Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge

Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge #1366605 07/04/2012 09:22
Aerial Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Mine tanker går til de etterlatte!

Link til artikkel i VG

"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"

"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"

Lillehammer CK
Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: Aerial] #1366611 07/04/2012 09:38
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Trist.

Men jeg stusser litt over dette:

Quote:
Beslaglegger ikke førerkort
Han forteller videre at førerkortet til 18-åringen ikke blir beslaglagt.

– Vi mistenker ikke at det har skjedd noe straffbart, sier Løklingholm til NRK.

Politiet er nå på stedet og undersøker åstedet.

– De kjørte i samme retning, så ser det ut som syklisten har lagt seg ut foran bilen, forteller han.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/dalane/1.8064697

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: Aerial] #1366618 07/04/2012 09:53
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
hmmm.

Hvordan kjører man ned noen bakfra ved et uhell? Blir interessant å se om man får vite mer om dette.

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: Aerial] #1366621 07/04/2012 09:59
kjull Offline
Besatt
Besatt
Nei, ikke igjen...
Begynner å bli mye nå.

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: kjull] #1366624 07/04/2012 10:24
B
brandonman:) Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: kjull
Nei, ikke igjen...
Begynner å bli mye nå.

jepp... mine tanker går til de etterlate.

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: Aerial] #1366634 07/04/2012 10:47
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Uff, ta dette til ettertanke gutter og jenter!

Sykle som om dere er fullstendig usynlige, ha ALLTID som utgangspunkt at medtrafikanter ikke har den minste aning om at du er der!

Dere kan ha retten på deres side så mye dere bare vil, men i kampen mot en bil har vi dårlige odds!

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: RaymondJ] #1366636 07/04/2012 10:51
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RaymondJ
Uff, ta dette til ettertanke gutter og jenter!

Sykle som om dere er fullstendig usynlige, ha ALLTID som utgangspunkt at medtrafikanter ikke har den minste aning om at du er der!

Dere kan ha retten på deres side så mye dere bare vil, men i kampen mot en bil har vi dårlige odds!

+1

Prinsipper beytyr lite om du ikke er i live.

Tragisk. frown

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: Aerial] #1367284 08/04/2012 18:03
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Da jeg hørte om dette på radioen tidligere i dag sa de at førerkortet var blitt beslaglagt, men jeg stusser også over at de ikke hadde mistanke om at det har skjedd noe straffbart. Hvordan i allverden kan noen bli påkjørt uten at det er mistanke om noe straffbart?

Uansett en trist sak for alle involverte.

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: RaymondJ] #1367321 08/04/2012 18:48
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

For noe babbel.... har du beviser på at han stod på retten... femfor at han syklet i trafikken som han har gjort i nesten 90 år inntil en "verdensmester av en 18-åring" fant ut at han skulle drite i alt han nettopp hadde lært på kjøreskolen og utsette en person for livsfare med døden til følge? Jeg kjenner ingen syklister som "står på retten sin"...... alternativet er å overhode ikke sykle i trafikken....

Det vi ser nå er at politiets bedritne holding til syklister virkelig bærer frukter....

Man bør sende en mail til UP-sjef Runar Karlsen med link til disse drapene og spørre om han føler det er grunn for ham å sove godt om natta. Kanskje på tide å gi jobben til noen andre.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: Aerial] #1367327 08/04/2012 19:13
S
snøsokk Offline
Fersking
Fersking
S
Voi voi, vi vet vel litt lite om hendelsen ut i fra de to artiklene til å dele ut skyld. Det er fullt mulig å tenke seg en situasjon der en syklist blir påkjørt av en bil uten at bilfører har skylden. Bilen kan ha vært i ferd med å kjøre forbi, med over 1,5 meter klaring, i det syklisten plutselig bestemte seg for å svinge raskt av til venstre uten noe form for tegn eller forvarsel. De som har vært på stedet har de beste forutsetningene til å si noe om hendelsesforløpet.

Uansett tragisk som alltid. Ett liv revet bort og en 18 åring som må leve resten av livet med at han har kjørt ned og drept et annet menneske.

Kan du gi noen eksempler på politiets bedritne holdning til syklister?

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: snøsokk] #1367334 08/04/2012 19:19
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
1. jeg har ikke sagt at jeg vet hva som skjedde. les innlegget igjen.

2. det er ikke meg bekjent at politiet noen gang har bøtelagt eller staffet bilister for å bryte trafikkreglenene ovenfor syklister, men mindre det har skjedd en ulykke. Det er selvfølgelig vanskeligere å dokumentere ting som ikke har skjedd enn ting som har skjedd.... men kanskje du kan bidra med å dokumentere at politiet har straffet slike personer?

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: supernalle] #1367338 08/04/2012 19:24
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: supernalle

For noe babbel.... har du beviser på at han stod på retten...

Det var heller ikkje det han skreiv. Det var vel bare ein generell oppmoding til oss alle.

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: Aerial] #1367350 08/04/2012 19:42
S
snøsokk Offline
Fersking
Fersking
S
1. Har heller ikke påstått at du har sagt dette, beklager om du oppfattet det sånn. Svaret var ment til de som lurer på hvordan en syklist kan bli påkjørt uten at det er mistanke om noe straffbart (fra bilistens side).

2. Kan nok ikke bidra til å dokumentere det dessverre. Nå er det ikke vanlig at politiet bøtelegger eller straffer bilister for å bryte trafikkreglene ovenfor andre bilister heller, med mindre det har skjedd en ulykke. Unntaket er hvis det er en organisert kontroll eller en politipatrulje observerer noe på sin vei, og da regner jeg med at lovbrudd ovenfor syklister tas med på samme måte. Jeg tror det er enda mer uvanlig at syklister bøtelegges for lovbrudd i trafikken. Politiet (og retten i siste instans) er avhengig av bevis for å kunne straffe noen, enten i form av vitner, bilder, video eller spor på stedet. Alternativet er at gjerningsmannen erkjenner straffeskyld. Gjør han ikke det må saken i retten og der må det bevises ut over en hver rimelig tvil at han er skyldig.

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: Aerial] #1367372 08/04/2012 20:07
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis du blir påkjørt bakfra av en bilist så har mye rart skjedd. Om du dreper noen i trafikken som bussjåfør så blir du fratatt lappen til det er bevist at du ikke kunne avverget ulykken. Det er noe som heter påregnelig fare som må taes hensyn til og at man skal ha kjørt aktsomt.

Jeg har sagt ifra hjemme at om jeg noen gang blir påkjørt bakfra så er det overhengende fare for at noe straffbart har skjedd. Blir jeg påkjørt forfra så har jeg gjort noe dumt, noe veldíg dumt.

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: supernalle] #1367630 09/04/2012 10:44
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Sitat: supernalle

For noe babbel.... har du beviser på at han stod på retten... femfor at han syklet i trafikken som han har gjort i nesten 90 år inntil en "verdensmester av en 18-åring" fant ut at han skulle drite i alt han nettopp hadde lært på kjøreskolen og utsette en person for livsfare med døden til følge?

Har jeg skrevet at syklisten sto på retten sin i denne saken? Det var en generell oppfordring til alle i trafikken. Personlig velger jeg å titte til venstre i kryss uansett om jeg er syklist eller bilist, selv om jeg har forkjørsretten aldri så mye på min side.

Hvor mange ganger har man ikke sett fotgjengere som valser ut i overgangsfelt uten å ha tittet hverken til høyre eller venstre? Hjelper fint lite om kjøretøyet som meier deg ned har all skyld da.

Personlig føler jeg meg utrygg når jeg sykler på trafikkerte veier, og legger meg så langt ut mot grøfta jeg bare klarer når jeg hører en bil bak meg. Riktig eller ikke, jeg vil skape størst mulig avstand mellom meg selv og kjøretøy som skal passere meg. Men aller helst sykler jeg i skogen!

Redigert av RaymondJ; 09/04/2012 10:48.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: RaymondJ] #1367639 09/04/2012 10:57
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Personlig føler jeg meg utrygg når jeg sykler på trafikkerte veier, og legger meg så langt ut mot grøfta jeg bare klarer når jeg hører en bil bak meg.

Ikke rart du føler deg utrygg. Når du kjører på den måten vil du bli snittet mye mer. Hvis du holder plassen i din i veien vil forbikjørende holde større avstand (typisk)

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: sverreb] #1367678 09/04/2012 11:51
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: sverreb

Ikke rart du føler deg utrygg. Når du kjører på den måten vil du bli snittet mye mer. Hvis du holder plassen i din i veien vil forbikjørende holde større avstand (typisk)

Jeg skulle gjerne ha sett dokumentert denne påstanden fremfor å få gjentatt den til det uendelige på forumet. Først og fremst er jo dette en psykologisk gjetning på bilistenes adferd i en forbikjøringssituasjon og ikke en trafikal lovmessighet. Her kan mye spille inn: trafikktetthet, bilistens syn fremover, erfaring, etc.

Personlig kan jeg ikke si at jeg opplever at bilister holder større avstand til meg når jeg ligger mer i veien og mindre avstand når jeg ligger på veiskulderen.

Noen som opplever det motsatte?

Martin

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: M@rtin] #1367691 09/04/2012 12:08
Dan Offline
More than words
More than words
Enig med M@rtin her. Teorien sier at bilisten skal bremse bak deg og vente med forbikjøringen, hvis du ligger langt nok ut og det er møtende trafikk. I praksis, den dagen det kommer en bilist som ikke rekker å bremse så er det ikke vanskelig å gjette på hva han velger, å frontkollidere eller å kjøre på en syklist.

Selv liker jeg da jeg hører en bil bak meg, og det er god nok plass til å passere uansett, å legge meg så langt ut at bilisten ikke klarer å treffe meg uten bevisst å prøve. Det er de færreste bilister som har mindre enn en meter til asfaltkanten, så selv om de er opptatt med sms-skriving så vil de ikke klare å treffe deg, hvis ikke de uansett er i ferd med å kjøre av veien.

Teorien er bra, og jeg har jo selv fremholdt den, nemlig at man skal legge seg langt nok ut til at bilistene enten må bremse ned til min fart før de kan snike seg forbi i lav fart, eller krysse midtstripen i valgfri fart fordi det er fritt i motgående. Men jeg ser at min praksis er en annen så da kan jeg vanskelig fortsette å argumentere for teorien.

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: M@rtin] #1367694 09/04/2012 12:10
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: M@rtin

Personlig kan jeg ikke si at jeg opplever at bilister holder større avstand til meg når jeg ligger mer i veien og mindre avstand når jeg ligger på veiskulderen.

Martin

Jeg opplever det motsatte.

Men jeg opplever også mer tuting og ubehag ved å ligge lenger ute i veien.

Ligger du så langt ute at bilene ikke kan kjøre forbi, så er det nok tryggest, men det oppleves ubehagelig, og gjør at tempoet blir unødvendig slitsomt.

Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: Dan] #1367696 09/04/2012 12:15
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Dan

Teorien er bra, og jeg har jo selv fremholdt den, nemlig at man skal legge seg langt nok ut til at bilistene enten må bremse ned til min fart før de kan snike seg forbi i lav fart, eller krysse midtstripen i valgfri fart fordi det er fritt i motgående. Men jeg ser at min praksis er en annen så da kan jeg vanskelig fortsette å argumentere for teorien.

Det er ikke bare teori, det er praksis. Problemet er hvis du er lettskremt. Du blir ofte tutet på kraftig med hornet om du ligger litt for langt ute i veibanen. Har plenty med timer i hjemtraktene på østsiden av Oslo nå i påskeferien, og det er texas utover Lillestrøm-land og videre. Det er fort at man velger lite sikre løsninger for å slippe å bli trakassert av bilister. Det begynner å bli umulig å bosette seg i Oslo-gryta, kanskje like greit at yrket forviser meg til periferien.

Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: M@rtin] #1367703 09/04/2012 12:20
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Se:
http://www.dot.state.fl.us/research-center/Completed_Proj/Summary_RD/FDOT_BDK82_977-01_rpt.pdf

Tabell 4

Anekdotisk vil jeg påstå at ved å holde en tydeligere posisjon i veien opplever jeg langt mindre farlige forbikjøringer. Spesielt ved innsnevringer, men også på åpen vei.

Dan, direkte kollisjoner med sykkel bakfra er etter hva jeg kan se svært sjeldent (Skal se o jeg kan grave frem matriale senere). Kollisjoner bakfra er gjerne i form av å bli truffet av speil eller snittet av en skjerm d.v.s for tett forbikjøring.

Teorien er at bilister scanner i hovedsak midten av veien foran seg, er du i veikanten blir du 'usynlig'

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: sverreb] #1367851 09/04/2012 16:06
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: sverreb

Personlig føler jeg meg utrygg når jeg sykler på trafikkerte veier, og legger meg så langt ut mot grøfta jeg bare klarer når jeg hører en bil bak meg.

Nemlig. Man må lære seg i å gi blaffen i at bilene bak blir sinte og ligge med god margin til den hvite stripa. Vær tydelig i syklingen så går det bra. Det er en forsvinnende, jeg vil tippe i realiteten ikke-eksisterende, liten andel bilister som med vilje kjører på en syklist samme søren hvor sinte de blir på dem.

Det er uaktsomhet og uomtenksomhet som er årsaken til ulykker og man sikrer seg selv ganske godt om man sørger for at bilene ikke kommer seg forbi før det er forsvarlig.

Jeg viser veldig klart og tydelig når jeg ikke vil ha bilene forbi. F. eks. ved fysiske midtskiller i veien legger jeg meg midt i veibanen slik at det faktisk ikke er plass til en bil på noen av mine sider.

Ligger man og balanserer på den hvite stripa er det garantert at man blir sneiet.

De fleste takker meg faktisk når jeg vinker dem frem når jeg er trygg på at det er forsvarlig å bli forbikjørt.

Men jeg svinger også innom busslommer for å slippe forbi haler.

Men jeg gjør 99,9% av all min sykling alene og det gjør det enklere å ta slike hensyn.

De tragiske dødsulykkene den siste tiden er ufattelig tragiske og gjør at jeg også kvier meg litt for å styre bukkesykkelen ut på "bilveiene".

Jeg håper det er tilfeldig at det har kommet to dødsulykker så tett på hverandre.

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: M@rtin] #1367852 09/04/2012 16:10
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Jeg opplever det samme. Men om jeg "krever min plass i veien" har jeg større plass til å unnamanøvrere. Ligger jeg på den hvite stripa på en vei med smal eller ingen skulder betyr en unnamanøver et besøk i grøfta.

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: M@rtin] #1367919 09/04/2012 17:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg skulle gjerne ha sett dokumentert denne påstanden fremfor å få gjentatt den til det uendelige på forumet.

Raskall har vel videodokumentert det så det holder:
http://www.youtube.com/watch?v=DN8V12u8VsQ

Denne forbikjøringen, som godt kunne sendt tunge eller lette kjøretøyer midt i trynet på Raskall, hadde ikke skjedd om han hadde ligget lenger ute i vegen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: GeirK] #1367928 09/04/2012 17:48
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: GeirK

Jeg skulle gjerne ha sett dokumentert denne påstanden fremfor å få gjentatt den til det uendelige på forumet.

Raskall har vel videodokumentert det så det holder:
http://www.youtube.com/watch?v=DN8V12u8VsQ

Denne forbikjøringen, som godt kunne sendt tunge eller lette kjøretøyer midt i trynet på Raskall, hadde ikke skjedd om han hadde ligget lenger ute i vegen.

Det er et godt eksempel, ja. Men videoen lyver litt. Kabelen i filmen er høyre bremsekabel og viser at jeg i utgangspunktet ligger ganske langt inn i veibanen. Grunnen til at jeg beveger meg lenger mot den hvite stripa er at jeg ser den hvite lastebilen lenge før kameraet ser den. Veien er smal og jeg følte det tryggere å vike for lastebilen.

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: Raskall] #1367951 09/04/2012 18:21
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raskall

Nemlig. Man må lære seg i å gi blaffen i at bilene bak blir sinte og ligge med god margin til den hvite stripa. Vær tydelig i syklingen så går det bra. Det er en forsvinnende, jeg vil tippe i realiteten ikke-eksisterende, liten andel bilister som med vilje kjører på en syklist samme søren hvor sinte de blir på dem.

Jeg vil understreke at jeg ikke opplever noe mer aggresjon ved å ta feltet på en tydelig måte, heller tvert i mot.

Jeg tror mye aggresjon i trafikken springer ut i fra farlige eller nær-farlige opplevelser, selv om man selv er skyld og til overmål kanskje har skapt det hele selv ved å kjøre for nær kan reaksjonen være sinne.

Jeg tror derfor at ved å kjøre tydelig og ta sin plass er med på å redusere hvor mye hissige bilførere man opplever.

Re: Syklist påkjørt - og dessverre med døden som følge [Re: M@rtin] #1368776 10/04/2012 19:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Jeg skulle gjerne ha sett dokumentert denne påstanden fremfor å få gjentatt den til det uendelige på forumet. Først og fremst er jo dette en psykologisk gjetning på bilistenes adferd i en forbikjøringssituasjon og ikke en trafikal lovmessighet. Her kan mye spille inn: trafikktetthet, bilistens syn fremover, erfaring, etc.

Martin

Takk Ian Walker har vi muligens fasitten her:

Drivers passed closer to the rider the
further out into the road he was. This is
contrary to what many experienced
bicyclists believed should happen.

Aha tenker vi nå......jada, men da blir det kanskje på tide å kaste hjelmen og....

Drivers also tended to pass notably closer to
the rider when he wore a helmet (white
circles) than when he did not (black
squares).

Moderator  support