Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper?

Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? #1369581 11/04/2012 19:19
ChrVage Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg har en lett rittfulldemper som jeg liker å bruke på sti. Den er flittig brukt i alt fra grusritt til Ultrabirken og naturligvis til trening.

Pr nu står det komplett Sram XX på den, men giren har jeg ikke fått til å fungere for meg. Jeg kan stille gir selv, men på denne sykkelen er det en erfaren mekaniker som har stilt på - og den vandrer for det meste og er treg til å gire (foran og bak). Girarmen bak har brukket på innsiden en gang og kassetten er satt sammen av forskjellige materialer som ikke samhandler så bra under temperatursvingninger. De vrir seg og bryter sammen nå og da. (Ja, jeg behandler den fint og vasker den alltid etter meg.)
Sykkelen kom fra service i går, og jeg syklet nettopp et ritt nå med vandrende gir som jeg ikke kunne gi full trøkk på.

Nå ønsker jeg å bytte system og vurderer XT eller XTR.

Er XTR også skjørt som XX (en kompis knakk innsiden av girarmen bak i dag på sin XTR) - eller er XTR mer solid?
Jeg har bare erfaringer fra XT, og det holder jo løpet ut.

Spørsmål 1: Er XTR solid nok til allsidig bruk - eller bør en glad amatør satse på 330 gram tyngre XT?
Spørsmål 2: Er jeg en særing som har problemer med XX - eller er det flere der ute?

mvh Chr

Re: Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? [Re: ChrVage] #1369634 11/04/2012 20:06
jos123 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Med vandring mener du at den bytter mellom to av tannhjulene bak? Da er det vel justeringen som ikke er god nok?

Byttet de girvaiere på service? Hvis ikke kan du jo prøve å gjøre det, kan være der noe av problemet ligger mtp tregheten når du girer.

Når det gjelder kassetten så har jeg bare gode erfaringer med XT-kassett f.eks, et greit kompromiss mtp kostnad og vekt.
XT gir fungerer også veldig bra, driftsikkert og solid, forskjellen mellom de og XTR er vekt, og ikke minst pris.

Re: Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? [Re: ChrVage] #1369678 11/04/2012 20:47
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
På min gamle Scott Spark RC med XX sleit jeg med å stille bakgiret og jeg byttet girvaier uten at det hjalp. Senere ved en generell gjennomgang av sykkelen hvor jeg gikk over alle skruer/bolter visste det seg at girøret var litt løst. Kunne ikke merke det når jeg kjente på det med fingrene, men merket det når jeg tok av hjulet og kontrollerte skrua som holdt girøre. Klarte heller ikke å se at det sto skeivt.

Etter at girøret blei strammet opp giret den som en drøm. Du kan jo også bare bytte girøret for sikkerhetskyld da det ikke er store kostnaden og du burde uansett ha en i reserve om det ikke er det som er problemet

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? [Re: ChrVage] #1369787 12/04/2012 06:15
ChrVage Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for svar.
Både girøre og girvaier er byttet. Det sitter nå Gore Ride On vaiere på sykkelen, og ja - vandring er at jeg ikke får girene til å 'sitte' bak på kassetten. Jeg girer, og etter en stund reagerer giret (akkurat som om girøret er litt skjevt - men det var likt som det gamle). Foran er det vanskelig å få kjedet opp, og når jeg får det ned faller det for ofte helt av.

Dersom man ikke ser på pris - er XTR fremdeles et bra valg i forhold til tøff bruk i lyngen?

Re: Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? [Re: ChrVage] #1369795 12/04/2012 06:21
T
Titta Offline
Medlem
Medlem
T
Min erfaring med XTR er at det tåler det meste av det man kaster etter det. Har hatt lite problemer med det enten det er gjørmete eller om man befinner seg i den tjukkeste lyngen. Men når det gjelder xx-girene, så virker det som de ikke er riktig justert. Kan jo være verdt å få noen andre til å se på de før du bytter drivverk (kan bli en del billigere).

Re: Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? [Re: ChrVage] #1369953 12/04/2012 08:38
E
Eivind92 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Vet ikke noe om vaierføringen på denne sykkelen men kan hende at vaier/strømpe blir strukket for mye når bakdemperen jobber slik at vaier strammer seg. Har erfart det selv på en fulldemper.

Re: Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? [Re: ChrVage] #1369965 12/04/2012 08:52
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Har kjørt med XTR i mange år; allsidig bruk på rittfulldempere. Har bare gode erfaringer med holdbarhet, og ikke minst presisjon. Det eldste XTR-giret mitt er nå satt på vintersykkelen. Etter åtte år, mange vintre, og opp mot 30k km fungerer det fremdeles utmerket.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? [Re: ChrVage] #1370076 12/04/2012 10:58
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Kom de med noen anbefalinger om skift av kassetter eller klinger?
Kunne nesten høres ut som om både de og kjedet var klar for en liten utsifting. Ulempen med XX er at det er såvidt lett at det holder dårligere enn feks X9 og X0. Presisjonen på XX er det derimot ingenting å klage på. Så vil nok tro at en runde med skikkelig rens, nye wires, nytt kjede og muligens ny kassett ville gjort susen for din del.

Re: Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? [Re: ChrVage] #1370100 12/04/2012 11:17
asap Offline
Avhengig
Avhengig
Sjekk om strømper/ wirer er lange nok. Når det gjelder xx vs xtr, gjelder vel ordtaket smaken er som.. Selv har jeg en av hver, og synes det er vrient å si hva som er best. Det som er tydelig, er at det er forskjell på de to gruppene. Xtr funker gull hver gang, xx funker bedre og bedre jo mere stress det er ( les ritt)

Re: Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? [Re: ChrVage] #1371641 13/04/2012 19:26
R
runar Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Her kan det være mange årsaker, få en erfaren reparatør til å se nærmere på saken før du går til et dyrt innkjøp.

Re: Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? [Re: ChrVage] #1371872 14/04/2012 07:17
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: ChrVage
Spørsmål 1: Er XTR solid nok til allsidig bruk - eller bør en glad amatør satse på 330 gram tyngre XT?
Spørsmål 2: Er jeg en særing som har problemer med XX - eller er det flere der ute?

1. Ja
2. Jeg har i allefall hatt flere problemer med xx og har derfor byttet til xtr på alt. xtr bare virker det, bedre hendler, girer bedre og bedre bremser.

Re: Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? [Re: ChrVage] #1371957 14/04/2012 10:27
olechr Offline
More than words
More than words
XTR drivverk og XT bremser. XT bremsene er overleggent de beste bremsene jeg har hatt. Skulle jeg bestillt til rittsyklene nå hadde det blitt XT. Det sier litt da XTR bremsene også er veldig bra

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? [Re: olechr] #1372155 14/04/2012 18:03
Natier Offline
Veteran
Veteran
Hva er det XT bremsene er så overlegent bra på Ole Chr?
Kraft, modulasjon, følelse, holdbarhet, servicevennlighet, klaring skive/kloss....annet?...alt?

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? [Re: Natier] #1372249 14/04/2012 20:01
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Natier
Hva er det XT bremsene er så overlegent bra på Ole Chr?
Kraft, modulasjon, følelse, holdbarhet, servicevennlighet, klaring skive/kloss....annet?...alt?

Kraft, modulasjon, følelse, holdbarhet og servicevennlighet så langt. Jeg har hatt det meste av topp bremser. Men XT biter som ingen andre jeg har vært borti. Samt veldig lett å stille de inn slik at hendlene er like på begge sider.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvilket girsystem bør man ha på en rittfulldemper? [Re: ChrVage] #1373146 16/04/2012 06:59
ChrVage Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for gode (og relativt konsistente) svar.

Valget har falt på komplett XTR drivverk, og XX bremser. XX bremser fordi de allerede står på, og fungerer mer enn bra nok (2012 modell). Jeg har også prøvd 2010 og 2011 modellene - men de var det visst fabrikasjonsfeil på (de mistet trykket rett som det var).

Nå gjenstår det bare å se om importøren og sykkelbutikken blir enige og vil hjelpe meg med det økonomiske;)

mvhChr

Moderator  support