|
Løypekjøring, trondheim / bymarka i påsken.
|
Løypekjøring, trondheim / bymarka i påsken.
06/04/2012 16:03
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Endelig klarnet det opp. Etter en uke med sammenhengende snøfall. Frokost inntas og jeg gjør klart skiutstyret for en herlig langtur. Kjører til granåsen og planlegger turer innom både grønlia og elgsethytta. Minst. Har hatt fine turer før i år, men ekstra fint nå i påska, mild sol etc.
Men nei... Der var det ikke kjørt løyper. Staker meg en km inn i skogen på skøyteskia mine for å se om det bare ikke er kjørt helt til parkeringsplassen... Nei. Banner, snur og kjører videre. Opp mot skistua. Smekkfult overalt bortsett fra ferista så jeg går derfra. Der var detvkjørt noe scooterløyper. Men går raskt fra dobbel til enkel løype. Ett spor. Og jeg med skøyteski. Jaja... Så får det bli fiskeben og staking hele vegen da!
Hele vegen møter jeg på folk, og vi bytter på å gå ut av løypa for hverandre. Når jeg skal forbi noen, må jeg ut i løssnøen og stake sm en gal mens snøen fosser opp rundt meg. Det var vel slik i gamle dager også. Men kanskje ikke med små spinkle skøyteski uten tupper.
Hvvorfor i svarte blir det ikke kjørt skikkelige løyper på en slk dag?? Er ikke påsken høysesong fo skiturer? Ser på bymarkas sider at "det ikke er kjørt løyper med noen av kommunens løypemaskiner"... Why??!
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
Re: Løypekjøring, trondheim / bymarka i påsken.
[Re: Rexenes]
06/04/2012 16:06
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Birken har da vært? Nå skal man kose seg, ikke stresse.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
06/04/2012 16:15
|
brandonman:)
Ringrev
|
Ringrev
Birken har da vært? Nå skal man kose seg, ikke stresse. jepp, på med klassiske-skia, og apelsiner og kvikklunsj i sekken 
|
|
|
[Re: brandonman:)]
06/04/2012 16:19
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg gikk jo for å kose meg.. Så for me fantastiske løyper i herlig vær. Da er skøyteski kos. Men det ble i stedet en skikkelig slitetur. Synes bare det er rart (og meningsløst) å stoppe løypekjøring rett før påske. Gjør de det andre steder også?
|
|
|
06/04/2012 17:11
|
Arve05
Avhengig
|
Avhengig
De har stort sett kjørt hele uka, men mulig de tok fridag i dag. Anbefaler sterkt Løvset-Vassfjellet, ingen oppkjørte spor, men fantastiske forhold for en flott topptur.
Redigert av Arve05; 06/04/2012 17:16.
Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same - George Soros
|
|
|
06/04/2012 17:24
|
1r9b1k7
Entusiast
|
Entusiast
Hadde en fin tur rundt Storheia, over Skirndalen (?) og rundt Bosbergheia i dag. Litt tungt med tynne turski og små trinser på stavene, men var artig å kunne kjøre hvor man ville. Det var vel ikke kjørt opp i går heller. Jeg synes det var litt artig jeg, fikk øvd litt på balansen. Men ser at de med skøyteski og små barn kanskje kunne ønsket seg oppkjørte løyper. Har forøvrig aldri gått i kø med 20 personer i Bymarka før 
|
|
|
06/04/2012 17:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De körde löypemaskin runt granåsen sista gången i måndags och runt skistua sista gång i onsdags och det har kommit mycket snö efter det.
Jag undrar också vad de håller på med då det är oppenpart många som vill gå på ski och det var ibland lite väl mycket folk som delade på ett spår på många ställen idag. Stavarna försvan också lite väl många gånger. Positivt att någon hade kört med scooter i alla fall.
Synd med lite dårliga förhold när det hade varit helt fantastiska förhåld idag om de hade kört spår.
Min gissning är att de trodde att det skulle bli så dårliga forhold i påsken så att löypekjörarna fick ledigt. Vilka var det som körde scooter idag? Skiklubben?
Jag tycker i alla fall att det år dårligt att de som är hemma på påsken i Norges 3 största by inte ska kunna åka skidor i fina spår när de normalt spårar nestan dagligen.
|
|
|
07/04/2012 16:46
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Tips : Skisporet.no  Der oppdateres alle kjøringer av løyper for bymarka, granåsen og strindamarka (og mange andre steder i norge)
Take Care!
|
|
|
08/04/2012 08:23
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
Dette er så tragisk at undertegnede vurderer ordet fritt..
Barberer legga:)
|
|
|
08/04/2012 09:20
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Fra www.skiklubben.no: Det har kommet 10 cm nysnø på Skistua i løpet av natten. I morgentimene er det lett bris fra sør, 3 kuldegrader og det faller lett snø. Alle løyper i Strindamarka ble preparert i går. Det er ingen preparering i Strindamarka i dag. I Bymarka prepareres det med snøscooter nå på morgenen. Det er preparert løyper med snøscooter fra Ferista, fra Skistua, fra Lian og fra Granåsen. Det er også preparert med snøscooter rundt Skjelbreia og fra Ferista opp Thorshaugløypa.
For oversikt over preparering i Strindamarka, se www.skisporet.no .
Det meldes om snø, lett bris fra vest-sørvest og et par kuldegrader.
I dag anbefaler vi Rode Blue 1.
Tronhjems Skiklub ønsker alle en riktig god tur. Tipper de snøskuterene ikke har GPS-sender, derfor lite oppdateringer på skisporet.no for Bymarka. Tror det blir kafetur med junior og Paris - Roubaix på TV i dag og skitur i morra. Baksing i løssnøen med pulk og slikt testa jeg på fredagen
Recovery-mode
|
|
|
[Re: Cantona]
09/04/2012 07:43
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Dette er så tragisk at undertegnede vurderer ordet fritt.. Kunne kanskje bedt adressa lage en liten sak av det? De kunne nok gravd litt om hva som legges til grunn for at kommunens maskiner parkeres for hele påsken. Nå skinner sola, men er nok liten vits i å finne fram skia.. skisporet.no ikke oppdatert. Og på føremelding bymarka står det at heller ikke scootere kjører i dag. Hvor lang tid tar det å kjøre opp løype feks ferista-skistua-elgset-grønlia-granåsen-skistua? Pluss kanskje 5km lysløypa på fjellsetermyra. En slik løype hadde nok gledet noen tusen i dag. Og tar... et par timer å kjøre opp med en maskin? Alle hyttene ville fått økt omsetning også. Hadde de i tillegg tatt parkeringsgebyr på garantert smekkfulle parkeringsplasser så blir det et regnestykke jeg ikke klarer å forstå hvordan man kan konkludere med å IKKE kjøre løyper. Kunne virkelig tenke meg at adressa tok opp saken. Fått høre fra en ansvarlig hvorfor det ikke kjøres skiløyper på sesongens beste dager. Var de overrasket over at det skulle komme mer snø? Trodde de ikke folket ønsket løyper i påska? Hadde de avtalt påskeferie for alle maskinførere fordi det ikke sømmer seg å jobbe i påsken?
|
|
|
09/04/2012 17:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg gikk på ski i over tre timer i Bymarka i dag. Det var eneste bortovertur i påska, så jeg vet ikke hvordan det var tidligere påska. Greit nok at det ikke var oppkjørt over Storheia, men de som ikke fikk til å ha en fin tur på ski I DAG, stiller i allefall alt for store krav. Faktisk var det litt befriende å gå i "retro"-løyper som dem jeg selv tråkket i min barndom og ikke motorvei med jernbaneskinner på.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
09/04/2012 17:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk till de i skidklubben som körde spår med skooter.
Jag hade också en fin tur idag och det var faktiskt bättre spår än när jag gick i fredags.
Möjligt att jag ställer för stora krav men spåren i bymarka i idag och i fredags är faktiskt de sämsta spåren (i alla fall med tanke på snömängden) jag har sett i bymarka någonsin och då har jag endå gått ganska mycket på ski de senaste åren. Så sesongen sämsta spår var på påsken när det kanske var mest folk som ville gå på ski. De som ville skejta hade inte stora möjligheter den här påsken.
Att man preparerar bra spår under hela sesongen förutom just på påsken tycker jag är kritekervärdigt.
Gå utanför spåren kan man ju göra när som helst också när de har kört spår med löypemaskin. Runt storheia är det mesta aldrig kört med varken skooter eller löypemaskin. Norr om skistua är det också stora områden där man kan boltra sig utom spåren om man vill det.
|
|
|
10/04/2012 07:03
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu är påsken slut och spåren prepareras med löypemaskin igen.
|
|
|
10/04/2012 17:29
|
Rexenes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Så da gjaldt det kun å gi førerne påskeferie altså. Virker litt som å gi julenissen juleferie for meg..
|
|
|
18/04/2012 14:50
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Kan ihverfall melde om fantastiske gode forhold ut fra skihytta i dag. Fast underlag og nesten alle løyper var nykjørte. Det er bra med snø der oppe, så det kan være mulig med skitur fram mot 1.mai.
|
|
|
[Re: kolli]
18/04/2012 17:22
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var också fina och snabba förhold på granåsen-stykket-marka-rönningen i går. Det var bara ett ställe just innan fröset som hade dårligt med snö. Möjligt att det stället blir helt bart snart om det inte redan är det.
Någon som vet hur det är på saupstad->granåsen och konkuranse löyperna? Har för mig att det var ett tag sen de körde spår där.
|
|
|
|
|