Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening og astma

Trening og astma #1370467 12/04/2012 17:54
P
Polly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Har hatt astma siden barnsben og om ikke spes sterkt plaget i voksen alder er min xxxx'te boks med Ventoline med meg 24/7, røyket, desverre, 20 om dagen i 20 år men sluttet for ca 8 år siden - utg.pktet for gjennomsnittlig kondis var mao. noe tvilsomt men nå er jeg ca på merkenivå på sykkelbirken (7 min. fra i 2011 med sen start og mye venstre kjøring alene).

Det jeg lurer på er om det gjelder andre treningsregimer for "sånne" som meg eller er det de generelle tips og retningslinjer som gjelder. Om lungekapasiteten er min begrensende faktor er vel egentlig "løpet kjørt" mht å forbedre seg nevneverdig eller er lungekapasiteten uansett såpass stor at hjertets evne til å pumpe etc. vil, også for meg, være en begrensende faktr?

Re: Trening og astma [Re: Polly] #1370474 12/04/2012 18:01
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Om astmaen din er korrekt diagnostisert og medisinert, så trenger det ikke å hemme deg så mye. Men astma er jo en diagnose-sekk med mange forskjellige avarter av astmaproblemer. Selv har jeg en form for kulde-anstrengelsesastma som ikke er noe problem om jeg bare tar riktig medisin og noen forholdsregler. Hardtrening i kuldegrader utgår, trening utgår totalt ved lavere temperaturer enn 8-10 minus.

Re: Trening og astma [Re: Polly] #1370497 12/04/2012 18:25
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Du hadde astma og røyket 20 om dagen. Nå er du bare minutter fra merke i Birken. Må bare si gratulerer og det høres ikke ut som om du hemmes veldig mye av astmaen din.

Re: Trening og astma [Re: Polly] #1370527 12/04/2012 19:06
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Jeg er i samme båt som deg, minus all røykinga. Kort versjon er at jeg var tungt belastet astmatiker som liten , med sykehusopphold og alt mulig. Drev aldri med idrett pga problemene samt formaninger og å styre unna alt som ga astmaplager. Begynte å trene sent i 20-årene forsiktig og syntes det var tungt, men hadde lært at det var lurt for å takle astmaen bedre. Tok merket i birken for et par år siden.

Jeg føler ikke at astmaen hemmer meg spesielt mye lenger. Men har to viktige råd:

- varm opp rolig og progressivt og lenge
- medisiner deg for å holde astmaen unna

Som sagt føler jeg ikke at astmaen er noe stort problem, men har noen ganger spekulert i om dårlig lungekapasitet gjør at man stivner fortere. Men det er mulig at O2 opptaket har flaskehalsen andre steder enn lungene.

Jeg føler heller at det å ha vært helt utrent som ung gjør at kroppen responderer dårlig på trening og at man må jobbe mye for små framskritt. Mens andre som var aktive unger gjør comeback etter 20 år på sofaen, må jeg pløye totalt upløyd mark hele tiden ettersom jeg aldri tidligere har vært i så god form som nå. Men etter å ha rundet 40 må man nok innse at fremgangen kommer litt saktere ICON_WINK

Så med de to rådene ovenfor tror jeg det bare er å kjøre på. Du har tydeligvis hatt veldig god framgang hittil. Men forutsetter selvfølgelig at du har jevnlig oppfølging av en lege med kompetanse på astma.

Redigert av Sykkelbob; 12/04/2012 19:36.
Re: Trening og astma [Re: Polly] #1370569 12/04/2012 19:41
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg hadde også allergi og astma som liten (og har det forsåvidt ennå også, men svært sjelden). Det jeg har lagt merke til er at dess bedre form jeg er i dess mindre merker jeg til allergien og astmaen. Ble også anbefalt av leger å holde meg i ro som liten, men heldigvis ble det ignorert av både meg og mine foreldre og jeg var veldig aktiv i ungdommen.

Har også merket at restitusjonen tar mye lenger tid når man er nærmere 40.

Redigert av Ketle; 12/04/2012 19:42.
Re: Trening og astma [Re: Polly] #1371833 14/04/2012 06:14
esb Offline
Fersking
Fersking
dersom ventolinen fungerer hos deg som den er laget for, så vil du ikke ha noe mindre lungekapasitet enn andre. Lungekapasiteten er forskjellig fra person til person, men hvis ventolin er riktig medisin for deg, så kan du utnytte like mye av din lungekapasitet som alle andre. (gitt at det du snakker om er mengde luft du klarer å puste inn pr åndedrag du tar)
Jeg har også astma, har også med meg ventolin over alt, trenger stort sett en shot i oppvarmingsfasen, men etter det trenger jeg ikke mer, uansett hvor lang økt jeg har.
All den tid den type astma du nå har er veldig lik den toppidrettsutøvere som bjørgen og co har så vil jeg si at det ligger ikke så mye begrensninger annet enn hva du selv ønsker. Ei heller skal du behøve noe spesielt treningsregime.

Jeg også gikk til lege som sa jeg burde slutte å trene. Jeg byttet lege istedenfor, og fikk beskjed om at det beste jeg kunne gjøre var å trene.
Så da gjør jeg heller det.

--
esben
Re: Trening og astma [Re: esb] #1372325 14/04/2012 21:36
P
Polly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Espen,
Jepp, trur medisineringen funker, bruker Ventolinen som du, en shot eller to ila oppvarmingen - som jeg er dønn avhengig av - og ellers er den "bare" med og jeg har ingen plager bortsett fra når pulsen er på 95%....da er det tungt:-)
Greit å høre at lungekapasiteten, mente gitt mengde luft ja, er mer eller mindre iorden selv med astma.
Da er det bare å tråkke på...

Re: Trening og astma [Re: Polly] #1378270 21/04/2012 14:13
K
KMons1 Offline
Fersking
Fersking
K
Hei har selv astma og sykkler i voksen alder.
Astma er som oftes at man ikke får ut all gammel luft
Av lungene, grunnet trange luft veier, noe vi tar
Forskjellige medisiner for å få åpnet.
Jeg har fått forklart at når man ikke klarer å tømme
Lungene helt, hoper det seg opp O2! Og O2 er det som trigger kroppen til
Å puste! Dette opplever jeg ved for stor intensitet før man er skikkelig varm
(noe jeg synes ta lang tid) hjertet øker takten for å få ut luft til musklene
Og så er det ikke nok ny luft og pulsen går i taket og jeg kjenner jeg blir tett.
Var på Mallorca i påsken, og har hatt en vinter med dobbel doser medisin, opplevde hele oppholdet der ned å gå tett i ca sone 4-4.2 og da hjalp ikke hurtig medisin. Kom hjem og fikk halsbetennelse, fikk medisin for dette, og 3 dager etter
Klarer jeg sone 5.3 uten å gå tett! Selv m temperaturen hjemme er en tiendel.
Så for meg skal det lite til med forkjølelse og slikt, før jeg merker det på trening.
Ved lave temperaturer bruker jeg Lungplus varme maske, selv no på våren !
http://www.lightbird.no/Butikk/tabid/154/ProdID/2/Lungplus_Sport.aspx
Den gir lungene varm luft inn og fuktighet, blir fortere varm i brystet og
Ikke irriter i kaldt vær.

Re: Trening og astma [Re: Sykkelbob] #1378378 21/04/2012 17:25
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sykkelbob

Som sagt føler jeg ikke at astmaen er noe stort problem, men har noen ganger spekulert i om dårlig lungekapasitet gjør at man stivner fortere. Men det er mulig at O2 opptaket har flaskehalsen andre steder enn lungene.

Det er Volum/luftstrøm-ratioen som er bøygen, en ikke helt ukjent kvinnlig norsk verdensmester har en lungekapasitet på 3 l..

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Trening og astma [Re: Polly] #1378398 21/04/2012 17:44
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
@Ynot: Utdyp Volum/luftstrøm ratioen.. Litt ukjent med det der. Er luftstrøm trenbart? Er det det man ofte refererer til med O2 opptak?

Uansett, i frisk tilstand er lungekapasiteten ganske god. Men oksygenopptak/kondis burde vært en hel del bedre som sagt.

@KMons1: Hva slags medisin fikk du mot halsbetennelsen?? Jeg har akkurat kommet meg etter over 2 uker med det og over en uke helt treningsfri. (Heldigvis var jeg ute på hjul igjen i dag)

Re: Trening og astma [Re: Polly] #1378509 21/04/2012 20:17
K
KMons1 Offline
Fersking
Fersking
K
Fikk doksycyklin hexal, fungerte på hals og bronkie etter 2 dager.
Lunge kapasitet er vel det man måler med pef
Der ble jeg lurt hos legen var der i dårlig form, han spurte etter høyde og alder
Fant da ut i tabell jeg skulle ha ca 530 i pef, noe jeg hadde, så da var jeg frisk.
Men så fikke jeg snakket med en lunge lege, og pef må hver enkelt teste når man føler seg frisk og i form, så da jeg fikk testet dette, har jeg pef på 780! På en god dag.
Var temmelig syk da legen mente 530 var ok

Redigert av KMons1; 21/04/2012 20:18.
Re: Trening og astma [Re: Polly] #1378518 21/04/2012 20:23
K
KMons1 Offline
Fersking
Fersking
K
Polly har du pef måler hjeme?
Har du astma dagbok?

Redigert av KMons1; 22/04/2012 06:15.
Re: Trening og astma [Re: Polly] #1378525 21/04/2012 20:29
K
KMons1 Offline
Fersking
Fersking
K
PS snakka med Stig Leirdal NTNU trent bassen og hushovd
Han mente vi med astma kunne trene intervall med noe lavere
Intensitet og lengre drag.

Re: Trening og astma [Re: Sykkelbob] #1378549 21/04/2012 20:58
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast
http://en.wikipedia.org/wiki/FEV1/FVC_ratio
http://en.wikipedia.org/wiki/Spirometry

Hvis luftveiene er trange, så vil luften ha mer motstand når den skal ut og inn, noe som bla reflekteres i at det du klarer å blåse ut i løpet av første sekundet av maksimal utblåsning, er prosentvis lavere i forhold til totalvolumet i lungene i forhold til en med normalstore luftveier.

MEN: har du røyka i mange år, så kan du også ha ødeleggelse av lungen i seg selv, og et tap av både recoil og totalvolum. Det kan du ikke reversere med astmamedisin. Det behøver allikevel ikke bety noe, ref hva tony skrev om absolutt lungekapasitet eksemplifisert med utøver.

Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: Trening og astma [Re: KMons1] #1378550 21/04/2012 20:58
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: KMons1
@Ynot har du pef måler hjeme?
Har du astma dagbok?

Har han astma?

Byttet profil, ny er "Bioroboten"

Moderator  support