Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Fokus på vekt!!

Fokus på vekt!! #1365788 05/04/2012 16:33
R
Romsdal Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Jeg registrerer et økt fokus her inne på forumet omkring vekt på ryttere, og da mener jeg ikke fra de som har endel kilo for mye, og som med fordel kan gå ned endel kilo og få en betydelig bedre helse. Nei,..mange ønsker å "tune" kroppen til et eksistensminimum før rittsesongen starter. Jeg kjenner mosjonister i 40 åra som slutter nesten å spise, kun flytende proteiner i pulverform som de heller i seg isteden for mat. de unner seg ikke en godbit i festlig lag engang,... Nei, selv om vi elsker sykkelsporten vår,elsker å trene jevnt og trutt - konkurrere om de beste tider og plasseringer, må vi ikke glemme hva dette dreier seg om. Glede!!

Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1365789 05/04/2012 16:37
W
wir3d Offline
Entusiast
Entusiast
W
Bra sagt ICON_SMILE

Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1365791 05/04/2012 16:43
olechr Offline
More than words
More than words
Du har helt rett. Men hva er glede? Folk finner glede i forskjellige ting.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1365794 05/04/2012 16:49
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Er god helse glede eller er glede noe som har med sjølrealisering å gjøre?

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Fokus på vekt!! [Re: olechr] #1365804 05/04/2012 17:01
R
Romsdal Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: olechr

Joda,..ser den også jeg! Men synes samtidig at Johan Remmen Evensen var voksen da han omsider gikk ut i media og fortalte at han ikke maktet å leve med det konstante fokuset på kropp og vekt.

Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1365808 05/04/2012 17:07
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Romsdal

Joda,..ser den også jeg! Men synes samtidig at Johan Remmen Evensen var voksen da han omsider gikk ut i media og fortalte at han ikke maktet å leve med det konstante fokuset på kropp og vekt.

Det er nok flere enn han som syntes det er slitsomt som toppidrettsutøver. Det er det nok flere idretter som sliter med. Det blir såpass mange ting som er slitsomt/negativt i forhold til positivt så folk slutter.

Jeg er ikke uenig med deg. Men akkurat på mat/vekt biten skjønner jeg en del av mosjonistene. Syntes det er mere trist de som trener så mye at unger, kjerring osv går fløyten fordi man skal sykle på en greit tid i feks Trondheim Oslo. Som tross alt er et mosjonist-ritt.

Men hver sin glede. Når jeg er ferdig med å satse for å sykle fort kommer glede for meg være å kose meg på sti og sykle Downhill. Men igjen alle har forskjellige gleder og mål.

Ambassadør for Scott.
Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1365991 05/04/2012 21:57
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Romsdal
Nei, selv om vi elsker sykkelsporten vår,elsker å trene jevnt og trutt - konkurrere om de beste tider og plasseringer, må vi ikke glemme hva dette dreier seg om. Glede!!

Glede er å sykle fortest mulig.. Når jeg først bruker såpass mye tid på dette og har en plan om å sykle småfort så får man jo prøve å få bort vinterflesket før rittene starter og.. Som regel er tynn er lik fortere er lik mere glede.
Vekt er viktig i sykkel, sånn er det bare, liker man ikke vektfokus så er ikke sykkel rette sporten.
At mosjonistene slanker seg er vel omtrent det smarteste de kan gjøre.. Funker trolig bedre enn alt det andre de gjør som f.eks. å stå i bassenget for å kjøle ned muskulaturen etter øktene..

Re: Fokus på vekt!! [Re: Kriss] #1365999 05/04/2012 22:14
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss
å stå i bassenget for å kjøle ned muskulaturen etter øktene..

HA HA HA. Det er så teit.

Men ellers enig at det lureste man som mosjonist kan gjøre er i de fleste tilfeller å spise bedre og bli lettere.

Ambassadør for Scott.
Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1371464 13/04/2012 16:23
R
Romsdal Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Kom over denne artikkelen. Må også si jeg ble noe overasket da jeg hørte Stake Laengen si at han nærmest med fordel kunne kvitte seg med noen kilo!! HÆ!!??

http://syklingensverden.com/?artID=1058&navB=1

Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1371470 13/04/2012 16:29
R
Romsdal Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Noen som kjenner de strategiske målene til Boonen? Han er ikke noen smågutt akkurat, ei heller Vøkler, Hushovd,...de er vel med i verdenstoppen - er de ikke!!

Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1371567 13/04/2012 18:35
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Det er nok ikke så enkelt at man bare å slanke seg til suksess heller. Men selvsagt må man ha to tanker i hodet samtidig. Er man mosjonist og veier 90 kg+ så vil man kunne ha mer framgang ved å gå ned noen kilo istedet for å kjøpe lettere sykkel eller trene ei ekstra økt. I tilfellet med Laengen så virker det i overkant hysterisk ja.

Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1371837 14/04/2012 06:19
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Det hørest rart ut at Stake må ned i vekt, men Remen Evensen så ikke 5 kg for tung ut han heller..
At italienerne er vektfikserte er ikke noe nytt, og her mener vel en lege/lagleder at Stake må skrape av to-tre kilo som en av brikkene for å ta skrittet opp til de beste klatrerne.. Det kan godt hende de har rett, toppidrett er ikke alltid vakkert.

Boonen tipper jeg er rett under 190 og veier 77-80, det er vel normal spurt/klassiker kropp. Og samtidig altfor tung til lange fjell.

Re: Fokus på vekt!! [Re: Ketle] #1371838 14/04/2012 06:21
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Ketle
Er man mosjonist og veier 90 kg+ så vil man kunne ha mer framgang ved å gå ned noen kilo istedet for å kjøpe lettere sykkel eller trene ei ekstra økt.

Best fremgang får man ved å gjøre begge deler, man må ikke velge..

Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1371850 14/04/2012 06:38
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Leste en utrolig bra artikkel for mange år siden i MC Avisa.
Handlet om det å redusere vekten på sykkelen sin og hva det kostet.
Her var det ramset opp karbon detaljer til 10-100.000,- som da kunne lette sykkelen med alt fra gram til kanskje 1-2 kg.

Morsomme når det gjelder motorsykkel er at stort sett de som er opptatt av vekt er gutta som henger utenfor det lokale gatekjøkkenet.

Konklusjonen på artikkelen var at det er totalvekten som teller.
Så billigste hadde blitt om eieren hadde kjøpt seg noen gode joggesko sko til under 1000,- og så faktisk jogget av seg noen kg.

De fleste hadde vel fått en bedre helse også.

Er jo noe helt annet med dere som tyner de siste grammene av kroppen, men alt handler som trådstarter sier om gleden ved det en gjør.
Der er vi alle forskjellige.

Tok forøverig en slik vekt test her om dagen, er vel ikke 100% nøyaktig, men artig å se det også.

Kilo: 85,8
Fett%: 19,3
Vann%: 58,8
Magefett: 8 kg
Muskler kilo: 65,8
Bein: 3,4
Alder: 34

Ser min "biologiske alder er 11 år yngre en hva som er rett.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1371886 14/04/2012 07:35
R
Romsdal Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Boonen er vist 192cm og 82-84 kg. Voksen mannn med andre ord!

Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1371921 14/04/2012 08:58
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Han er garantert ikke 84 kg nå.
Tipper fortsatt han er noe mindre enn de 82 laget skriver på hjemmesida og han vet nok hvor tynn han kan være og drasser ikke rundt med så mye ekstra når han er på topp..

Han orker nok ikke bruke så mye tid på dette uten å tune vekta, en mosjonist som trener 15 timer i uka i tillegg til jobb, kjerring og unger må vel få lov til å gjøre det samme.. Da går det fortere.
Det som er glede og kos for deg kan være noe annet for de..
Finnes bedre måter å kose seg på enn å spise godsaker.
Er vel en av grunnene til at halve landet snart er overvektige, vi "koser" oss snart i hjel. Mange har fort 4 lørdager i uka med god mat, øl/vin, snop osv..

Selv er jeg 62/173 nå. Ikke akkurat feit, men har vært 59 uten at det var for lett så prøver å få av et par kilo selv om det hverken er lett eller spesielt moro siden jeg først har valgt å bruke så mye tid på dette..

Du kan alltids kalle det overdevent vektfokus, men det er jo realiteten, så da kan man jo like gjerne kalle en spade for en spade.

Re: Fokus på vekt!! [Re: Kriss] #1371977 14/04/2012 11:23
R
Romsdal Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
[quote=Kriss
Er vel en av grunnene til at halve landet snart er overvektige, vi "koser" oss snart i hjel. Mange har fort 4 lørdager i uka med god mat, øl/vin, snop osv.. [/quote]

Enig her..

Re: Fokus på vekt!! [Re: Kriss] #1372171 14/04/2012 18:33
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: Kriss
Han er garantert ikke 84 kg nå.

Finnes bedre måter å kose seg på enn å spise godsaker.
Er vel en av grunnene til at halve landet snart er overvektige, vi "koser" oss snart i hjel. Mange har fort 4 lørdager i uka med god mat, øl/vin, snop osv..

Selv er jeg 62/173 nå. Ikke akkurat feit, men har vært 59 uten at det var for lett så prøver å få av et par kilo selv om det hverken er lett eller spesielt moro siden jeg først har valgt å bruke så mye tid på dette..

Du kan alltids kalle det overdevent vektfokus, men det er jo realiteten, så da kan man jo like gjerne kalle en spade for en spade.

Jeg synes det er litt vanskelig å se hva du egentlig kaller for en spade her, men det er nå så. ICON_SMILE Du må selvsagt ha lov til å slanke deg så mye du vil, og det er lett å forstå begrunnelsen din. Samtidig er jeg nok usikker på hva du mener med "mosjonist". Det du beskriver, er kanskje heller en ivrig "amatør", som satser på ritt og er opptatt av resultater? Jeg er mosjonist (eller egentlig ikke det en gang, jeg bare liker å sykle), og er derfor ikke opptatt av resultater i ritt i det hele tatt. Derimot liker jeg den virkningen sykling har på fysisk og psykisk helse: Jeg blir friskere og unngår kanskje alvorlig sykdom.

Du er ikke alene om å mene at nordmenn spiser og koser seg for mye. Problemet for dere som mener det, er at dere ikke har statistikken på deres side. Men verden har alltid vært full av mennesker som har moralisert over hvor nytelsessyke andre er. Før var det prester og predikanter, så overtok leger og speiderbevegelsen og nå er det slankeeksperter og treningsfanatikere.

Det er ikke umoralsk å ville være slank og veltrent, men det er ikke umoralsk å like å spise god mat ofte, heller. Det er bare et spørsmål om hva man liker å gjøre. Alle har et ansvar for å ta vare på sin egen helse, men ærlig talt: Om du ikke røyker, ikke snuser, ikke drikker for mye, unngår brus og sukkervarer til hverdags og sørger for å få i deg frukt og grønt, så behøver du ikke ha dårlig samvittighet for hva du spiser.

Så er det en annen sak at du når som helst klarer å sykle i sirkler rundt meg mens jeg peser opp en lang bakke, men glede oss over en god sykkeltur, det kan vi gjøre begge to. ICON_SMILE

Re: Fokus på vekt!! [Re: Lektoren] #1372184 14/04/2012 18:55
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du meiner at overvekt ikkje er eit stort helseproblem blant den norske befolkninga?

Re: Fokus på vekt!! [Re: Lektoren] #1372215 14/04/2012 19:25
B
blj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
[quote=Lektoren]

Du er ikke alene om å mene at nordmenn spiser og koser seg for mye. Problemet for dere som mener det, er at dere ikke har statistikken på deres side. Men verden har alltid vært full av mennesker som har moralisert over hvor nytelsessyke andre er. Før var det prester og predikanter, så overtok leger og speiderbevegelsen og nå er det slankeeksperter og treningsfanatikere.

Jeg sliter litt med å se at artikkelen du linker til underbygger en eventuell påstand om at overvekt og fedme ikke er et økende problem i Norge. Tvert i mot viser den til en økning, men i mindre grad enn i mange andre land.

Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1372224 14/04/2012 19:33
T
Tenor Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T

Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1372252 14/04/2012 20:05
olechr Offline
More than words
More than words
Hva er det i den artikelen som viser til at ikke det øker i Norge? Selv om det øker mindre enn i andre land så øker det jo.

Ambassadør for Scott.
Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1372254 14/04/2012 20:09
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Det er mer normalt å være overvektig enn normalvektig i Norge nå.

Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1372257 14/04/2012 20:12
A
arildb Offline
Entusiast
Entusiast
A
Utrolig va vekten betyr ,er -8 , i år ,det virke utrulig i bakkene ,ca 8% på pulsen i bakkene .og syregrensen virker som sitter et hakk høyere ,,,det blir sikkert en fin sesong ,med 75 kg ,,får håpe snittet øker på tempoene og ,,,,ska bli greit og komme nermere beinranglene på rittene ,,,

Re: Fokus på vekt!! [Re: olechr] #1372264 14/04/2012 20:18
B
blj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Hva er det i den artikelen som viser til at ikke det øker i Norge? Selv om det øker mindre enn i andre land så øker det jo.

Ja, akkurat. Litt pussig å henvise til denne artikkelen for å underbygge påstanden om at det er feil å mene at nordmenn spiser og koser seg for mye.

Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1372271 14/04/2012 20:22
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Er 4 kg over matchvekt for øyeblikket. Det kjenner jeg ekstremt godt, men stresser ikke for det. Vekten går seg til etterhvert utover våren med flere mil og ritt. Er ikke på pulverstadiet helt enda ICON_SMILE

For de aller fleste er det bare å trene, samtidig som man passer på å ikke spise alt for store mengder med mat.

Re: Fokus på vekt!! [Re: Romsdal] #1372323 14/04/2012 21:34
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Synes ikke innleggene over er for moraliserende - for min del er det heller inntrykket av at man blir kritisert hvis man ikke "koser" seg til enhver tid. For min egen del bruker jeg mer tid på trening og tur i løpet av uka enn jeg har mulighet til å "kose" meg med godsaker - så hvis man ser glede i å være lett på foten på sykling og løping så skjønner jeg ikke helt problemet med å prioritere sistnevnte i mange tilfeller.

Re: Fokus på vekt!! [Re: -Jan] #1372342 14/04/2012 22:22
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: -Jan
Du meiner at overvekt ikkje er eit stort helseproblem blant den norske befolkninga?

Ja, det er riktig oppfattet.

Det er ingen tvil om at folk har blitt tyngre, men at det skal være et så stort problem som mange vil ha det til, ser jeg ingen grunn til å tro. Artikkelen jeg viser til, sier at flere nordmenn har blitt overvektige, men samtidig at dødeligheten synker. Dataene SSB sitter på, gir rett og slett ikke entydig støtte til påstanden om at det er noen fedmeepidemi i Norge. En empidemi som ikke kan påvises entydig, er neppe noen trussel mot verken folkehelsa eller noe annet! Da lurer jeg på hva det er som gjør at så mange aviser påstår at fedmeepidemien er så stor og farlig, og hvorfor så mange synsere får uttale seg så bastant i mediene om dette "problemet". Har vi ikke nok av reelle problemer i dette landet?

Tobakksbruken har gått ned, folk spiser sunnere og det har blitt vanligere å trene. Dette er bare noen få trender i positiv lei når det gjelder hvordan folk tar vare på egen helse. At gjennomsnittsvekten har gått opp, er neppe noen katastrofe.

Jeg synes forøvrig ikke at innleggene i denne tråden er spesielt moralistiske. Poenget mitt er mer at den som vil holde vekta lav for å sykle fort, ikke trenger å unnnskylde seg med å si at det er et større problem at folk flest spiser for mye. Ingen av delene er noe problem, eller noe som behøver å rettferdiggjøres. Men det krever en viss toleranse å innrømme at ens eget valg ikke er noe mer moralsk enn andres, og den toleransen kan være vanskelig å få øye på i diskusjoner som dette.

Et annet poeng, er at det er forskjell på å sykle for å gjøre det godt i konkurranse og å være mosjonist.

P.S. Kanskje det største problemet med fokus på overvekt i Norge, er at det trekker oppmerksomheten bort fra det virkelig store medisinske og sosiale problemet, nemlig alkoholmisbruk. Men det er en annen diskusjon.

Redigert av Lektoren; 14/04/2012 22:50. Rediger grunn: Var for utydelig.
Re: Fokus på vekt!! [Re: Lektoren] #1372400 15/04/2012 07:47
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Lektoren
Det er ingen tvil om at folk har blitt tyngre, men at det skal være et så stort problem som mange vil ha det til, ser jeg ingen grunn til å tro. Artikkelen jeg viser til, sier at flere nordmenn har blitt overvektige, men samtidig at dødeligheten synker. Dataene SSB sitter på, gir rett og slett ikke entydig støtte til påstanden om at det er noen fedmeepidemi i Norge.

Neivel?

Sitat: SSB
De norske undersøkelsene viser at omtrent hver femte nordmann i alderen 30 år og eldre har fedme, og at andelen er om lag 20 prosent både blant kvinner og menn. Undersøkelsene viser også at økningen i forekomst av fedme blant 40-45 åringer i en 20-årsperiode fra 1984, har vært 7 prosent blant kvinner (fra 9 til 16 prosent) og om lag 10 prosent blant menn (fra 8 prosent til 18,5 prosent)

Økningen er ikke like høy som internasjonalt, men artikkelen sier:

Generelt sett rammer tilstander som overvekt og fedme alle deler av den norske befolkningen.(...)Og hvis fedme betraktes som en sykdom i seg selv, kan utviklingen sies å ha trekk av en epidemi.

Og når det gjelder kommentaren vedrørende dødelighet:

På den annen side kan det tenkes at prognosene for hjertesyke har blitt bedre som følge av den medisinsk-teknologiske utviklingen. I så tilfelle kan dette bidra til å forklare at personer med denne typen sykdommer lever lenger enn tidligere, og at dødeligheten går ned samtidig som antallet tilfeller av sykdommen øker.

Altså argumenterer artikkelen for at en årsak til at folk overlever på tross av av sin livsstil, ikke på grunn av sin livsstil, er takket være legevitenskapen.

Pussig valg av kilde for å underbygge oppfatningen din som du fronter i denne tråden?

Redigert av Bahamontes; 15/04/2012 08:15. Rediger grunn: omformulering
Re: Fokus på vekt!! [Re: Bahamontes] #1372470 15/04/2012 09:52
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: Bahamontes

Pussig valg av kilde for å underbygge oppfatningen din som du fronter i denne tråden?

Ikke sånn jeg ser det:

Sitat: ssb
Likevel er det et poeng å understreke at forekomsten av sykdommer som er overvekts- og fedmerelaterte, samt utviklingen i dødelighet som følge av disse sykdommene, ikke entydig støtter en epidemikarakteristikk. Spesielt forekomsten og utviklingen i dødelighet av hjerte- og karsykdommer kan gi indikasjoner på at fedmeepidemien ikke har kommet til Norge.

Dette er en artikkel fra ssb, og den argumenterer ikke i det hele tatt, den bare legger fram og tolker statistikk. Når konklusjonen er at "det er et poeng å understreke" [...] "indikasjoner på at fedmeepidemien ikke har kommet til Norge", ja da føler jeg meg på trygg nok grunn til å stille et alvorlig spørsmålstegn ved den moralske panikken som har oppstått rundt kosthold og overvekt her i landet. I all vennsakpelighet! ICON_SMILE

Når det er sagt: Skulle jeg ha syklet aktivt og prøvd å få resultater i ritt, ville jeg selvsagt ha gått ned i vekt (ligger på grensen til overvektig). Jeg kan gå ned åtte kilo uten å ta skade av det, og det har naturligvis enorm betydning om jeg skal sykle noen tusen høydemeter. Går jeg ned i vekt nå, er det fordi jeg er forfengelig, ikke fordi jeg tror det er sunt eller moralsk riktig. ICON_SMILE

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support