Er relativt ny i Haugesund så søker etter noen å dele min lidenskap for stisykling med! Jeg har prøvd meg et par turer i Djupadalen og Jøtnafjell..uten vidre suksess. Kom med tips og idéer til turer! Takk;-)
Videre vil du få en del ideer ved se på bedriftskarusellens sine traseer. Bli gjerne med det er overhengende fare for at jeg vil være bak deg på resultatlistene og sikkert andre også.
Kanskje det er flere som er opp for å delta i noen ritt fremover??
Det er forholdvis lav aktivitet fra Haugalendinger her, men hovedmålet for våren er Hårfagrerittet. Siden jeg ikke har kjørt før har jeg tenkt det kan være greit med ritterfaring derfor kommer jeg til å kjøre Landsbyrittet i Randaberg. Vurderte Kraftrittet i Suldal men har slått det fra meg. Ellers kommer jeg til å være med på bedriftskarusellen når det passer og jeg har lyst.
Jeg er ny i byen, men driver med downhill foreløpig, mulig det blir en stimaskin også ila sommeren.
Har gått opp til varden og syklet ned stien fra Årkjo til boligfeltet i Kvernhaugen et par ganger. Det er morsom nedkjøring, ca 10-12 min å gå opp, 3 min ned igjen.
Testet Steinsfjellet idag, fant ingen bratte DH-stier? Endte opp halvveis lost in space på laaaaaaaaaang stitur med tung DH-rigg:
Hei, Er gira på freeride/dh, har samme problem som deg med å ikke vite hvor og ikke kjenne andre som vet eller er gira...Ta gjerne kontakt på fb/mail så kan vi prøve å bli klokere sammen:)
PRøv stien over Jøtnafjell, ikke den som er på kartet og går i skaret, men den som starter opp svaene fra demninga på Krokavatnet og tar inn til høgre over toppen på høgre side av den rødmerka stien. Merket med rød, kvit, og blå elektrikertape. Fin bratt sykling på sva nedover.
Også på Vardefjellet er det en kort men artig nedkjøring i N-NV retning tilbake til startet av grusveien, fin å trakke opp og ned noen ggr, bare til å tette gjørmehullene med stein..
Fra Steinsfjellet, bak huset på toppen går det ensparsom markert sti over noen svapartier og så paralellt med sfaltveien, og så inn i granskogen ovenfor parkeringsplassen forbi en gran-lavvo og ned til parkeringsplassen, etter parkeringsplassen fortsetter en 20m og tar inn på sti idet asfaltveien svinger til ve. Her er det steinsatt sti ned til Eivindsvatnet, artig kjøring med et par dropp og crux. Mulig toppartiet er blitt gjengrodd, men et par runder med foldesag og rosesaks så bør det være en fin kjørbar brattsti.
Alle disse turene innebærer litt dytting oppover, men det er verdt det.
Ellers bør det være bra svasykling på Kiggjafjellet og fjella innover mot Sauda, go explore! T
Testet Steinsfjellet idag, fant ingen bratte DH-stier? Endte opp halvveis lost in space på laaaaaaaaaang stitur med tung DH-rigg:
Du eier ikke fantasi Bak bygget på toppen i N-NV retning går det et lite trakk bortover mellom trærna, og så på et 30-40m svaparti som går ned mot/paralellt med asfaltveien, i enden av svaet er det et lite dropp. Etter droppet holder en paralellt med vegen i veikantent 10-20m til en har passert et lite vått område, og svinger så til ve inn i granskogen når denne begynner. Her går det mer eller mindre rett ned forbi en granlavvo/hytte til parkeingsplassen. På nedsida parkeringsplassen tar det av en sti til hø mot Steinsvatnet. Ta med sag/rosesaks, sikkert grodd igjen..
Du befinner deg ikke akkurat i stimekka, men Ynot og andre har postet noen greie tips tidligere. Jeg har ennå til gode å finne ekte gull. Meterne med sti fra toppen av Steinsfjellet fuker enda, og kan som nevnt forlenges til Eivinds- eller Krokavatnet. Bytter man ut DH med noe som virker på tenkiske klatringer også blir det letter å utvide turene med div. avstikkere. Hovedproblemet er egentlig å sy sammen de fine partiene som finnes til kurante runder.
Var på Bjørgene(Karmøy) å syklet sti, dette kommer virkelig til å bli gjentatt. Her er noen kjekke stier bare en leter mellom grusveier og hus.
Vindafjord har også fine stier, men mye rett opp og ned.
Selv sykler jeg mye i Førde(Sveio) og det er faktisk mange flere stier en jeg var klar over. Dessverre er mange kun tur/retur men har funnet en rundløpe som trenger mer kjøring.
Nå er snart sommerferien over og det er på tide å vende nesa tilbake til Haugesund. Hadde i høst og våres noen fine stiturer i djupadalen rundt steinsfjellet og jøtnafjell. Svæt bra potensialet hvis det er mulig å gå sammen en gjeng med litt dugnadsånd!!! Selv er jeg på singeltrack, og det hadde vært moro å bygge opp et miljø for denne typen sykling også på Haugalandet!
Jeg er sylfersk på stisykling selv. Det vil si, jeg drev på litt for elleve år siden. Så skulle jeg kjøpe meg en ny sykkel (er fremdeles i den prosessen). For å finne ut hvor hjertet mitt ligger på syklinga, ble det litt stisykling igjen. Og det har vært fint. Selv på min svært tilårskomne og dårlig utrustede sykkel. Har vært noen runder med foldesag allerede, men finner ikke rosesaksa til kona.
Jeg har skrevet en bloggpost med noen ruter fra Lysskarfjell: Stisykling: Lysskarfjell. Håper den kan være til hjelp for noen (selv om turen ikke var helt fantastisk). Skal også legge ut fra Steinsfjellet (bra stier), Dyranuten (dårlig) og stilogg fra Norheimskogen (bra).
Testet ut ruten over Jøtnafjell i dag. Bommet tydeligvis på inngangen, tror en skal ta til høyre relativt umiddelbart ved svaene med rød merking. Testet ellers ut en rundbane i selve Djupadalen. Sjekk Stisykling: Jøtnafjell.
Har lyst å dele denne stien http://app.strava.com/activities/45416104#780192419. Stien på 3,5 km ligger i skogen og det er lunt og fint når det blåser andre steder. Det er kun 4 m med is ett sted når jeg syklet for 2 dager siden. Ved store nedbørsmengder kan bekken som må passeres ha noe høy vannstand. Det er stort sett singeltrack. Utgangspunktet er skogsveier som er igjenngrodd og sti mellom disse. Jeg har klippet opp slik at det er lett å se stien hele veien. Løypa veksler mellom lette parier og mer utfordrende partier.
Når en sykler i Førdeomårdet vil jeg også anbefale denne stien også: http://app.strava.com/segments/1923317 Her er det grus opp de første hundre meterne gjenngrodd skogsvei/sti resten. Har ikke syklet her i det siste så jeg er usikker på om det er is på stien.
Takk for tips! noen som vet om noen av toppene i Sveio er verd å prøve på sykkel? Trollvassnipen / Hopsfjellet feks? Har prøvd Emberlandsnipen fra nord selv, og det var greit nok, men for mye myr og skrenter til å gjentas. Ellers er det jo sjeldent gode forhold i djupadalen for tida, med tørre eller frosne myrer!
Trollvassnipen: har syklet opp til Fjellstemmen(start forbi Tittelsnes) Grei gammel traktorvei med jevn stigning. Jeg stoppet ved Fjellstemmen pga tåke sist, men har ett håp om å teste videre derfra. Skal være sti videre.
Jeg har prøvd å få tak i Park- og idrettsetaten i Haugesund kommune. Hensikten er å få penger til å sette opp et par klopper i Djupadalen. I tillegg er det falt ned en del trær under Rasmus. Et av disse ligger eksempelvis over løypa til rundbanen ovenfor Eivindsvannet. Dette er jo noe som er kjekt å få ryddet opp i. Jeg stiller gjerne opp og utfører arbeidet, men jeg bruker ikke egne penger på det. Noen som vil bidra? Med alt fra materialer til å innhente støtte fra kommunen?
Vi lurer på å ta med syklene til Karmøy i påska. Noen som har oppdaget noen skikkelige stipartier i det siste? Jeg ser at mange har samme erfaring som meg, at to minutters pur lykke ofte etterfølges av en halvtimes vassing i myr. Har noen prøvd å sykle fra Stokkastrand forbi gruvene mot Sålefjell og videre til Åkra? Stokkastrand-Sålefjell tror jeg er OK, men jeg har ikke prøvd stien videre til Åkra.
Kort film, og kort tur, men Hopsfjellet må prøves! På Karmøy har jeg ikke vært på årevis, men skulle gjerne prøvd området Skudenes til Røyningsbu på tørt føre.
Jeg har vært i kontakt med en kar hos kommunen, sendte noen kart med forslag over stier, men ikke fått noe feedback enda. Torgeir het han.
I alle tilfeller, et godt utgangspunkt er om vi sørger for å få opp flest mulig stier her, gjerne i .GPX-format. Selv er jeg ikke flink nok til å starte og stoppe GPS ved start og slutt av løyper, får derfor ofte med mye annet knask. Men jeg har noen som jeg kan hente ut fra BaseCamp. I tillegg prøver jeg det meste av stier jeg kommer over.
Tenkte jeg skulle legge ved en rute for en rundbane jeg liker å sykle i Haraldsvang. Får dessverre ikke til å legge ved fil som .GPX, men har tatt et utsnitt fra BaseCamp. Om noen vet hvordan jeg får lagt til en .GPX-fil - eller delt denne - meld fra!