Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tilbakemelding på siste prosjekt

Tilbakemelding på siste prosjekt #1366491 06/04/2012 21:29
Klaus A. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei, begynner å ha jobbet en del med FCPX nå, men det er vanskelig å se selv om det er bra eller ikke. Man ser seg fort blind på egne ting.

Her er filmen: https://vimeo.com/39906292

Fyr på med det konstruktige!

mvh.
Klaus A.
Re: Tilbakemelding på siste prosjekt [Re: Klaus A.] #1366498 06/04/2012 21:46
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skarpe og friske farger,litt lek med effekter også ser jeg.
Dette ser ganske bra ut men bildet var litt utydelig noen ganger.
Litt justering av kontrast og skarphet kanskje i FCPX,eller er ikke kameraet bedre?

Det å henge kameraet oppe i en busk,eller filme fra bakken i forskjellige vinkler gir en bedre flyt i filmen enn ett statisk hjelmkameraopptak IMHO.
Noen tips om redigering:

Du kan også justere lyden på musikken og fra kameraet opp og ned for å få frem lydene fra syklinga bedre(for eks. kutte ut litt av lyden av skrensing,legge den inn som ett nytt lydspor med høyere lyd for å overdøve musikken litt etc.).

Så mitt tips er at du leker og lærer deg med mange funksjoner,klipper og limer ,da får du lært deg programmet bedre,samt at du kan klippe råmaterialet til slik at man får mest ut av det.

Fin stemning var det da.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Tilbakemelding på siste prosjekt [Re: SimonS] #1366508 06/04/2012 22:00
Klaus A. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: SimonS
Skarpe og friske farger,litt lek med effekter også ser jeg.
Dette ser ganske bra ut men bildet var litt utydelig noen ganger.
Litt justering av kontrast og skarphet kanskje i FCPX,eller er ikke kameraet bedre?

Det å henge kameraet oppe i en busk,eller filme fra bakken i forskjellige vinkler gir en bedre flyt i filmen enn ett statisk hjelmkameraopptak IMHO.
Noen tips om redigering:

Du kan også justere lyden på musikken og fra kameraet opp og ned for å få frem lydene fra syklinga bedre(for eks. kutte ut litt av lyden av skrensing,legge den inn som ett nytt lydspor med høyere lyd for å overdøve musikken litt etc.).

Så mitt tips er at du leker og lærer deg med mange funksjoner,klipper og limer ,da får du lært deg programmet bedre,samt at du kan klippe råmaterialet til slik at man får mest ut av det.

Fin stemning var det da.
Takk for tilbakemeldingen S. Jeg er vel veldig enig i det du skriver.

Liker vel egentlig også å få med flere vinkler, men nå var det litt prioritert å sykle. Jeg prøvde å få til en ny vinkel med å sette en stang ut fra sykkelen, men jeg så at det ble for mye risting (med VIO´n). Skal forske litt mer på det.

Ellers så er jeg veldig skuffet over lyden på disse kameraene, og synes det ikke er mulig å få noe bra ut av det. Løsningen må vel være å ta opp litt via en opptaker og legge det på eller no.

Ift. contrast og skarphet, så blir det litt variabelt. VIO kameraet er nok ikke like skart som Gopro´n.

Går neste prosjekt så raskt jeg har tid til å ta en god da med filming. Egentlig liker jeg vel også å ha inn mye annet enn bare syklingen - blir fort mye "det samme".

mvh.
Klaus A.
Re: Tilbakemelding på siste prosjekt [Re: Klaus A.] #1366524 07/04/2012 04:04
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Kreativ og utstrakt bruk av effekter, kanskje litt mye til tider. Fin klipping mot bra valg av musikk. I utgangspunktet blir filmen litt for lang, spesielt lunsj-sekvensen kan klippes hardt. Som SimonS sier, det kunne vært fint med "nye" vinkler etter matpausen, og idèen med vinkel ut var bra.

I det store og hele, god stemning hele veien og det som stikker seg fram for meg er klipping mot musikken som jeg vet er tidkrevende.

Sitter selv og venter på film nr 3 på tre dager nå (05:58 og overtrøtt), etter å ha filmet konsert og fest og redigert etterpå. Døgnrytmen har klikka helt...

https://vimeo.com/39810672 - Onsdag - DonkeyBoy
https://vimeo.com/39870594 - Torsdag - Sirkus Eliassen
http://vimeo.com/tallak/hemsen-a-lee-katastrofe

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Tilbakemelding på siste prosjekt [Re: Klaus A.] #1366656 07/04/2012 12:03
Klaus A. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei igjen Are. Er nok enig at det ble litt mye effekter, og at lunsjen ble lang. Ser også at skal en sykkelfilm (samme for ski) bli spennende, må det inn mange vinkler, og gjerne noen andre elementer også. Effektene ble vel etter hvert pøst litt på ift mangler på flere vinkler.

Ser og har sett det da jeg begynte å klippe meg mot lunsjen og etter. Skal helt klart legg mer i det, og kjøpe meg et godt videokamera slik at dette blir bedre.

Tror også det bil være en fordel å planlegge prosjekter før en drar ut. Blir for Alt for mye film på sykkelen.

mvh.
Klaus A.
Re: Tilbakemelding på siste prosjekt [Re: Klaus A.] #1367079 08/04/2012 10:19
gikke Offline
Besatt
Besatt
Det er en fordel å bygge opp brystfestet til gopro'n i nedre kant, slik at du får litt mindre overrør og styre i bildet. Jeg bygget opp med gummi og tape.

Ski baby!
Erik S. Hynne
Re: Tilbakemelding på siste prosjekt [Re: Klaus A.] #1367245 08/04/2012 16:54
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Flott film, Klaus. Deilig stemning. Likte åpningen med litt historiefortelling. Og tøft at du legger den ut og ber om tilbakemelding. Like!

Det første jeg tenker på, og som er nevnt her, er:

1) Korte klipp, med unntak av 3)
2) Vinkle alltid POV-kamera festet på brystet mer opp enn du tror.
3) Lange POV-scener uten klipp, altså en vinkel i en lang scene, er kun egnet om hensikten er å vise frem et spesielt parti eller en sti.
4) Jeg kunne tenkt meg å se en film på 2-3 minutter basert på samme materiale ICON_WINK

Men uansett, det er bare mine subjektive meninger fordi du ber om de. Jeg synes filmen hadde bra stemning og fine klipp. Artig å leke seg, og inspirerende for oss andre ICON_SMILE

Del stien, skru av Strava
Re: Tilbakemelding på siste prosjekt [Re: gikke] #1367948 09/04/2012 18:16
Klaus A. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: gikke
Det er en fordel å bygge opp brystfestet til gopro'n i nedre kant, slik at du får litt mindre overrør og styre i bildet. Jeg bygget opp med gummi og tape.
Har allerede bygd den opp med 2cm, men det må vist mer til ja.

mvh.
Klaus A.
Re: Tilbakemelding på siste prosjekt [Re: Lillosti29] #1367978 09/04/2012 19:00
Klaus A. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for svar J.I.

Det er vel eneste måten en blir bedre i alt - tilbakemeldinger, og tips ICON_SMILE

Jeg tror nok jeg pakker dette materialet i skuffen nå, men skal prøve å finne på noe nytt sykkelrelatert fremover. Men ser jo at motivasjonen for å lage like filmer er dårlig, så det må være et eller annet som gjør at en orker å sitte x-antall timer å jobbe - i alle fall nå som det blir mer og mer sykling.

2-4 minutter er nok ideelt så fremt en ikke har flere sekvenser å dra inn, for eks. fra en helgetur etc.

Takk for inputene!

Klaus

Sitat: Jo_Inge
Flott film, Klaus. Deilig stemning. Likte åpningen med litt historiefortelling. Og tøft at du legger den ut og ber om tilbakemelding. Like!

Det første jeg tenker på, og som er nevnt her, er:

1) Korte klipp, med unntak av 3)
2) Vinkle alltid POV-kamera festet på brystet mer opp enn du tror.
3) Lange POV-scener uten klipp, altså en vinkel i en lang scene, er kun egnet om hensikten er å vise frem et spesielt parti eller en sti.
4) Jeg kunne tenkt meg å se en film på 2-3 minutter basert på samme materiale ICON_WINK

Men uansett, det er bare mine subjektive meninger fordi du ber om de. Jeg synes filmen hadde bra stemning og fine klipp. Artig å leke seg, og inspirerende for oss andre ICON_SMILE

mvh.
Klaus A.
Re: Tilbakemelding på siste prosjekt [Re: Klaus A.] #1368083 09/04/2012 20:42
vonGrepa Offline
Fersking
Fersking
Variasjon i vinkel for filming.
Meget bra etter lunsj, men hadde likt å se mer av stien. Kamera i det jeg antar er brystsele gir lite inntrykk av sti og terreng.

Men, og dette er ett STORT MEN. Dette er fra Drammen/Lier så vidt jeg forsto.. og da går man ikke i kjølen og henter en Carlsberg... Som leskedrikk etter denne turen hadde du trengt en Hesje fra Haandbryggeriet ;-)

Re: Tilbakemelding på siste prosjekt [Re: Klaus A.] #1388514 03/05/2012 16:51
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Har ikke så mye å komme med, da det meste er sagt..

Men likte introen veldig godt og lurer egentlig bare på hvordan du har fått til den scenen hvor du bare har farge på påsketingen?
Bruker FPCX jeg også. (vil lære jeg også)

Keep up the good work!!

Re: Tilbakemelding på siste prosjekt [Re: Hen9ng] #1396691 12/05/2012 18:55
Klaus A. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Hen9ng
Har ikke så mye å komme med, da det meste er sagt..

Men likte introen veldig godt og lurer egentlig bare på hvordan du har fått til den scenen hvor du bare har farge på påsketingen?
Bruker FPCX jeg også. (vil lære jeg også).

Keep up the good work!!
Veldig enkelt i FCPX. Sjekk youtube og vimeo "oppskrifter".

mvh.
Klaus A.

Moderator  support