Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 13 1 2 10 11 12 13

Hva er "kulturen"?

Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1390174 05/05/2012 18:09
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev
Du får bare fortsette å hilse.. når jeg sykler innom Ringerike og møter på den lokale klubben har de i alle fall hilst både med vennlige ord og håndbevegelser.

Re: Hva er "kulturen"? [Re: Fatamorgana] #1390247 05/05/2012 19:36
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Fatamorgana
Jeg tolker det slik her at flere har vane for å treffe på "sky-gutta" ute på tur, hvor vanlig er det egentlig? Og hvor treffer man på disse guttene?

Hilsen fra grenlandsrytter!

Edvald bor på Majorstua og var ofte å se i sørkedalen i perioden han rekonvaleserte i fjor, mens resten av laget syklet klassikere i flanderen og omegn. Da traff jeg ham, Arvesen og to til i Sky-Kit som jeg ikke kjente igjen, Edvald så jeg aleine mange ganger.

I år kom jeg seint i gang selv og har ikke sett ham eller andre.

pedalistisk !
Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1390254 05/05/2012 19:47
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Edvald var nabo med meg på Sogn for litt over ett år siden. Har han flytta altså?

Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1390280 05/05/2012 20:23
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Noen sa Majorstua, ikke sikre kilder.

pedalistisk !
Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1390296 05/05/2012 20:44
E
eracing Offline
Veteran
Veteran
E
Stalkerforum.no ICON_WINK

Giant Propel
Trek Stache 7
Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1390330 05/05/2012 21:21
P
Playmoon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Er det underforstått at man ikke hilser i Maridalen, i Grefsenkollen og andre områder hvor Oslos syklister ofte samles i store tall (feks fordi man kommer til å møtes flere ganger på rundene - og vi nordmenn er ikke særlig glade i å gjøre flaue ting som å hilse på samme person to ganger på samme dag...)?
Ute på lengre turer virker det som om et nikk, en håndbevegelse eller et hei sitter litt lettere.

Strava | Bianchi Oltre XR2 | Gavia CX Ultimate | Canyon Nerve
Re: Hva er "kulturen"? [Re: Valentino] #1390386 05/05/2012 23:23
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Valentino
Sitat: parkprest
Sitat: Valentino
Sitat: Johnny Yuma
Barber ca 5 cm høyere enn skjørtekanten
Hårshorts er lov ja.

Er det lov ? Kanskje ifølge landeveis-kodeks, men ute blandt vanlige mennesker vil pels-boxer aldri, aldri bli akseptert. Kona er iallefall veldig klar på dette. Enten. Eller.

Min kone og jeg er enig med din kone.
Man må nok skille mellom estetikk iført sykkeltøy og estetikk iført Adams.
Jeg henger meg på her. Greit nok at man på sykkeltur vil se like bra ut både med og uten hårshorts, (med mindre hårene stikker ut av biben) men man vil da vel også se bra ut når man har noe annet enn bib på seg? Her i gården er det enten eller, og til nå har ikke høvelen fått kjørt seg på bena enda. (men så er jeg ikke landeveissyklist helt enda heller)

Redigert av Jacobsen; 05/05/2012 23:24.
Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1391013 06/05/2012 20:27
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ang. stil & sånn:
Før start på JH-rittet i dag observerte en rytter som klarte å se bra ut i disse dagers takras av en BOC-drakt.
På resultatlistene er det kun en BOCer. Henrik Alpers. Ja men selvfølgelig!

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hva er "kulturen"? [Re: Alpers] #1453291 31/07/2012 15:50
O
Oddis70 Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: Alpers
Sitat: magnusc
Om en person legger seg på hjul så går det an å si ifra at man ikke er interessert i å ha personen der… litt enklere løsning på problemet enn å irritere seg grønn.

Det er ikke alltid det hjelper med høflighet, noen synes det er helt greit selv om en møter to personer som er midt i en samtale. Dette skjer jo til og med midt i marka.

Sitat: magnusc

Er du opptatt av trafikksikkerhet så er det nok greit å se bakover oftere enn en gang hvert tiende minutt, uansett hvor hardt du presser!

Jeg er til en viss grad enig, men klarer virkelig ikke helt å se ansvaret i det som foregår bak meg. Alle de gangene jeg har blitt tatt bakfra, har det vært brått og uventet.

Var neste kommet hjem fra årets lengste treningsrunde - 210 km- , så både lavt blodsukker og trøtte bein gjorde at jeg ikke hilste (ikke bra)da jeg passerte en annen syklist i en slakk oppoverbakke. Etter 2 km, i en slakk nedovebakke, kommer den samme syklisten og sykler forbi meg(hilser ikke han heller). Ikke stor fartsforskjellen på oss 2, så jeg legger meg på hjul først, men legger meg med 3 meter avstand etter 50 meter. Den andre syklisten ser seg tilbake 2-3 ganger, så jeg skjønner at han er veldig opptatt om jeg ligger på hjul eller ikke. Men jeg gidder ikke å redusere farten noe mere, da 3 meter mener jeg må holde. Han snur da seg etter 200 meter og sier at han ikke er interessert at noen skal ligge på hjul.

Hva sier forumet kulturen er når noen sykler forbi deg på denne måten?
1) Beklage at jeg lå "hjul", og holder kjeft om at jeg mener at 3 meter ikke er på hjul
2) Legge meg minimum 30 m bak straks han syklet forbi meg
3) Sykle forbi han igjen, slik at han må legge seg 30 meter bak meg
4) Andre forslag?

Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1453323 31/07/2012 16:59
L
lookkeo Offline
Entusiast
Entusiast
L
Må jo si jeg synes du burde valgt alternativ 3, etterfulgt av at du ikke er interessert i å ha noen på hjul.

Men kan man ikke bare spørre også? Om det er greit?

Når det gjelder hilsing, synes jeg dette er en meget hyggelig gest, og jeg hilser på de jeg ser i nærhet på sykkel. Det er alltid like hyggelig når andre hilser tilbake, eller initierer hilsningen. Men et spørsmål, når man passerer noen, skal man da hilse? Eller når man blir passert?

- Canyon Ultimate CF SL 9.0 -
- Trek 2.1 -
Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1453329 31/07/2012 17:08
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Jeg har prøvd å si hei når jeg passerer noen, men blir som oftest bare sett på med et rart blikk og ingen respons utover det. Tydelig at det ikke skal hilses da, men bare innbitt se rett fremover og se sliten ut.:)

Lars Olav
Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1453332 31/07/2012 17:13
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Denne tråden fikk meg til å tenke på en treningssamling på Gran Canaria, i januar for 12-13 år siden. Vi møtte mange profflag på veien, men ingen hilste på oss. Etter en uke fikk vi gleden/æren av å sykle med en norsk rytter som den gang syklet i Riso Scotti drakt. Da hilset lagene på oss( på han,hehe). En dag kom det en gjeng mot oss i velkjente drakter, Mercatone Uno. Alle hilste, unntatt han som satt bakerst, med bandana på hodet. Det var et stort øyeblikk:-) R.I.P

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: Hva er "kulturen"? [Re: Oddis70] #1453339 31/07/2012 17:21
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Oddis70
Var neste kommet hjem fra årets lengste treningsrunde - 210 km- , så både lavt blodsukker og trøtte bein gjorde at jeg ikke hilste (ikke bra)da jeg passerte en annen syklist i en slakk oppoverbakke. Etter 2 km, i en slakk nedovebakke, kommer den samme syklisten og sykler forbi meg(hilser ikke han heller). Ikke stor fartsforskjellen på oss 2, så jeg legger meg på hjul først, men legger meg med 3 meter avstand etter 50 meter. Den andre syklisten ser seg tilbake 2-3 ganger, så jeg skjønner at han er veldig opptatt om jeg ligger på hjul eller ikke. Men jeg gidder ikke å redusere farten noe mere, da 3 meter mener jeg må holde. Han snur da seg etter 200 meter og sier at han ikke er interessert at noen skal ligge på hjul.

1) Beklage at jeg lå "hjul", og holder kjeft om at jeg mener at 3 meter ikke er på hjul
4) Andre forslag?
Om han ikke holder høyt nok tempo til å kjøre fra deg etter en forbikjøring, så må han da godta at du ender opp med å ligge bak ham. Skal du liksom begynne å senke farten din fordi han ikke klarer å sykle fort nok til å holde avstanden han ønsker etter å ha kjørt forbi? Ikke skjønner jeg hvorfor det er et stort problem å ha noen 3m bak seg heller. Dersom noen jeg tar igjen blir liggende bak meg skal de da få lov til det, jeg sykler fremover uansett.

Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1453358 31/07/2012 17:46
H
Hjelmizz Offline
Medlem
Medlem
H
Dilemma:

Jeg skal ut å sykle, men team-shortsen er i vask. Jeg har da følgende onder å velge mellom:

1. Team-trøye + gammel shorts i andre farger og sponsorer
2. Gul trøye + samme gamle shorts
3. Team-trøye + lang svart underdel. Altså kort/lang.

har ikke lange løse armer.

Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1453365 31/07/2012 17:54
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
3 meter bak - hvis det virkelig var 3 meter da(?) - det er ikke å ligge på hjul. Hvis han fyren foran mener det, tar han feil, og kunne heller gasset på litt, for å få litt mer avstand. Generelt pleier jeg å henge på de som passerer med (i passe tempo) en 50-100m, og deretter sakke naturlig bakover i mitt eget tempo. Noen få ganger opplever jeg at tempoet er nøyaktig det samme, men da pleier jeg bevisst å sakke litt bakover, sånn 10-20m så det skal være klart at jeg ikke henger. Ikke sjelden opplever jeg da at etter en 5 minutters tid begynner jeg å ta innpå - ettersom han som passerte sannsynligvis hadde ligget i ryggen min en liten stund, og syntes derfor det gikk litt for sakte, men når han passerer og tar vinden selv, blir tempoet litt lavere allikevel. Helt naturlig å "feilberegne" slikt, men det er da ingenting på ta på vei for.
Man kan da ikke bli sur eller irritert over sånne små detaljer i hverdagen - da blir livet litt trist i lengden. Det finnes da nok av andre ting å irritere seg over.

Jeg tror bare man må ta slikt med et smil, og ikke la andres småsure(?) bemerkninger ødelegge sin egen dag.

Samtidig synes jeg det er greit å holde litt ekstra god avstand på trening, også når man faktisk ligger på hjul.

Re: Hva er "kulturen"? [Re: Hjelmizz] #1453367 31/07/2012 17:57
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hjelmizz
Dilemma:

Jeg skal ut å sykle, men team-shortsen er i vask. Jeg har da følgende onder å velge mellom:

Har du korte løse armer da...? ICON_WINK

Jeg stemmer for alternativ 2, eller 1.
Samtidig må du lære deg å planlegge vaskingen bedre - (og stramme opp mora di ICON_WINK ), og selvsagt anskaffe nok "riktige" varianter tilpasset trenings-/vaskefrekvensen

Re: Hva er "kulturen"? [Re: Jacobsen] #1453417 31/07/2012 19:06
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Jacobsen
Sitat: Oddis70

4) Andre forslag?
Om han ikke holder høyt nok tempo til å kjøre fra deg etter en forbikjøring, så må han da godta at du ender opp med å ligge bak ham. Skal du liksom begynne å senke farten din fordi han ikke klarer å sykle fort nok til å holde avstanden han ønsker etter å ha kjørt forbi? Ikke skjønner jeg hvorfor det er et stort problem å ha noen 3m bak seg heller. Dersom noen jeg tar igjen blir liggende bak meg skal de da få lov til det, jeg sykler fremover uansett.

Jeg går for andre forslag, sykle opp på side og si/spørre om det er gret at du ligger på hjul. 3 m bak er for tett, jeg vill si minst 10 m hcis ikke du har tenkt åmsi ifra om at du ligger tett på.

Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1453426 31/07/2012 19:16
White Offline
Avhengig
Avhengig
En annen vinkling som jeg har opplevd på gml mossevei noen ganger. Jeg sykler, eller syklet, mtb inntil i dag som jeg har fått en ræcerdoning. Vel, uansett, jeg holder godt tempo på min mtb o stadigvekk blir jeg tatt sakte, men sikkert igjen av noen på landevei som sikkert er på søndagstur. Ofte legger de seg på hjul med meg og slapper av litt før de går sakte forbi, men ikke med spesielt økende tempo. Det er nesten "naturlig" at farten min øker noen km/t og jeg havner på hjul med de helt ufrivillig. Hvordan stiller man seg til det?

2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
Re: Hva er "kulturen"? [Re: thamg] #1453554 31/07/2012 21:25
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: thamg
Sitat: Hjelmizz
Dilemma:

Har du korte løse armer da...? ICON_WINK

Jeg stemmer for alternativ 2, eller 1.
Samtidig må du lære deg å planlegge vaskingen bedre - (og stramme opp mora di ICON_WINK ), og selvsagt anskaffe nok "riktige" varianter tilpasset trenings-/vaskefrekvensen

Samt å ha en klassisk sort bukse tilgjengelig. Blir sjeldent feil.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1453575 31/07/2012 22:08
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Da jeg syklet i Italia var det flere av de som syklet racer i motsatt retning som ga ut en kort plystrelyd, er det vanlige måten å hilse på der?

Create the problem and sell the solution
Re: Hva er "kulturen"? [Re: thamg] #1453598 31/07/2012 23:06
L
lookkeo Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: thamg
3 meter bak - hvis det virkelig var 3 meter da(?) - det er ikke å ligge på hjul. Hvis han fyren foran mener det, tar han feil, og kunne heller gasset på litt, for å få litt mer avstand. Generelt pleier jeg å henge på de som passerer med (i passe tempo) en 50-100m, og deretter sakke naturlig bakover i mitt eget tempo. Noen få ganger opplever jeg at tempoet er nøyaktig det samme, men da pleier jeg bevisst å sakke litt bakover, sånn 10-20m så det skal være klart at jeg ikke henger. Ikke sjelden opplever jeg da at etter en 5 minutters tid begynner jeg å ta innpå - ettersom han som passerte sannsynligvis hadde ligget i ryggen min en liten stund, og syntes derfor det gikk litt for sakte, men når han passerer og tar vinden selv, blir tempoet litt lavere allikevel. Helt naturlig å "feilberegne" slikt, men det er da ingenting på ta på vei for.
Man kan da ikke bli sur eller irritert over sånne små detaljer i hverdagen - da blir livet litt trist i lengden. Det finnes da nok av andre ting å irritere seg over.

Jeg tror bare man må ta slikt med et smil, og ikke la andres småsure(?) bemerkninger ødelegge sin egen dag.

Samtidig synes jeg det er greit å holde litt ekstra god avstand på trening, også når man faktisk ligger på hjul.

+1

- Canyon Ultimate CF SL 9.0 -
- Trek 2.1 -
Re: Hva er "kulturen"? [Re: Albo] #1453638 01/08/2012 07:01
Fidelio Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Albo
Man kan evt bruke "hilse"-reglen på hvem som er inne og ute av kulturen

jeg hilser IKKE på:
[..]
- De uten hjelm

Hva slags moraliserende og hovmodig visvas er dette? Hilser ikke på de uten hjelm? For det første har ikke du noe med å mene noe om jeg sykler med sykkelcap, barhodet eller med hjelm. Det andre poenget er at hjelm ikke nødvendigvis er så himla lurt å bruke i alle situasjoner, men det skal egentlig ikke vært nødvendig å nevne, se "for det første".

Det er åpenbart at myndighetene her i landet har gjort en svært god jobb med å inndoktrinere barn fra en tidlig alder om at det er LIVSFARLIG bare å tenke på å sette seg på en sykkel uten hjelm. For noe tull. Hjelm på sykkel-moralismen er et utrykk for puter-under-armene-samfunnet vi lever i. Sykle gjerne med hjelm hvis du ønsker det, men jeg er da vitterlig ikke frekk nok til å ikke hilse på deg fordi du har den på hodet.

Min far, som er gammel syklist fra en tid da man hadde Peugeot-cap på hodet når man syklet, pådro seg nakkebrudd på en sykkeltur for noen år siden. Han syklet uten hjelm. Jeg snakket med kirurgen hans etter han var operert, og vedkommende fortalte meg at han med overveiende sansynlighet hadde dødd eller blitt lam fra nakken og ned hvis han hadde hatt på seg hjelm, pga den forsterkede vridningen av nakken som kan oppstå når hodet er "bygget på" med hjelm. For denne legen, som var spesialist på nakkeskader, fremsto sykkelhjelm som fanden selv, fordi det som i utgangspunktet kan være et forholdsvis ufarlig uhell kan bli livsfarlig med hjelm. Dette er fordi vridningen på nakken blir helt annerledes når man faller på hodet med hjelm, og dette kan gjøre stor skade selv ved små uhell hvor man uten hjelm i høyden hadde pådratt seg en liten hjernerystelse.

Poenget mitt er bare at saken er litt mer mangefasettert enn de som er av den moraliserende og nesevise "jeg-hilser-ikke-på-folk-uten-hjelm"-skolen er klar over. Det er noe veldig norsk over hjelmfanatismen og enhetstanken, i alle andre land jeg har syklet ser jeg folk med og uten hjelm, uten at noen tenker noe mer over dèt. Holdningen du gir uttrykk for over er moraliserende, nesevis og arrogant, og den er også ignorant fordi du ikke nødvendigvis har rett i at det alltid er så lurt med hjelm.

For øvrig er jeg enig i alle punktene dine. Merkelig å lese det der med at du ikke hilser på folk uten hjelm midt oppi alt det andre fornuftige. Det er omtrent som å treffe en hyggelig person man så kommer i snakk med, for så å oppdage etter noen minutter at vedkommende egentlig hadde likt seg best i Tyskland på tredvetallet.

Redigert av Fidelio; 01/08/2012 07:23.
Re: Hva er "kulturen"? [Re: Fidelio] #1453653 01/08/2012 07:31
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Fidelio
Det er åpenbart at myndighetene her i landet har gjort en svært god jobb med å inndoktrinere barn fra en tidlig alder om at det er LIVSFARLIG bare å tenke på å sette seg på en sykkel uten hjelm. For noe tull. Hjelm på sykkel-moralismen er et utrykk for puter-under-armene-samfunnet vi lever i.

Det er noe veldig norsk over hjelmfanatismen og enhetstanken, i alle andre land jeg har syklet ser jeg folk med og uten hjelm, uten at noen tenker noe mer over dèt. Holdningen du gir uttrykk for over er moraliserende, nesevis og arrogant, og den er også ignorant fordi du ikke nødvendigvis har rett i at det alltid er så lurt med hjelm.

Hva med sikkerhetsbelte i bil?

Re: Hva er "kulturen"? [Re: Fidelio] #1453656 01/08/2012 07:34
RoyE Offline
Besatt
Besatt
...fordi det som i utgangspunktet kan være et forholdsvis ufarlig uhell kan bli livsfarlig med hjelm.

Mye mulig at dette er tilfelle i sjeldne og "sære" tilfeller, men mener du virkelig å anbefale å sykle uten hjelm på grunn av dette?

Selv ville jeg påstått det stikk motsatte av deg, at et forholdsvis ufarlig uhell kan bli livsfarlig UTEN hjelm.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Hva er "kulturen"? [Re: RoyE] #1453697 01/08/2012 08:23
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: RoyE
...fordi det som i utgangspunktet kan være et forholdsvis ufarlig uhell kan bli livsfarlig med hjelm.

Mye mulig at dette er tilfelle i sjeldne og "sære" tilfeller, men mener du virkelig å anbefale å sykle uten hjelm på grunn av dette?

Selv ville jeg påstått det stikk motsatte av deg, at et forholdsvis ufarlig uhell kan bli livsfarlig UTEN hjelm.

RoyE

Er "Hjelmløs" tilbake?? Utover det, så er det ikke nødvendigvis livsfarlig å ikke bruke hjelm, men å komme med anekdotiske "bevis" på at bruk av hjelm hadde ført til den sikre død er det samme argumentet som noen bruker mot å benytte sikkerhetsbelte siden de kjenner noen som kjenner noen som hadde dødd i bilbrann/drukning etc. etc. om de hadde brukt sikkerhetsbelte.

Utovet det synes jeg at syklister som plages av at noen ligger tre meter bak dem ta seg en bolle, og enten sykle fortere eller saktere.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hva er "kulturen"? [Re: gare] #1453699 01/08/2012 08:29
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gare

RoyE

Utovet det synes jeg at syklister som plages av at noen ligger tre meter bak dem ta seg en bolle, og enten sykle fortere eller saktere.

Så om jeg kommer inn på kontoret ditt, og setter meg tre meter bak deg og gjør det samme som deg hele tiden, er det greit da?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1453711 01/08/2012 08:42
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Her på kontoret så er det ikke uvanlig å sitte 3 meter fra hverandre å gjøre det samme (les: drikke kaffe ...). Er løsningen å sykle med en skillevegg på ryggen?

Re: Hva er "kulturen"? [Re: knertn] #1453716 01/08/2012 08:44
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Grunnen til ikke å sykle for tett på andre er vel av sikkerhetshensyn, ikke for at han foran ikke skal bli irritert.
En riktigere analogi er vel å sammenligne med bilkjøring. I bilrace kan man jo ligge mye nærmere enn ved vanlig bilkjøring.
Om akseptabel sikkerhetsavstand på sykkel er tre eller ti meter, er vel avhengig av farten som holdes, så jeg ville heller si feks ett sekund.

Re: Hva er "kulturen"? [Re: Alpers] #1453717 01/08/2012 08:44
gare Offline
More than words
More than words

RoyE

Så om jeg kommer inn på kontoret ditt, og setter meg tre meter bak deg og gjør det samme som deg hele tiden, er det greit da?

Seff, det er bare å komme(selv om jeg synes at sammenligningen er litt underlig, er man ute og sykler og blir forbisyklet av en som ikke klarer å sykle fortere er det jo litt snodig om man skal få kjeft for det lizzom, men hvor lang avstand er ok da?)

Nå er forresten kontoret mitt antagelig ikke tre meter langt(skal se om jeg får kontrollmålt).

Redigert av gare; 01/08/2012 08:45. Rediger grunn: kontor, tre meter

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hva er "kulturen"? [Re: Alpers] #1453726 01/08/2012 08:47
Tomas Offline
Kaffe?
Kaffe?

Helt fint. Kanskje pause og ta en kaffe og en rosinbolle også?

Side 12 av 13 1 2 10 11 12 13

Moderator  support, Valentino