NM terrengmaraton og " å i heiane " 29 juli
|
NM terrengmaraton og " å i heiane " 29 juli
10/04/2012 09:30
|
"å i heiane "
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Påmelding til NM og Turrittet " å i heiane " må i år gjøres på minidrett.no.
Dato: 29 juli Start kl: Tur 10:00 61 KM NM : 12:00 K-80 / H-89 KM Birkenes.il/sykkel
|
|
|
Re: NM terrengmaraton og " å i heiane " 29 juli
[Re: "å i heiane "]
16/05/2012 18:31
|
"å i heiane "
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei alle som skal sykle " å i heiane " / NM terrengmaraton. Turklassen kan melde seg på på vår hjemmeside. Nm Klassene må melde seg på i minidrett.no Håper mange tar turen til en skikkelig Terrengrunde på Sørlandet i slutten av Juli 
|
|
|
16/05/2012 21:40
|
hge
Entusiast
|
Entusiast
har rittet NM-klasser også for veteraner (50+), eller kun en felles eliteklasse, sikler etter langløypa, men ser ut som man må i elite for å få sykle den?
|
|
|
17/05/2012 05:57
|
"å i heiane "
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det blir i år kun elite klassene som skal sykle begge rundene.NM er den kun klasser i senior H/D.
Jonny
|
|
|
17/05/2012 14:00
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
Gjelder tur( på ca 61 km) løypa som seeding til Birken, eller må man delta i NM løypa?
|
|
|
17/05/2012 15:44
|
"å i heiane "
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei.
Turklassen (" å i heiane" traseen 61 km) gjelder som seeding til birken.
Jonny
|
|
|
21/05/2012 19:09
|
"å i heiane "
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei. Satser på en felles gjennomsykling av "å i heiane " Løypa, og NM løypa søndag 1 juli. Vi deler oss i flere puljer slik at det skal passe for alle. Skagerakrittet går på lørdag 30 juni i Arendal, så håper derfor det kan passe for mange på søndagen.
|
|
|
30/06/2012 08:34
|
"å i heiane "
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Et foreløpig program for NM helga i Birkenes 28/29 Juli.
Lør:28/7
Kl 12:00 Barnesykkelritt for de minste på Tobias jorde 3-10 år Kl 13:00 Utdeling av startnummer til NM deltakere. KL 15:00 Felles tv (for de som ønsker ) fra Landevei OL London ( Birkeland hotel eller lastebilen til NSSF. KL 19:00 Lagledermøte i Birkenesparken
Søn 29/7
Kl 07:00 Birkenesparken Åpner Kl 10:00 Sykkelrittet " å i heiane" starter. ( 61 km ) Kl 12:00 NM Starter for damer og herrer ( 79/89 km ) Kl 12:40 Forventet målgang " å i heiane" Kl 15:45 Forventet Målgang for vinnere i NM Kl 16:30 Premiesermoni.
|
|
|
04/07/2012 08:30
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Syklet en runde i løypa i går og det var vått. Mye gjørme og våt myr. Selv med 29er ble det noen OTB i lumske gjørmehull på myrene. Bukkerittet var tørt om man skal sammenligne. Virker som om det har vært mye nedbør på Sørlandet i sommer. Jmf de jeg syklet sammen med var mars varmere enn juni. Stipartiene er flotte og tekniske og helt sikkert en drøm å sykle under tørre forhold.
|
|
|
05/07/2012 21:27
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Søn 29/7 Kl 12:00 NM Starter for damer og herrer ( 79/89 km )
Så damene har ikke egen start i år?
|
|
|
06/07/2012 06:12
|
"å i heiane "
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Nei de starter sammen med herrene. DE syklet da bare 1 runde. NCF mente denne runden ble for kort til NM, og det ble derfor laget en x-tra sløyfe.
Redigert av "å i heiane "; 06/07/2012 06:13.
|
|
|
12/07/2012 06:26
|
"å i heiane "
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Håper at så mange som mulig av dere som skal sykle nm klassene tar dere tid til å møte i sentrum kl 13:00 på lørdagen 28 juli. Presentasjon av ryttere og henting av startnummer :)Klubbhuset vil holde oppe hele lørdagen for de som vil ha seg en dusj etter trening denne dagen.
For " å i heiane " er klubbhuset oppe fra kl 07:00 rittdagen.
|
|
|
14/07/2012 22:55
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Håper at så mange som mulig av dere som skal sykle nm klassene tar dere tid til å møte i sentrum kl 13:00 på lørdagen 28 juli. Presentasjon av ryttere og henting av startnummer :)Klubbhuset vil holde oppe hele lørdagen for de som vil ha seg en dusj etter trening denne dagen.
For " å i heiane " er klubbhuset oppe fra kl 07:00 rittdagen. Så hvis jeg skjønner dette riktig, så må de som skal sykle Å i heiane komme seg opp drittidlig, mens NM-deltakerene, som skal starte senere, kan plukke opp sakene sine dagen i forveien. Dere hadde ikke tenkt at svært mange turrittdeltakere sikkert bor i området, og at dere kunne spart litt pes og køer ved å la lokalbefolkningen også hente sakene sine tidligere, f.eks allerede på fredagen?
|
|
|
15/07/2012 21:39
|
Go big
3, 2, 1 Go
|
3, 2, 1 Go
Hvordan er denne løypa? Tenker da på hvor mye sti/terreng og hvor mange høydemeter?? 61km.
|
|
|
16/07/2012 15:41
|
"å i heiane "
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Vi har valgt og gjøre det sånn med Nm deltakerene for å gi de en litt x-tra oppmerksomhet. Det er faktisk noen av disse som prøver og leve av sporten sin. I og med TV2 kommer å filmer så synes vi dette var en god ide for å vise fram ryttere, og sine sponsorer. Dette er jo en sport som ikke får alt for mye pressedekking. Utdeling av startnummer til tur " å i heiane " skal du slippe å bekymre deg over, dette skal arrangøren ha full kontoll på kjære " Hvilepuls "  Følg oss på facebook for og se høydeprofil, og andeler med sti,grus, asfalt. Eller www.birkenes-il.no/sykkel.JS JS
|
|
|
19/07/2012 21:52
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Jeg syklet opp til birkeland med flotte kart fra arrangør Løypa var ikke lett å finne, selv om jeg har syklet der tusen ganger før Jeg ga gass forbi kjerka, og tok en sti som var grodd igjen Bra jeg hadde gps, for ellers hadde jeg aldri finni den Sikten var så dårlig og steinen så godt skjult at dersom du ikke pugger stien, så lander du forpult Jeg svippet innom start og mål skulle se om rittet ga meg en sjans bruke teknikken til å knuse de som foretrekker dobbeltdans Men oppløpet var flatt Og inngangen lite hard Så etter kilometer med asfalt Er det nok hjulsnylting som er din far Jeg syklet halve løypa, for løypa den er lang Og hadde jeg syklet mer en det, hadde jeg ikke finni hjem til kr. sand. Det later til at på birkeland så kaller man det teknisk Når man må være cyclocrosser og bære ekvipasjen litt hektisk Hvis man legger til litt myr hvor man plumper nedi til kne Så er det tungt nok å løpe, om man ikke skal ha sykkærn med. Omsider kom jeg til et parti, hvor jeg tenkte jeg kunne gi gass Endelig litt teknisk, kanskje ikke hele rittet er dass Da kom det faen meg enda flere gjørmehøl, og hjulet mitt ble stuck Jeg fikk en liten OTB, og dekket meg med møkk Jeg bannet og svertet og hentet en pinne, for å se om det gikk an å finne En måte å sykle over partiet uten å tryne i sinne. Det tekniske varte i 4 minutter, turen i fire timer På veien hjem syklet jeg forbi en pokal-sjappe, men jeg er og blir en dreamer. I en sånn løype må jeg nok lære meg å løpe, ellers kan jeg like godt kjøpe En sånn pokal og sette på hylla mi Så sparer jeg det ubehaget og bruker tida litt mer fornuftig. Jeg burde kanskje si noe hyggelig om løypa For tross alt skal jo arrangøren tjene penger Men det skulle forundre meg om rittet blir fulltallig Før påmeldinga stenger For hvis du først er så keen på å bli utslitt og våt Er det ikke da like greit med rafting i gummibåt?
|
|
|
20/07/2012 19:03
|
"å i heiane "
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for "hyggelig" omtale av løypa vår "hvilepuls". velger å støtte meg til de gode omtalene vi har fått av løypa som både de i norgestoppen kommer med, og de som har vært med på dette rittet de tidligere årene vi har arrangert. Velger også å tru at NCF tildeler NC og NM fordi løypa er i øverste klasse innen terrengsykkel maraton.Anbefaler deg kansje birken eller norsjørittet visst du trur at det er det som er terrengsykling. Mulig også landeveisykling er tingen for deg  Jonny Svaland ( Rittleder )
Redigert av "å i heiane "; 20/07/2012 19:04.
|
|
|
20/07/2012 21:05
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Takk for "hyggelig" omtale av løypa vår "hvilepuls". Halve løypa. Nå har kjørt der en gang til, siste halvdelen - ni og en halv mil. Jeg kunne ha skrevet alt på rim, men dessverre er jeg sliten og ute av steam. 1. Mye singletrack og ordentlig sti! Det er fremdeles slik at denne løypa ikke tåler så godt vann. Det er et lite myrparti også i del en, og det er noen myrhøl hvor du må vite på forhånd hvor du skal sykle, uansett hvor god du er. 2. Begynnelsen er veldig tung! Innkjøringa til det første tekniske partiet går på brukken kvist og løs jord, og er omtrent rett opp. Fra hobbesland mot risvannet er det en stigning igjen med veldig løst underlag fra fylkesveien, og en ny stigning som er veldig bratt - her måtte jeg rett over 160 i puls, med maks på 190. Det betyr at vi som er dårligere trent må belage oss på skikkelig intervallkjøring og mye mobilisering i motsetning til Eliten, som sikkert ikke må yte mer enn hva de allerede har som marsjfart for å komme opp. Løypa skiller skikkelig klinten fra hveten, og er nok først og fremst en løype for de som har syklet en del før. Jeg har avslutningsvis noen ønsker: 1. Det hadde vært fint om Birkenes IL hadde sagt ifra til sykehuset i Kristiansand og sykehuset i Arendal at dere arrangerer et sykkelritt med sjanse for mye bruddskader. Da kanskje sykehusene av egeninteresse lar de mest erfarne assistentlegene være på vakt. Jeg ønsker ikke bli operert av en uerfaren asslege om jeg kan slippe det, spesielt ikke en stresset og overarbeidet uerfaren asslege. 2. Det hadde vært fint om noe av det dere soper inn på påmeldinger hadde gått til en kantklipper. Terrengsykkel er skills, ikke lotto. Det er fint å kunne se hva man skal sykle over, ikke bare tut og kjør på lykke og fromme. Noen partier der er litt vel indiana jones. 3. Det hadde vært fint med noe skikkelig klopping rett ved fossbekk, for jeg tror ikke det er mange som klarer å sykle over de rullende tynne langsgående kvistene som står der. I hvert fall ikke hvis det er sleipt. 4. Siste biten som munner ned mot fylkesvei 251 har et skråsvaberg som kommer til å koste kragebein hvis det blir såpeglatt. Jeg håper dere har noe sanitetspersonell som kan skaffe ambulanse fort på det stedet dersom hodeskader. 5. Jeg ønsker lettkledde podiumpiker til turfolket, og skikkelig mariokart pokaler, også til de langt nedpå lista. 6. Gratis Nøgne Ø til alle.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
21/07/2012 17:37
|
lrm
Maratonmannen
|
Maratonmannen
Takk for "hyggelig" omtale av løypa vår "hvilepuls". Halve løypa. Nå har kjørt der en gang til, siste halvdelen - ni og en halv mil. Jeg kunne ha skrevet alt på rim, men dessverre er jeg sliten og ute av steam. Jeg har kjørt rittet fler ganger å har ikke helt samme oppfatning som deg. Synes du virker i overkant negativ til dette rittet. Det virker som om du ikke liker deg i terrenget, du trenger jo ikke å stille til start viss det er så ille  Viss du skal stille til start på ritt i norge så må du regne med å bli både sliten og våt på beina. Løype er veldig bra den, de fleste ritt i norge er nesten for "snille". Her har du litt av alt, bra med terreng, bra med bakker (i den bakken du nevnte så er jeg sikkert oppi mye høyere puls enn det du sa at du var  og den har litt lengre i løpstid en andre ritt i Norge. Det er bare bra, nesten alle ritt i utlandet har løpstid på 4,5t +. Jeg mener også at løypa ikke er spesilet farlig, viss du er så redd for å få skader må du kjøre deretter. En del av terrengsykling er å kjøre med det rette utstyret. Viss det er vått og glatt bør du kanskje vurdere andre dekk, annet luftrykk osv for å få bedre feste der det er glatt. Å kjøre med gamle dekk er heller ikke optimalt. Jeg glede meg hvertfall til rittet, det blir sikkert vått, jeg blir sikkert sliten, men moro blir det 
|
|
|
[Re: lrm]
21/07/2012 18:50
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Manengen, Syns du det er dumt å foreslå klopper i partiet ved den steinete utforkjøringa og glatte langsgående røtter som eneste bro? Syns du det er dumt å foreslå at de klipper noen kanter (som jeg ser de allerede har begynt med) på enkelte high-speed singeltrack-steder, slik at man ikke går på trynet i skjulte steiner? Syns du det er en dum ide å forberede lokalsykehusene spesifikt på at det kan bli en del skader på rittdagen? Tror du Johnny Svaland sitter med inside-info på hvordan kompetansen på ortopedisk avd. varierer fra dag til dag? Syns du at det er dumt at man gjør generelle grep for å bedre sikkerheten, siden folk selv må avgjøre hvilken risiko de er villige til å ta? Og angående det jeg klaget på, egentlig det eneste jeg klaget på, (også med en liten porsjon humor, da  ), syklet du rundt i det sydligste myrpartiet på torsdag etter at det hadde bøtta ned på formiddagen? Det var ikke meningen å avbryte spekulasjonene i hvor elendig jeg er på sykkelen, jeg er ingen gud teknisk, men nå konkurrerer jeg mot turryttere, og ikke mot deg. 
|
|
|
21/07/2012 19:22
|
"å i heiane "
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Nå har det seg sånn at det fortsatt er 1 uke til start, og vi som jobber med løypa har akkurat begynt og klippe der det trengs, deriblandt 2 stk broer på grimenesheia. Håper du kan ha litt tolmodighet med oss, for vi er intr i og lage løypa så grei som mulig opp mot rittdagen. Noen blaute myrer og noen sølete partier er ikke til og komme utenom i terrengsykkel. Nå har ikke jeg, og kansje ikke du heller "hvilepuls" noe påvirkningskraft når det gjelder bemanningen på de 2 sykehusene som ligger nærmest vårt arrangement. De fleste som melder seg på et terrengritt vet at det er en kalkulert rissiko for å skade seg, spes visst ikke utsyret er på plass etter vær og føre som Lars Ragnar nevnte. Men igjen visst du synes dette blir i tøffeste laget for det du tør å våge deg ut på, så er det alltid gøy med folk langs løypa som kan heie fram de tøffe guttene/jenten som tør å stille til start. Ser jo at det ligger litt humor i det du skriver, men føler også du virker veldig negativ. Veldig spent på åssen ritt du har syklet ? Du sitter jo tydligvis på "mye god " kompetanse i denne idretten .Kansje jeg har enda en ressursperson til neste års arrangement 
|
|
|
21/07/2012 19:27
|
lrm
Maratonmannen
|
Maratonmannen
Sikkert ikke dumt å foreslå, men liker ikke at det kloppes for mye. Det skal være teknisk, der skal de som er bedre teknisk ha sin fordel. Sikkert ikke dumt å foråslå at de varsler sykhus, men det du skriver så høres det jo ut som det er livsfarlig å sykle uti der. Synes det er litt overdrevt hvordan du beskriver hvor vanskelig og hvor farlig løypa er. Løypa er hard, men det finnes mange løyper i norge som er mer teknisk og har værre utforkjøringer enn her. Jeg sykla ikke uti løypa på torsdag, men jeg syklet rundt der i fjor vær rett etter at snøen hadde smeltet og mens det bøttet ned med regn  Det er nå slik at dere skal sykle i samme løypa som det skal arrangeres NM Marathon, da skal løypa være tøff, teknisk, lang og hard. Viss ikke så hadde nok ikke blitt arrangert NM her. Da hadde det ikke blitt mye liv der 
Redigert av lrm; 21/07/2012 19:40.
|
|
|
21/07/2012 19:34
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Nå har ikke jeg, og kansje ikke du heller "hvilepuls" noe påvirkningskraft når det gjelder bemanningen på de 2 sykehusene som ligger nærmest vårt arrangement.
Det vet jeg ikke. De har vaktplaner som strekker seg over jeg mener det er litt over en mnd. Det er noe du bør tenke på til neste år. Det kan godt tenkes at overlegene har egeninteresse av å ha mer erfarne på vakt den helgen, ettersom de da ikke må tilkalles like ofte. Jeg tror jeg hadde klart å selge et slikt argument. Veldig spent på åssen ritt du har syklet ? Aldersbestemt 15-16, junior, første par årene senior, da kun rundbane, og et og annet temporitt. Senere lite trening, studier, maratonritt i tyskspråklige land og alle hadde mulighet til å sykle halv distanse.
|
|
|
[Re: lrm]
21/07/2012 19:40
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Det er nå slik at dere skal sykle i samme løypa som det skal arrangeres NM Marathon, da skal løypa være tøff, teknisk, lang og hard. Viss ikke så hadde nok ikke blitt arrangert NM her. Da hadde det ikke blitt mye liv der  Enig. Totalt syns jeg løypa er fin, spesielt hvis det er tørt. En av de bedre og kulere jeg har kjørt i.
|
|
|
22/07/2012 07:03
|
"å i heiane "
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Kun 1 uke igjen til året Norgesmesterskap i terrengmaraton ( 89/79 km ). Fortsatt tid igjen for å melde seg på både for NM og tur rittet " å i heiane" på 61 km. Vi er nå i full gang med å rydde løypa,og merke den med merkebånd fra Intersport. Håper værgudene kan være snille med oss den siste uka, slik at løypa får mulihet til å tørke litt mere opp  Det blir i år kjørt med atv på deler av løypa, for å gi noen fine bilder som skal sendes på tv 2  JS
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
22/07/2012 07:33
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Det er nå slik at dere skal sykle i samme løypa som det skal arrangeres NM Marathon, da skal løypa være tøff, teknisk, lang og hard. Viss ikke så hadde nok ikke blitt arrangert NM her. Da hadde det ikke blitt mye liv der  Enig. Totalt syns jeg løypa er fin, spesielt hvis det er tørt. En av de bedre og kulere jeg har kjørt i. Enig. Synes løypa er utfordrende og artig. Selv om jeg gikk på tidenes smell i fjor... Gleder meg uansett til å starte i år igjen:)
|
|
|
[Re: nesteby]
22/07/2012 10:08
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
[quote=nesteby] Enig. Synes løypa er utfordrende og artig. Selv om jeg gikk på tidenes smell i fjor... Gleder meg uansett til å starte i år igjen:)
Hva slags dekk duger i Å i Heiane?
|
|
|
22/07/2012 19:55
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Det vanlige av maratondekk. Bontrager 29-1 (29-0), race king, racing ralph, de specialzeddekka jeg ikke husker navnet på +++. Greit å ha dekk som ruller godt, men med Bontrager 29-0 bør du holde tunga rett i munnen i steinrøysene;)
|
|
|
22/07/2012 22:20
|
Svante
Entusiast
|
Entusiast
FS eller HT på dette rittet? Snakker da om 29". Jeg liker FS veldig godt, og velger nok fulldempa oftere enn gjennomsnittssyklisten. På Bukkerittet f eks kjørte jeg FS og var veldig fornøyd med det. Så noen som kan si noe om dette rittet ift til Bukkerittet? Jeg kjører NM-distansen..
|
|
|
23/07/2012 08:35
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
En del bratte bakker, og noen lengre strekk på grus. Så jeg hadde definitivt gått for hardtail
|
|
|
|
|