn både paracet og astma, spør du meg Da er man for mye syk å bør se på en del andre faktorer i livet sitt :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Johnny Yuma] #1371218 13/04/2012 12:08
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D

Men mitt empiriske grunnlag er at jeg aldri spiser paracet selv, men løper i seng så raskt jeg kjenner det minste ubehag. Er heller aldri syk..

Da lurer jeg på hva du er når du liggere i sengen din og kjenner på ubehaget? bigsmile

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #1371256 13/04/2012 12:41
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Bruker dere Paracet for å få sove? De få gangene jeg har hatt rundt 40 i feber har det ikke vært noe problem å sove. Heller stikk motsatt, sovet ca 20 timer eller mer i døgnet.

Redigert av Ketle; 13/04/2012 12:41.
Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #1371321 13/04/2012 13:50
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Paracet har ingen innvirkning på kroppens evne til å bekjempe infeksjoner.
Ibux ol. har heller ingen innvirkning på bekjempelse av infeksjoner, men kan bremse tilhelning av brudd.
Når feberen går ned svetter man uavhengig av grunn. Når feberen stiger fryser man.
Ved inflammasjon skilles det ut en rekke mediatorer (cytokiner/interleukiner etc) som spiller en rolle i kampen mot mikrober/virus. Noen av disse induserer feber (IL-6, TNF-alfa) hvis rolle er å øke metabolismen slik at alle prossesser går litt kjappere, aka infeksjonen bekjempes mere effektivt. Men det er så mange elementer i immunforsvaret som er aktivert at en reduksjon av feberen overveiende sannsynlig ikke spiller noen som helst rolle mht varighet av sykdom.
Hilsen en immunolog (på jobb) som gladelig dytter i seg 1 gram paracet og 400 mg Ibux ved feber. De som foretrekker å ha feber er på sett og vis masochister ICON_WINK

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: HM1100] #1371330 13/04/2012 13:59
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: HM1100
... gladelig dytter i seg 1 gram paracet og 400 mg Ibux ved feber. De som foretrekker å ha feber er på sett og vis masochister ICON_WINK

Samme her, 2x500 mg paracet + 1x400 mg Ibuprofen er akkurat hva min lege anbefaler meg ved feber.

Jeg spurte ham og ikke dette var mye paracet, og da sa han "døh, leddgiktpasineter (tror jeg det var??) knasker mye mer paracet hver dag i årevis."

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: RazeFaze] #1371341 13/04/2012 14:09
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze

Hvis man dytter inn paracet mer enn en gang hver måned har man kanskje større problemer enn både paracet og astma, spør du meg Da er man for mye syk å bør se på en del andre faktorer i livet sitt :-)

Dette er jo virkelig sludder og pølsevev!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: HM1100] #1371458 13/04/2012 16:15
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Paracet har ingen innvirkning på kroppens evne til å bekjempe infeksjoner.
Ibux ol. har heller ingen innvirkning på bekjempelse av infeksjoner, men kan bremse tilhelning av brudd.
Når feberen går ned svetter man uavhengig av grunn. Når feberen stiger fryser man.
Ved inflammasjon skilles det ut en rekke mediatorer (cytokiner/interleukiner etc) som spiller en rolle i kampen mot mikrober/virus. Noen av disse induserer feber (IL-6, TNF-alfa) hvis rolle er å øke metabolismen slik at alle prossesser går litt kjappere, aka infeksjonen bekjempes mere effektivt. Men det er så mange elementer i immunforsvaret som er aktivert at en reduksjon av feberen overveiende sannsynlig ikke spiller noen som helst rolle mht varighet av sykdom.
Hilsen en immunolog (på jobb) som gladelig dytter i seg 1 gram paracet og 400 mg Ibux ved feber. De som foretrekker å ha feber er på sett og vis masochister ICON_WINK

Det er godt å høre. Men, (den eneste) fordelen med feber som jeg ser at kan være igjen da, må være at med feber orker jeg ikke gjøre en dritt og dermed automatisk får den hvilen jeg trenger. Skal ikke mer enn en paracet til før jeg lever mer normalt, altså gjør ærender og beveger meg (ikke trener)... eller er det noen motsigelser på den også?

Trønder osv
Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #1371626 13/04/2012 19:17
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Den eneste "fordelen" med feber er at alle biologiske prosesser går litt kjappere. Pluss at endel virus havner i et miljø med temperatur utenfor deres ønsketemperatur (forkjølesesvirus trives best ved 35 grader, noe man får i neseslimhinnene dersom man fryser på føttene). Inaktivitet er en gunstig bivirkning. Ved feber pga ikke-antibiotikakrevende infeksjoner er det best å drikke masse væske, spise mat og legge seg i senga. Liker man og plages tar man ikke paracet, Ibux elns.

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #1404095 21/05/2012 19:42
M
Melnir Offline
Fersking
Fersking
M
Spis max 4 gram paracetamol i døgnet over kortere perioder. Bakterier skiller ut pyrogenet som gjør at kroppen reagerer med feber, men feber har ingen funksjon. Om du injiserer vann med pyogener vil du også få feber. Altså: peis på med febernedsettende og du beholder en bedre almentilstand og er mer opplagt når du først blir frisk.

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: HM1100] #1404111 21/05/2012 19:57
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
(forkjølesesvirus trives best ved 35 grader, noe man får i neseslimhinnene dersom man fryser på føttene).

Jøss! Er dette fakta? Trodde nesten det var en myte at man ble (lettere) forkjølet etter å ha vært kald.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Melnir] #1404124 21/05/2012 20:03
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Hm1100 er inne på eit poeng, nemleg at både bakterier og virus tåler høg temperatur dårleg. Dermed har feberen ein funksjon.
Om ein tar Paracet og Ibux og føler seg pigg risikerer du også å gjera noko, sjølv om du hadde hatt best av å halda senga.

Funfact, Paracet er det legemiddelet det er mest forgiftningar med i året. Ein risikerer irreversible leverskader av å dosera meir enn 4 gram i døgnet. Ein pakke kan vera nok til leversvikt. Ibux derimot kan ein dosera høgt, men der risikerer ein mageblødninger.

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: thasle] #1404139 21/05/2012 20:10
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: thasle
. Ein risikerer irreversible leverskader av å dosera meir enn 4 gram i døgnet.

Dette avhenger vel til en hvis grad av kroppsvekt? Jeg tåler endel mer, skulle jeg tro ICON_SMILE.

Re: Paracet mot feber eller ikke? [Re: Espen J] #2721602 30/09/2022 15:36
H
Hesyversen Offline
Medlem
Medlem
H

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support