Jeg har tenkt å bruke et lowrise styre på 66cm som har omtrent 8grader backsweep og 5 grader upsweep til en commuter / komfortabel med smårask 26" bysykkel.
Skal også sette på bar-ends, Ritchey Comp, som passer veldig bra fordi at de er vinklet noen få grader innover, slik at barendsen ikke blir stikkende ut til siden. Mener selv barends kan være bra til oppoverbakker på asfalt, men også som merkelig variasjon ifra de vanlige styret.
Også blir det lock-on håndtak.
Tenker 66 cm er for bredt til fortau og veiene, men har self tenkt å ha litt bredde.
Har nesten bestemt meg for å ha 62 cm bredde. Virker det som en passe bredde ?
Her er grunnen til at du ikke trenger å bekymre deg over hvorvidt styret blir for bredt på fortauet:
Trafikkreglene § 18.3, særlige bestemmelser for syklende: Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
Jeg ville helt klart gått for 66 cm, men dette er en personlig smakssak. Et bredere styre gir meg bedre kontrollfølelse og kjennes mer behagelig. Dette avhenger selvsagt også av hva du er vant til på andre sykler. Uansett: Det finnes ingen regler her – velg det som kjennes best.
Sykler selv med on-one Fleegle på 72cm på min jobbsykkel. Det er superdeilig, og ikke for mye avvik fra godsykkelen. Sykler aldri på fortau hvis det er så trangt at jeg må bry meg om styrebredde. Det er jo også av samme grunn som Geir Anders skriver: IKKE LOV!
Stilpolitiet sier dog at klatrehåndtak og bredt styre er en svært uheldig kombinasjon, som medfører straffeforfølgelse i form av olme blikk og peking.
Jeg tenkte litt på Cannondale sin quick serie som eventuell referanse, og de fleste syklene der har 620 mm bredde. Dette er vel en personlig smakssak ja.
Stilpolitiet sier dog at klatrehåndtak og bredt styre er en svært uheldig kombinasjon, som medfører straffeforfølgelse i form av olme blikk og peking.
Spesialenheten for stilpolitisaker har dog gjentatte ganger avdekket at tiltalebeslutningenes grunnlag har vært fullstendig løsrevet fra enhver funksjonell vurdering. Dermed gjelder her som i alle andre saker hvor stilpolitiet truer med inngripen: Test selv, vurdér funksjon, fatt beslutning.
Selv har jeg brukt korte klatrehåndtak på riser med godt resultat, og kommer nok til å gjøre det igjen. Peking og olme blikk fra fashionista-fraksjonen er til å leve med. Særlig siden de selv gjerne går god for styrer som dette: http://www.velostatt.ch/en/shop.php?Artikel=25
Hipsterfraksjonen ble dannet som et opprør mot det etablerte stilpolitiet fordi de ikke ville godta sykling i altfor trange jeans, og må på ingen måte blandes med stilpolitiet
Det kommer mest an på de vanlige rutene for sykling. Hvis det er noen asfaltbakker hvor det frister med bar-ends, så går det greit å ha slikt også, heldigvis
Min jobbsykkel har ikke hjulsett og dekk til å være superrask, men er fortauskantproof med DMR dirtdekk i 2.2. Styret er et moderat oppsvingt 66cm styre. Jeg lurer på om det havner et flatt 72cm på jobbsykkelen når jeg får avsindig lyst på karbonadestyre til stihoien ... Med andre ord: gå brætt!
Men alle vet at stilpolitiet ikke har noen jurisdiksjon over hybrider, så det er en meningsløs skremselspropaganda. Har du hybrid er det akkurat som det kortet i monopol som gjør at du slipper å gå i fengsel. Sånn er det med den saken.
Jeg ville også ha brukt stisykkelen som mal for styrebredde på en hybrid. Har man alt tatt jobben med å finne fram til den bredden man trives best med, er det vel ingen grunn til å gjøre jobben på nytt. Når det er sagt, er det jo ikke alle som trives best med over 70 cm, da.
Her er grunnen til at du ikke trenger å bekymre deg over hvorvidt styret blir for bredt på fortauet:
Trafikkreglene § 18.3, særlige bestemmelser for syklende: Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
Jeg ville helt klart gått for 66 cm, men dette er en personlig smakssak. Et bredere styre gir meg bedre kontrollfølelse og kjennes mer behagelig. Dette avhenger selvsagt også av hva du er vant til på andre sykler. Uansett: Det finnes ingen regler her – velg det som kjennes best.
Her kommer også noe annet interressant inn. Har busspassasjerer lov til å gå ut av bussen for å stå på sidekanten av veibanen, også kalt bussholdeplass, når syklister kommer til å passere på innsiden eller utsiden av bussen om omtrent to sekunder?
Av og til er også bussholdeplassen et lite blått skilt plassert i grøfta. jaja