Holmenkollen Sykkelmaraton
|
Holmenkollen Sykkelmaraton
27/03/2012 18:24
|
B-Squad
OP
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
Re: Holmenkollen Sykkelmaraton
[Re: B-Squad]
27/03/2012 18:32
|
MoHo
Entusiast
|
Entusiast
Samme dag som Vestmarkrittet? På brede fine grusveien/løyper, runde på runde på runde, om det blir som arrangøren sier?
Vel, uansett hvem arrangøren er, de får ha lykke til.
"A singletrack require a multimind"
|
|
|
[Re: MoHo]
27/03/2012 18:55
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Kan ikke se at det står noe om at det kun er grusveier? Står ikke en gang hvem som arrangerer rittet. Nettsiiden er beskyttet med passord. Facebooksiden har ingen info.... Virker ikke veldig seriøst!
|
|
|
27/03/2012 18:59
|
Bakkeklatrer
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: magnusc]
27/03/2012 19:07
|
MoHo
Entusiast
|
Entusiast
"Syklistene skal ta i bruk løypene rundt VM-anlegget i Holmenkollen" står det i headingen. Konkurranseløypene er brede og fine, og stort sett godt gruset.
Og, som arrangøren sier, en skal innom vm-anlegget for hver tiende km. Altså 4 runder for de som velger lengste distanse ( som etter hva jeg vet ikke er maraton i sykkelforstand).
|
|
|
[Re: MoHo]
27/03/2012 19:14
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
"Syklistene skal ta i bruk løypene rundt VM-anlegget i Holmenkollen" står det i headingen. Konkurranseløypene er brede og fine, og stort sett godt gruset.
Og, som arrangøren sier, en skal innom vm-anlegget for hver tiende km. Altså 4 runder for de som velger lengste distanse ( som etter hva jeg vet ikke er maraton i sykkelforstand). Du kommer vel fint ned Vettakollen og opp igjen innen 1 mil fra VM-løypene? Ettersom rittet er "for alle" tviler jeg på at det blir noe særlig sti. Men det står vel ikke noe om at rittet går kun på grusveier? Og det er mange stier i nærheten av Holmenkollen.
|
|
|
28/03/2012 14:36
|
svine
Entusiast
|
Entusiast
Da virker hjemmesiden. Ser ut til å være et rent grusritt med innslag av asfalt. Så stipolitiet (pun intended) slipper å være med.
Men totalt 1600 klatremeter på 42 km bør gjøre dette til pinglenes hjulaften... Jeg oppfattet da N3 som relativt bratt med 1900 m på 70 km?
It doesn't get any harder - you just go slower
|
|
|
29/03/2012 10:34
|
heioghopp
Medlem
|
Medlem
Hei alle sammen!
Bare så det er klart: Mitt navn er Christian Erga og jeg jobber som markedssjef i Helly Hansen som er en av arrangørene av HH Holmenkollen Sykkelmaraton. Mao langt fra nøytral ;-).
Det har kommet opp en del tilbakemeldinger fra miljøet som jeg skal prøve å adressere for hvordan vi tenkte og så får andre mene om det var riktig vurdert eller ikke.
Fra HH sin side så er dette rittet en del av arbeidet med utvidelse av kolleksjonen vår og hvor vi hadde lyst til å arrangere ett positivt event. Vi ønsket å gjøre noe litt annerledes og, etter vår oppfatning, meningsfylt og kom tidlig i en veldig god dialog med Right to Play som vi er stolte av å ha med. Dermed kan deltagere både sykle og faktisk bidra til noe positivt for barn i andre land.
Rittet vårt er bynært og det er mulig å ta t-banen for å delta. Dette gjør forhåpentligvis at det blir en lav inngangsterskel for deltagerne. I tilegg synes både vi og Oslo kommune det er positivt at Holmenkollen blir brukt til flere idrettsarrangement gjennom hele året.
Man kan helt sikkert mene mye om traseen. Det er riktig at dette er et rent grusritt, med noen innslag av asfalt. I tilegg er det flere (4 for de lengste) runder. Det måtte være et ”rundbaneritt” ettersom Løvenskiold ikke ønsker sykkelritt i marka. Vi måtte da benytte oss av det arealet som Oslo kommune eier rundt Holmenkollen. Fordelen med det er, etter min mening, at det blir mer morsomt for tilskuere og familie å følge med på rittet. Man kan også enklere lage aktiviteter, telt og liknende i området hvor det er mye mennesker.
Det å lage denne type ritt på stier krever ganske mye av organisasjonen, rittet og deltagerne. Vi har som målsetting å øke deltagerantallet betydelig etter hvert. Det vil være enda mer utfordrende på en relativt kort runde på sti som ”fylles opp” raskt. I tilegg så krever det en helt egen kompetanse og dedikasjon for å klare å finne en løype som er passe teknisk. Tilslutt så ønsket vi, som sagt, at inngangsbarrieren skal være relativt lav og dermed er grusritt rett og slett enklere.
Det som dog er veldig synd og som jeg beklager er kollisjonen med Vestmarkrittet. Vi har absolutt ingen intensjon eller plan om å konkurrere med noen som helst etablerte ritt. Utfordringen er rett og slett at det er kun X antall helger ila en sesong. I tilegg er Holmenkollen opptatt en del datoer og en rekke andre faktorer som setter begrensninger. Vi jobbet mye frem og tilbake med datoer, men ingenting klaffet 100% dessverre. Når det er sagt så mener jeg likevel at Oslo og omegn er stort nok for to sykkelritt ila en helg. Vestmarkrittet har også en relativt annerledes trasee som gjør det enklere å velge for deltagerne.
Ha en strålende sesong!
Christian
Den som satser høyest, krasjer mest spektakulært
|
|
|
[Re: heioghopp]
29/03/2012 10:44
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Fra HH sin side så er dette rittet en del av arbeidet med utvidelse av kolleksjonen vår og hvor vi hadde lyst til å arrangere ett positivt event. Vi ønsket å gjøre noe litt annerledes og, etter vår oppfatning, meningsfylt og kom tidlig i en veldig god dialog med Right to Play som vi er stolte av å ha med. Dermed kan deltagere både sykle og faktisk bidra til noe positivt for barn i andre land.
Hei Christian, Er dette et fast årlig samarbeid med Right To Play? På gårsdagens pressekonferanse var inntrykket at rittet ble stiftet med Right To Play som formål. Her står det med utgangspunkt i lansering av ny kolleksjon. Hva er det langsiktig målet med rittet?
Del stien, skru av Strava
|
|
|
29/03/2012 10:49
|
heioghopp
Medlem
|
Medlem
Hei
Klønete formulert. Ja, Right To Play er en fast samarbeidspartner og det ville ikke vært noe ritt uten de. De er formålet med rittet, samtidig som at Helly Hansen også vil vise frem produkter og merkevaren i en positiv setting.
Den som satser høyest, krasjer mest spektakulært
|
|
|
29/03/2012 11:07
|
svine
Entusiast
|
Entusiast
Det at rittet er snublende nær hjemme og at faktisk 90% av påmeldingssummen går til et hyggelig formål, gjør at jeg gir det en sjanse og har meldt meg på. Trolig en fin treningsøkt med innlagte bakkeintervaller...
|
|
|
[Re: svine]
29/03/2012 18:12
|
Stuf
Entusiast
|
Entusiast
Det at rittet er snublende nær hjemme og at faktisk 90% av påmeldingssummen går til et hyggelig formål, gjør at jeg gir det en sjanse og har meldt meg på. Trolig en fin treningsøkt med innlagte bakkeintervaller... I de aller fleste andre ritt går vel 100% av startkontigenten til et "hyggelig" formål, nemlig arrangøklubben, og de er vi som syklister avhengige av. Jeg reiser til Vestmarka  ,uten tvil.
|
|
|
31/03/2012 09:08
|
MoHo
Entusiast
|
Entusiast
Nå var det ikke fra min side meningen å være negativ, beklager om noen har oppfattet det slik.
Jeg ønsker arrangørene lykke til, og tror absolutt de kan lykkes. Men da tror jeg de må lage et opplegg med et innhold som tiltrekker seg deltagerne i ytterkant av den store gruppen som i dag frekventerer alle de etablerte turrittene, og som i all hovedsak alle har noe mer spennende traseer enn ren grus. At de har mange runder, og er maks 42 km langt + ligger i Oslo er en bra begynnelse. Men man må være kreative og finne også andre attraktive komponenter som tiltrekker deltagere som uansett ikke ville dratt til andre ritt denne dagen (Vestm.rittet er det meget vanskelig å konkurrere med - er ett av de 5 beste rittene i Norge), men gjerne tar en litt heftig sykkeltur denne dagen.
Jeg er en av sikkert flere som savner gamle Holmenkollrittet, og som ellers synes det er begredelig at man ikke får til (pga. bl.a. Løvenskiold) et skikkelig ritt i Oslomarka. Holmenkollen har potensialet for store internasjonale mesterskap i alle grener sykling ut over landveissykling.
Så jeg ønsker nok en gang lykke til! (selv om jeg nok prioriterer Vestmarkrittet.)
M
|
|
|
18/05/2012 13:02
|
ozzy
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: ozzy]
01/06/2012 17:04
|
ozzy
Entusiast
|
Entusiast
Vi har vinglet litt med målgruppen. I tillegg var Holmenkollen Arena kun ledig samme helg som Vestmarkrittet skal gjennomføres. I respekt for Asker SK har vi ligget lavt med markedføringen inntil vi fikk vite at VR var fulltegnet (mener jeg å vite.) Det med målgruppe ser ut til å ha løst seg. Løypene er grus og litt asfalt og brede og fine. Ingen søle eller røtter i det hele tatt. Derimot 1600 høydemeter. Dette har tiltrukket seg mange veisyklister. Vet ikke om listene ligger ute men det er noen sterke navn her. Det er i skrivende stund påmeldt 260 stk. I tillegg er det en del klubber og firmaer som kommer men ikke vet navnene riktig enda. Omtrent 50 stk. Vi håper det kommer omtrent 100 etteranmeldte i morgen. Full distanse har to grupper, en for de som satser på tid under 1:45 og en for de over. Jeg vil se den mannen i øya som klarer dette på under 1:30. Start 09:00 og 09:10. Sekretariat stenges 08:20. De som sykler halv distanse starter ikke før sistemann er i mål, kl 12:00. Greiest slik. Vi har store inneområder og du kan ta med deg sykkelen inn i både sekretariatet og i kantina. Er dere flere enn tre fra samme klubb, spør etter Åsmund så finner vi en deal som gjør dere fornøyde. Garantert. Til slutt; Asker SK, æ ber om forlatels men regner med at dere ikke har lagt merke til oss engang.
|
|
|
01/06/2012 17:22
|
MoHo
Entusiast
|
Entusiast
Høres ut som om dere har en bra begynnelse!
Lykke til, og kanskje vi ses til neste år.
|
|
|
01/06/2012 20:43
|
svine
Entusiast
|
Entusiast
Var oppe for å prøvesykle nettopp - siden de ikke hadde fått lov til å begynne å merke, ga jeg fort opp å finne riktig vei blant alle løypene. Men jeg fikk respekt for høydemetrene, dette blir ikke noen kosetur i parken... Gleder meg!
|
|
|
02/06/2012 10:01
|
Playmoon
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Morsomt ritt, mitt første på grus. Har bare en kommentar: Folk kan ikke gå tur i løypa, særlig ikke i partiene med høy hastighet. Det holdt på å bli skummelt flere ganger, spesielt med turgåer i skyggeparti og rytter med solen i mot. Ellers hadde jeg en super dag!
Strava | Bianchi Oltre XR2 | Gavia CX Ultimate | Canyon Nerve
|
|
|
02/06/2012 15:19
|
Dragev87
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vil se den mannen i øya som klarer dette på under 1:30. Du måtte vel få ganske mange syklister å se i øynene etter hvert? Knall bra løype, helt fri for glatte røtter og steiner og et godt alternativ til å knote rundt på stier i Asker. Her var det oksygenopptak som måtte til for å gjøre det bra! Dere hadde funnet frem noen skikkelige bakker, Korketrekkeren opp for 4. gang kjentes godt i beina. Løypa var aldri kjedelig, selv om det ikke var noe teknisk terreng. Enten gikk det rett opp eller nedover - ingen hvile å få. Tror ikke jeg har giret så mye i et ritt noen gang. Enig i at folk i løypa kunne være litt skummelt, og mot slutten begynte vi som startet kl 9 å ta igjen mange i pulje 2. Tror ikke denne rundløypa tåler så veldig mange flere syklister ute samtidig. Var litt "dødt" på stadion også, selv om det kan ha noe med at dette var første gangen og ikke altfor mange startende kl 9.
|
|
|
02/06/2012 16:46
|
svine
Entusiast
|
Entusiast
En annerledes og slit-/morsom opplevelse! Resultatlista viser tydelig at her var det hver mann mot sitt oksygenopptak, folk kom sigende i mål med jevne mellomrom.
Min klokke viser 1110 klatremeter. Litt mindre enn annonsert, men så måtte de jo forkorte løypa i siste liten pga veiarbeid på stadion (det var kanskje derfor vinnertida kom under 1.30?). Likevel er vel dette ca like mye stigning som Farrisrunden, som jo er 3 mil lengre.
Det var ikke det at bakkene var så bratte, det var det at så mange syklet dem så fort som satte meg ut...
Alt i alt et ålreit arrangement. En kar foran meg i bagasjehentingskøen klagde over at premietrekning på startnummer skjedde kl 4, 5 timer etter at vi var i mål - og at hvis man ikke var der, gikk gavepremiene til andre. Han hadde et poeng i at dette burde vært løst på vanlig vis med trekning mens vi syklet, slik at man ikke måtte henge rundt hele dagen. Det virker i hvert fall rart hvis det stemmer at premiene gikk til andre hvis de som ble trukket ut ikke var til stede. (Men jeg har brukt opp lotterikvota for resten av livet, så jeg tar dette lett).
|
|
|
[Re: Dragev87]
02/06/2012 17:57
|
ozzy
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vil se den mannen i øya som klarer dette på under 1:30. Du måtte vel få ganske mange syklister å se i øynene etter hvert? Det slapp jeg. Post måtte ta av seg brillene etter mål og vi hadde et øyeblikk der. Han vant jo med 7 min!! For å si det slik; løypa skilte godt. http://www.skiaktiv.no/artikkel/2009/arne-post-vant-nordmarksrittet.htmlVi hadde at par tilbud i bånn av bakken. Det tar vi alvorlig. Det ble også en skade som måtte behandles.Den første han fikk hjelp av skal hedres. Derfor 374, du har baller som avbrøt rittet ditt for å hjelpe. Send meg en PM. Jeg tror løypa tåler flere deltakere. Det skal ikke være et problem at ryttere blir tatt igjen. Eller? Jeg ser en annen ulempe med rundbane; folk gikk surr i rundene og ville sykle videre i stedet for å ta av til mål. Det må fikses. Den samtalen om premieutdeling fikk jeg referert rett etterpå. Det skal ikke skje. Har man betalt for å delta og for en gangs skyld vunnet en uttrekningspremie skal man slippe å vente. Vi ble tatt på senga der. Send gjerne forslag om forbedringer til neste år. Det er ikke sikkert jeg rekker å svare men alle blir lest. Kan vi si det slik at de 10 beste forslag blir belønnet med fri deltakelse neste år? Og nei, har du ikke anledning neste år går ikke premien til en annen. Da blir det 2014 i stedet for. Enn så lenge er vi ikke større enn at alle har noe de skulle ha sagt. Dette var det første rittet og vi søker kontinuitet i staben. Derfor er det med glede jeg kan melde at blant de av funskjonærene jeg rådet over var det 100% enighet om at de stiller neste år. Da har vi blitt bedre. Et eksempel på det er at det ikke var planlagt bagasjehåndtering. En kar ringte og spurte om vi hadde det. Vi sa ja, du kan sette den i rommet bak her vi sitter. Da han kom fikk han se at vi hadde låsbare skap på hele veggen og synes det hadde vært en fin tanke å ha en ordning der. De to jentene i sekretariatet ordnet et system og vips, vi hadde utviklet oss ihht. brukerens ønske. På stadion var følelsen at om dette blir livligere vil det bryte ut en begravelse. Hva vil du ha? Send en PM og du deltar i konkurransen.
Redigert av ozzy; 02/06/2012 17:59.
|
|
|
02/06/2012 18:07
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Han vant jo med 7 min!! For å si det slik; løypa skilte godt. Artikkelen i Skiaktiv må da være feilaktig? Arne Post endte i følge de offisielle resultatene på 1:21, to minutter foran nestemann. Altså ikke 1:27, slik det stod i artikkelen. I alt 10 mann knep seg under 1:30. Takker ellers for et supert arrangement!
Thomas
|
|
|
02/06/2012 18:31
|
Playmoon
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Eller? Jeg ser en annen ulempe med rundbane; folk gikk surr i rundene og ville sykle videre i stedet for å ta av til mål. Det må fikses.
Jeg fikk meg i hvert fall en liten piruett ved 3. passering - en eller annen stod på toppen av broen/kulen før start/mål og sa "Rett fram nå"... Jeg tenkte for meg selv "jeg har da en runde igjen?" og på mot dro høyre. Så ble jeg usikker... og så ble jeg sikker... til mye latter. --- Et moment jeg kommer på er at drikkestasjonen på stadion var plassert i motbakke. Jeg ville i hvert fall gjerne tråkke på ut der, og sto derfor i pedalene - fant det vanskelig å ta med seg et beger der og da. Skulle gjerne sett resultater basert på starttid/klokkeslett, altså avgrenset til puljen.
Strava | Bianchi Oltre XR2 | Gavia CX Ultimate | Canyon Nerve
|
|
|
|
|