Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Landeveis pedaler/sko vs terreng pedaler/sko

Landeveis pedaler/sko vs terreng pedaler/sko #1365062 04/04/2012 08:19
zen-rotor Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg har bare deltatt i terrengritt tidligere, men i år skal jeg også være med i noen landeveisritt (Enebakk rundt, L-O ++).

Jeg har ikke egne sko/pedaler på raceren, bare flytter terrengpedalene frem og tilbake...

Men hvor stor forskjell er det egentlig på sko/pedaler til landevei vs racer. Snakker vi "mange watt", eller er dette en unødvendig investering før jeg evt blir helt bitt av landeveisbasillen?

Re: Landeveis pedaler/sko vs terreng pedaler/sko [Re: zen-rotor] #1365087 04/04/2012 09:03
M
MortenRE Offline
Ringrev
Ringrev
M
Tror neppe det er målbart engang i watt.
Er kanskje litt bedre følelse med større pedal plattform, men har du stive såler uansett merker du vel ikke så mye til det. Vektbesparelsen er vel også for en bagatell å regne.

Men, det ser bedre ut og er "riktig", men det er mye enklere å gå i terrengsko.

Re: Landeveis pedaler/sko vs terreng pedaler/sko [Re: zen-rotor] #1365231 04/04/2012 14:30
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: zen-rotor

Men hvor stor forskjell er det egentlig på sko/pedaler til landevei vs racer. Snakker vi "mange watt", eller er dette en unødvendig investering før jeg evt blir helt bitt av landeveisbasillen?

Jeg vil si at det er en unødvendig investering, med mindre du sykler mye på landevei og blir lei av å flytte pedalene frem og tilbake. Selv har jeg sykler mye på terrengpedaler når jeg syklet på CX-en i høst/vinter/vår og for å være helt ærlig så er det ikke noe jeg legger merke til, med mindre jeg fokuserer på det (men da har jeg forskjellige sko også og det bidrar også til en annerledes følelse). Tror ikke vi snakker om noen wattforskjeller.

Men som MortenRe sier, så er det mest utseende det går på og hva som er "riktig" look, uten at det gjør det nødvendig å bukke under for stilpresset fordet.

Redigert av AllanHov; 04/04/2012 14:33.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Landeveis pedaler/sko vs terreng pedaler/sko [Re: zen-rotor] #1365240 04/04/2012 15:01
zen-rotor Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for svar :-)

Kanskje smartere å bytte ut de litt kjipe Xero hjulene som står på sykkelen, med et Ultegra hjulsett e.l hvis jeg skulle finne på å investere en 2-3000 i landeveisutstyr da?

Moderator  support, Valentino