Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle langs mjøsa..

Sykle langs mjøsa.. #1357748 23/03/2012 20:29
mastahclimbah Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Heisann,

Skal sykle fra Gardermoen til Sjusjøen i morgen, og hadde tenkt til å sykle østsiden av mjøsa..

Så kom jeg til å tenke på at vegen er litt gjort om, og at det kanskje ikke går ann å sykle på E6'en det stykket det ikke går vei ved siden av. (For det er et sted hvor man må sykle på E6 sant?)Er dette forsatt mulig, eller må jeg krype til korset og sykle vestsiden?

Åsmund

Re: Sykle langs mjøsa.. [Re: mastahclimbah] #1357798 23/03/2012 21:25
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg har tenkt til å sykle samme veien i løpet av påsken. Tok en tur med bilen for tre uker siden for å sjekke hvordan det sto til. Jeg kom meg frem med bilen nesten hele veien, og det burde ikke være noe problem å sykle strekningen.

Det største hinderet var at en bro ved Espa var sperret av. Broen så helt ny ut, og det var ikke vanskelig å snike seg forbi sperringene. I verste fall må du klatre over autovernet og gå femti meter langs E6.

Like etter Minnesund er det forresten en strekning på ca. 3,5km der du er nødt til å sykle langs E6. Tegnet inn i blått her:

Den første delen av denne strekningen er det for så vidt mulig å unngå E6en, men alternativet går gjennom anleggsområdet, og underlaget er grus og leire, så jeg vil absolutt anbefale E6. Det er lovlig å sykle denne strekningen, Motorvei klasse B opphører rett før man kjører på, og starter igjen rett etter man kjører av E6.

Har tegnet inn strekningen jeg prøvekjørte her:
http://ridewithgps.com/routes/1022569

Re: Sykle langs mjøsa.. [Re: mastahclimbah] #1358594 25/03/2012 18:53
mastahclimbah Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Heisann, da var turen unnagjort!

Konklusjonen min er at veien langs E6'en er veldig dårlig og ulent. Jeg måtte sykle mesteparten på grus og stein. Et sted var også veien sperret med skilt om forbudt gjennomgang. Her var jeg nødt til å snike meg igjennom.

Det ene stedet ved den brua var det bare å sykle langs E6en. Her var det "tilrettelagt" for syklister. Jeg var foresten aldri på E6'en.

Det hele endre med punktering og ødelagt dekk...

Hvis jeg skal anbefale noe annet, ville jeg ha brukt den "riktige" siden av Mjøsa. På vei tilbake sykle jeg Mjøsbrua-Gjøvik-Lygna-Hurdal-hjem. Dette er en MYE finere tur, og bare noen km lengre.

Moderator  support