Jeg kan bekrefte at det blir Norges Cup helg i Cyclocross i Svelvik og Eiker i regi av hhv Svelvik SK og Drammen CK.
Det blir klasser for 10 år og oppover (muligens også rekrutt) samt "åpen klasse" for voksne uten CX sykkel.
I Svelvik vil vi bruke deler av rundbanen, dvs start og mål på den vante plassen og løypa i litt kreativ bruk av "startsløyfa" og "Juvesletta" for de som har noe forhold til det. (Dvs de nærmeste knutepunktene - men ikke de ytre partienene med fjellet, super-g og alt det der. Runden blir kort og gjerne med noen ekstra sløyfer ved runding.
Det blir kiosk på stedet.
Vi håper vi klarer å bidra til at det blir morsomt på ritt og at det blir en artig mix av to litt ulike løyper denne helgen.
For langveisfarende vil det være genialt å overnatte i Drammen.
Mer info kommer på et terrengsykkelforum nær deg i tillegg til fjesboka.
Ja, nå kjenner ikke jeg til hele forhistorien. Vi stepper inn da det var noen som trakk seg, og det er en liten, men veldig ivrig gjeng som jobber for å dra i gang en CX cup, og da var det fristende å være med å hjelpe. Man prøver å etablere en ny gren på kort tid.
Både løyper og mye annet blir sikkert litt "feil" i begynnelsen, men siden rittet også er åpen for både terrengsykler og engangslisens ,håper jeg folk ser på dette som en litt uhøytidelig oppstart av CX cuppen og blir med og prøver for moro skyld. Dette blir kortbaneløp og trolig veldig intenst og publikumsvennlig.
Både løyper og mye annet blir sikkert litt "feil" i begynnelsen, men siden rittet også er åpen for både terrengsykler og engangslisens ,håper jeg folk ser på dette som en litt uhøytidelig oppstart av CX cuppen og blir med og prøver for moro skyld. Dette blir kortbaneløp og trolig veldig intenst og publikumsvennlig.
Vel møtt og håper de blir moro.
Håper de blir en grei start på Cyclocross i Norge. Satser som sagt på Tønsberg og Bryne. Noe fler fra Vestlandet som kjører?
[...] rittet også er åpen for både terrengsykler og engangslisens ,håper jeg folk ser på dette som en litt uhøytidelig oppstart av CX cuppen og blir med og prøver for moro skyld.
Man kan stille i norgescupklassen med terrengsykkel? Gjelder det bare i Svelvik-rittet?
[...] rittet også er åpen for både terrengsykler og engangslisens ,håper jeg folk ser på dette som en litt uhøytidelig oppstart av CX cuppen og blir med og prøver for moro skyld.
Man kan stille i norgescupklassen med terrengsykkel? Gjelder det bare i Svelvik-rittet?
Presisering: - Jun/Sen klasse krever helårslisens og CX sykkel - Åpen klasse tillater terrengsykkel og evt engangslisens.
Jeg skal være med, må bare vente på å få lønn på konto (ikveld forhåpentligvis) så skal jeg melde meg på. Æresord og kors på halsen og alle de greiene der.
@Over_the_top: Det er (dessverre) bare NC-klassene Jun/Sen som har krav til Cyclocross sykkel. Denne grenen er veldig ny så det er vanskelig å forvente at alle har kjøpt seg en slik.
I år håper jeg dette blir en litt artig stunt på slutten av sesongen som mange terrengsyklister kan more seg med. Så få man se om man får et løfte og begynner med mer europeisk standard på CX løypene også.
Men jeg lurer på en ting: Er det noen som har noen kreative ideer til hvordan vi kan markedsføre dette i hui og hast? Det hadde vært veldig moro å få med aldersbestemte ungdommer og sportssyklister til start også.
litt info på sykling.no? Finner ikke noenting om cyclocrosscup eller ritten der. sette opp litt info på lokale sykkelbutikker, snakke med klubber, bloggar
Jeg har fått et par spørsmål fra veteraner allerede om egen CX klasse. Men enn så lenge er det kun Åpen klasse 17+ eller M Senior som er valget. Håper på nok oppslutning etter hvert til å ha egne Veteran CX klasser.
NCF sin side for CX Cuppen finnere dere forøvrig her:
Påmeldingene har ikke tatt helt av ennå, men regner med det triller inn etter hvert. Krysser fingrene for god oppslutning slik at det gir ansporing til forbundets satsing videre på CX.
Jeg har fått et par spørsmål fra veteraner allerede om egen CX klasse. Men enn så lenge er det kun Åpen klasse 17+ eller M Senior som er valget. Håper på nok oppslutning etter hvert til å ha egne Veteran CX klasser.
NCF sin side for CX Cuppen finnere dere forøvrig her:
Påmeldingene har ikke tatt helt av ennå, men regner med det triller inn etter hvert. Krysser fingrene for god oppslutning slik at det gir ansporing til forbundets satsing videre på CX.
Jeg driter igrunnen i Alderen til folk jeg sykler imot, men liker å har nogulunde grei matching..
Å sykler sportsklassen mot folk på terrengsykkel frister lite, og det frister enda mindre å måtte kjøre 6 timer for å kunne sykler ett par runder før man blir trekt ut av løpet tidlig fordi jeg er i veien for Høydal og co.
Jeg forstå strategien til NCF, men man vil kunne dra inn flere deltagere (penger/oppmerksomhet rundt grenet) om det fantes en klasse til oss som ikke har abisjoner om å kunne sykler i VC tempo.....I USA/UK, har de åpen klasser der det er kun dekkbredden som har noe å si slik flere kan være med,på det redskap de har, bare dekkene er smal nok.
Jeg ser på CX som en grassrots greier for weekend warrior`s, eller mengden,om du vil, og Eliten er noe vi andre kan ser på etter vi har gjort løypen til en umulig trassè før vi dra hjem. hehe..
Jeg driter igrunnen i Alderen til folk jeg sykler imot, men liker å har nogulunde grei matching..
Å sykler sportsklassen mot folk på terrengsykkel frister lite, og det frister enda mindre å måtte kjøre 6 timer for å kunne sykler ett par runder før man blir trekt ut av løpet tidlig fordi jeg er i veien for Høydal og co.
Jeg forstå strategien til NCF, men man vil kunne dra inn flere deltagere (penger/oppmerksomhet rundt grenet) om det fantes en klasse til oss som ikke har abisjoner om å kunne sykler i VC tempo.....I USA/UK, har de åpen klasser der det er kun dekkbredden som har noe å si slik flere kan være med,på det redskap de har, bare dekkene er smal nok.
Jeg ser på CX som en grassrots greier for weekend warrior`s, eller mengden,om du vil, og Eliten er noe vi andre kan ser på etter vi har gjort løypen til en umulig trassè før vi dra hjem. hehe..
Enig. Har en CX bra nok før verdenscup men har ikke årslicens eller bra trent kropp.
3 klasser tror jeg på. En åpen før alle oavsett sykkel. En åpen klass med bare CX. Og en elitklasse som er de intressante og se.
Jeg kommer kjøre åpen klasse i Tønsberg og Rogaland i år før det er gøy og konkurrere men de er også gøy og se eliten kjøre fort. Forrige år åkte jeg fra Bergen til Tønsberg bare før og se eliten.