Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ski i Østerrike (når på året/sted?)

Ski i Østerrike (når på året/sted?) #1369904 12/04/2012 07:54
A
andrevr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Nå som flere og flere av trådene her pensles inn mot sykkeltemaer, ville jeg bare sjekke om det er noen som har erfaringer med skikjøring i Østerrike. Ute etter bra sted, trenger ikke være for stort, gode løssnø-muligheter.

Skal dra i 2012 en gang og har noen spørsmål:
- snøforhold: hva er gunstigst? ligger foreløpig billetter ute for jan/feb, er et sjansespill selvsagt men er det en spesiell periode som er bedre enn andre?
- fly på ons-ons eller lør-lør. Lettere å finne overnatting til siste løsning enn lør-lør (som jeg vet tidligere var vanlig for folk som skulle være en uke).
- Salzburg, Grenoble, Milano, Munchen - hvor burde man dra for å være sikret ok sted?

Re: Ski i Østerrike (når på året/sted?) [Re: andrevr] #1370047 12/04/2012 10:23
G
gladegp Offline
Avhengig
Avhengig
G
Du mener vel 2013 tenker jeg...?

Tror jan/feb er bra uansett. Tidlig i januar er det muligtvis større sjanse for mindre snø, men ikke noen særlig fare for det.

De fleste leilighetene leier kun ut lør-lør så det er nok å foretrekke. Men du finner noen som leier ut andre dager og.

Gode plasser finnes det mange av. Dra gjerne til St Anton med resten av skandinaverne så får jeg de gode plassene med all løssnø for meg selv ICON_SMILE

Re: Ski i Østerrike (når på året/sted?) [Re: andrevr] #1370239 12/04/2012 13:33
emja Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kan anbefale rutefly til Zurich, leiebil,
http://www.snow-forecast.com/ og skiinfo.com
og visa/mastercard...

Var på 7 skisteder på like mange dager i mars, (overnattet 4 ulike plasser)
Ingen problemer med å finne (tildels billig) overnatting samme dag, på 2-5t kjører du mellom skisteder i østerrike, sveits og italia og vil oppleve at det er stoore lokale forskjeller ift. snømengde og siste snøfall.
Finner du et sted du liker, blir du selvsagt der.

Du vil ikke med sikkerhet finne rett tidspunkt for nysnø eller nok snø uten fleksibilitet på hvor du drar.

Hvis snøforholdene der er gode på tidspunktet så er St.Anton-området å anbefale pga mange anlegg i kort kjøreavstand. (og delvis med heiser mellom anleggene)
Som du sier kan mindre skisteder ha supre frikjøringsmuligheter, men du mister evt. de lengste nedkjøringene. (et av poengene med alpene vs norge spør du meg)

MEN: Forbehold på pris, kan sikkert ikke konkurrere med en løsning med tog/buss og ukesleie av heiskort og overnatting.

Moderator  support