Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alfine med Di2-skiftere

Alfine med Di2-skiftere #1364131 02/04/2012 20:29
Radival Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Dvs at du kan bruke elektroniske Di2-skiftere med Alfine navgir - så sier ihvertfall bikerumor: http://www.bikerumor.com/2012/03/01/2013...i2-alfine-more/

Det er til og med et søtt lite display til å sette på styret som viser gir og batteristatus

De snakker om en 38-24 dobbeltkrank også, 29er-vennlig vet du ICON_WINK
I tillegg snakker de om "direct mount" bakgir, og det er jo bare dødsfett, for da får vi en standard til å være forvirret over

Re: Alfine med Di2-skiftere [Re: Radival] #1364245 03/04/2012 06:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Di2-alfine er såvidt jeg et nytt konsept, med nytt nav også. Absolutt spennende.

merker jeg gleder meg litt veldig til å teste mitt Alfine 11-hjul snart!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Alfine med Di2-skiftere [Re: baronKanon] #1364547 03/04/2012 12:19
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: baronKanon
Di2-alfine er såvidt jeg et nytt konsept, med nytt nav også. Absolutt spennende.

Hva skal du bruke ditt Alfine 11 hjul til og hvor tungt skal du gire det?

Jeg har dessverre litt nedslående erfaringer med Alfine 11 til terrengbruk, viser seg at det ikke liker å bli så lavt giret.
Og litt googling viser at jeg ikke er alene...
Tror mitt Alfine vil havne på en asfaltvennlig sykkel i stedet og med tilnærmet den utvekslingen som Shimano anbefaler på 1,9.

Litt skuffende, Alfine 11 er nok ingen Rohloff killer likevel.

Re: Alfine med Di2-skiftere [Re: krankdrev] #1364563 03/04/2012 12:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: krankdrev
Sitat: baronKanon

Hva skal du bruke ditt Alfine 11 hjul til og hvor tungt skal du gire det?

Jeg har dessverre litt nedslående erfaringer med Alfine 11 til terrengbruk, viser seg at det ikke liker å bli så lavt giret.
Og litt googling viser at jeg ikke er alene...
Tror mitt Alfine vil havne på en asfaltvennlig sykkel i stedet og med tilnærmet den utvekslingen som Shimano anbefaler på 1,9.

Litt skuffende, Alfine 11 er nok ingen Rohloff killer likevel.
Blir til jobbsykling først og fremst med 32-18 foreløpig og en 29-er. Hva er problemet med lavt giret og terrengbruk?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Alfine med Di2-skiftere [Re: Radival] #1364577 03/04/2012 13:17
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Enkelte har opplevd havari, for min del er det ikke havari men bare at det jukser og lager ulyder på de tunge girene hvis du har sykla ei stund på de lave utvekslingene. Uansett virker det ikke helt trygt, og bare justeringer hjelper ikke.

Nå skal det sies at jeg har kjørt en betydelig lettere utveksling enn 32-18 for å være på omtrent samme linje som 22t foran og 32t bak.

32-18 bør ha betydelig større sjanse for suksess.

Jeg kommer til å teste det med høyere utveksling for å se om det fungerer OK da, hvis det blir friskmeldt da så vurderer jeg og bruke det på en slags asfaltsykkel (MTB ramme med eksentrisk BB og med 700c/smale 29er felger med racer eller cyclocross dekk samt skivebrems).
Hvis det ikke blir friskmeldt er jeg mer usikker... kanskje selge som reparasjonsobjekt.

Re: Alfine med Di2-skiftere [Re: Radival] #1366826 07/04/2012 18:59
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Vel, etter en ny runde med googling og leting på MTBR forumet gjorde jeg ett nytt forsøk på å få kjære Alfine 11 til å oppføre seg... Kabelføringa ble lagt om og alt sjekka og innjustert på nytt etter boka. Tyngre utveksling ble satt opp.
Fremdeles ingen forbedring. Det er umulig å få alle utvekslingene i hele området til å fungere skikkelig, det beste jeg får til er at 8-9 av uvekslingene fungerer, mens de to tyngste fusker. Får man det tyngste til å fungere blir mesteparten av de andre ute av justering. Håper andre som har kjøpt Alfine 11 har mer hell med dette systemet, jeg er ganske klar for å gi opp. Ganske surt, har brukt endel kroner på Alfine 11, ekstra drev, bygget hjul og egentlig bygget opp en hel sykkel rundt dette navet. Nå ser et ut som om jeg må gjøre litt kirurgi på 1x1 ramma og gi den et girøre slik at jeg kan montere utvendige gir...

Skal prøve å henvende meg til on-one der jeg kjøpte navet fra og se om det kan gå an å sende det tilbake, men vet ikke hvor store forhåpninger jeg skal ha. Det er godt mulig det blir et Alfine 11 billig til salgs her på forumet i nær framtid.

Re: Alfine med Di2-skiftere [Re: Radival] #1379451 23/04/2012 08:17
M
Morten Karlsen Offline
Fersking
Fersking
M
Jeg har kjørt test på Alfine i vinter - og er heller ikke imponert. Prøvde først å kjøre kombinasjonen tredelt foran og Alfine bak - 33 gir ga fantastiske utvekslinger, kjempelett - og så tungt som man kan drømme om... men det ble hakking og problemer..

Gikk over til å kjøre midtdrev foran og kjedestrammer bak, men kjedestrammeren, som sitter der bakgiret vanligvis står, blir litt sideveis forskjøvet - og kan ikke justeres innover..

I tillegg takler navet temperaturendringer rundt 0 ganske dårlig. Det frøs - og ga tidvis frigir. Ikke ideelt når man står i pedalene for å dra på ut av lyskryss...

Redigert av Morten Karlsen; 23/04/2012 08:18.

Moderator  support