har en skikkelig proplem med sykkelen,denne uka har jeg fått en skikkelig knirke-lyd fra kranken. i starten av uka trodde jeg kranken var kansje litt dårlig smurt(tennene og sånt) så jeg smurte skikkelig godt men lyden har bare blitt større og større og jeg vet ikke hva det er.kan det være noe galt med lagret?skal ut og sjekke at det ikke er pedalene nå. det er en giant xtc1 ramme med FSA krank. hjelp folkens,får ikke sykle med den jævla lyden. hvor mye vil det koste å få rensa og smurt kranklageret? og jeg som hadde tenk å ta meg en tur til kikut idag...! :((
http://sykkelblogg.no/2011/08/25/hvordan-fikse-knirking-i-kranken/ skal prøve det som står her,høres ut som om det kommer fra kranken tror ikke det er hjulene,for knirkelyden kommer selv (da ekstremt mye lavere) når jeg tråkker bakover nå sykkelen står stille.kom med tips,jeg må komme meg ut på biken idag!
Du skal aldri smøre tannhjul, du skal smøre inni kjedet.
Når det er ute av verden, er det kontaktflater som kan være tørre/slarkete: krankdrevbolter må være festet godt nok, gjerne med syltynt lag fett innfestning mellom aksling og krankarmer må være oppfettet og festet kontaktpunkt mellom aksling og lager må være fettet kontaktpunk mellom lager og ramme må være fettet og rent.
det var litte grann forskjell i starten ja sverreb,men nå er det blitt helt likt. hvordan får du smurt inne i kjedet? man kan bare smøre uten på?og hvrofor ikke smøre tannhjul? er det noen som kunne lagt ut en liten snut om hvordan man fikser/sjekker kranken? er det noen som bor i nærheten av røa som jeg kunne fått hjelp av? helst idag? forresten er krankboltene de som ligger på utsiden av kranken?
får ikke lasta opp videon som jeg tok av krank-lyden,den er nok for lang/tung... har lest at det kan komme fra setepinnen men det er nå man sitter og tråkker og det det er noe jeg ikke gjør når sykkelen er festet til stativet.
Dette kan også komme av bevegelse mellom krankaksel og kranklager(hvis du har løse lagre/utenpåliggende). Loctite lager et spesielt middel for å benytte på aksler som går igjennom lagre. F.eks Loctite 609.
tror jeg må få fikset det av noen som har peiling på dette her... hvor mye vil det koste å rense og smøre lageret? evt. fikse problemet i en sportbutikk?
Hei, det kan høres ut som en knirkelyd mellom ramme og kranklageret (?), det er i så fall ikke uvanlig. Det som må gjøres er å demontere krank, kranklager, så fette opp gjengene før du skrur fast kranklageret igjen.
Du vil ikke få hjelp på dagen i forhold til det du lurer på nå, men du kommer garantert til å komme i situasjoner hvor du må feilsøke igjen. Hva som er feilkilden kan noen ganger være vanskelig å fastslå, og med dette har du et godt utgangspunkt for å finne ut av det på egenhånd, uten å måtte ta turen innom et verksted. Samlet sett koster også denne "pakken" mindre. Et godt utgangspunkt når det gjelder å skru og lære mer.
Sist jeg jaget en knirkelyd tok det et år før jeg endelig fant ut at det var en begynnende sprekk i en sveis inne i krankhuset. Det "fine" var at den kom og gikk ettersom temperaturen svingte.
Prøv å eliminere ting som sete/styrelager/kassett osv. før du bytter deler eller betaler for feilsøking. Et råtips er at hvis du har hatt sykkelen en stund eller kjører litt hardt er det kranklageret som er i ferd med å takke for seg. Kjennetegn er en knase-/knirkelyd for hvert tråkk som øker ved belastning. Er det lyd når du bare drar kranken rundt med hendene (uten belastning)?
det er akurat som du sier runar lyden er liksom i kranken og ramma,hvor mye vil en slik reparasjon koste? det er det pbk,lyden kommer uansett om syklen står stille og jeg drar rundt kranken. så tror det er krankenlageret som må fetes opp.
er det sånn kranklageret ser ut? da burde jeg vel ta den ut,vaske den godt,kansje med en børste for å får bort skitt som mest sannsynlig ligger der inne og fete ingangene for så å sette den sammen igjen og så sette den på syekkelen?
gjett hva folkens?! jeg fikk fiksa problemet. Av alt jeg gjorde vet jeg ikke hva som var problemet ,men jeg gjorde følgende: 1. tok av bakhjulet og sjekka frikranken,den var fin så jeg lot den være. 2. tok av bakgiret,løsnet den fra ramma altså og tok vekk skitten som lå der og smurte skruen og satte den på ramma igjen. 3. Så løsnet jeg forgiret. her var det masse skitt og møkk rundt plast klemmeren. jeg renset delen av ramma der giret var festta på og vasket denne klemmeren... vasket skruen og smurte den for så å sette giret tilbake på plass. 4. satte på hjulet og tok en prøverunde uti gata.alt funket fint og lyden var borte!
akuratt va som va galt vet jeg ikke,men tipper det mo ha vært enten skitten so lå på innfestningen av bak giret eller forgiret
hehe,kunne vær at hjullet ikke satt godt nok,jeg merka nok en den subbet en god del inne i brmsen,faktisk ekstremt mye. Så jeg tror det kunne vært årsaken!