Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineralolje?

Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineralolje? #1363155 01/04/2012 13:19
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 706
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 706
I mangel av nytt Terrengsykkelblad gikk jeg til innkjøp av aprilutgaven av MBUK.

Et lite avsnitt forklares forskjellige ord og uttrykk. Her nevnes det at DOT 5.1 har høyere varme toleranse enn mineralolje. DOT 5.1 har et kokepunkt på 518° og mineral olje 536°.

På papiret ser mineralolje ut til å ha de beste egenskapene, er det annerledes i bruk?


Redigert av SgtPepper; 01/04/2012 15:30. Rediger grunn: Det heter jo mineralolje på norsk :)

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: SgtPepper] #1363195 01/04/2012 15:05
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Mineraloljebasert bremsevæske er ikke nødvendigvis snill mot lanker eller lakk den heller. Er mye annet enn mineralolje i den ICON_WINK


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: SgtPepper] #1363204 01/04/2012 15:29
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 706
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 706
Ja, det var høye verdier. Det er selvsagt Fahrenheit verdiene er oppgitt i. Mineralolje har da et kokepunkt på 280°C og DOT 5.1 på 270°C, så du har helt rett, Stian.

Er dette teoretiske verdier og annerledes i praksis? Det er vel tvilsomt, men i følge google og personer jeg har pratet med, er DOT-væske mer varmetolerant. Har det noe å gjøre med kaliperdesign da?

http://freedirt.posterous.com/tech-topic-shimano-hydraulic-brake-systems-an



Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: SgtPepper] #1363313 01/04/2012 18:32
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632
kitbay Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632
270 vs 280 er jo i praksis akkurat det samme.
Sikkert noen typer bremser som er mindre utsatt for brake fade og koking. Sliter du med bremser som koker tror jeg skifte av skive og klosser har mere å si.

Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: SgtPepper] #1372514 15/04/2012 10:57
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Å, men her er en fin opplysning til de som er vektfikserte:

Mineralolje er lettere enn DOT 5.1 ICON_SMILE

Har ikke nøyaktige opplysninger for mineral oljen til Shimano, men vil tror den ligger på 0,8 tallet et sted (altså lettere enn vann som er 1) mens DOT 5.1 ligger på 1.06-1.07.

Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: SgtPepper] #1372556 15/04/2012 12:03
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Ekte weight weenies trer fiskesene i bremseslangene før montering for å minske væskevolumet. Fiskesene er myyye lettere en hvilket som helst bremsevæske.

Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: SgtPepper] #1372597 15/04/2012 13:01
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,233
Freakout Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,233
Hvis mineralolje har litt høyere kokepunkt, mindre skadelig for lakken og lettere, hvorfor bruker produsenter DOT og ikke mineralolje?


Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: Freakout] #1372947 15/04/2012 19:45
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
I praksis vil mineralolje som regel ikke ha et høyere kokepunkt fordi vann som trenger inn i systemet (som andre påpeker her er tyngre enn selve mineraloljen) vil synke ned i bremsens mest varmeutsatte punkt, nemmelig kaliperen. I teorien vil bremsen da i værste fall nærme seg et kokepunkt på 100 grader..

Men, det spiller egentlig ingen rolle hva som brukes. Du får meget gode bremser tilpasset begge typer væske, og det er svært mange andre egenskaper som påvirker bremsens følsomhet for varmegang i tillegg til valg av væske.


/Are Nicolai
Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: nicolai] #1372949 15/04/2012 19:47
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
Mineralolje er nemmelig ikke hydroskopisk og blander seg ikke med vann slik vann blander seg med bremsevæsken i et DOT 4 / 5,1 (glykol-basert væske) system.


/Are Nicolai
Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: nicolai] #1372953 15/04/2012 19:50
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 706
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 706
Ok, da er jeg med. Ser fordelen av at vannet blander seg med væsken i stedet for å samle seg i kaliperen.

Jeg skjønner at det ikke spiller noen rolle hva som brukes i en sykkelbrems, men da er vel det grunnen til at det brukes DOT i bilbremser?

Redigert av SgtPepper; 15/04/2012 19:54.

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: nicolai] #1373205 16/04/2012 08:00
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,079
cayman Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,079
Sitat: nicolai
I praksis vil mineralolje som regel ikke ha et høyere kokepunkt fordi vann som trenger inn i systemet (som andre påpeker her er tyngre enn selve mineraloljen) vil synke ned i bremsens mest varmeutsatte punkt, nemmelig kaliperen. I teorien vil bremsen da i værste fall nærme seg et kokepunkt på 100 grader..

Hvis det er slik at man stadig får inn vann i systemet, hvordan skjer dette i praksis? Og hvor er det vannet kommer inn?


Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: SgtPepper] #1373361 16/04/2012 10:49
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Vann kommer sakte men sikkert inn i systemet via stempler som beveger seg. Det er snakk om ekstremt lite, problemet er nok større på bil hvor vann spruter opp i bremsen i høy fart.

Olje blir veldig tykk når det er kaldt, så sykler du mye i minusgrader kan dette gjøre bremsen treg til å returnere.

Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: SgtPepper] #1373395 16/04/2012 11:22
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Ottoturbo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Noe annet enn metall er heller ikke 100% tett, egentlig er det vel ingenting som er det bare partiklene blir små nok, men dampmolekyler i luften trenger igjennom slanger og pakninger (selfølgelig liten mengde, så det tar lang tid før det har noen effekt) men det er derfor bremsevæske bør byttes jevnlig for å unngå for lavt kokepunkt. Mineralolje har også høyere viskositet ved lave temperaturer enn bremsevæske.

Kjøp en DOT 4 bremsevæske beregnet for racing(bil), disse har kokepunkt på 310/202 C, tørt/vått

Mekonomen:
Artikkelnr: 41-DOTRACING-0.5
Produsent: Delphi
Benevning: Racing (DOT4)
Text: Flaske 0.5 liter
Info: KokpunktTorr 310° CVåt 202° C
Info: Delphi
Pris: 149.00 kr

Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: SgtPepper] #1373700 16/04/2012 17:38
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Vann i bremsevæska på en bil kommer nok først og fremst inn via luftingen i lokk på reservoaret - da ikke som vann men fordi bremsevæska vil trekke til seg fuktighet fra lufta som stadig vil byttes ut. Kondens kan kanskje også oppstå.

Bremsesystemet på en sykkel er ikke åpent på samme måten, så her burde problemet være mindre.

Både bremsevæske og mineralolje fungerer nok helt utmerket, begge bør byttes ut i blandt og bremsene luftes skikkelig, da vil man aldri oppleve hverken korrosjon i systemet eller koking som følge av vann som har trengt inn. Selv om oljen har tilsetningstsoffer er det liten tvil om at bremsevæska er mer aggressiv på maling og mer irriterende å få på huden osv. så der har oljen et lite pluss.

I ytterste konsekvens er ingenting tett, det kommer bare an på hva man tester lekkasjen med og hvor lang tid som går. Heldigvis for oss er det langt lettere å tette godt mot væsker enn mot helium ICON_SMILE

Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: Ottoturbo] #1373713 16/04/2012 17:50
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Offline
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Sitat: Ottoturbo
Noe annet enn metall er heller ikke 100% tett, egentlig er det vel ingenting som er det bare partiklene blir små nok, men dampmolekyler i luften trenger igjennom slanger og pakninger (selfølgelig liten mengde, så det tar lang tid før det har noen effekt) men det er derfor bremsevæske bør byttes jevnlig for å unngå for lavt kokepunkt. Mineralolje har også høyere viskositet ved lave temperaturer enn bremsevæske.

Kjøp en DOT 4 bremsevæske beregnet for racing(bil), disse har kokepunkt på 310/202 C, tørt/vått

Mekonomen:
Artikkelnr: 41-DOTRACING-0.5
Produsent: Delphi
Benevning: Racing (DOT4)
Text: Flaske 0.5 liter
Info: KokpunktTorr 310° CVåt 202° C
Info: Delphi
Pris: 149.00 kr
Jeg har til nå ennå ikke sett en sykkelbrems som skal ha DOT4. Ikke bruk annen DOT-væske enn det som står oppgitt i bremsemanualen!


Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: SgtPepper] #1373722 16/04/2012 17:56
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Ottoturbo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
DOT4 og DOT5.1 er blandbart og kan brukes omhverandre. Grunnet til at det står DOT 5.1 er at kokepunktskravet til disse er høyere enn DOT4. Alle gode bremsevæsker er allikevel DOT 4, mulig noe som henger igjen.

Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: Hæ?] #1373736 16/04/2012 18:06
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Hæ?
Jeg har til nå ennå ikke sett en sykkelbrems som skal ha DOT4. Ikke bruk annen DOT-væske enn det som står oppgitt i bremsemanualen!
Samtlige Formulabremser av nyere dato er specet med DOT4 ICON_WINK Jeg lufter disse med DOT 5.1, som er kompatibel.

Redigert av baronKanon; 16/04/2012 18:07. Rediger grunn: luftevane

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Feil oppfatning av DOT 5.1 vs mineral olje? [Re: SgtPepper] #1373741 16/04/2012 18:09
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Offline
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Sorry, jeg som hadde et drypp. Selvsagt er 4 og 5.1 kompatible. Og Avid bruker det også. Min tabbe.


Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!

Moderator  support